verband tussen voeding / inenten en nierziektes?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

verband tussen voeding / inenten en nierziektes?

Bericht door Robijn »

Kunnen nierziektes (chronisch/nierfalen) veroorzaakt worden door minder goede voeding? (daarmee bedoel ik B-merk kattenbrokken, die je bij de supermarkt kunt kopen dus).
De mensen waar Gaudi naar toe gaat vertelden mij dat allebei hun katten (kater en poes) op relatieve jonge leeftijd (12 en 14 jaar) zijn overleden aan nierziektes.
Zij gaven hun katten altijd brokken van het merk Felix, en ik vroeg me af of er misschien een verband kon zijn?
Tevens lieten zij hun katten elk jaar inenten tegen de kattenzieke, en ik meen gelezen te hebben dat de jaarlijks inenten een slechte invloed kan hebben op de gezondheid, en de nieren (??) kan aantasten?? Klopt dat?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verband tussen voeding / inenten en nierziektes?

Bericht door castratenkoor »

Felix is in mijn ogen bagger. En dat is vragen om blaasgruis.
Katten kunnen op meerdere manieren nierpatiënt worden. Mijn Sjaak werd het door blaasgruis.
De boel zat zo helemaal verstopt dat de nieren plat kwamen te liggen.
Dus een soort kettingreactie. Ik voerde in die tijd Iams brokken.
Ook mijn Joep kreeg daar blaasgruis van later, in mindere mate.

Probeer die mensen uit te leggen dat ze beter graanvrij kunnen voer, geef ze eventueel de Zooplus link.

Het is een onnodig risico - al worden er vele katten oud op supermarktvoer.
Kwestie van aanleg speelt ook mee uiteraard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: verband tussen voeding / inenten en nierziektes?

Bericht door Adriana »

Robijn schreef:Kunnen nierziektes (chronisch/nierfalen) veroorzaakt worden door minder goede voeding? (daarmee bedoel ik B-merk kattenbrokken, die je bij de supermarkt kunt kopen dus).
De mensen waar Gaudi naar toe gaat vertelden mij dat allebei hun katten (kater en poes) op relatieve jonge leeftijd (12 en 14 jaar) zijn overleden aan nierziektes.
Zij gaven hun katten altijd brokken van het merk Felix, en ik vroeg me af of er misschien een verband kon zijn?
Tevens lieten zij hun katten elk jaar inenten tegen de kattenzieke,
de exacte oorzaken van nierfalen (en daar zijn een paar types in) zijn niet bekend, er is een lijstje van zaken die kunnen bijdragen zoals slecht drinken, bepaalde infecties, vergiftiging, bepaalde soort narcose...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2370
staat in redelijk recente berichten in het Pluisje-topic.
zelf denk ik dat constant voer geven met erg hoge eiwitgehaltes niet verstandig is en de nierfunctie op termijn kan uitputten. het is ook niet natuurlijk, de eiwitgehaltes van muis en vogel liggen een stuk lager.
ietsje verderop in Pluis staat een bericht over een onderzoek van dacht ik univ van Philadephia, waar is bewezen dat inenting tegen kattenziekte (distemper) zeer grote kans geeft op acuut nierfalen. en als de nierfunctie al zwak is, dan kan dit de druppel zijn die leidt tot niercrisis.

ik weet niet of je Felix kunt aanmerken als oorzaak voor nierfalen op latere leeftijd. de samenstelling is niet jofel.
je zou de conclusie kunnen trekken dat als beide katten dat hebben gegeten en ze allebei last hebben gekregen, er een verband kan zijn.
maar het kan ook zijn dat beide katten structureel slechte drinkers waren en dan is een menu van droge brokjes ook niet zo bevorderlijk en wederom niet natuurlijk. katzels krijgen hun vocht met de prooi binnen en zijn niet zulke fanatieke drinkers, ook al niet omdat ze dan erg kwetsbaar zijn.

een aantal van ons raadt voer aan dat bestaat uit goeie kwaliteit/brede samenstelling brokjes, dagelijks natvoer, regelmatig rauw bvk gevogeltevlees, beschikking over (katten)gras en goed drinken/plassen.

missch kun je de toekomstige baasjes van Gaudi de link van de Kattensite geven? we hebben heel erg veel info in de diverse topics, zoals je weet. en als ze een fotoalbum starten dan kun je nog een beetje 'contact' met Gaudi houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: verband tussen voeding / inenten en nierziektes?

Bericht door Robijn »

Bedankt Adriana en Dinie voor jullie reactie! Ik zal deze info aan de toekomstige baasjes van Gaudi geven. Sowieso houden ze me telefonisch en via de mail op de hoogte van Gaudi, en ik wil na een paar weken hem ook bezoeken om te kijken of alles goed met hem gaat.
Zal ze zeker deze site aanraden, en hen wijzen op Zooplus.nl, waar ik zelf ook kattenbrokken bij bestel, en ik heb ze afgelopen dinsdag het foto-album van Robijn en Gaudi bij hen thuis op de computer laten zien, wat ze heel leuk vonden!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie