Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Vanilla

Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

In november raakten we met een blaasontsteking richting DA.
Meteen even nierwaades prikken en die waren verhoogd;

Ureum 14.4
Albumine 30
GPT 25
Fosfate 60 Creatine 338
Eiwit 67

Advies was; nierdieet. We zijn gestart met RC Renal, moest ze niet.
Toen de Special; heeft ze drie weken gegeten. MOest ze niet meer.
Vervolgens Hills K/D 'welgeteld een week. moest ze niet meer.

Toen maar weer overgestapt op de Sanabelle Renal.
Omdat ik wel weet dat een kat móet eten, en ik kreeg dr stres van.
Nu eet ze dat al weer drie weekjes.
Maar zit te denken, zou ik het nog één keer proberen, een nierbrok? (Natvoer moet ze niet)

En zat te denken aan Kattovit of Animonda, (Klein verpakking te krijgen als ze het niet lust is het geen drama)
Of raden jullie mij aan het gewoon bij de Sanabelle Renal te houden ivm met toenemde kans op kieskeurigheid, en ze dus echt helemaal niet meer eet straks?

Zit zo in dubio, ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!
Cerna

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Cerna »

Heb je alle soorten natvoer al geprobeerd? Of heeft ze überhaupt nooit natvoer gegeten? Natvoer is op zich wel beter voor nierpatiënten ivm het vocht, maar wanneer ze voldoende drinkt dan zijn brokjes natuurlijk ook prima.

Nierpatiëntjes hebben een slechte eetlust en het is heel moeilijk om ze aan het eten te houden. Mij lukte het niet en daarom geef ik onze 4,5-jarige Noa al ruim een jaar vier keer per dag met een spuitje eten. Ook omdat ze nooit uit zichzelf natvoer at en de nierbrokjes niet te pruimen vindt itt onze niet-nierpatiënten die graag KD en Renal-Special eten.

Er zijn nog andere nierbrokjes en je zou kunnen blijven afwisselen om haar aan het eten te houden. Trovet (DA-voer) heeft zakjes van 400 gram en ook proefzakjes en Specific heeft zakken van, dacht ik, 2 kilo maar met eetgarantie. Dus wanneer ze het niet lust, kan de zak terug naar de kliniek en krijg je je geld terug.

Probeer via de dierenarts RC Renal-Special proefzakjes te krijgen. Ik koop iedere keer een doos met 12 zakjes van 60 gram en zo blijven de brokjes vers en dus smakelijker.
Misschien dat ze deze brokjes over een tijdje wel weer lekker vindt?

Maar dan de verdere behandeling. Ik lees dat je alleen het advies hebt gekregen om nierdieet te geven. Crea is echter best hoog en ik vraag me af waarom de dierenarts geen Fortekor/Benakor heeft voorgeschreven?!
Ook zou je MacSamuel niertonicum of Urémyl kunnen geven om het ureum omlaag te brengen. Door verhoogd ureum wordt de eetlust vaak minder dus wanneer je dat naar beneden kunt krijgen......

Verder is er nog de mogelijkheid van opname. Dan wordt de kat een dag of drie gespoeld en worden alle gifstoffen uit het lichaam weggespoeld. Alleen is dat een tijdelijke oplossing en hangt het erg van de kat af of je dat wilt (leeftijd, stressbestendigheid). Of onderhuids infuus.
Onze Noa heeft een paar keer drie dagen in de kliniek onderhuids infuus gehad en daarna ging ze weer heel goed eten.

Veel tips en ervaringen staan in het topic "Pluisje". Dus misschien dat je daar ook nog wat aan hebt.

Enne........welkom op het forum.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Adriana »

welkom op het forum. Annet heeft je de allerbelangrijkste tips al gegeven en ik sluit me daar graag bij aan.
voor het gemak geef ik je de beide links waar je heel erg veel informatie, trucs en tips over de verzorging van nierfaalkatten kunt vinden:
Pluis met algemene berichten
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2250

en nierfaalkatten met links en informatie over de waardes bloedonderzoek, dat zoekt voor de meedenkers makkelijker na omdat het apart staat
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

de topic Pluisje is vrij lang maar daarin staan heel erg veel verzorgingstips.

in de topic nierfaalkatten staan in het eerste bericht links naar een paar overzichtelijke verhalen over nierfalen en hoe je kunt behandelen en verzorgen.
die zou ik allereerst een paar keer goed doorlezen.

aan je urea/crea waardes te zien zou een paar dagen spoelen zoals Annet ook aangeeft, een goeie optie zijn om de afvalstoffen uit te spoelen en hem weer wat beter aan het eten te krijgen.
hij eet waarsch niet door zijn hoge urea waarde, daar worden ze misselijk van!
daar tegen kan Urémyl of MacSamuels niertonicum helpen.

verder zou je anorganische fosfor moeten laten meten en dat is een aparte meting en zijn bloeddruk. veel nierfaalkatzels hebben een vrij hoge bloeddruk en om de druk in de bloedvaatjes van het nierweefsel te verlagen, zodat ze wat beter gaan werken kun je benekor/fortekor gaan geven. bij te hogebloeddruk werkt amlodipine (oid)
een overzichtje van nierdieetvoeders (verkrijgbaar bij dierenarts en dierenspeciaalzaak) staat ook in de topic nierfaalkatten

en ik heb net zoals Annet de indruk dat je dierenarts niet erg willig is om er veel aan te behandelen.. en dan is de keuze aan jou.
onze ervaring is dat met snelle, adequate behandeling de kwaliteit van leven van een nierfaalkat behoorlijk verbeterd kan worden en zijn leven verlengd.
en als je da daarin niet wil meegaan dan zijn er zat andere dierenartsen, die daar wellicht anders tegen over staan. dat heeft dus niks te maken met leven rekken en alles met verbeteren van leefomstandigheden!
het is even wennen en er komt missch veel op je af maar de ervaring is hier dat het snel went en dat je snel bent ingevoerd! waar in Nederland staat zijn mandje?

(en als je ons als meedenkers een plezier wilt doen, wil je dan verder schrijven bij Pluisje? dan blijft alle informatie bij elkaar en het antwoordt veel makkelijker..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanilla

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoord! :grin:

Mijn DA heeft al jaren geleden Vasotop voorgeschreven, dit ivm met een ruis aan het hartje, dus dit krijgt ze al jaren.

natvoer is compleet uitgesloten, dat heeft ze nooit gehad, en als ze het at dan drie likjes en kon ik het wegdonderen. Dus dat moet ze gewoon niet, dat gaat hem dus ook niet worden.

Dwangvoeren, dat heb ik bij mijn vorige nierkat wel gedaan, maar ook alleen op het laatst.
Shelley (De pers van dit topic) is geen katje die je moet dwingen, kammen is al een drama.
Dus als ik dr ga dwangvoeren weet ik zeker dat het met een maand afgelopen is.
Geldt ook voor spoelen, daar zie ik enorm tegenop en ik denk niet dat dit iets is waar wij happy van worden. Mijn DA had dit anders wel voorgesteld.

Ik ga dan liever voor een korter leven en kwaliteit.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb dr alleen niets aan in mijn situatie.

Ze eet overigens nu dr oude voer weer, en dat gaat met vlagen goed hoor (Beter dan het nierdieet want dat eet ze echt niet) ze is nooit een grote eter geweest. Ze eet nu niet minder dan vroeger. Ik wilde de cattovit en animonda als laatste nog gaan proberen,
en was benieuwd wat jullie ervaring hiermee was, of kieskuerige katten dit voer lekker vinden.
Bedankt tot zover :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Adriana »

Ik ga dan liever voor een korter leven en kwaliteit.
haar nieren kunnen die eiwitgehaltes in normaal voer niet aan en je krijgt een situatie waarin ze zich keer op keer vergiftigt, dan weer een periode 'vast' want te misselijk, dan weer ongeschikt voer eet waarmee ze zich weer verder vergiftigt (te hoog ureumgehalte) en enzovoorts.
ik weet eigenlijk niet of ik dat 'kwaliteit' zou noemen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanilla

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

Ze krijgt Sanabelle Renal, dus dat is al beter voer dan een supermarktbrok.

Ik heb mijn vorige kater zo nog 7 jaar in leven kunnen houden....Dus ik schrik wat van jullie ingrijpende acties.
Nierwaardes van die kater waren velen malen hoger.

Maar wat vind je van mijn vraag om nog één keer de gok te wagen om op Kattovit of Animonda brok over te stappen?
Of zal ik het dan bij de Sanabelle Renal laten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Adriana »

volgens mij heeft Sanabelle geen nierdieetvoer! of bedoel je Royal Canin renal of renal special?
als je Sanabelle Urinary bedoelt, dan zijn dat zeker geen nierdieet-brokjes.

je zou Happy Cat nierdieet (zooplus) kunnen proberen en ook kattovit en/of animonda brokjes.
mijn ervaring met die laatste twee is dat ze niet zo smakelijk zijn als HC nierdieet, de samenstelling daarvan is ook veel breder
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanilla

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

Adriana, bedankt voor je alternatief. Ga ik zeker overwegen!
Het is een kieskeurige poes, en ik wil dr niet nog kieskeuriger hebben, dus ik moet nu echt wat gaan doen.
Wisselen jullei in zon geval de smaken af als ze niet meer eten, of zetten jullie dan door?

Ik wacht niet langer dan 24 uur, dan grijp ik toch echt in, al is het in de vorm van dwangvoeren.

Vraagje als ik de analyses van Happy Cat naast die van Sanabelle Renal leg, dan zie ik dat het eiwit slechts 0.5 procent hoger is. En het fosfor 0.15% dat ligt dan toch niet zover uiteen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Geef eens de samenstelling van Sanabelle Renal. (want dat ken ik ook niet).
En welke Happy Cat heb jij het dan over?

Heb even gekeken bij de samenstellingen van Sanabelle en de Urinary is van alle 'normale' voeren nog de beste voor de nieren, denk ik. Adriana?
24,5% eiwit, 21,5% vet en 0,5% fosfor.
Ik weet niet wat nierdieten normaal voor samenstelling hebben, maar dat weet jij vast wel. ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 09 jan 2012 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vanilla

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

analyse

kalium 0.6 %
natrium 0.3 %
ruwe as 6.0 %
ruw eiwit 24.5 %
ruwe vezel 5.5 %
magnesium 0.05 %
metaboliseerbare energie 1690.0 KJ/100 g
ruw vet 21.5 %
calcium 0.55 %
fosfor 0.5 %
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, die is dus precies, tot op het cijfer gelijk aan de samenstelling van de Sanabelle Urinary. Weet je echt heel zeker dat hij Renal heet? :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Cerna »

Vanilla schreef: Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb dr alleen niets aan in mijn situatie
.

Hoezo heb je niets aan mijn antwoord? Ik geef aan:
Er zijn nog andere nierbrokjes en je zou kunnen blijven afwisselen om haar aan het eten te houden. Trovet (DA-voer) heeft zakjes van 400 gram en ook proefzakjes en Specific heeft zakken van, dacht ik, 2 kilo maar met eetgarantie. Dus wanneer ze het niet lust, kan de zak terug naar de kliniek en krijg je je geld terug.
Probeer via de dierenarts RC Renal-Special proefzakjes te krijgen. Ik koop iedere keer een doos met 12 zakjes van 60 gram en zo blijven de brokjes vers en dus smakelijker.
Misschien dat ze deze brokjes over een tijdje wel weer lekker vindt?
Dus ipv Sanabelle kun je Specific en Trovet proberen. Beide dierenartsvoer. Trovet wordt hier door onze oudste nierpatiënt van bijna 17 erg lekker gevonden. En je kunt eerst proefzakjes proberen.
En wanneer je dat toch niet meer wilt proberen, probeer dan in ieder geval MacSamuel want anders schiet het ureum verder omhoog.
En ja, ik zou blijven afwisselen.

Dat je een 17-jarige kat niet wilt dwang(spuitje)voeren, kan ik me voorstellen, maar in ons geval hebben we het over een jonge poes die op driejarige leeftijd nierfalen kreeg tgv Metacamvergiftiging en wanneer ze dan niet willen eten, dan moet je wat. En ze is er nog en wordt inmiddels een wonder genoemd (crea was 495!) door de dierenartsen en dat alles tgv het spuitjevoeren. Hadden we dit niet gedaan, was ze dood geweest. Zo simpel is het.
Vanilla

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

Cerna; ik dacht dat je zakjes nat voer bedoelde....Ik heb dat dus verkeerd opgevat, maar je heb het over brokjes als ik het nu goed begrijp?
Fijn dat je mn standpunt over het dwangvoeren begrijpt, dit is inderdaad een andere situatie.

Helaas wordt er hier in de wijde omgeving alleen maar RC Renal (Special) verkocht en Hills.
Andere proefzakjes moet ik stad en lang voor afrijden en zijn alleen in groot verpakkingen te koop. Deze poets eet nog geen 30 gram per dag, dus met een kilo ben ik al blij (Liefs nog kleinere verpakkingen) ook omdat ik al teveel heb geprobeerd (Drie soorten)

Begrijp ik nu goed dat jij de RC Renal proefzakjes koopt? (Ik heb deze drie weken geprobeerd daarna weigerde ze in alle toonaarden)

Trovet, klinkt nog wel interessant, maar daar moet ik ook een uur voor rijden.

Ik ben mij gaan verdiepen in de Happy Cat.
Klinkt heel goed, goede recenties gelezen op de zooplus.de site.
Máár een vraag, en ik denk dat ik die wel een Adraina kunt stellen;
Ik zie dat er veel mensen vallen over de grootte van de brokjes, zijn ze echt zo groot?
Met welke brok kan je ze vergelijken? De RC Renal?
Mijn pers is al wat ouder, en mist al een kies.
De Sanabelle gaat prima, maar moet ze ook op bijten.

Of valt het wel mee?
Cerna

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Cerna »

Helaas wordt er hier in de wijde omgeving alleen maar RC Renal (Special) verkocht en Hills.
Andere proefzakjes moet ik stad en lang voor afrijden en zijn alleen in groot verpakkingen te koop. Begrijp ik nu goed dat jij de RC Renal proefzakjes koopt? (Ik heb deze drie weken geprobeerd daarna weigerde ze in alle toonaarden)
Trovet, klinkt nog wel interessant, maar daar moet ik ook een uur voor rijden.
Waar is hier in de omgeving?
Vaak kunnen dierenartsen wel bestellen, ook al hebben ze het merk niet op voorraad.

Ja, ik koop proefzakjes (is ook nog voordeliger dan een zak van 400 gram :lol: ). Twaalf zakjes per doos voor nog geen 3,50 euro.
Binnenkort moeten we weer Trovet halen en ik kan wat proefzakjes vragen en ze naar je opsturen, maar wij moeten er ook een uur (heen en terug) voor rijden.

HappyCat heb ik ook gehad (welk merk niet!) en die brokjes hebben een normaal formaat. Je kunt ze evt. ook nog met een mesje doorsnijden, mochten ze toch te groot zijn. Maar Noa at ze normaal op en heeft alleen nog maar haar hoektanden, dus wanneer een kat zonder tanden en kiezen ze kan eten, moet het voor jouw kat toch ook geen probleem zijn, lijkt me.

Noa vond ze even lekker, maar ik had op een gegeven moment wel vijf smaakjes nierdieetbrokjes naast de gewone brokjes en dan moet je toch een keus maken vooral omdat de kat die ze moest eten, ze niet of nauwelijks at.
Vanilla

Re: Pers 17 jaar eet geen nierdieet, tips/hulp gevraagd

Bericht door Vanilla »

Jullie zijn echt ontzettend lief, ik wou dat ik mij 2 maanden geleden hier al had aangemeld!
Ik ga de Happy Cat bestellen, ben blij met jullie info, echt ontzettend blij, het geeft weer moed.

Zou ik naast de Happy Cat ook een zakje Kattovit bestellen voor de zekerheid? Of is dat niet raadzaam.

Goh joh, ik wist niet dat je de proefzakjes kon kopen, als ik dat had geweten, ik heb een klein zakje gekocht (500 gram?) maar dat bederft al vrij snel, op de proefzakjes at ze wel!
Ik vidn de geur dr gewoon erg snel van af. Jammer dat zon DA het dan niet aanbied.
Of heb jij het gewoon gevraagd?

En bedankt voor je aanbod van de Trovet, ik woon in NHN, onder Alkmaar. In Heiloo verkopen ze het, ik zie dat ze het ook in zakken van 500 gram verkopen. Ik heb een proefzakje nog liggen.
Dat is natuurlijk te weinig.

Zijn jou katten ook zo kieskeurig Cerna?
Plaats reactie