Tweede kitten nodig/fijn?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
LauraMarissa
Kitten

Tweede kitten nodig/fijn?

Bericht door LauraMarissa »

Hallo allemaal,

Ik kijk al langer (ongeregistreerd) rond op deze website, alleen nu zit ik zelf met een vraag, dus ik dacht ik meld me maar eens aan. Ik hoop dat mijn vraag hier thuis hoort.

Ik heb een kitten (poes) van nu net 7 maanden. Ik heb haar gekregen met 10 weken. Ze is enig kind, heeft geen broertjes of zusjes. Helaas zijn deze dood geboren. Nuna is in haar eentje opgegroeid samen met haar mams en oma (mams is een britse korthaar en heeft buiten per ongeluk een slippertje gemaakt). Zij is dus nooit met kittens opgegroeid.

Ik ben ermee bekend dat kittens het prettiger zouden vinden om een soortgenootje te hebben om mee te spelen zodat ze zich minder snel vervelen etc. Dit was voor mij en mijn vriend nooit nodig, aangezien mijn vriend thuis werkte en ik 4 dagen in de week werkte. Wij wonen in een 3-kamer appartement met een redelijk grote huiskamer en open keuken. Ze heeft genoeg ruimte om te spelen en mag overal komen in het huis. Nu is het helaas zo dat mijn vriend ivm bezuinigingen weer op kantoor aan het werk moet. Dit betekent dus dat Nuna sowieso 4 dagen per week zeker 8 of 9 uur alleen is. Is dit voor een kitten te lang, zal zij hierdoor verpieteren? Ik moet wel zeggen dat mijn kitten erg aanhankelijk is, ze volgt ons door het hele huis, als ze bijvoorbeeld ligt te slapen in haar mandje en ik ga naar de wc zit ze achter de wc deur als ik er vanaf kom.

Nu de hamvraag; is het voor mijn kitten leuker als zij er een maatje bij krijgt? Wat zou dit moeten zijn, een poes of kater, leeftijd, etc? Of denken jullie dat 8 of 9 uur 4 dagen in de week alleen wel te doen moet zijn voor haar? Wij hebben er hiervoor nooit zo mee bezig hoeven zijn, mijn vriend was altijd thuis en gaf haar voldoende aandacht.

Ik hoop op goede tips, excuses voor het lange bericht maar zo is er in ieder geval veel duidelijk !! 8-)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Tweede kitten nodig/fijn?

Bericht door castratenkoor »

Sommioge katten kunnen heel goed tegen alleen zijn. Is voor ons onvoorspelbaar hoe dat gaat werken voor Nuna.
Ik denk dat het voor haar ontwikkeling beter is een leeftijdgenootje voor haar aan te schaffen. Er zitten nog genoeg halfwas kittens van vorig jaar in de asiels.
Ik zou daar niet te lang mee wachten, hoe langer ze als kat alleen is hoe moeilijker ze ooit nog te koppelen is. Ik zou haar wel binnenkort laten castreren als ik jullie was.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
paasnini

Bericht door paasnini »

Ik denk dat het wel wenselijk is voor Nuna maar het zal best pittig zijn. Ik heb zelf 5 katten en mijn laatste kitten hebben wij sinds begin deze maand. Ook een enigkind. Ik merk dat het niet opgegroeid zijn met andere kittens echt wel een verschil maakt. De acceptatie van andere katten lag een stuk lastiger dan met mijn andere katten. Maar uiteindelijk is hij maatjes met de jongste na hem (leeftijdsverschil van iets meer dan een jaar) deze is heel speels maar ook heel geduldig en laat zich niet van de wijs brengen door een beetje onzeker en onwennig geblaas.
Ik zou het wel aanraden en dan inderdaad een halfwaskitten kiezen en wel goed bespreken hoe zij is en wat erbij zou passen.
Succes.
Adriana

Bericht door Adriana »

aansluitend aan de titel van het topic: ..... vooral nodig!
kittens leren zo veel van elkaar door voorbeeld en mensen spreken geen kattentaal. bovendien is ze nu al heel erg gericht op mensen en dat kàn gedragsproblemen gaan opleveren als ze binnenkort veel langer alleen moet zijn.
en zo snel mogelijk afspraak voor castratie maken als dat nog niet gebeurd is!
en twee katzels is zo ongelofelijk veel beter (om te beginnen voor de katzels) en leuker dan eentje.. (tuurlijk zijn er uitzonderingen en solodiva's, maar..) het is nu de tijd om in overleg met een asiel bij je in de buurt er een leeftijdgenootje bij te zoeken en ze denken daar heel graag mee!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ze is dan misschien geen kittens gewend, maar wel katten (mama en oma).
je kunt proberen af te wachten hoe het gaat, maar als ze nu al zo aanhankelijk en voglzaam is vrees is dat ze zich gaat vervelen. en als je dan problemen gaat krijgen is moeilijker op te lossen dan voorkomen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

persoonlijk vind ik het zielig voor haar dat ze vier dagen 8 tot 9 uur lang alleen is, fijn dat jij je daar zorgen over maakt en super dat je advies komt vragen!!!
Ik zou ook naar het asiel gaan en de medewerkers kunnen je vast wel adviseren
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
LauraMarissa
Kitten

Ten eerste, allen super bedankt voor de reacties! Nu moet ik alleen mijn vriend nog even zover krijgen dat hij ook een tweede kitten wil, want Nuna vond ie goed alleen omdat ik het zó graag wilde. Nu is hij trouwens helemaal gek op haar hoor. Maar dat wordt nog wel een klus ben ik bang, ik ben nou eenmaal veel meer met haar bezig en haar belang staat voorop!

Ook weer een voorbeeld van net; ik word wakker, mijn vriend ligt nog in bed en ik loop de slaapkamer uit naar de wc en doe de haldeur dicht. Dan gaat ze achter de haldeur zitten miauwen tot ik weer terug kom. Ze wilt gewoon altijd in onze buurt zijn, in dezelfde kamer als wij. Als wij allebei in de badkamer bezig zijn en doen de deur even dicht gaat ze ook achter de deur miauwen. We hebben weleens gehoord dat Britse kortharen de hondjes onder de katten zijn, alleen is dit niet een beetje overdreven voor een kat of hebben jullie hier ook ervaring mee?

Ik heb nog één belangrijke vraag nav twee berichten hierboven. Waarom is het belangrijk dat zij nu al gecastreerd wordt? Moet dit dan voordat de eventuele nieuwe kitten komt? Ik heb wat rondgekeken op forums, sommige personen beweren daar dat ik ook even de krolsheid af kan wachten, dat het met sommige poezen reuze meevalt. Ik wil haar niet onnodig laten castreren, straks heeft zij weinig tot geen last van de krolsheid? Tevens zou ik graag willen weten wat jullie aanraden. Een poesje erbij of een katertje? Wat werkt in de praktijk beter?

Nogmaals reuze bedankt voor de reacties!
paasnini

Bericht door paasnini »

Het castreren is met name om een onverwachts nestje te voorkomen, als je er een halfwaskitten bijneemt heb je kans dat je binnen de kortste keren een nestje hebt en waarom wachten? Krols zijn is ook geen pretje.
Advies kat op poes vind ik lastig, hangt veel meer van het karakter af.
Ik heb 3 Maine Coons waarvan er 2 ook als een hondje achter mij aan hobbelen, waar ik ben zijn zij :-). Wel gezellig maar je moet je er wel van bewust zijn voor je het weet sta je op een staart.
Adriana

Bericht door Adriana »

LauraMarissa schreef: Waarom is het belangrijk dat zij nu al gecastreerd wordt?
Moet dit dan voordat de eventuele nieuwe kitten komt? Ik heb wat rondgekeken op forums, sommige personen beweren daar dat ik ook even de krolsheid af kan wachten, dat het met sommige poezen reuze meevalt.

Ik wil haar niet onnodig laten castreren, straks heeft zij weinig tot geen last van de krolsheid?
Een poesje erbij of een katertje? Wat werkt in de praktijk beter?
zoek even op castratie rechtsboven via de zoekfunctie, tig berichten en ook links met dierenartsen-adviezen.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html
er bestaat niet zo iets als onnodige castratie, zo lang je niet van plan bent te gaan fokken. krolsheid vergt ongelofelijk veel energie van een poes en waarom wachten? je bent te laat als ze krols wordt, want dan moet je eerst wachten tot het over is.
doorgaans valt het bij poezen niet mee, de natuur hè..?
6/7 maanden is dacht ik goeie tijd, hangt ook van formaat af en overleg ff met je dierenarts.
ik denk dat een leeftijdgenoot katertje het makkelijkste matcht en later ook minder kans geeft op gedoe. op het forum zijn zat poezencombi's waar mee het goed gaat, maar er zijn veel meer poezen die voor onrust zorgen in een groep dan katers.
en vraag de mw's van het asiel om advies.
en berichtje voor vriendmans: als ze straks met twee zijn, dan zijn ze veel meer gericht op elkaar dan op jou en dat is alleen maar veel beter..
Laatst gewijzigd door Adriana op 30 jan 2012 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind 7 maanden toch ook echt wel meer dan oud genoeg om te laten castreren.
Ik kan je wel vertellen dat ze binnenkort krols wordt (zal niet zo lang meer duren) dus waarom daarop wachten? Het is een hele aanslag op haar lichaampje waardoor het zou kunnen dat ze er minder mooi door uitgroeit. Niet dat Britjes in de den regel gebrek hebben aan energievoorraad, maar toch...
Je merkt ook dat poezen meer last hebben van de castratie als ze al krols geworden zijn. Je kan dat beter voor zijn. Door de plotse drop in hormonen gaan ze erg in de war en kunnen er moeilijker handelbaar van worden (kattig zoals ze zeggen), gewoon omdat ze onzeker zijn. Het komt niet bij alle poezen voor, maar in mijn ervaring lijkt er een duidelijke link te zijn met castratie op latere leeftijd (hoe later hoe erger de verandering). Bij poezen die voor de eerste krolsheid geholpen zijn, heb ik er nog niet van gehoord. Die blijven gewoon hun lieve aanhankelijke zelf.
Bovendien is het inderdaad alles behalve leuk om krols te zijn, en is er kans dat ze ontsnapt.

Het idee dat ze beter af zou zijn als ze niet veel last zou hebben van de krolsheid is verkeerd. Ook dan heeft ze verhoogde kans om later tumoren te ontwikkelen onder invloed van de hormonen of op baarmoederontsteking. Poezen laten niet veel pijn merken, er zijn er genoeg die op latere leeftijd geholpen worden en dan blijkt de baarmoeder erg vergroot te zijn. Maar aan de poes had je nog niets gemerkt. Dat is erg gevaarlijk want het kan ook allemaal heel snel gaan op het moment dat je pas wat merkt.
Bovendien blijft het gevaar dat ze naar buiten ontsnapt met alle gevaren en gevolgen van dien. Ze zal ook altijd naar buiten willen, naar een kater verlangen en mag er dan niet bij. Een krolse poes is behoorlijk zielig en laat dat horen ook. Waarom zou je haar dat aandoen?

Daarbij komt nog dat hoe haar eerste krolsheid verloopt niets zegt over de volgende. Het is heel normaal dat de krolsheden langer en zwaarder worden met ouder worden en elkaar steeds sneller opvolgen.
Ik heb een poes gehad die met 3 jaar plots om de 2 weken 3 weken krols was. Niet echt een pretje, kan ik je verzekeren. En dan is ze toch nog ontsnapt voordat ze gesteriliseerd werd (wat wel op de planning stond). En daarna moest ze alsnog gesteriliseerd worden, dus we hadden dat veel beter gewoon van in het begin gedaan. Nu zou ik het dus compleet anders aanpakken (was toen eigenlijk officieel de poes van mijn ouders).
Een poes haar hele leven open houden en er geen nestje mee krijgen is gewoon niet houdbaar (waarmee ik niet wil zeggen dat je er een nestje mee moet krijgen he!!). Het is ook niet voor niets dat ook fokpoezen erna gesteriliseerd worden. Het is gewoon veel beter voor de gezondheid van een kat en verlengd de levensduur en verhoogt de kwaliteit. Castratie is bij katten gewoon geen overbodige operatie, hij is noodzakelijk.

Verder sluit ik me aan bij de rest.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
LauraMarissa
Kitten

Beste Pearlsofpassion (en uiteraard ook alle anderen),

Bedankt voor de goede uitleg! Ik heb voor as vrijdag gelijk een afspraak gemaakt om Nuna te laten steriliseren. Je leest zoveel verschillende dingen op forums, maar haar belang staat voorop dus we gaan het gewoon gelijk laten doen. Dan is ze 7 maanden en een week, een prima leeftijd toch :-)

En inderdaad Adriana, wij willen misschien in de toekomst ook weleens een nachtje weggaan. Als mijn moeder dan langskomt om ze eten te geven en even te vertroetelen, hoef ik me ook minder ongerust te maken qua eenzaamheid omdat ik weet dat ze elkaar hebben. Nu nog even rustig met mijn vriend praten, maar er zijn al zoveel meer voordelen dan nadelen dat het voor Nuna alleen maar goed zal zijn. Nou is het nog te hopen dat haar (eventuele) toekomstige maatje en zij elkaar wel leuk zullen vinden. Ik heb ook wel gehoord dat de katten langs elkaar leven en niks van elkaar moeten hebben. Maarja, ze zijn dan in ieder geval niet alleen....
Adriana

Bericht door Adriana »

maar daar is het matchen voor in overleg met het asiel.
die hebben een goeie terugbrengregeling, want het is voor het nieuwe katje ook niet leuk als het niet klikt. dan wordt daarvoor gewoon een ander huisje gezocht en probeer je het opnieuw. en daar zou ik heel alert op zijn, na een weekje nog steeds geen pais en vree? dan overleg met asiel en volgende poging en niks zieligs aan hoor!
PassievoorPerzen

Bericht door PassievoorPerzen »

Oh ja een tweede is zo leuk voor de eerste.Pluis was ook enig kitten bij zijn moeder.Maar eenmaal bij mij thuis had Pluis een hardnekkige niesziekte die echt 5 Antibiotica kuren nodig had om ervan af te raken(nou ja vanaf..zo goed als dan)daarom durfde wij niet eerder een kitten er bij te kopen.Toen Pluis weer beter was hebben we een lieve fokster gevonden en met haar het hele verhaal van niesziekte en gevaar etc besproken en zij heeft het weer met haar da besproken en toen we groen licht kregen kwam Marky erbij.Jeetje wat een feest,Pluis werd veel aktiever en ze spelen wat af nu nog iedere ochtend hebben ze een gek halfuurtje en racen ze de hele tent door.Ze zijn echte maatjes.Beide zijn inmiddels gecastreerd en ik ben blij dat ik er dus eentje bij had.Ik had oude Jennie al zij is 7 maar die wil niks met de andere te maken hebben en leeft boven(wel vrijwillig hoor!Ze mag door het hele huis nl,maar kiest de slaapkamer nou prima dan)Dus als je kan dan zou ik zeggen:DOEN want alleen is ook maar alleen en een mens kan nooit een kattenvriendje vervangen vind ik.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Kittens zijn daar echt gemakkelijk in. De keren dat het daarin mis loopt zijn echt heel zeldzaam. Ze gaan dan ook niet naast elkaar leven.
Die kans zit er eigenlijk enkel in als ze op latere leeftijd samengebracht worden. Het kan zich natuurlijk later wel zo ontwikkelen, maar de eerste tijd zal dat zeker niet het geval zijn. ;-)

Luna is natuurlijk al 7 maanden, wat voor ietsje meer strubbelingen kan zorgen bij de koppeling (een dagje meer blazen), maar ze is tot 10 weken bij de rest geweest (toch), dus zal ze wel iets van haar sociale opvoeding gekregen hebben? 10 weken is wel erg jong en voor een raskatje ongebruikelijk, weet je daar de reden achter?
Maar laat je niet gek maken, met kittens loopt zo'n introductie vanzelf. Gewoon even de nieuwe in het reismandje in de kamer zetten, Luna laten snuffelen en na 10 min het deurtje open zetten.
Ga voor een katje dat met andere kittens opgegroeid is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
PassievoorPerzen

Bericht door PassievoorPerzen »

Ik lees dat het een kruising is tussen een Britskorthaar en een buitenkat(kan natuurlijk van alles zijn).Mijn Perzen mochten niet eerder dan met 14 weken verhuizen en dat vond ik zelf ook een mooie leeftijd. :smile:
Plaats reactie