Dwang voeren.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

Zoals een aantal van jullie waarschijnlijk al weten zit ik al sinds oktober met een kat die steevast niet zelf wil eten.

ik voer haar nu dus al dik 3 maanden handmatig.

nu vroeg ik mij af, zijn er hier mensen die dat ook fulltime doen?

zo niet wat is het langste geweest voordat de kat zelf weer begon te eten?

BVD

Gr
Tom
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dwang voeren.

Bericht door pearlsofpassion »

In Pluisje (niertopic) zijn er verschillende mensen die aan hun kat met de spuit voeren. Of ze zijn er toch geweest...

Zoek eens via de zoekfunctie op 'spuitjesvoeren', en dan kom je er vast wel op uit.

Als je eigenlijk op zoek bent naar het antwoord op de vraag of dat nog katwaardig is, of dat je haar dan beter laat gaan. Dan is het antwoord dat je het daarvoor zeker niet moet doen. Als jij en zij dat goed vinden, ga je zo maar zo lang door als je dat zelf wilt. Het is je eigen beslissing.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dwang voeren.

Bericht door castratenkoor »

Ik weet dat Annet (Cerna) haar Noa al heel lang spuitje-voert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Dwang voeren.

Bericht door patiani-guusje »

Zolang jouw kat dit goed toelaat en ze erdoor in goede conditie blijft zou ik ermee doorgaan. Hwb mijn kat met nierproblemen ook een paar keer gedwangvoederd, verliep makkelijk, en hij heeft 13 maanden doorgeleefd dankzij af en toe helpen met eten.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Dwang voeren.

Bericht door Cerna »

Ik zag dat je deze vraag ook al in het andere topic had gesteld en dus zal Annet zelf ook even antwoorden. :grin:

Ja, Noa krijgt al sinds 26 oktober 2010 gevoerd met een spuitje. Eerst omdat ze niet wilde eten en we niet wisten wat er aan de hand was en daarna, toen we hoorden dat de oorzaak nierfalen was en we het advies kregen om haar in te laten slapen, wilde ze het nierdieet niet en dus zijn we blijven voeren.
In het begin 8 keer per dag 3 spuitjes en al sinds zeker een jaar nu 4 keer per dag 8 spuitjes. Dat is ongeveer 35 gram voer per keer.

We hebben niet de illusie dat ze weer zelf zal gaan eten, tenminste geen nierdieet. Brokjes eet ze wel zelf maar dat zijn geen nierbrokjes en is dus eigenlijk niet goed voor haar en daarom geven we haar zoveel mogelijk zacht voer zodat er geen plek meer is voor ander voer.
Noa is inmiddels anderhalve kilo aangekomen en het gaat uitstekend met haar. Aan niets is te merken dat ze een nierpatient is.

Noa is nu 4 1/2 en we hopen dat we nog minstens 10 jaar moeten blijven spuitjevoeren :epray: . Niet omdat we dat zo leuk vinden (we zijn nu erg aan huis gebonden, al kunnen we wel een halve dag weg), maar omdat Noa dan nog heel lang blijft leven in goede conditie.
En daar doen we het voor! :
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwang voeren.

Bericht door Adriana »

wij hebben een poes die nauwelijks tot niet drinkt en die krijgt sinds 3 jaar dagelijks een vaste hoeveelheid via spuitje-drinken. ze laat dat goed toe en omdat haar nieren ook niet optimaal functioneren is het vrijwel van levensbelang.
haar broer woont bij mij en is een bijzonder slechte eter, die voer ik apart en dat hoeft vrijwel niet via een spuitje. alleen als ik zie dat hij toch wel weer erg mager is, dan krijgt hij convalescence òf van een schoteltje òf per spuitje.

af en toe krijgt hij destress van huisdierendokter om eventuele blokkades wat te versoepelen en hij heeft een ander homeopathisch middel gekregen om hem te helpen mentaal weer wat beter in zijn kattenvel te gaan zitten maar ik heb nog geen idee of dat gaat werken.
zoals een aantal personeeltjes, die ook in Pluis schrijven, heb ik geen enkel negatief gevoel bij spuitje voeren: je kunt een dier niet laten verhongeren/verdrogen.

ik ga er niet vanuit dat het ooit nog verbetert, maar probeer wel middelen uit om er weer een eetreflex in te krijgen en als dat lukt dan is dat mooi meegenomen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
eetje0325
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: Dwang voeren.

Bericht door eetje0325 »

Is een medische reden uitgesloten?
Een kat die niet uit zichzelf wil eten is raar.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

ja bij die van mij heb ik eigenlijk geen keuze.

ze moet nu gewoon aansterken waarna ik hoop dat ze zich weer wat beter gaat voelen.
ze is momenteel gewoon heel erg verzwakt en wil daardoor eigenlijk helemaal niets.

ik voer haar gewoon rechtstreeks uit blik met een vinger. duw er op deze manier ongeveer 120 gram voer per dag in. ben hier ongeveer 15 min per dag mee kwijt, dus kan niet zeggen dat ik het slecht heb.

met spuitje heb ik ook geprobeerd. hier reageert ze helaas minder op.

verder ga ik maandag naar de DA toe om een eetlust opwekkend middel te vragen.
hebben jullie adviezen waar ik dan het beste om kan vragen?

hebben jullie verder ook enig idee of er natuurlijke middeltjes bestaan waardoor een kat zichzelf beter gaat voelen? felyway heb ik al hangen, maar die hangt er pas sinds dinsdag in.

Gr
Tom
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Dwang voeren.

Bericht door lidewij020 »

Ik heb mijn vorige kat de laatste maanden van zijn leven ook gedwangvoederd. Ik deed dat eerst met a/d voer van de dierenarts. Een spuitje liet hij niet toe. Het voer met een vinger in zijn mondhoek smeren werkte het beste, maar dat werd nogal een kliederzooi. Ik ben overgestapt op het voeren van kant en klare vleesvoeding (Carnibest, Lotgering). Dit ging veel gemakkelijker naar binnen en kliedert veel minder, omdat het eigenlijk stukjes vlees zijn en geen pap. Het lijkt heel grof gemalen gehakt. Het voeren van carnibest was uiteindelijk veel efficienter. Ik maakte een soort rolletje in mijn hand en dat schoof ik dan bij zijn mondhoek naar binnen. Dan ging hij er vanzelf op kauwen en slikte het door.

Misschien is het de moeite waard om eens te proberen. Veel sterkte met je kat! Fijn dat je er zoveel voor over hebt.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Dwang voeren.

Bericht door kansarmedieren »

Ik vind dit een moeilijk probleem ik doe veel voor mijn dieren maar als een dier niet zelf eet of geen dieetvoer wil eten zoals bijvoorbeeld Noa. Dan zou ik een periode wel dwangvoeren maar als ik weet dat ze nooit meer gaan eten dan zou ik de kat laten gaan. Of ze laten eten wat ze lekker vinden met ipikatine erover heen dat doen wij ook met Vedder een kat van onze stichting die wou ook geen nierdieet meer eten. Maar dat is mijn mening, het is heel moeilijk en persoonlijk hoever je gaat met je dier. Persoonlijk zou ik ook niet onderhuids infusen gaan geven aan mij kat als de nieren zo kapot zijn als dit nodig is. Mijn mening is dat ik ieder dier een kans geef op een goed leven maar je trekt ergens een grens maar die grens is voor iedereen anders. Daarom is het ook zo moeilijk om hier een keuze in te maken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwang voeren.

Bericht door Adriana »

zeker weten, iedereen legt de grens ergens anders, ook afhankelijk van de mogelijkheden.
maar, ik meen te weten dat bij jullie een kat aan de caninsuline is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Dwang voeren.

Bericht door paasnini »

Heb al in je andere topic gereageerd maar zal het hier ook zetten.
http://www.idexx.nl/diergezondheid/educ ... f/0209.pdf
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Dwang voeren.

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:zeker weten, iedereen legt de grens ergens anders, ook afhankelijk van de mogelijkheden.
maar, ik meen te weten dat bij jullie een kat aan de caninsuline is..
Klopt zelfs 2 katten en de ene kat Vedder heeft nierfalen en suikerziekte dus we gaan wel ver, daarom zeg ik ook dat dit heel moeilijk is. Maar zoals ik al schreef vedder wou geen dieetvoer meer eten en ik heb geen moment getwijfeld dan maar geen dieet voer maar niet dwangvoeren.

Maar ik vind insuline geven toch wat anders dan dwangvoeren het woord zegt het al de kat wil niet eten maar wordt gedwongen. Dan denk ik waarom wil een dier niet eten is die zo ziek moet hij aansterken en is het voor een bepaalde periode dat doen wij ook wel, maar is het zo dat een dier zo misselijk is van bv nierfalen dan heb ik er moeite mee. Dat is hetzelfde als onderhuidse infusen geven......... ik heb verschillende nierfaal katten opgevangen van het dierenasiel maar dat hebben we nog nooit gedaan wel een keer spoelen bij de dierenarts om de kat een kans te geven maar dan moet het klaar zijn. En vaak was dit niet het geval en hebben we de katten laten inslapen.
Maar begrijp me goed ik geef geen oordeel over het dwangvoeren want wie weet als het mij overkomt met mijn kat ga ik ook mijn grens over maar gelukkig heb ik dan nog mijn partner of de dierenarts die mij terug fluitals ik te ver ga tenminste dat hoop ik.
Cerna

Re: Dwang voeren.

Bericht door Cerna »

Noa eet geen nierdieet omdat ze het niet lekker vindt, tenminste niet lekker genoeg om er zelf aan te beginnen, niet omdat ze misselijk is want dat is ze BESLIST niet.
Maar wanneer wij het haar met spuitjes geven, dan eet ze het wel en er komt geen enkele dwang aan te pas.
Ze is niet ziek, zit prachtig in de vacht, weegt 4,5 kilo terwijl ze voordat ze ziek werd altijd rond de 3,5 kilo woog, dus ik heb absoluut niet het gevoel dat wij te ver gaan en de dierenarts vindt het ook alleen maar geweldig dat ze er zo goed uit ziet en dat wij dat voor haar over hebben (want het is niet alleen het vier keer per dag voeren; je hele sociale leven ligt op z´n gat omdat je nauwelijks van huis kunt en vakantie kun je wel vergeten).

Maar dat was niet toen ze net ziek werd en we begonnen met spuitjevoeren. En dan kun je zeggen dat de grens bereikt is en hadden we haar in kunnen laten slapen. Maar we zijn wel over die grens gegaan en zie hier het resultaat!
Noa houden we dierwaardig aan de gang dankzij het spuitjevoeren en Cochi dankzij Felimazole en jij Vedder dankzij insuline. Ik zie geen enkel verschil.

En Tom, die vraag naar eetluststimulerende pilletjes heb je nu al -tig keer gesteld. Ik adviseer je om je eigen topics nog eens na te lezen want je blijft jezelf herhalen!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Dwang voeren.

Bericht door kansarmedieren »

Hallo Annet,

Het is beslist geen aanval op jouw maar het is zo moeilijk om hier een weg in te vinden. Gekke dieren toch die katten dat maakt ze zo aantrekkelijk maar ook zo handenwringend frustrerend. Ik ken ook mensen die medicijnen geven aan een dier al een stapje te ver gaan??????????
Plaats reactie