Kat wil niet in de woonkamer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Sandur82
Kitten

Kat wil niet in de woonkamer

Bericht door Sandur82 »

Hallo,

Wij hebben sinds vorige week een jong poesje van 4 jaar uit het asiel in huis. Omdat wij overdag werken en zij binnen moet wennen hebben we op zolder een plek voor haar gemaakt met haar voer, kattenbak, klimpaal en speeltjes. Hierdoor kan ze als wij niet thuis zijn daar zich vermaken. We zijn bang dat ze in de woonkamer de bank stuk zal maken met krabben.

Sinds een paar dagen hebben we haar telkens naar beneden gelokt, wat veel tijd en geduld kost. Het is daarom voor ons makkelijker om naar zolder te gaan. Daar laat ze zich uitgebreid aanhalen en speelt ze volop. Als ze drie rondjes door de woonkamer heeft gelopen gaat ze altijd direct weer naar boven.

Vanmiddag hebben we haar weer naar beneden gehaald en de deur naar de trap dicht gedaan. We willen natuurlijk graag dat ze ook bij ons komt als we beneden zijn. Ze bleef alleen maar miauwen dus hebben we de deur op een kiertje gezet. Binnen vijf tellen zat ze weer op zolder.

Heeft iemand ideeën hoe we haar kunnen leren naar ons toe te komen als we beneden zijn?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat wil niet in de woonkamer

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat jullie deze asielkat een warm thuis hebben geboden.
Ik denk dat na haar asielleven een heel huis nog te hoog gegrepen is voor haar. Ze voelt zich veilig op haar zolder.
Gun haar tijd, veel tijd. Uiteindelijk zal haar nieuwsgierigheid steeds meer de overhand nemen.
En dan komt ze vanzelf wel naar jullie in de woonkamer.
Haar er met dwang opsluiten zou ik niet meer doen, dat maakt haar anti-gevoel alleen maar groter.

Misschien helpt het wat als je haar etensbakje steeds verder op de trap zet, dus steeds een beetje dichter naar de woonkamer.

De ene kat went met een week aan een heel huis, de andere heeft er twee maanden voor nodig.
Tijd, geduld, liefde en aandacht doen wonderen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Kat wil niet in de woonkamer

Bericht door nellebel »

ben het volleidg met diny eens. die komt vanzelf wel, die moet even wennen. en het is voor je kat wel fijn als ze dan zelf op onderzoek uit kan. dus ook weer even terug vluchten naar de zolder als het eng wordt. voor je het weet vind ze het beneden zo gezellig, dan wil ze nog niet meer naar de zolder. hahha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie