Vraag over voedsel merken en melk

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Ghost79
Huiskat
Huiskat

Vraag over voedsel merken en melk

Bericht door Ghost79 »

Ik wil best weel beetje meer betalen voor een goede merk en ben geadviseerd om Royal Canin te kopen en niet Whiskas omdat die teveel zout zou bevatten.
Wat raden jullie me aan? Wat zijn de betere en gezondere merken? Eb hoe zit het met rauw vlees en vis?

Ik voer hem nu alleen maar water en Royal Canin 36 brokjes, is nat voer niet noodzakelijk?
Hoe vaak/gram zou ik mijn kitten van 14 weken voeren per dag?
Tot hoe oud drinken katten melk?
pinguin
Tijger
Tijger

Re: Vraag over voedsel merken en melk

Bericht door pinguin »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =84&t=7030
Kijk hier eens. Hier staat een hoop info.

Katten drinken alleen melk bij hun moeder. Ze hebben het niet meer nodig, maar vinden het wel lekker. Dus als je het soms geeft dan kan het geen kwaad.

een kitten mag onbeperkt eten. Zet gewoon een bakje eten neer en vukl het bij als het op is. Kittens van die leeftijd groeien en hebben veel eten nodig.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Neem dan wel kattenmelk en kijk hoe je kat er op reageert, niet alle katten kunnen tegen melkbestanddelen
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
manon3

Bericht door manon3 »

Natvoer is niet noodzakelijk maar wel beter omdat het veel meer vocht bevat dan brokjes.
Daarmee kun je op de langere duur blaas-en nierproblemen hopelijk voorkomen.Je kunt het beste van kleins af aan beginnen met natvoer geven zodat je katje er al vroeg aan gewend raakt.
Kies wel voor de betere merken natvoer en niet de goedkope supermarktmerken.
Wat rauw vlees betreft,onze hollistische DA beveelt aan om kittens onder de leeftijd van 4 maanden geen rauw vlees te geven.
Na die leeftijd kun je proberen wat stukjes rauwe kipfilet of af en toe wat bief te voeren, wel altijd eerst minimaal 72 uur invriezen i.v.m.toxoplasmose !(Dit geldt trouwens voor alle vlees.)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Vele kittens worden afgespeend op vers, en daar zijn geen problemen mee.
Ook onder de leeftijd van 4 maanden kan dat geen kwaad.
Je kan ook volledig vers voeren of kleine beetjes toevoegen naast brok. Kleine beetjes toevoegen is goed voor de urinewegen, maar geheel vers is in mijn ogen het beste dat je je tijger kan bieden. ;-)

En invriezen daar kan je over discussieren. Toxoplasmose komt ook buiten voor en de meeste katten hebben er geen last van. Als je op zeker wil spelen en parasieten wil elimineren moet je minstens 3 weken invriezen.
Hou er ook rekening mee dat veel vlees dat je vb vers in de supermarkt koopt al ingevroren geweest is.

Ikzelf geef het gewoon rauw, zonder vooraf invriezen, maar ik ben niet zo panisch in dat soort zaken. Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Bericht door manon3 »

De DA zei dat kittens onder 4 maanden nog geen goede weerstand hebben opgebouwd ,dat hun immuumsysteem nog niet bestand is tegen eventuele bacterieen/ziekteverwekkers in rauw vlees.
Of het waar is weet ik niet maar zelf heb ik het risico nooit genomen.Tenslotte is 4 maanden nog jong genoeg om ze aan rauw vlees te laten wennen.

En in alle artikelen over toxoplasmose staat dat 72 uur voldoende is om parasieten om zeep te helpen. En toxoplasmose vormt inderdaad nauwelijks een risico voor katten maar wel voor mensen die katten hebben.En ik ben ook niet panisch maar gewoon voorzichtig. ;-)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

:smile: Was niet slecht bedoelt hoor, dat panisch. Ik bedoel gewoon dat ik daar allemaal erg los in ben. Niet dat iemand anders zou overdrijven.

Als je 4 maanden vroeg genoeg vind, is dat natuurlijk prima, maar als ik nog nieuwe kittens haal, gaan die gelijk over op vers. Zelfs al is dat 8 weken (of nog vroeger bij weesjes).
Kittens hun immuunsysteem vormt vanaf 8 weken. Als ze op 9 weken voldoende hebben om ingeënt te worden, zie ik niet in dat ze geen rauw vlees zouden kunnen eten. Het meeste gaat toch dood in het maagzuur, de weerstand moet niet alles aanpakken. Ik zeg het, versfokkers spenen af op vers. Daar komt gewoon geen brok of blik aan te pas en die katjes worden echt niet ziek.
Voor mij is vers gewoon de beste start die je zo'n klein katje kan geven...

Ik zou ook niet invriezen voor toxoplasmose. Tenslotte komt dat zoveel voor in de omgeving dat dat beetje in het vlees me niet echt deert. Ik zou trouwens willen dat ik het eens kreeg, want als je zwanger bent en nog niet gehad hebt, is het plots wel heel belangrijk! :evil:
Maar er zijn ook andere parasieten die in vlees zouden kunnen zitten, al gaan de meesten ook wel niet verder geraken dan de maag (maar dus, als je op zeker wil spelen... ). En in atlantische zalm vb. Daar wordt wel aangeraden zeker een aantal weken in te vriezen om alles te doden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Bericht door manon3 »

Valerie,ik weet wel dat je het niet slecht bedoelde hoor.Ik ken jou tenslotte langer dan vandaag. ;-)

Wat dat vers voeren betreft op zo'n jonge leeftijd sprak ik ook niet uit eigen ervaring.Die hollistische DA zei dat ze in haar 28 jaar dat ze werkzaam is als DA vaker kittens heeft gehad die diarree/darmproblemen hadden gekregen van rauw vlees.Ik heb ook geen reden om haar niet te geloven want ze is zelf ook voorstander van vers voeren.
Maar misschien hebben bij die kittens andere oorzaken meegespeeld,misschien hadden ze al een verminderde weerstand of zo of onopgemerkte darmproblemen.
Maar nogmaals,ik weet het ook niet en spreek dus niet uit eigen ervaring.

En ja,toxoplasmose kan heel gevaarlijk zijn voor je ongeboren kind.Maar zelfs als je het krijgt als je niet zwanger bent kan het ook goed fout gaan.Er is vorig jaar of het jaar daarvoor nog een vrouw overleden in Nederland aan toxoplasmose,die parasieten zaten tot in haar hersenen.
En aangezien ze ook een kat had.....Dus toch maar een beetje voorzichtig zijn hè? ;-)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, ik ga natuurlijk geen vreemde zaken doen. ;-)
Maar ik ga ook niet heel erg vermijden. Daarom dat ik het eigenlijk graag zou hebben voordat ik zwanger geraak (dat staat toch 1 van de volgende jaren op het programma), anders moet je zo ontzettend gaan opletten tijdens de zwangerschap. En dat is niets voor mij...
Eens je het gehad hebt, is er geen gevaar meer...

Maar nogmaals, ik ga er geen vieze stoten voor uithalen. ;-)

Je kan het trouwens pas van de katten krijgen als die het al hebben, en als je in contact komt met ontlasting die meer dan 24 uur oud is. En dus inderdaad rauw vlees, ongewassen groenten maar ook vaak in grond buiten zitten ze (zeker als er buurtkatten zitten ja). Ik wroet al mijn hele leven in aarde, maar niets hoor :roll:
:lol:

Vreemd van die kittens. Gaat het dan over kittens die op vers zijn afgespeent of enkel af en toe een stukje? Of heel plots overgezet?
Nou ja, doet er niet toe, zonder gedegen onderzoek blijft het toch gissen. En kittens op brok krijgen ook wel eens diarree. :-)
manon3

Bericht door manon3 »

Dat van die kittens weet ik echt niet Valerie.Daar heb ik toen verder niet heen gevraagd.
Misschien heeft de DA iets in de ontlasting gevonden waardoor ze denkt dat het door het rauwe vlees is veroorzaakt.Maar ook dat weet ik niet,het blijft inderdaad giswerk.
Plaats reactie