Kitten lusteloos en erg mager

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
HenkZ32
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2012 15:35

Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door HenkZ32 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar hoop dat jullie me kunnen helpen.
Het is een beetje lang verhaal, ik probeer zo veel mogelijk info er neer te zetten.

Sinds juni 2011 hebben mijn vriendin en ik twee kitten katers gekocht, wat blijkt te jong (ze waren 6 weken terwijl 6 weken tegen ons gezegd was). Tevens zei de koper dat ze ontvlooit en ontwormt waren, wat achteraf ook niet zo bleek te zijn.

Na de opstart problemen (1tje had nogal last van diarree) leek alles prima te gaan tot ongeveer begin dec.
Nu was één van de kittens (Harrie) altijd al flink wat forser dan z`n broer (Sjors) maar begin december werd het duidelijk dat Sjors wel ERG mager werd en nogal lusteloos op de bank bleef liggen. Een week daarna at Sjors ook bijna niet meer en was echt vel over been.
Harrie daar in tegen was een lekker bolletje die veel kattenkwaad uit haalde.

Nu zijn we tussen kerst en oud/nieuw naar de dierenarts geweest en die constateerde dat het misschien FIB zou zijn (niet erg positief). Na twee injecties en speciaal aansterk voedsel naar huis met de mededeling om te dwangvoeden en als Sjors binnen een week niet zo eten dan maar Euthanasie.
Uit een bloed onderzoek bleek dat de nier en leverfunctie nog wel goed waren.
Gelukkig begon Sjors de week daarop weer te eten, dus wij dachten eind goed al goed!

Helaas bleek het minder waar te zijn...Sjors eet nu wel goed, maar hij blijft broodmager en is nog steeds lusteloos! Hij komt nu wel iets meer in beweging, maar spelen doet ie niet (terwijl z`n broer het graag wil).

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? We zijn al meerdere keren naar de DA geweest (onderhand al meer dan €200,- uitgegeven), en hoe vervelend het ook klinkt wil ik dit diertje niet meer aan doen als het toch geen zin heeft.

Hoop van jullie te horen!

Groeten,
Henk en Roelina
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

Dit is natuurlijk nooit leuk, maar ik zou jullie toch aanraden om misschien naar een andere DA te gaan, mijn jongste poes had als kitten hetzelfde probleem als wat ik hier lees en daar heeft de eerste dierenarts waar ik toen geweest ben ook een foute diagnose bij gesteld.

wat wij toen moesten doen was de poes krachtvoer bijvoeren, dit heeft toen ongeveer 2 weken geduurt waarna het diertje helemaal uit zijn schelp kwam.

een kat is een raar wezen op het gebied van gezondheid, maar het opgeven zou ik nog lang niet doen.

Gr
Tom
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou naar een andere DA gaan.
Deze draagt niet mijn vertrouwen weg als hij af komt met euthanasie zonder een gedegen onderzoek. Het kon FIP geweest zijn, maar het kon net zo goed niet. Het blijkt het nu niet te zijn, want anders had je het wel al grondig gemerkt. Dus mag je je beide handen kussen dat je hem niet hebt laten gaan!
Naar die DA zou ik persoonlijk dus niet meer terug gaan. Lijkt er mij eentje die je maar aan het lijntje houdt en laat betalen maar niets uitvreet.
Ik kan me vergissen, maar dat haal ik uit je verhaal.

Dit is natuurlijk niet normaal, en er moet toch een oorzaak zijn. Ik zou dus ook een DA zoeken die wel wil op zoek gaan naar die oorzaak. Spijtig dat er al zoveel met het diertje gesleurd is en dat je er ook al zoveel geld aan uitgegeven hebt zonder een stap verder te zijn. Ik hoop dat je dat niet nog een keer voorhebt en nu wel verder geholpen wordt.

Het kan werkelijk vanalles zijn, dus we kunnen je hier niet echt verder helpen. Dat moet een DA doen.
Ik zou wel een ontlastingsonderzoek laten doen, daar kan ook al eens iets uitkomen. En verder gewoon door blijven zoeken tot ze wat vinden. Een katje is niet uit zichzelf mager.

Wat geef je hen te eten? Een goed merk? Dat zou ik ook doen, want dat kan hij nu erg goed gebruiken (en is zowiezo altijd beter en vaak niet duurder).
Zorg je ook dat hij voldoende vocht binnen krijgt? Zodat hij niet uitdroogt.

Normaal heeft hij al de leeftijd om gecastreerd te zijn, is dat al gebeurd? Hoe ging dat en hoe evolueerde het erna? Ik denk niet dat het verstandig is nu hij zo ziek is hoor, maar je weet maar nooit dat het toch al gebeurd is.
Zijn broertje zou natuurlijk wel beter geholpen zijn. Die is gezond.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door manon3 »

Ik zou ook beslist voor een second opinion naar een andere DA gaan.
Dit diertje is wel erg jong om nu al opgegeven te worden.
Je zegt dat de dierenarts FIB vermoedde,maar ik neem aan dat je òf FIV(kattenaids) bedoelt òf FIP( buikvliesontsteking)
Kattenaids is helaas dodelijk en de buikvliesontsteking is er in 2 varianten,de natte en de droge.Helaas ook beide dodelijk,alleen duurt het bij de droge variant wat langer eer de kat komt te overlijden.

Maar zonder goed onderzoek weet je niet zeker wat je kat mankeert en ik kan nergens uit je verhaal opmaken dat de DA eventueel een punctie heeft uitgevoerd om te kijken of het buikvliesontsteking kan zijn.En dan nog wordt vaak een verkeerde diagnose gesteld.
En ik neem aan dat om de diagnose kattenaids vast te stellen ook meer onderzoek nodig is.


En misschien heeft je kat wel helemaal geen dodelijke ziekte onder de leden,het kan net zo goed iets minder ernstigs zijn.
De lever-en nierfunctie is tenminste nog in orde.
Dus ga a.u.b eerst nog naar andere dierenartsen voordat je dit jonge diertje opgeeft.
HenkZ32
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2012 15:35

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door HenkZ32 »

Bedankt voor de reactie.
Ik bedoel inderdaad FIP (Buikvlies ontsteking)
Het eten wat ze krijgen is Whiskas brokjes en 2x p.d. natvoer.

Bij de DA praktijk hier in dorp waar ik woon zijn meerdere artsen.
De eerste die ik had was echt een flapdrol.
Die vond Sjors er niet mager uitzien 'Wij mensen hebben verkeerd beeld hoe een kat eruit moet zien)
Terwijl als je hem aait dan voel je alle ruggenwervels.
Die arts heeft de bloedtest gedaan en kwam met de geweldige diagnose 'Virusje', heb toen metacam meegekregen (dat was op een dinsdag).
Ik zag de kat alleen maar achteruitgaan en vrijdag weer naar de DA, ditmaal een andere arts (zelfde praktijk). Deze kwam met het idee van FIP en zei meteen dat de kat bijna flauw viel (stond wankel op z`n poten).
Hij kwam met deze diagnose omdat hij een 'parelmoer ketting' rond z`n buik voelde.
De test voor FIP zou erg prijzig zijn, en dan was het nog niet met zekerheid te zeggen.

De kat is nog niet gecastreerd ivm z`n zwakte. Z`n broer wel ondertussen (zelfde week als ik met Sjors naar de DA ben geweest). Ik zal aankomende week een afspraak maken met een DA in een dorp verderop, zal deze info meenemen en kijken wat voor ideeën deze heeft.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag!

Groeten,
Henk en Roelina
manon3

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door manon3 »

Hallo Henk en Roelina,

Ik heb geen flauw idee wat je DA bedoelt met die parelmoer ketting rond de buik.
De natte vorm van FIP is gemakkelijker vast te stellen omdat er bij een punctie geel,dradentrekkend vocht uit de buik komt.De buik is meestal ook opgezwollen door al dat vocht.En meestal treden dan ook ademhalingsmoeilijkheden op.

Bij de droge vorm is er geen vocht maar zijn alle organen aangetast en ontstoken waaronder de lever,nieren en de ogen.
Maar jij zei dat de lever-en nierwaardes in orde waren,dus heb ik mijn twijfels of het FIP kan zijn.
Ben zeer benieuwd wat die andere arts hierover te melden heeft.

En nog iets: Metacam is zeer slecht voor katten, dat kun je beter niet toedienen.
Dit kan op den duur nierfalen veroorzaken bij katten.Maar veel dierenartsen zijn hiervan niet op de hoogte.
Lees maar eens de topics hier op dit forum over Metacam.
En we horen nog wel van jullie hoe het verder gaat met Sjors hè?
Veel sterkte.
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door heidinuyten »

Hoi,

Ook de voeding kan veel beter, geen supermarkt brokjes geven, daar zit voor een kitten niks in qua voedingstoffen, vraag aan je da maar voor andere brok en blik.
Ik hoop dat je verder kan vinden wat je katjes mankeren, als het die F ziektes zijn, heb je toch risico omdat je er 2 hebt, dan de andere het ook kan krijgen.
Lightning!
HenkZ32
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2012 15:35

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door HenkZ32 »

Tja, wat betreft eten. Z'n broer doet het er prima op (echt een bollie!)
Even een aanvulling, sinds gisteren zijn beide oorpuntjes van Sjors gaan hangen.
Kan dat ermee te maken hebben?
manon3

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door manon3 »

Ik heb ooit ergens gelezen dat katten hun oren zouden gebruiken om warmte af te drijven,omdat een kat niet zweet.
En hangende oortjes zouden kunnen betekenen dat ze het erg warm heeft.
Voelen de oortjes ook warm aan,denk je dat ze verhoging heeft?
HenkZ32
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2012 15:35

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door HenkZ32 »

Toen ze begonnen te hangen waren ze juist erg koud.
paasnini

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door paasnini »

Ook ik zeg, ga naar een andere dierenarts.
En ook geef ze svp andere voeding, fijn dat de ander het er goed op doet maar Whiskas bevat alleen maar vulmiddel, suiker, zout, kleurstoffen en geur- en smaakstoffen. Niet iets waar zo'n kleintje lekker gezond groot van wordt.
En nee goede voeding hoeft niet duur te zijn. De aanschaf lijkt duurder maar van Whiskas moet je in verhouding veel geven wil het beestje een beetje een vol gevoel hebben, van goede voeding hoef je minder te geven en eten ze minder.
manon3

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door manon3 »

HenkZ32 schreef:Toen ze begonnen te hangen waren ze juist erg koud.
Nou, erg koude oortjes lijkt me ook niet gezond.
Ik weet echt niet meer wat ik hiervan moet denken maar ik ben dan ook geen DA.
Ik kan je alleen nog maar aanraden om naar een andere DA te gaan en wel zo vlug mogelijk.
Wacht alsjeblieft niet te lang hiermee.
Sterkte en hou ons op de hoogte hè?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk eens op www.zooplus.nl en kies een voer waar graan niet op de eerste plaats in de ingredientenlijst staat. Dan ben je al een stap verder.
Dat hoeft echt niet zo duur te zijn.
Smilla, Sanabelle, Porta 21 hebben allemaal een mooie prijs-kwaliteitsverhouding. Je katten eten er trouwens minder van waardoor je zelfs goedkoper uitkomt dan op Whiskas (ik spreek uit ervaring).
Ook hebben ze dan veel minder kans op allerlei kwalen die je ook weer handenvol geld bij de DA kosten en waarna ze speciaal dieet moeten volgen dat nog veeeel duurder is (blaasgruis, diabetes enz...)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door nellebel »

ga aub meteen naar de DA. klinkt bijna als mijn sjefke. bij hem ging het alleen sneller. die bleek FELV te hebben. en dat is zeer besmettelijk. (hij heeft onze flippie besmet die ondertussen ook is overleden).
dat kunnen ze met een bloedonderzoek meteen nakijken.
en als ze hebben gevonden waar het door komt, dan zou ik inderdaad gaan kijken voor beter voer. kittens hebben sowieso wel kittenvoer nodig, vooral als ze al zo vroeg zijn weggehaald bij de moeder, ze hebben bepaalde bouwstoffen nodig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9371
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten lusteloos en erg mager

Bericht door castratenkoor »

HenkZ32 schreef:Tja, wat betreft eten. Z'n broer doet het er prima op (echt een bollie!)
Even een aanvulling, sinds gisteren zijn beide oorpuntjes van Sjors gaan hangen.
Kan dat ermee te maken hebben?
Ook mijn advies is beter voer gaan geven. Je loopt ook heel veel risico op blaasgruis met supermarkt voer en dan heb je straks twee zieke katten.

Ik zou met het katje naar een andere dierenarts gaan. Misschien heeft hij wel ondertemperatuur, dat is zo mogelijk nog gevaarlijker dan koorts. Oortjes die gaan hangen lijkt me een teken van complete zwakte. Klinkt allemaal echt niet goed en er moet snel iets gebeuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie