Vieze anus

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
SnoesenLilian
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:38
Locatie: Dordrecht

Vieze anus

Bericht door SnoesenLilian »

Hallo,
ik heb sinds 2 maanden heb ik een kat van ongeveer 6 maanden. Nu heeft ze deze tijd geregeld een vieze anus.. het zit niet in haar vacht, maar het valt me op dat ze best vaak haar anus probeerd schoon te maken.. ik ben niet altijd thuis, maar 's avonds doet ze het toch 2 a 3 keer.. Maar het blijft vies.. Wat kan ik hier aan doen?

groetjes

Lilian en Snoes
Groetjes van Snoes, Droppie en Lilian
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vieze Anus

Bericht door castratenkoor »

Hoe is de kwaliteit van haar ontlasting? Wat bedoel je met proberen schoon te maken - is dat sleetje rijden over de vloer? Dan zou ze jeuk kunnen hebben, wat op wormen zou kunnen duiden.

Als de ontlasting te zacht is zou je ander voer kunnen proberen. Als ze sleetje rijdt zou je kunnen ontwormen.

Verder is het zo dat het voorkomt dat katten dit als gewoonte aannemen, na bezoek aan de kattenbak de achterkant over de vloer wrijven. Er HOEFT dus niets aan de hand te zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Vieze Anus

Bericht door paasnini »

Ik zou als eerste aan wormen denken.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Vieze Anus

Bericht door ayla »

soms zit er een stukje ontlasting vast doordat er bv nog een haar in haar anus zit. Ik help heel soms bij schoonmaken door er een stukje wcpapier voor te pakken.

Maar kan inderdaad ook wormen zijn. Wanneer is de poes voor het laatst ontwormd?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vieze Anus

Bericht door jennli »

Pjotr heeft ook wel eens een restje aan zijn anus plakken. Ik verwijder het met een vochtig wattenschijfje.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Vieze Anus

Bericht door Gootje87 »

En misschien de haartjes bij de anus wat korter knippen?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Vieze Anus

Bericht door BillyJean »

Ik ga vanmiddag even met Fayline naar de DA, ze begint zoveel sleetje te rijden en probeert steeds aan haar poepertje te zitten, ik laat het even nakijken. Ik ontworm haar via schema, en ik zie niets raars, maar ik merk dat ze er last van heeft
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Vieze Anus

Bericht door BillyJean »

Ben weer terug van de DA, de anaalklieren zaten helemaal vol en IEKS...vlooien ( leve de buurtkatten) De anaalklieren zijn leeggeknepen dus nu moet het weer goed zijn.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vieze Anus

Bericht door castratenkoor »

Dat is pech, dat ze vlooien oplopen door de buurkatten. daar ben ik hier ookw el bang voor, gelukkig nog niet gebeurd. Fijn dat de anaalklieren weer leeg zijn, hopenlijk is de jeuk nu over.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Vieze Anus

Bericht door BillyJean »

eerlijk gezegd heb ik de vlooien-bestrijding ook wat laten sloffen ( laatste keer mei 2011 zag ik) Ontwormen doe ik wel volgens schema, ontvlooien ga ik ook weer goed doen. Fayline groeit wel dicht, weer 100 gram erbij.......
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
SnoesenLilian
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:38
Locatie: Dordrecht

Re: Vieze Anus

Bericht door SnoesenLilian »

allereerst dankjullie voor jullie reacties.
Ik heb haar begin van de maand nog ontwormt, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Het zal denk ik wel de haartjes zijn. Af en toe maak ik me misschien wel te veel zorgen om Snoes. Dit is mijn eerste echte huisdier, dus ik voel de verantwoordelijkheid :)
maar ik zal opletten, ze doet niet aan sleetjerijden dus wormen zullen het wel niet zijn.
Groetjes van Snoes, Droppie en Lilian
Cerna

Re: Vieze Anus

Bericht door Cerna »

Nee, geen wormen maar, net als bij Fayline en een maand geleden bij onze Amber, de anaalklieren. En daar kunnen ze behoorlijk last van hebben want dan sijpelt er steeds wat ontlasting uit de anus en jeukt het vreselijk. Dus ik zou haar nog maar eens goed inspecteren (je kunt dit zelf constateren) en zo ja, naar de dierenarts want zelf kun je het niet uitdrukken.
Suzie79
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2012 12:45

Re: Vieze Anus

Bericht door Suzie79 »

Hoi allemaal,

Ik ben net nieuw hier (zal nog even het voorsteltopic opzoeken om me voor te stellen) en ben hier door dit probleem terecht gekomen. Ik heb 2 britse korthaar katers (Tom en Jerry) van bijna 3 jaar sinds een maand bij me wonen, mijn eerste eigen huisdieren. Maar het viel laatst op dat Jerry regelmatig een vieze anus heeft, de andere ook maar in mindere mate. Ze proberen het zelf schoon te maken door te likken maar dat lukt blijkbaar niet goed, sleetje rijden doen ze niet.... Ze zijn 3 weken geleden door de dierenarts ontwormt, dus wormen kunnen het niet zijn... Ik maak het op het ogenblik zelf schoon als het erg is want ze stinken een beetje daardoor... Ze krijgen Iams Light (ze zijn een beetje aan de zware kant) maar bij de vorige eigenaar Royal Cain. Zou het daar aan kunnen liggen of toch de anaalklieren? Hier boven las ik dat je zelf kunt zien of het de klieren zijn, hoe zie je dit dan?
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Cerna

Re: Vieze Anus

Bericht door Cerna »

Dan zie je een duidelijke zwelling onder de staart en die is meestal vuurrood van het likken. Anaalklieren kan de kat niet zelf schoonmaken want door de verstopping blijft er ontlasting langs lopen. Het enige wat je kunt doen is je Britjes naar de dierenarts te brengen want zelf uitdrukken zou ik niet proberen.
Het schijnt erg te jeuken, dus je doet Jerry (en misschien ook Tom) er een groot plezier mee om even te laten nakijken.

Welke kleuren hebben je Britjes? En het ras heet Brits Korthaar, geen Britse Korthaar.
Suzie79
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2012 12:45

Re: Vieze Anus

Bericht door Suzie79 »

Hoi bedankt voor je reactie! Nee, ik zie geen zwelling onder hun staarten en ze likken er ook niet heel veel aan. Zie het hooguit 1 keer per dag dus volgens mij is het dat dan niet. Heb gisteren even in hun bak gekeken toen Jerry er vanaf kwam en de drolletjes zijn niet echt hard maar ook niet super zacht (kan ze er gewoon uitscheppen met het zeefje) en ze zijn licht bruin.... Denk toch dat het aan het voer ligt...
Plaats reactie