Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Allemaal,

We hebben een kater Gizmo van bijna 10 jaar.
In januari jl. is er gecontasteerd dat Gizmo artrose heeft bij zijn heupkop.
In februari is de operatie gepland.
Onlangs in februari hebben we waterschade gehad in huis. Een flexibele slang is geklapt in de badkamer. We hebben 4 katten.
Sinds de waterschade wonen we tot nu toe op de zolder samen met de katten.
Toen kwam de operatie in zicht. Die heb ik door laten gaan, omdat ik niet wilde hebben dat Gizmo langer pijn zou lijden. De heupkop is verwijdert. Hij zag er weer vitaal uit en kon springen en zo. Wel moest hij twee weken in de benche en zal de ravalidatie 6 maanden duren. Na 10 dagen mocht Gizmo uit de benche. Dit hebben we ook gedaan.
Maar nu heeft hij wat anders erbij gekregen.
Hij is 3 weken geleden met spoed opgenomen omdat hij al een paar dagen niet at. Hij heeft 4 dagen aan het infuus gelegen. We miste hem zo erg.
De vierde dag hebben ze weer een test bij hem gedaan en waren de waardes weer goed.
Dus hij mocht naar huis. Maar ik merkte dat hij nog steeds niet wilde eten.
Nu heeft hij last van leververvetting en proberen we hem 4 keer per dag te voeren.
Verder geven we hem 2 keer per dag onderhuidse infuus (100 ml per keer).
Drinken doet hij wel. Maar uit zich zelf eten doet hij niet.
Verder had hij ook Fortekor gekregen. Hij moest 1 pil per dag eten maar nadat de dierenarts hem gezien heeft, werd dat een half pilletje per dag omdat hij erg suf van werd.
Verder kreeg hij ook anti-biotica en een oogdruppels i.v.m. niesziekte.
Sinds donderdag krijgt hij i.o.m. de dierenarts geen Fortekor meer, omdat hij 's nachts misselijk werd. Wel moesten we doorgaan met anti-biotica en de oogdruppels.
Maar vanochtend werd ik om 5 uur weer wakker en had meneertje weer gekost en zit ook aan de diaree. Wat zou hij nou hebben? Wij lopen al dagen heen en weer naar de dierenarts.
De urine die ze hebben afgenomen zat geen bacterien in (negatief uitslag).
Maar waarom moeten we de anti-biotica kuur afmaken? Voor de uitslag bekend was hebben ze na een kuur van 7 dagen anti-biotica, voor de zekerheid weer verlengd.
Nu denken we dat Gizmo ook misselijk wordt van de anti-biotica.
We zijn helemaal ten einde raad omdat hij nog steeds niet zelf wilt eten.
Gizmo is trouwens een Thai siamees. Volgens de dierenarts zijn siamezen erg lastig en kunnen ze heel lang vol houden om niet te eten. Schijnt een gevoelig ras te zijn.
Verders kunnen we mede delen dat de arts wel heb toegegeven dat Gizmo zo ziek is geworden door dat voor de operatie aan zijn heup i.v.m. artrose, onder narcose moest. En waarschijnlijk komt het door de narcose. En de metacam en morfine die hij heeft gehad tegen de pijn. Ook denken we dat Gizmo erg gestressed is vanwege de waterschade in huis (eerste en begane grond stond met water toen we terug kwamen van werk) en na de operatie is het wat minder gegaan met hem. Dat hij dus door deze twee punten en ook die 4 dagen opname in de dierenkliniek, zo gestressed is dat hij niet wilt eten. Alsof hij echt een bewust een hongerstaking houdt. Maar het kan ook zijn dat hij echt niet lekker voelt en iets is wat de dierenarts over het hoofd heeft gezien.
Aanstaande dinsdag gaat de dierenarts voor de tweede keer een echo maken van zijn buik.
Omdat we het idee hadden dat hij een hangbuik heeft. Misschien door vochtophoping.
Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand misschien wanneer hij gaat eten.
Zelfs de a/d van Hills opwarmen in de magnetron, trekt hem niet aan om te eten.
We voelen ons zo machteloos. Heeft er iemand advies????

Groeten,

een Kattenliefhebster
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
heb vandaag bijna geen tijd om je tekst(en) goed te lezen, missch vanavond.

we hebben veel info en helaas ook een aantal metacam-nierfaalcrisis ervaringen.
ik denk dat jullie veel problemen tegelijk hebben.
heeft je kat aan een vloeistofinfuus gelegen na de metacam/operatie?
en kijk even of er geopereerd is met gasnarcose..
missch iemand anders die ff kan meedenken?

en ik zie geen waardes bloedonderzoek
en daar komt heel veel meer info uit dan die echo-onderzoeken, denk ik..
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 mar 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door castratenkoor »

Ik vrees dat de Metacam hem fataal is geworden.
Ik zou gaan spuitje-voeren. A/D voer vermengen met water en via spuit zonder naald ingeven.
Zo om de twee/drie uur. Om de spijsvertering op gang te houden.
Leververvetting ligt snel op de loer bij voer-weigeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

waar in Nederland staat Gizmo's mandje?
ik ben een beetje allergisch voor da's die met antibiotica-kuren smijten en als Gizmo geen verhoging heeft en ook geen vermoeden van ontsteking dan zou ik daar onmiddellijk mee stoppen. de meeste ab is desastreus voor de darmflora, bij mensen en bij katten, die er vrij snel diarree van kunnen krijgen.
je da moet daarvan op de hoogte zijn en dit middel erg terughoudend toepassen...

Aziaten zijn gevoelige dieren en kunnen allerlei gedragsproblemen krijgen door stress en onverwachte gebeurtenissen.
maar de opmerkingen over 'lastig' van deze da kan ik niet erg waarderen..

ik begrijp dat die heupkop is verwijderd ivm artrose?
en als de waardes na 4 dagen infuus weer goed waren, wat waren de waardes voor en na het infuus? je hebt daarvoor betaald en recht op die uitdraai trouwens. en als je da je die gegevens niet wil geven, dan zou dat voor mij ook een reden zijn voor een andere da.

verder begrijp ik de toepassing van het middel fortekor niet, de dosis al helemaal niet en ook niet de manier waarop dit is gestart..
gelukkig is dat gestopt maar merkwaardige toepassing....

ik zie geen informatie over goed uitgevoerd bloedonderzoek en deze da doet daar kennelijk niet aan....
toch is dat de enige manier om er zeker van te zijn hoe lever en nieren en andere organen nu functioneren.
als Gizmo na de operatie één of meerdere metacam-injecties heeft gehad, dan ligt ernstig nierfalen op de loer.
opiaten zijn redelijk ongevaarlijke pijnstillers.
een dergelijke operatie moet altijd met gasnarcose worden uitgevoerd en als dat met vloeistofnarcose is gebeurd, dan wordt het tijd voor een andere dierenarts, vind ik.
die tweede echo begrijp ik ook niet goed, uit de eerste echo moet al duidelijk zijn geweest hoe die heup eruit zag en ik denk dat het niet veel nieuwe info oplevert, anders dan missch weer een 'roesje', (wederom slecht voor kattenieren) dus nog eens heel heel erg goed over nadenken tot en met niet laten doen, denk ik.

je zou op het forum (zie zoekfunctie) kunnen kijken bij telizen, zylkene (da of medpets) of destress (huisdierendokter). wij hebben twee russen die erg angstig kunnen zijn. de poes reageert erg goed op telizen en haar broer heeft veel baat bij destress.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Adriana,

Gizmo woont in Hendril-Ido-Ambacht.
Ik heb even de factuur bij gezocht van de heupkopoperatie.
Bloedafname intern + interpretatie. De waardes waren goed volgens de dierenarts.
Verder kom ik tegen inhalatieanaesthesie per 5 min totaal 12 keer.
Basistarief gasanaesthesie 1 maal. cc sedatie 0.3 en cc ketamine 10% 0.2
Vetergesic 0,3 mg/ml injectie per ml 0.35
cc Metacam injectie 0.38
Vetscan comprehensive profile 1 maal
cc Covenia 0.62
Vicryl plus VCP442H 70 cm 3-0 pakje 1
Ik zie dat hij dus na de operatie niet aan het infuus heeft gelegen.

Groeten,

Debbie
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Consult 12 maart toen we dachten dat hij alleen last had van niesziekte.
Hij werd die dag opgenomen tot en met 16 maart.
Dit was besloten aan de hand van een urineonderzoek en bloedafname.

ALB 36 22-44 G/L
ALP 46 10-90 U/L
ALT 49 20-100 U/L
AMY 1738 * 300-1100 U/L
TBIL 4 2-10 UMOL/L
BUN 19.7 * 3.6-10.7 MMOL/L (VOLGENS DE DIERENARTS IS DIT 4 KEER ZO HOOG)
CA 2.69 2.00-2.95 MMOL/L
PHOS 2.44 1.10-2.74 MMOL/L
CRE 319 * 27-186 UMOL/L (VOLGENS DE DIERENARTS IS DIT 2 KEER ZO HOOG)
GLU 10.8 * 3.9-8.3 MMOL/L
NA+ 145 142-164 MMOL/L
K+ 4.7 3.7-5.8 MMOL/L
TP 95 * 54-82 G/L
GLOB 59* 15-57 G/L

QC OK
HEM 0 LIP 0 ICT 0


Dit is het volgende wat zij gedaan hebben.
Urine strip, bloedafname intern + interpretatie, vetscan comprehensive profile, elastomull haft 4mx 4 cm, infuussysteem pomp jecton met 200 microfilter, aanleggen infuus, braunulevasofix 0.8mm 22G blauw, driewegkraan met slang 10cm steriel, lactetrol 500 ml, infuus verlengslang 140 cm heidelberg, injectietarief, cc Cerenia injectie 0.27, amox/clavulaan 500mg/110mg. 13 maart opname kat intensief, 1 maal zantac ampul, 1 maal amox/clavulaan 500mg/100mg, caf oogzalf tube 5 gr, 1 maal injectietarief, 1 maal amox/clavulaan 500mg/100mg, cc Cerenia injectie 0.27, 1 maal lactetrol 500 ml.
Dit is 14 maart ook hetzelfde. Synulox (antibiotica heeft hij 12 maart tot en met 16 maart 2 keer per dag gehad; 's ochtends en 's avonds). De kalium gehalte was goed. Alleen op dag 4 de dag dat hij naar huis mocht, toen was het kalium gehakte laag. Toen hebben ze twee maal reflotron kalium gedaan.
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Patientinformatie 16/03 Gizmo

Algemeen - anamnese: Gizmo heeft vannacht weer niet gegeten. Niet gebraakt, geen ontlasting gehad. Wel geplast. Infuus zit nog goed.

Bevindingen: ko:A gb,P:KRESS, 180/min, T:38.2, slvl: roze tong, sclera: wit, Inn:gb, buikpalp: iets gespannen buik, lege blaas, ausc: snelle hartslag, geen souffle, longen: gb

Bloed afgenomen voor Ureum, creat en K.
Zantac en synulox gegeven en de ogen gezalfd.

Ureum: 9,8 mmol/l
Creat:144 umol/l
K:2.74 mmol.l

De nieren zijn nu dus prima, maar de K is nu wel te laag!!

Daarom nu K-correctie in het IV infuus gegeven. Volgens de berekeing 4cc, mar zit nog 10occ in het infuus, dus 6cc aan de infuusfles toegevoegd. Als dit op is opnieuw K-controle,

Vanavond naar huis.
diagnose:
advies/therapie:
notitie - anamnese:Vet abc kat
bevindingen: Uitslag vetABC
WBC (5.0-11.0) 13.3 H
RBC (5.00-10.00) 9.53
HGB (5.0-10.5) 6.0
HCT (.270-.470).455
PLT (180-430) 375
MCV (40-55) 48
MCH (0.81-1.05) 0.63 L
MCHC (19.2-22.3) 13.1 L
RDW (17.0-22.0) 14.7 L
MPV (6.5-15.0) 10.8

%LYM 12.2%
%MON 2.1
%GRA 85.7

#LYM (1.0-4.0) 1.6
# MON (0.0-0.5) 0.2
#GRA (30.-12.0) 11.5
notitie - Comprehensive KAT

ALB (22-44G/L): 36
ALP(10-90U/L): 46
ALT(20-100U/L): 49
AMY(300-1100 U/L):1738*
TBIL (2-10UMOL/L):4
BUN(3.6-10.7MMOL/L):19.7*
CA(2.00-2.95 MMOL/L):2.69
PHOS(1.10-2.74 MMOL/L):2.44
CRE(27-186 UMOL/L):319*
GLU(3.9-8.3 MMOL/L):10.8*
NA+(142-164 MMOL/L):145
K+(3.7-5.8 MMOL/l):4.7
TP(54-82 G/L):95*
GLOB(15-57 G/L):59*
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Adriana,

Ik Vergeet te zeggen dat de tweede echo is omdat zijn buik groot lijkt.
Ik dacht aan vochtophoping, maar de arts weet het niet zeker.
Vandaar de echo en een bloedafname voor FIP.
Maar krijgt een dier bij een echo een roesje?
Want op de factuur kan ik het namelijk niet terug vinden.
De fortekor was bedoeld omdat Gizmo eiwittenverliest via zijn urine en daardoor afvalt en omdat hij last heeft van zijn nieren. Een nier is namelijk niet goed en de ander wel. Dus om verder schade te voorkomen hebben ze dat voorgeschreven. Nu denk ik dat het braken en diaree door de antibiotica komt.
En zit ik te twijfelen of ik vanavond toch maar ga starten met de fortekor.
Hoop dat je mijn berichten vandaag nog leest.

Groeten,

Debbie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

wij hebben een paar goed gedocumenteerde gevallen van acuut nierfalen na een metacam-injectie (of meer) en daar kan deze ook bij.. (grrmbl..) we hebben een aantal metacam-topics en daar word je niet vrolijk van..
ik ben niet zo positief over de crea/urea waardes van het laatste bloedonderzoek omdat blijkt dat Gizmo daar nauwelijks tot niet gegeten heeft en dan zijn die positieve waardes vrij logisch..
ik denk/ik denk dat Gizmo ernstig nierfalen heeft en eigenlijk onmiddellijk aan het nierdieet moet met medicatie.
ik snap de a/d wel maar het is voor een nierklant eigenlijk gif, die nieren kunnen dat helemaal niet aan..

zoek via de zoekfunctie even op 'kalium patiaan' en het is logisch met zoveel vloeistofinfuus dat zijn kalium aan de lage kant zit.

als je start met fortekor. doe dan een kwart van de startdosis, geef het met 12 uur er tussen en bouw het langzaam op. ik snap nu de toepassing fortekor wat beter...

ik kan je wel wat MacSam toesturen om de ureum omlaag te proberen te brengen, kijk voor de uitleg en bijsluiter even bij de topic Nierfaalkatten.
en als je dwangvoert, dan lijkt het me veel beter dat met nat nierdieetvoer te doen, RC heeft foliezakjes in diverse smaken en Hills heeft k/d met kipsmaak. het is belangrijk dat er wat voedsel binnenkomt maar met a/d worden de nieren veel te zwaar belast. als Gizmo wel drinkt dan kun je missch pureren en soort soepje maken.
ik zou me op dit moment niet zoveel zorgen maken over eventueel FIP en hangbuiken.. kun je hem tempen en heeft hij verhoging? en die echo zou ik afzeggen, dit lieve dier heeft rust nodig en heeft het zwaar en weer naar de da gesleept worden lijkt me een extra belasting.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Adriana,

De crea was juist 114. Die 319 was toen hij voor het eerst was opgenomen.
Ik heb thuis wel royal canin renal veterinary diet. Dus dat moet ik pureren?
Morgen zal ik de afspraak afzeggen.
We hebben lactetrol waar kaliumchloride in zit.
Is dat niet voldoende voor Gizmo?
Wat is macsam?
Heb je een emailadres zodat we elkaar kunnen mailen?
Mijn email is dstevens8@ hotmail.com
Ken je het product aniwell reactiv tonicum voedingssuplement speciaal voor katten die moeten
herstellen na een operatie maar die niet eten. Om zeg maar de eetlust te stimuleren.
Oh ik heb zonet weer flink gehuild Ik voel me zo machteloos.
Het doet me verl verdriet dat mijn lieve Gizmo dit allemaal moet meemaken.

Groeten,

Debbie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

ik kan me voorstelen dat je diep/diep verdrietig bent.
MacSamuels niertonicum is een plantaardig middel (tabletjes) waarin extract van lespedeza en solidago en een aantal van ons boekt daar hele goeie resultaten mee, vooral met het omlaag brengen van ureum. Urémyl is daar ook een middel voor.

als Gizmo helemaal niet wil eten maar wel drinken dan kun je een soort van soepje maken door zijn favo smaakje RC renal te prakken of pureren en dat aan te lengen met lauw water.
desnoods voer je hem dat in kleine beetjes met een spuitje.
Aniwell, ja en er zijn hier dacht ik goeie ervaringen mee. je zou het kunnen proberen, ook al om zijn darmflora wat op te krikken.

beetje vreemd dat deze da nu ook nog met FIP aankomt.. de natte vorm kun je makkelijk en snel met een punctie buikvocht vaststellen en voor de droge vorm heb je dacht ik toch meer verschijnselen nodig.. nieren lijkt me op dit moment het allergrootste probleem.. en mentaal heeft Gizmo natuurlijk ook opdonders gekregen..
wat je ook nog zou kunnen proberen is een beetje zachtgekookte eidooier (alleen de dooier), daar zitten heel erg goeie stofjes in die hij hard nodig heeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door castratenkoor »

Op zich niet zo gek bij nierfalen aan FIP te denken. Door FIP kunnen de nieren op gaan blazen.
Heb ik met mijn kat Prins meegemaakt.
Maar bij Gizmo ligt toch echt meer voor de hand dat het komt door narcose en/of Metacam.
Het KAN wel. Als hij sluimerende FIP al had. Kan door de operatie actief worden.

Heeft de dierenarts al buikvocht afgetapt om FIP uit te sluiten?
Bloedonderzoek en echo zijn niet voldoende voor een volledig plaatje.

Als hij nog een echo moet krijgen, dan absoluut niet laten drogeren/roesje geven.
Een beetje dierenarts kan dat ook zonder.

Sterkte! Ik hoop dat je er voedsel in kunt krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Adriana,

Ik heb alles besteld wat je heb opgegeven ook die mac samuel voor de nieren.
Vanochtend de Royal Canin fijn gepureerd met water aangelengd en in zijn bekje gespoten.
Hopen dat hij het binnen houdt.
Bedankt voor je adviezen.
Dinie jij ook bedankt voor je reactie en advies.

Groeten,

Debbie en groetjes namens Gizmo, Kyra, Duveltje en Selina (miaaauuwwww)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

jeetje, wat een problemen en verdrietige situatie.
hoe is het eigenlijk met Gizmo? heeft ie zich helemaal teruggetrokken of is hij toch nog wel in de buurt?
wil hij wel spuitjedrinken? heeft hij nog overgegeven?
ben je heel erg voorzichtig gestart met klein beetje fortekor?
heb je er al een beetje eidooier in gekregen?

wat ook nog wel een idee is dat is hem met een heel zachte borstel voorzichtig borstelen. dat stimuleert de bloedsomloop en missch vind hij dat ook wel gewoon prettig en ontspant het ook nog.. ik doe dat met een schoon insmeer-schoenenborsteltje, die zijn vrij zacht en dik behaard en vooral mijn angsthaas Enzo is er dol op en gaat na een paar minuten ronken en knorren.

t is een hele zorg en we duimen voor jullie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Adriana,

We hebben hem geen eigeel gegeven, want dat durven we niet.
Ik zal Gizmo zeker voorzichtig kammen.
Dat zal hij zeker heerlijk vinden.
Bedankt voor de tip.

Groeten,

Debbie
Plaats reactie