Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo allemaal,

Een tijdje terug zat ik met een poes die niet wilde eten, daarna kreeg ze enorme diarree waardoor deze in enkele dagen erg zwak en mager werd.


nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat ze er op achteruit gaat.

Eetgewoontes
ze wil steeds maar een klein beetje eten op een dag. (3x zakje(alleen de saus) en hoogstens 13 brokjes. ze poept 1 keer per dag en plast 3 keer per dag. vocht krijgt ze naar mijn idee dus genoeg binnen. ik voer haar verder ongeveer 1 heel blikje gourmet gold van 75gr naar binnen (dwang).

Gedrag
ze slaapt heel veer en loopt verder een beetje rond. speelt niet meer, maar is wel nog alert.
verder praat ze wel nog.

Gewicht
is sinds de diarree van 3.2 naar 4.1kg gegaan.

Medicijnen
heeft tot vorige week woensdag pillen tegen diarree gehad, daar werd ze wel duf van maar die symptomen kunnen dan toch geen week aanhouden?

verder krijgt ze nu weer moderin half pilletje per dag. hier knapte ze eerst heel er van op in een snel tempo. nu dus niet meer.

Mijn zorg is dus dat er iets grondig mis is. ik zie door die moderin geen vooruitgang meer...

ben al bij 3 DA's geweest konden allemaal niet vinden 2 bloedonderzoeken waar niets uit voortkwam (nieren goed, etc) en ze konden ook niets vinden door onderzoek (geen koorts etc) ze heeft een kuurtje penicilline gehad dus dat zou veel ook op moeten lossen

laatste oplossing was volgens de DA om een kijkoperatie te doen maar dat wil het oude beestje niet aandoen.

hebben jullie nog ideeën of suggesties, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Bvd
Tom
Cerna

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Cerna »

Tomkoud88 schreef:nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat ze er op achteruit gaat.
Waarom denk je dat?
Eetgewoontes: ze wil steeds maar een klein beetje eten op een dag. (3x zakje(alleen de saus) en hoogstens 13 brokjes. ze poept 1 keer per dag en plast 3 keer per dag. vocht krijgt ze naar mijn idee dus genoeg binnen. ik voer haar verder ongeveer 1 heel blikje gourmet gold van 75gr naar binnen (dwang).
Ze krijgt dus voldoende voedsel binnen, al eet ze het meeste nog steeds niet zelf. Heb je al Feliway in het stopcontact zitten? Toen onze Milka vorige maand zo slecht at, heb ik Feliway gekocht - dat heeft een paar dagen nodig - en na die paar dagen ging ze weer eten.
Gedrag: ze slaapt heel veel en loopt verder een beetje rond. speelt niet meer, maar is wel nog alert. verder praat ze wel nog.
Onze katten slapen ook heel veel; dat is de tijd van het jaar. Heb je een lasermuis? Daarmee krijg je zelfs de grootste luiaard nog in beweging. Oudere katten spelen niet meer uit zichzelf; die moet je activeren!
Gewicht: is sinds de diarree van 3.2 naar 4.1kg gegaan.
Nou dat is dan toch netjes (kan trouwens ook van de Moderin komen, is toch een soort Prednison)?
Medicijnen: heeft tot vorige week woensdag pillen tegen diarree gehad, daar werd ze wel duf van maar die symptomen kunnen dan toch geen week aanhouden?
Nee, dat denk ik niet, maar dat zou je de dierenarts moeten vragen. Is ze werkelijk duf, lusteloos of alleen maar lui?
verder krijgt ze nu weer moderin half pilletje per dag. hier knapte ze eerst heel er van op in een snel tempo. nu dus niet meer.
Jammer, dat je nog steeds Moderin geeft. Ik heb in je vorige topic gevraagd of het louter bedoeld is als eetlustopwekker? Indien ja, ga dan over op Periactin (verkrijgbaar via dierenkliniek Leyweg in Den Haag. Je moet aan je dierenarts vragen of hij/zij een recept wil faxen, dan bel je naar hen en noteren ze je gegevens. Je moet vooruit betalen), dat is ook niet volledig onschuldig, maar lang niet zo schadelijk als Moderin en op een kwart pilletje gaat de kat al eten. En zo niet, dan is er lichamelijk toch echt iets aan de hand.
Maar ze eet nu ook niet omdat ze via het spuitje voldoende bijgevoerd krijgt, dat blijkt wel uit de gewichtstoename.
hebben jullie nog ideeën of suggesties, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Probeer eens wat proefzakjes van de dierenarts. Verandering van spijs doet goed eten, dat geldt niet alleen voor mensen. Royal Canin Renal Special wordt door veel katten erg lekker gevonden. En proefzakjes kosten niets. En mocht ze het lusten, er zijn zakken van 400 gram verkrijgbaar. En nierdieet voor een oudere kat is sowieso een goed idee want het werkt ook preventief.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

waarom ik denk dat ze achteruit gaat, nouja gevoelsmatig en omdat ik zie dat de ze door de moderin ook niet echt meer heel erg opknapt.

Feliway had ik opgezocht, maar de symptomen maar dat leek me niet echt bedoelt om eten te stimuleren.

Verder is ze eigenlijk vooral lui, gok ik ze reageert wel op mijn laserpen maar erachteraan gaan ho maar.

de moderin is verder meer bedoeld als humeur verbeteraar zodat ze zich weer wat beter gaat voelen.

van proefzakjes heb ik alles al geprobeerd dan eet ze er 1 dag wat van en de volgende dag wil ze het niet meer hebben, voor nier dieet had ik brokken, maar daar moet ze helemaal niets van hebben.
blikjes sheba, en rauwe kip is eigenlijk het enige waar we haar wakker voor hoeven te maken.

ik word er gewoon een beetje gek van. ben er nu al 3 maanden mee aan het kloten.

heb echt alles over voor dat diertje.
baal er gewoon ontzettend van dat ik iedere keer 50 euro armer de DA verlaat zonder iets te weten te komen
Cerna

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Cerna »

Tomkoud88 schreef: Feliway had ik opgezocht, maar de symptomen maar dat leek me niet echt bedoelt om eten te stimuleren.
Feliway is bedoeld om haar humeur te verbeteren zoals jij dat noemt en wanneer ze zich weer wat lekkerder voelt, gaat ze misschien meer eten.
Verder is ze eigenlijk vooral lui, gok ik ze reageert wel op mijn laserpen maar erachteraan gaan ho maar.
Katten zijn sowieso slaapkoppen en in de winter helemaal, dus daar zou ik me niet ongerust over maken. Maar wanneer het toch iets van depressie is, dan kan ze hierdoor ook meer gaan slapen en daar helpt dus Feliway tegen. Of diazepam (valium), maar daar moet je voorzichtig mee zijn want dat werkt ook bij katten verslavend. Kwart pilletje om de paar dagen wekt de eetlust goed op.
van proefzakjes heb ik alles al geprobeerd dan eet ze er 1 dag wat van en de volgende dag wil ze het niet meer hebben, voor nier dieet had ik brokken, maar daar moet ze helemaal niets van hebben. blikjes sheba, en rauwe kip is eigenlijk het enige waar we haar wakker voor hoeven te maken.
Wat is alles? En welke nierdieetbrokken; er zijn er zoveel: Royal Canin twee soorten, Hills KD, Trovet RID, Specific Renal. Je moet Renal-Special hebben, niet de gewone renalbrokjes want die vindt geen kat lekker.
En wanneer ze alleen Sheba en rauwe kip lust, dan geef je haar dat toch. Als ze maar eet!
En een oudere kat die veel slaapt verbrandt weinig en eet dus ook heel weinig.
baal er gewoon ontzettend van dat ik iedere keer 50 euro armer de DA verlaat zonder iets te weten te komen
Je bent wel wat te weten gekomen, namelijk dat ze niks lichamelijk mankeert.
Ik heb toch nog steeds het idee dat het met het vertrek van je zus samenhangt omdat het toen begonnen is. Feliway, diazepam (eventueel), Destress van de huisdierendokter; zoek het euvel in haar hoofd en niet in haar lijf.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Tomkoud88 »

k ga morgen dat spul van feelaway halen, gaat zo een apparaatje lang mee? kost 30 euro zag ik.

diazepam kun je dat zo bij de dierenarts halen?

ik geef je spoedig een update.

bedankt in ieder geval.

mijn zus heeft er volgens weinig mee te maken. die was vanavond hier en ze kwam er nog niet voor van het kussen af.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door nellebel »

zo'n feliwayverdamper gaat officeel ongeveer 1 maand mee, maar dan ben je niet weer 30 euro kwijt,. want dan hoef je alleen een navulling te kopen. (ik doe er langer mee)
diazepam zou ik niet meteen halen want dat kan ook een negatieve invloed op de stemming hebben. het is een rustgever, maar als je kat al inactief is kan ze nog inactiever worden, met als gevolg dat ze zich nog lustelozer kan gaan voelen. kijk eens naar de bijwerkingen van de moderin, staat daar geen lusteloosheid bij of inactiviteit.
je wilt dat ze zich goed voelt, maar sommige pillen maken je wel relaxter, maar kun je je voorstellen als je je al slecht voelt en energieloos dat dit gevoel er niet beter op wordt als je lijf nog meer wordt gesedeerd.
Kun je dit evt niet telefonisch met je DA overleggen? ik heb bijv nu ook belafspraken met mijn DA, scheelt stress bij de kat en kost niks.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Cerna »

Diazepam is bij katten geen rustgever is mijn ervaring. Het werkt net als bij kinderen juist net averechts, ze worden er wat kriebelig van: Noa ging andere katten meppen en Milka werd er miauwerig van, alleen Amber ging wat zwalken. Maar bij alledrie merkte ik ook dat ze zich daarnaast ook lekkerder voelden.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je heel weinig geeft.

De dierenarts heeft het soms op voorraad, maar meestal krijg je een recept mee voor de apotheek want het is een mensenmiddel.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Femmel »

Ik denk dat de Diazepam op elk dier ook weer anders werkt. Wij hebben het Solo eenmalig gegeven als eetlustopwekker en ik heb hem na een uur maar wakker gemaakt om te gaan eten want hij lag heerlijk te ronken op de Diazepam.

Ik vind trouwens de gewichtstoename ondanks diarree enorm! Weet je zeker dat ze geen vocht in de borst/buik heeft? Deze katten hebben vaak een dikke buik, maar je voelt meestal de ribben en ruggegraat wel goed.

In plaats van een kijkoperatie zou je ook eens een echo kunnen vragen? Met een beetje geluk hoeft ze dan niet onder narcose en kun je toch "in" de buik kijken.

Verder zou je bij de dierenarts eens om Vitamine B kunnen vragen, dit is eetlustopwekkend en absoluut niet schadelijk. Het werkt niet zo heftig als Diazepam, Moderin, Periactin of Mirtazapine maar het is ook een stuk veiliger.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Cerna »

Femmel schreef:Verder zou je bij de dierenarts eens om Vitamine B kunnen vragen, dit is eetlustopwekkend en absoluut niet schadelijk. Het werkt niet zo heftig als Diazepam, Moderin, Periactin of Mirtazapine maar het is ook een stuk veiliger.
Milka heb ik zo nu en dan nog aan een kwartje Periactin omdat ze anders alleen maar KD-brokjes eet en dat schijnt toch niet zo goed te zijn voor gezonde katten. Na een kwartje P. eet ze hart/vis en andere brokjes.
Maar vit-B lijkt me ook wel wat: is dat vit-B complex? En speciaal voor dieren of kun je het ook bij de Etos kopen?
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo allemaal,

Ik ga morgen terug naar de DA, heb vanmiddag met haar op de weegschaal gestaan en was nog maar 3,4. Is dus iets goed mis naar mijn idee.

hier thuis zijn ze er al heilig van overtuigd dat het einde spijtig maar waar aan het naderen is.

ik aan de andere kant wil het nog niet opgeven.

ze lig nu al sinds gisteren eigenlijk 15 uur te maffen iedere dag. likt wat saus en eet enkele stukjes kip.

Ik ga morgen bij de dierenarts vragen om een Echo om te bevestigen of er iets of niet zit. er is vandaag iemand hier geweest die toevallig ook iets van pijn kan voelen bij mensen en dieren (zei dat hij vaker ook kon voelen om iemand bijv kanker had) ik dacht proberen kan geen kwaad. Deze man kon dus niet voelen zei hij.

mijn planning:
morgen met de dierenarts overleggen wat de opties zijn. andere medicijnen, hogere dosis moderin proberen.
verder blijf ik haar momenteel 1,5 blikje eten bijvoeren bij wat ze zelf eet. dat is ongeveer dubbel zoveel als ik nu deed.

ze ligt gwn heel vredig te slapen. reageert op alles en praat gewoon terug.

heb morgen om 1 uur een afspraak dus als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag.

Kan gewoon niet niets doen, ze bezorgd mij al 11 jaar plezier en dan moet je ook wat voor haar overhebben.

ik kon trouwens nergens dat spul vinden van feliway in de winkel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou stoppen met al die rommel in haar te stoppen. En dan doel ik op de medicatie.
Als je een kat zo lang op cortisonen houdt, verbaast het mij eerlijk gezegd niet dat ze achteruit gaat. Dus daarmee stoppen lijkt me haar enige kans. Ofwel zit ik er naast, ik zie je kat natuurlijk niet. Ik lees enkel wat je hier schrijft.
En dan zou ik ermee stoppen.
Vaak zit je zo te denken in de medicatie, maar vergeet je dat het gewoon laten wel eens zou kunnen helpen.

Spijtig van die AB kuur. Nu is haar darmflora ook weer naar de vaantjes en die was al niet zo denderend waarschijnlijk na zo'n diarree. Ik denk echt dat ze veel te veel medicatie krijgt die nergens toe dient. En cortisonen geven om eetlust op te wekken is echt met een kanon op een mier schieten (zoals Dinie dat altijd zo mooi zegt). Dat doet meer slecht dan goed.

Geef haar verder gewoon wat ze zelf lekker vind. Als je rauwe kip zo lekker vind, waarom geef je dan geen kvv? Bandit heeft een nierdieet (maar haar nieren waren wel ok, geloof ik? Dus dat is zelfs niet noodzakelijk dan). Enkel rauwe kip is niet compleet genoeg (en niet betaalbaar), maar een kvv is wel compleet en je hebt er verschillende merken in dus misschien lust ze er daar wel eentje van?
En ik vind wat je beschrijft dat ze binnenkrijgt in je eerste post niet weinig. Als je haar dwingt met eten weet je natuurlijk niet wat ze uit zichzelf zou eten. En dan zou ik iets zoeken dat ze lekker vind en haar de kans geven zelf te eten. Afwisseling vinden sommige katten ook een must.
Katten kunnen inderdaad snel afvallen als ze hun voer niet lekker vinden omdat ze het dan gewoonweg niet eten. En al dat gerommel aan hun lichaam en veel poespas werkt ook niet altijd mee.
Soms kan je niet anders, maar ik lees dat gewoon niet uit jouw verhaal... Het kan zijn dat ik me vergis, spreek me dan maar tegen. ;-)
Maar haar nog niet opgeven hoor!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Femmel »

Hey Tom,

Goed dat je nogmaals met haar naar de dierenarts gaat voor onderzoek! Ik vind persoonlijk 11 jaar ook echt te jong om een strijd zonder diagnose op te geven. Ik denk dat een echo een verstandige volgende stap is.

Als je dan toch bij de dierenarts bent vraag dan om een paar blikjes Hills A/D voor haar. Veel katten vinden het erg lekker en eten het vaak uit zichzelf goed. Ze hoeven er echter niet zo heel veel van te eten om toch alles binnen te krijgen. Daarnaast kun je het ook heel gemakkelijk spuitvoeren indien nodig.

Overigens vind ik de saus van 3 zakjes (saus is ca. 20% van het gewicht dus zeg 60gram natvoer), 13 brokjes (is ca. 3 gram) en 75 gram Gourmet Gold, erg weinig. Zeker als je bedenkt dat er maar weinig voedingsstoffen in de saus zitten. Je zou ook nog kunnen proberen de zakjes goed te prakken, als dan kiest voor zakjes met saus (dus geen gelei) dan kun je het redelijk goed mengen.

Ik hoop dat jullie iets behandelbaars gaan vinden en dat Minoes nog een hele poos fijn bij jullie mag blijven!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Tomkoud88 »

bedankt voor de reacties,

Ik geef het ook niet op hoor, zou ik niet kunnen op dit moment. Ik ga zo meteen vragen of er ook andere middelen zijn als moderin. verder ga ik nog een keer bloed laten prikken en een echo laten maken.

het bijvoeren vind ik nog niet het ergste, maar het lusteloos zijn is et em.

ik ga over 10 min na de DA

ik zal daarna effe een update geven.

gr
Tom
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Tomkoud88 »

Update.

we zijn terug van de dierenarts.

ze bleek 40 graden koorts te hebben en haar lever was een klein beetje opgezwollen.
op de echo kwam niets naar voren.

nu heeft ze 2 spuiten met antibiotica gehad om bij te komen. we moeten haar hills AD gaan voeren om aan te sterken.

en ze moet gedurende een week novacam gebruiken.

daarna krijgt ze een natuurlijk middel tegen stress en ik heb al een felyway in huis geplaatst.

op hoop van zegen
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Poes gaat er op achteruit naar mijn idee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Heb je al een (grondig) ontlastingsonderzoek laten doen? Het beestje kan een parasiet oid onder de leden hebben. En dat geeft een hoop ellende kan ik je vertellen!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie