katten en vrieskou

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

katten en vrieskou

Bericht door Anne-mieke »

Hallo allemaal, ik woon in Frankrijk en pas voor 2 maanden op de 4 katten van onze Hollandse buren. Ze wonen 4 km bij ons vandaan. Dat betekent, ik ga ze om de andere dag voeren en kijken of alles in orde is. De eigenaren zijn bij de kinderen op Bonaire en het huis is afgesloten en steenkoud. De katten zijn buiten en in een schuur die niet winddicht is, dus net iets minder koud dan buiten. Nu maak ik me druk dat de katten het te koud (zullen) hebben, want het wordt volgende week 's nachts -10.
Hun drinkwater was al bevroren en ik ga nu iedere dag wat melk brengen en vers water. Wel zo verstandig denk ik ivm de droge brokken. Kan iemand mij zeggen of ik maatregelen moet nemen ???? Of dat ze er wel tegen kunnen ? Omdat ze vaak buiten zijn, ook als de eigenaar er is, hebben ze een dikke vacht gekregen, maar..... ??? Zelf heb ik een poes van ruim 4 jaar, mijn eerste huisdier, en die ligt hier als een prinses bij de kachel. Maar met de buurkatten voel ik me niet echt happy op het moment.Ik ben een te groot dierenliefhebber.
Alvast dank voor jullie reactie! Liefs AnneMiek
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne »

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over deze katten in de kou!! Heb je nog contact met de baasjes, kun je tegenover hun je bezorgdheid uiten?
Je zou voor eventuele warme plekjes in de schuur kunnen zorgen door bijv. een flinke stapel kranten op de vloer te leggen en daarop een warme deken, kranten isoleert goed.
Zijn er ook obstakels in de schuur waarop ze lopen of klimmen? Daar kun je ook warme mandjes bovenop zetten als die er zijn?
En misschien een pak hooi of iets dergelijks?

Katten die in de herfst elke dag flink wat tijd buiten doorbrengen bouwen in principe een goede wintervacht op, ik denk dus dat ze er wel tegen kunnen maar of het echt behaaglijk voor ze is weet ik niet omdat je vertelt dat de schuur niet winddicht is.

Zou je warme plekjes kunnen maken voor ze? Misschien met wat beddegoed of iets dergelijks?

Over het bevroren drinkwater kan ik geen antwoord geven, elke dag melk is niet goed voor ze maar beter melk dan helemaal geen drinken zou ik zo zeggen.

Ik zou denk ik de eigenaars bellen en uitleggen dat het voor jou en de katten geen houdbare situatie is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne-mieke »

Heel erg bedankt voor je antwoord! De eigenaar zegt dat hij op de zolders in de schuur dozen met oude kleren heeft staan waar de katten in kunnen kruipen. En hij zegt dat de katten het wel niet leuk zullen vinden, maar het wel zullen overleven. Over 3 weken komen de eigenaren gelukkig terug. Dan kan ik tenminste weer goed slapen. Ik denk dat ik met mijn man inderdaad warme plekken ga creëren, d.w.z. kartonnen dozen vullen met warme oude kleren, op een tochtvrije plek, meer kunnen wij niet doen.
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: katten en vrieskou

Bericht door helskinky »

Mijn schoonvader had een kat, die was aan komen lopen, kwam nooit binnen maar kreeg eten en heeft er zeker 14 jaar geleefd. In het houthok had mijn schoonvader een huisje gemaakt van piepschuim en daarin een warme deken. Isoleert goed en houd de kat lekker warm en droog.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne »

Fijn Anne-mieke dat er dozen met oude kleren staan, dat biedt mogelijkheden :-P
Een huisje van piepschuim lijkt mij ook lekker warm maar dat moet je maar kunnen maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: katten en vrieskou

Bericht door pearlsofpassion »

Als je aan stro kan geraken, is dat het allerleukste. Daar kunnen ze heerllijk warme holletjes in maken, als er voldoende is natuurlijk. Met aan baal of 2 ga je er niet komen.

Ivm het drinkwater zou ik gewoon 2 keer per dag met water naar daar gaan, en zorg voor warm water. Het kan echt geen kwaad als ze dat warm drinken en dan duurt het langer voor het bevriest. Als je het tussen stro (of een deken als je dat niet hebt) kan zetten, duurt het ook langer voor het bevriest. Ze zullen dan wel snel leren dat dat het moment is om te drinken. Al staat het mij daarbij niet echt aan dat ze enkel droge brokken krijgen. Dan is het wel erg ongezond om niet steeds aan water te kunnen (een kat drinkt al zo weinig), maar ik zou er ook geen melk bij doen. Dan eerder een tikkeltje natvoer of wat kookvocht van vlees om het aantrekkelijker te maken op het moment dat het gebracht wordt.

Ik hoop dat de katten er goed door komen. Ik vind het wel vreemd dat de eigenaar er zo gerust op is. Dat ben ik zelfs niet bij mijn konijnen en die hebben nog wel een hol onder de grond (daar blijft het relatief gelijk van temp, niet zo ontzettend koud), en een tochtvrij hok met dikke laag stro. Tenslotte is het een hele tijd erg warm geweest voor wintermaanden en dan plots zo uitzonderlijk koud! Ik zou dan niet op de vacht vertrouwen... :???:
Ik kwam een paar dagen geleden ook een konijntje op het veld tegen dat doodgevroren was. Die was zeker al de hele tijd buiten dus ook tijd genoeg om vacht te krijgen en een hol te graven. En er was nog gras genoeg, dus hij is niet gewoon uitgehongerd (daarvoor was hij ook niet mager genoeg).
Ik vind het toch eng...

Het is ook niet voor niets dat katten in koude gebieden van nature uit een langharige vacht ontwikkelen. Kortharige katten zijn niet aangepast aan zo'n koude, en ik weet niet of ze dat wel aankunnen, zelfs als ze een heel erg dikke ondervacht kweken (wat bij menig HTK ook niet zo denderend is)... :-(
Ik weet niet wat voor vacht deze katten hebben?
Goed dat jij het je aantrekt!
Ik hoop dat alles goed gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: katten en vrieskou

Bericht door Cerna »

pearlsofpassion schreef: Ivm het drinkwater zou ik gewoon 2 keer per dag met water naar daar gaan, en zorg voor warm water. Het kan echt geen kwaad als ze dat warm drinken en dan duurt het langer voor het bevriest.
Op het Konijnenforum las ik dat je juist geen warm water moet geven omdat dat sneller bevriest dan koud of lauw water. Ik vond dat erg onlogisch en heb het gisteren uitgeprobeerd en inderdaad: de fles met warm water was om 24.00 uur volledig bevroren en de fles met koud water (nog) niet.

Verder zijn alle tips al gegeven en hoop ik dat het snel voorjaar wordt, maar voorlopig is hier de Elfstedenkoorts uitgebroken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: katten en vrieskou

Bericht door pearlsofpassion »

Echt? :eeh:

Vreemd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: katten en vrieskou

Bericht door lidewij020 »

Als er elektriciteit is, kun je een aquariumluchtpompje nemen en het slangetje met luchtsteentje in de waterbak hangen. Door de beweging van het water bevriest het water minder snel. een andere oplossing is een aquariumverwarming. je hebt dan wel een flinke bak/emmer water nodig De verwarming mag niet boven water uit komen als de katten drinken. In drinkbakken van paarden laten ze vaak een tennisbal drijven, dan bevriest het water ook minder snel. Misschien helpt het als je iets in de waterbak laat drijven.

Sterkte! lief dat je zo goed voor ze zorgt!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne-mieke »

hallo allemaal! heel erg bedankt dat jullie met me meedenken en -voelen!
3 van de 4 katten hebben een dikke langharige vacht. In de 4e zit siamees bloed, dus die is normaal qua haar. Ik ben er vandaag weer geweest, te voet door een laag sneeuw maar het was lekker weer. Met de poezen ging het goed. Ik nam vers water mee en blikjes zacht eten.
Morgen gaan mijn man en ik terug en nemen verhuisdozen mee met daarin stukken van een oud dekbed. Aan stro is wel aan te komen maar de wegen zijn onbegaanbaar voor een voertuig dus dat lukt niet meer op korte termijn. Volgend jaar eis ik dat alles van te voren in orde is! En anders pas ik niet meer op!
We gaan het zeker proberen met die tennisbal in het water, en de tip van de aquariumverwarming vind ik ook heel goed. Ga het de eigenaar straks allemaal uitleggen, want wij kunnen nu niet met de auto gaan rijden, de eerste voorzieningen zijn op 30 km. Na morgen zal het minder extreem zijn en vanaf het weekend weer enigszins normaal.
Trouwens vandaag viel me nog een idee in. Als kind hadden wij thuis in Limburg dwerggeitjes als hobby. Die kregen in deze tijd kleintjes en dan was het vaak ook heel koud. Mijn vader hing dan een biggenlamp op. Ze lagen dan lekker warm in het stro en die lamp scheen heerlijk warm.
Ja, ook mijn vader (= vorig jaar overleden) was een groot dierenliefhebber!
Ik laat jullie nog weten hoe het afloopt.
Nogmaals dank, Annemieke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne »

Annemiek super dat je je inzet voor deze dieren!!! Een biggenlamp is ook een goed idee zeg, daar moet je maar opkomen
Gelukkig hebben de katten jou in deze koude periode!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katten en vrieskou

Bericht door Chiquita98 »

Wat fijn dat jij je wel bekommerd om deze diertjes. Ik snap zo'n baasje echt niet. Ook dieren hebben het nu moeilijk met de kou. Zelf lekker naar warm bonaire en ach die katten die zien maar...bah.
Ik snap je reactie wel dat als het zo weer gaat je niet weer oppast, maarja wie gaat er dan oppassen he? Of laat ie ze dan helemaal aan hun lot over.
Zo'n lamp is inderdaad een goed idee.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne-mieke »

Van lief van je, Chiquita, dat jij het begrijpt en dat jij je net zo opwind als ik over zoveel nonchalance!
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: katten en vrieskou

Bericht door helskinky »

Met een huisje van piepschuim bedoel ik ongeveer de grote van een vierkant die iets groter is dan de kat , je zou ook een doos aan de binnenkant kunnen bekleden met dik piepschuim.
Succes ermee
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

Re: katten en vrieskou

Bericht door Anne-mieke »

Ja, die doos van piepschuim vind ik ook een heel goed idee. Kost weinig, is makkelijk te maken en doet goed dienst. Wij gaan deze zeker ook maken.
groet, Anne-mieke
Plaats reactie