FIV of FIP * de uitslag*

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gast

FIV of FIP * de uitslag*

Bericht door Gast »

Flip,onze kater,was al de hele week een beetje hangerig,vacht zag er raar uit en hij was stiller dan we van hem gewent zijn. Omdat ie 10 is dacht ik: ik zal zijn bekkie eens nakijken:misschien heeft ie last van tandsteen ofzo? Nou dat niet,hij had wel geel tandvlees en gele lippen en een nadere inspectie bracht ook verkleurd oogwit aan het licht :sad: Foute boel dus! De dierenarts dacht aan 2 dingen: FIV of FIP en eventueel (maar die mogelijkheid was minder) een levertumor :catcrushed: z'n lever was ook vergroot. Ze hebben bloed afgenomen en dat wordt nu opgestuurd naar het laboratorium in Utrecht,de uitslag is er pas volgende week vrijdag :shock: Mocht Flip in de tussentijd nog zieker worden of stoppen met eten dan moest ik direkt contact opnemen. Ik vind het zo rot om hem zo te zien,hij voelt zich echt hondsberoerd. Heeft iemand ervaring met 1 van de 2 ziekten? Wat kan ik verwachten?
Groetjes Antoinette
Laatst gewijzigd door Gast op 06 nov 2003 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
bagera

Bericht door bagera »

Mijn kat heeft een ervan gehad namelijk kattenleucose.Nu weet ik niet meer welke afkorting dat is.Maar als het dat is is het inderdaad foute boel.Tegen die ziekte bestaat nog geen geneesmiddel maar men kan wel hun leven verlengen als men er op tijd bij is.Het middel wat daarvoor gebruikt wordt is interferon.Het is wel redlijk duur.Ik heb toen iets van een 100 euro moeten betalen voor 1 behandeling maar het moet dan wel herhaald worden.Het middel is nieuw op de markt.
Ik hoop dat het toch iets anders blijkt te zijn.
Persoonlijk vind ik wel dat je lang op de bloeduitslagen moet wachten.Bij mijn da was dat al na 1 dag dat we die hadden.


Onze Bagera heeft het toen niet gehaald maar zij had wel leucose en leukemie tesamen.Dat is bijna onmogelijk om te helpen omdat beide ziektes een tegenstrijdige behandeling vragen.
Zij overleed op 4 april dit jaar.


Veel sterkte en ik duim voor jou dat het iets anders is en dat alles goed komt.
Gast

Bericht door Gast »

Ik keek net nog een keer in z'n bekkie en z'n tandvlees was bijna weer helemaal roze!!! Dat betekent dat z'n lever weer (beter) functioneerd. Ik ben benieuwd of hij nu roze blijft en zo ja of hij zich dan in ieder geval beter gaat voelen. Owwww ik hoop het zo.
Groetjes Antoinette
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Er is al heel wat geschreven over FIP en FIV (kattenaids) op dit forum, en zowieso op het internet. Mijn vorige dierenarts verdacht Yeri van FIP en na € 300 aan testen ed armer te zijn kwam er een "waarschijnlijkheidstest" uit. Om er zeker van te zijn moesten we het over 3 maanden nogmaals herhalen. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde en me afgezet voelde zijn we naar een andere dierenarts gegaan. Deze vertelde me dat je niet kan testen op FIP met een bloedproef (alleen met een buikpunctie maar dat doen ze alleen als hij een heel opgezette buik heeft). Van iedereen die ook maar met katten te maken heeft (zowel professioneel als voor plezier) heb ik te horen gekregen dat je niet kan testen op FIP, dus laat je niet teveel misleiden en geloof niet alle verhalen die je leest op het internet zodat je onterecht overbezorgd wordt, zoals ik destijds.
De FIV uitslag was overigens negatief bij Yeri, maar FIV is eigenlijk hetzelfde als HIV alleen dan voor katten (niet overdraagbaar op mensen!).

Succes en veel sterkte!
Danielle
Gast

Bericht door Gast »

Over FIV maak ik me eigenlijk ook de minste zorgen,al besef ik dat dit wat vreemd klinkt misschien. Maar met FIV kan ie best nog heel oud worden. Als ie FIP zou hebben wordt het een heel ander verhaal,dan zou het om de droge vorm kunnen gaan want die tast organen(oa de lever) aan en is altijd op vrij korte termijn dodelijk :sad: Leucose heb ik ze niet over gehoord,volgens mij is dat niet 1 van de dingen waar ze aan denken(alhoewel,de mogelijkheid van een levertumor is wel geopperd). Maar die gele verkleuring van z'n bekkie en oogwit zijn iets wat me de meeste zorgen baart. Ik ben net 3 mnd geleden m'n pleegmoeder aan alvleesklierkanker verloren en zij is uiteindelijk overleden omdat haar lever niet meer functioneerde,als ik dan hetzelfde bij mijn kat zie (of denk te zien) gebeuren krijg ik het daar behoorlijk benauwd van :???:
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Fip is inderdaad moeilijk te testen. Ik heb 2 kittens verloren aan FIP (waarschijnlijk). De ene had de natte vorm, dan heb je ergens 'geluk' want het was wel zeker. Die andere klooide gewoon maar door met allerlei kwaaltjes en is overleden aan een koliekaanval. Maar je weet met de droge vorm dus nooit zeker of het FIP is. Het is te testen geloof ik, maar die test geeft nooit zekerheid. Lastig dus. Maar kan het niet zijn, dat zn lever 'gewoon' niet goed functioneert? En dat het dus met medicijnen wel te genezen/onderhouden is?

Sterkte!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gast

Bericht door Gast »

Vanavond is Flip opgenomen ter observatie bij de DA. Hij ging veel te hard achteruit,at bijna niet meer en z'n buik werd ook steeds dikker. Morgen gaan ze een biopt van de lever nemen (ze schijnen aan een leverontsteking te denken) en ze willen z'n ontlasting bekijken. Het vervelende is dat de symtomen die hij heeft het extra moeilijk maken om een aanwijzing te krijgen waar ze het moeten zoeken: zo heeft ie bijvoorbeeld geen koorts,hij spuugt niet,is voor zover ik weet niet aan de dunne...allemaal dingen die ze wel zouden verwachten :???: Leucose is vandaag uitgesloten,maar ook de uitslag van een biopt laat even op zich wachten. Waarschijnlijk gaan ze morgen beginnen met antibiotica en cortisone (geloof ik) puur op de gok. Hopelijk kunnen ze nu snel een diagnose stellen en valt er dan nog wat te behandelen :sad:
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi Antionette!

Ook heel veel sterkte van mij uit hier!
Op dit moment wordt mij katje Xena ook getest via een bloedonderzoek aan FIP. En ik lees net hier dat dat niet kan via het bloed!?!?!? De FIV en Leucose test waren ook negatief bij haar. Vrijdag hoor ik ook vanuit Utrecht of Xena FIP zou hebben.

Ik snap er zelf helemaal niks meer van, nu lees ik weer dat FIP niet via bloed te testen is. Mijn DA zei van wel!?!?!?

Babiche
Gast

Bericht door Gast »

Ja ik vind die testen ook een beetje dubiues :???: heb er ook niet zoveel vertrouwen in. Ik hoop dat in Flips geval het biopt meer duidelijkheid verstrekt. Ik durf inmiddels niet eens meer naar de tussenstand van de rekening te vragen :oops: Jij ook heel veel sterkte met Xena en laat je even horen wat bij haar de uitslag van haar test is?
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Ja dat zal ik laten weten!
Xena heeft ook geen diaree en spuugt niet, heeft geen gele tanden of dikke buik. Dus die komt ook niet helemaal overeen met de symptomen van FIP.

Die biopt van Flip is wel heel goed dat die onderzocht wordt, want ik las dat ze aan de hand van weefsel veel duidelijker kunnen vaststellen of het FIP is of niet.
Er staat trouwens veel over op internet, tik maar 's FIP bij Google in!

En van FIP las ik, dat elke kat andere symptomen heeft en ze niet allemaal dezelfde hoeven te hebben. Het aantasten van organen en geel worden van tandvlees etc. hoort helaas ook bij de symptomen van FIP.

Enne, ja de rekening, reken maar ergens boven de honderd euro... :???:
Jij ook heel veel sterkte he!

groetjes Babiche
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Via bloed kan een waarschijnlijkheidsdiagnose FIP gegeven worden. Dat komt omdat FIP veroorzaakt wordt door een corona virus dat zich gaat muteren en ze kunnen alleen het corona virus aantonen in het bloed. Het feit dat een kat geinfecteerd is met het corona virus betekend niet per definitie dat de kat ook werkelijk FIP heeft (daarvoor moet het virus dus eerst muteren = veranderen).

Wordt er naast een hoge titer voor het corona virus ook geel dradentrekkend vocht aangetroffen in de buik, dan mag je ervan uitgaan dat je kat inderdaad natte FIP heeft. Maar dan nog kan de diagnose FIP pas met 100% zekerheid worden aangetoond na het overlijden van de kat.
Droge FIP is nooit met 100% zekerheid aan te tonen voordat de kat is overleden.

Mocht je DA je vertellen dat het FIP is, dan zou ik ook vragen of het geen cholangitis zou kunnen zijn? Cholangitis geeft namelijk exact dezelfde symptomen als FIP, maar is soms wél te genezen. Helaas worden nog steeds veel katten ingeslapen waarbij achteraf blijkt dat ze dus geen FIP hadden maar cholangitis...

Hopelijk is het niets van dit alles en mag Flip snel weer naar huis om aan te sterken! We duimen voor jullie!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gast

Bericht door Gast »

Ik kon Flip gisteravond weer ophalen. Ze hadden de narcose beperkt tot een roesje (ook in verband met z'n conditie) en het biopt is opgestuurd naar het laboratorium. Het bloedonderzoek hebben ze niet verstuurd,dat was niet nodig omdat ze zelf konden zien dat het niet om besmettelijke leucose ging maar heel duidelijk om de lever. Blijven nog over dingen als: leververvetting (niet waarschijnlijk gaf de DA al toe),leverontsteking,niet besmettelijke leucose en nog steeds FIP geloof ik. Op zich waren er een aantal dingen heel vreemd zei de DA: Flip zou eigenlijk niet of nauwelijks meer moeten eten (hij had daar prima gegeten :roll: ) en een bepaalde waarde in z'n bloed zou heel slecht moeten zijn,maar die is prima! Hij heeft geen koorts,braakt niet,kortom hij is een medisch wonder :lol: Hij was trouwens wel dolblij dat ik hem weer ophaalde,volgens mij was ie als de dood dat ik hem in de steek had gelaten. Hij ligt nu achter me lekker te slapen,heeft vanmorgen de medicijnen gehad die ik mee heb gekregen(kuurtje clavubactin en prednoral) en verder is het afwachten tot vrijdag. Over de rekening was de DA heel schappelijk: die wordt pas aan het eind van de maand verstuurd en mag in termijnen! Een hele geruststelling want ik was een week geleden al 100 euro kwijt voor 1 van de honden :???:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Fijn dat Flip weer thuis is Antoinette! De opties die de DA nu noemde zijn natuurlijk niet de beste vooruitzichten die je kunt hebben, maar het feit dat Flip het verder toch goed blijft doen (goed eten, geen diarree, niet overgeven) geeft hoop nietwaar?

Kennissen van ons hebben ook een kat met leverproblemen, zij staat momenteel op een leverdieet en doet het perfect!

We duimen gewoon door hoor!

geef Flip een dikke knuf namens ons!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb vandaag het idee dat Flip zich toch wel iets beter voelt!! Hij slaapt nog steeds veel,maar hij verstopt zich niet meer de hele dag,hij komt af en toe knuffies halen en hij zeurt weer om eten(yessss). Op het moment eet hij alleen blikvoer,maar daar ga ik nu echt niet moeilijk over doen.
Gast

Bericht door Gast »

Helaas...vandaag kwam eerder dan verwacht de uitslag van het biopt. Ik wist meteen dat het foute boel was. Flip heeft toch leucose een vorm van kanker en er kan niets meer voor hem gedaan worden :cry: Ik moet afscheid gaan nemen van m'n maatje. Door de prednison voelde hij zich wel wat beter en ik heb mede daardoor van de DA de vrijheid gekregen zelf te beslissen wanneer ik afscheid neem,maar ik wil niet het risico lopen dat hij van het week-end heel erg achteruit gaat en ik naar een vreemde DA moet. Ik vind het ook niet eerlijk tegenover Flip om hem uit egoïsme langer bij me te houden,dat heeft ie niet verdiend.
Plaats reactie