weet me geen raad meer

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kathy86
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2012 22:32
Locatie: eindhoven

weet me geen raad meer

Bericht door kathy86 »

ik heb in juni 2011 een klein katertje erbij genomen en had al een kater maar dat gaat nu goed samen maar ik snap soms niet wat er met die kleine is het ene moment dan is hij heel rustig maar dan van het een op het ander moment is hij helemaal door het dolle heen en rent hij door heel de kamer heen zelfs over de tafel enz :???: ik weet echt niet wat ik hier aan kan doen heb hem vorige week laten helpen want iemand zei dat hij dan wel wat rustiger zou worden maar hij is echt heel druk lijkt net of dat hij adhd heeft en wordt zo maar om geen enkele reden helemaal dol kan iemand mij a.u.b wat tips geven want ik wil hem ook niet elke keer op de gang doen want dat vind ik ook zielig maar als ik hem laat gaan dan gaat dadelijk alles kapot want er op tafel staat en tv enz alvast bedankt groetjes kathy
groetjes kathy kopjes van spooky 15-06-10 en nirvana 25-05-11
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: weet me geen raad meer

Bericht door pearlsofpassion »

Euhm.... Wat je hieraan kan doen? Niets natuurlijk. Het is doodnormaal kittengedrag! Moest hij niet hyper zijn, zou ik me pas zorgen maken!
Alles wat je eraan probeert te doen, maak je hem ongelukkig mee en beknot je zijn natuurlijke ontwikkeling. Natuurlijk moet hij kunnen spelen en rondcrossen. Ga je hem nu straffen omdat hij gewoon kitten is?
Natuurlijk zijn kittens actief en de meeste katten blijven dat nog wel een tijdje langer ook.
Dat zijn de typische 'dolle 5 min' die bij heel wat katten wel een hele tijd langer duren. Daarvoor zijn het katten en dat is juist ontzettend leuk!

Dus leg je achterover, kijk naar hem en geniet ervan! Hij leeft zich uit, hij is jong en vrolijk. Laat hem dat aub zijn!
Hij heeft nog tijd genoeg om later oud en lui te zijn.

Als hij zaken kapot maakt, zorg dan dat hij dat niet kan door niets te laten staan en alles op te bergen.
Speel actief met hem, dan raakt hij ook veel energie kwijt. Hij heeft toch wel een plafondhoge krabpaal waar hij in kan crossen?
En het ultieme speeltje is natuurlijk een leeftijdsgenootje. Dan slopen ze elkaar ipv je interieur en hoeft hij niet overal op en onder te springen om zijn energie kwijt te raken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 07 feb 2012 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: weet me geen raad meer

Bericht door castratenkoor »

Is normaal kittengedrag. Advies is alles wat breekbaar is veilig wegzetten.
Mijn Rik is bijna twee en is nog net zo dol als jij omschrijft. Ik geniet daar enorm van.
Laat het los en laat hem lekker zijn gang gaan. Een jonge kat is geen ademende teddybeer die je op de bank kunt plaatsen en houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: weet me geen raad meer

Bericht door nellebel »

herken het wel hoor. mijn eerste kat was 1 jaar toen ik haar kreeg en flink getraumatiseerd. dus nooit zo druk geweest. totdat mijn 2e kat kwam, flippie. die was ook 1 jaar maar druk!!!! ik dacht ook ADHD. nu heb ik 2 kittens die ik vanaf de 3 maande nheb. daar was flippie niks bij. guusje sprong de eerste maanden in de gordijnen. eruit paken en floep er weer in. is echt kitten gedrag en tot een maand of 6 ook niks in af te leren. die drukte moet er ook uit want daar zijn het kittens voor. gelukkig heeft ze nu geleerd dat vrouwtje liever niet heeft dat ze in de gordijnen vliegt, nu is ze 8 maanden, maar ze blijven beide lekker druk en actief. alle breekbare spullen aan de kant en genoeg te spelen aanbieden. ik laat altijd het hele huis ter beschikking (alleen voorkamer niet daar woont ook onze goudvis beatrix, en die vinden ze me te interessant dus mag alleen onder begeleiding). nou de kat krabt de krullen van de trap. soms net een storm als die van beneden tot op zolder naaar boven stormen en weer terug. tja dat hoort erbij. moet eerljik bekennen dat ik me er dus ook op had verkeken hoe druk kittens zijn, maar geniet ervan met volle teugen.
hij zal inderdaad mogelij kwel wta rustiger worden na castratie, maar die hormonen zjin niet meteen uit zijn lijfje hoor. dat kan wel 6 weken duren. maar veracht er geen wonderen van, je hebt een gezond actief kitten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
kathy86
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2012 22:32
Locatie: eindhoven

Re: weet me geen raad meer

Bericht door kathy86 »

ok dank je wel allemaal ik denk dat ik maar even een paar aanpassingen in huis moet gaan maken want heb nog al veel breekbare maar ook kostbare dingen in huis staan en speelgoed hebben ze genoeg dus daar ligt het niet aan dan zal ik er gewoon maar even aan moeten wennen want me 1e kat spooky die was van zijn eigen al rustig die heeft dat nooit gedaan en die is nu inmiddels bijna 2 maar me kleine nirvana die springt en rent overal overheen maar ook vooral als me kleine van 3 jaar oud net van de peuterschool komt dan is nirvana echt extreem druk maar ik ga denk ik maar is wat dingen in de kast zetten zo dat hij kan rennen en vliegen

groetjes van kathy en pootjes van nirvana en spooky
groetjes kathy kopjes van spooky 15-06-10 en nirvana 25-05-11
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: weet me geen raad meer

Bericht door achtpuntzes »

hoewel je de term adhd de laatste tijd wel vaker hoort in verband met dieren, neem maar van mij aan: adhd bij katten bestaat niet.

wel bestaat de algemene neiging om dieren, dus ook katten, allerlei menselijke trekjes/ afwijkingen te benoemen die er toch echt niet zijn.

dus noem het gewoon jong en onstuimig, maak je huis kittenproof, en probeer te genieten van het natuurlijk gedrag van je kat(ten) in plaats van je eraan te ergeren!
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: weet me geen raad meer

Bericht door pinguin »

Heb hier ook een jonkie die meerder malen per dag en nacht mijn huis onveilig maakt. Ik heb in middels mijn huis zo ingericht dat de dingen die ik liever niet kapot zien gaan in een kast heb gezet. Waar door hij er niet bij kan komen.
Hoort bij het jong zijn. Geniet er van.

En vaak doet mijn andere kat ook vrolijk mee en die let al helemaal niet op tijdens het spelen :grin: . De veiligste plek voor mij is dan de bank als ze samen bezig zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie