Wanneer castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Wanneer castreren?

Bericht door Ghost79 »

Wat is de beste tijd om je kater te laten castreren? En welke gedrags verandering heeft u gemerkt hierna? Eigenlijk wil ik het niet laten doen want ik denk niet dat ik hem buiten ga laten voorbij de tuin.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer castreren?

Bericht door castratenkoor »

Ik adviseer 6 maanden. Ook als hij niet buiten komt.
Zijn al hele discussies over geweest - rechtsbovenin op zoeken drukken en castratie intoetsen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Anne »

Ik zou het wel laten doen, ook al komt hij niet buiten. leeftijd van 6 maanden kan prima en hiermee voorkom je gesproei in huis op latere leeftijd.
Bedenk wel dat een gecastreerde kater geen last heeft van de hormonen die door zijn lijf gieren en rustiger wordt in zijn gedrag, ongecastreerde katers doen er alles aan om te proberen te ontsnappen omdat ze een poes willen dekken en het is zielig voor ze omdat zo te laten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer castreren?

Bericht door castratenkoor »

Het is een kromme gedachte een kater niet te laten castreren uit meelij. Om een echte kater gelukkig te houden zou je hem elke week een poes moeten laten dekken.
Ik neem aan dat je dat niet voor hem in de aanbieding hebt.........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb geen gedragsverandering gemerkt na castratie. Toch niet ten opzicht van het kitten zijn.
Wel bij opgroeien en open laten.
Kater wordt afstandelijker, meer op zichzelf en soms zelfs lichtjes aggressief (was een heeel zachtaardige kater dus viel meteen op). Hij was ook veel serieuzer, minder speels enz...
Toen hij gecastreerd was ( 2 jr oud), was hij werd hij weer zijn vrolijke zelf en leek veel gelukkiger. Meer rust in zijn hoofd ipv steeds die gejaagdheid en die drang naar een poes.

Mijn huidige katers heb ik gewoon rond een half jaar laten helpen, en daar ben ik veel gelukkiger mee. Ze groeien evenwichtiger op en lijken ook onbezorgder en gelukkiger. Ze kunnen gewoon kat blijven en doen waar ze zin in hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Mirjam86 »

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande.
Bij 6 maanden, ook bij binnen blijven. Vanwege sproeien en onrust in het lijfje.

Zo, kort en bondig.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Ghost79 »

Oke bedankt voor al jullie reacties. Ik zal hem dan maar castreren en hoop dat hij niet al te veel veranderd want nu is hij echt al geweldig lief, en hij is nog maar 14 weken oud.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Echt waar, neem het van mij aan, als je je kat wil houden zoals hij nu is, moet je net castreren. En doe dat op tijd, dan ben je de hormonen voor en is er geen reden waarom hij zou veranderen.
Doe je dat niet, dan pas zal hij, onder invloed van zijn hormonen, veranderen.

Dat houdt niet in dat katten die gecastreerd worden geen puberteit doormaken, iedereen moet volwassen worden. Maar mijn ervaring (en velen met mij) is dat ze daarna weer gewoon hun lieve en aanhankelijke zelf worden.
Open katers is heel wat anders... :eshifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Ghost79 »

Wat is dan het meeste ideale leeftijd om dit te laten doen dan?
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Wanneer castreren?

Bericht door miele2010 »

Ook hier zijn onze poes en katertje gesteriliseerd/gecastreerd aan de leeftijd van 6 maanden en beiden hebben totaal geen gedragsveranderingen getoond. Ze zijn nog altijd even lief, aanhankelijk, speels en actief als voorheen. Dus zeker doen, het heeft enkel en alleen maar voordelen!
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Wanneer castreren?

Bericht door miele2010 »

Ideaal schijnt 6 maanden te zijn alhoewel er de laatste tijd een tendens is om vroegtijdig te gaan castreren, zelfs aan de leeftijd van 6 à 8 weken.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Wanneer castreren?

Bericht door lidewij020 »

Hierbij een linkje naar een artikel over vroegcastratie:
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... castratie/

Laat castreren heeft ook weer nadelen:
Dieren die gecastreerd worden op latere leeftijd, wanneer ze dus al ruim volwassen zijn, blijven vaker typisch seksuele gedragingen vertonen zoals bijvoorbeeld sproeien. De hormonen hebben dus wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het gedrag: ze zorgen ervoor dat de hersenen van het kitten meer mannelijk of vrouwelijk worden, met de daarbij horende gedragingen. Net wat we met castratie willen vermijden dus!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Anne »

Ideaal schijnt 6 maanden te zijn alhoewel er de laatste tijd een tendens is om vroegtijdig te gaan castreren, zelfs aan de leeftijd van 6 à 8 weken.
6 a 8 weken? lees ik dat goed??? :shock: Waar is dat goed voor omdat zo vroeg te doen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wanneer castreren?

Bericht door kansarmedieren »

Dan kan bv een dierenasiel een kitten al gecastreerd verkopen dan weet je zeker dat dat al gebeurd is. Gebeurt niet veel in Nederland maar misschien moeten we daar wel naar toe om de zwerfkatten nog meer terug te dringen.
In Amerika gebeurt het al jaren en daar zijn negatieve gevolgen van vroeg castratie gevonden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja ok, maar wat is het nut bij gewone huiskatten? Wat is het nut voor iemand die toch van plan is zijn katten te laten castreren om het zo vroeg te laten doen? Dus bij je eigen katten, geen katten die je herplaatst?
Je vertrouwt jezelf toch wel dat je het wel laat doen, ook als je tot 6 maanden wacht?

Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van in, en het heeft ook echt wel nadelen.
Ik weet dat vele raskatfokkers het ook op 3 maand laten doen, maar tenzij ze mij ervan kunnen overtuigen dat het beter is, zou dat voor mij een afknapper zijn.
Dan moeten ze mij maar op mijn woord geloven dat ik het op 6 maanden laat doen (wil het achteraf ook wel gaan tonen), en als dat niet lukt, wel dan maar niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie