Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Hallo,

Ik ben van plan om volgende week (na oud & nieuw) een kat uit het asiel te gaan halen. Dit gaat mijn allereerste kat worden, ik heb altijd honden gehad bij mijn ouders thuis. Dus ben een leek in katten opvoeden :lol:

Nu wil ik dus een kat uit het asiel halen, maar ik zit wel met een aantal vragen.
Namelijk de volgende:

-Neem ik een jonge of een oude kat? Ik ben 2 dagen in de week vrij lang van huis, en heb liever niet dat als ik thuis kom het behang van m'n muur afhangt haha. En maakt dat veel verschil tussen een kat van 1 jaar of een kat van 9 jaar?

-Ik heb een konijn, maar zal een kat kunnen wennen aan mijn konijn?

-En hoe zit het met een kat op de slaapkamer? Ik woon namelijk op een appartement met 1 slaapkamer en omdat mijn konijn in de woonkamer staat, weet ik niet of het misschien beter is om de kat mee naar de slaapkamer te nemen..?

-En wat is de beste kattengrit? Want heb wel op internet gekeken naar reviews maar vind de meningen heel erg verdeeld..

En wat ik me ook altijd af vraag, zijn asiels te vertrouwen als het gaat om de gezondheid van een dier? Want ik zit eraan te denken om met de kat naar mijn DA te gaan om hem even helemaal te laten checken, of zeggen jullie dat is weggegooid geld?

Ik hoor het graag van jullie!! :grin:
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

Wij hebben vier katten uit het asiel en zijn er dolgelukkig mee.

Heb nu niet veel tijd om te reageren, wellicht morgen meer.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
als je je inleest in de diverse topics, dan zullen veel vragen al beantwoord worden.
als je wekelijks een paar dagen zo lang van huis bent, dan missch beter een jong volwassen koppel of een volwassen dier in het asiel uitzoeken, dat heel erg goed alleen kan. overleg met de mw's van het asiel, zij kennen de dieren.
waar in Nederland?
een goed asiel geeft alleen door hun dierenarts behandelde en gecheckte dieren mee, daar betaal je een bepaald bedrag voor. kijk eens bij http://www.dierenasiels.com en/of http://www.ikzoekbaas.nl voor asiels in de buurt en aanbod.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door nellebel »

en jonge kat is actiever en haalt meer streken uit (over het algemeen, genoeg actievere oudjes hier hahaha), maar dan moet je toch al snel voor een koppeltje gaan. in een goed asiel zullen ze je voldoende voorlichting geven. hun zoeken dan met jou een kat uit die bij jou past en andersom.
wat betreft konijnen; ik denk dat een jong katje het makkelijker leert als een oudere kat. of die moet al gewend zijn aan konijnen, maar daar zou ik maar niet van uit gaan. vooral in eht begin zou ik nooit de kat en het konijn alleen laten.
wat beftreft kattebakvulling. ik zou iei het zelfde gebruiken als in het asiel, dan kuin je zelf bekijken hoe je dat bevalt en evt langzaam aan overstappen, maar dan heeft de kat tenminste iets bekends. het zelfde mbt voer. dan maak je de overstap gemakkelijker.
Een kat laten checken bij je DA is nooit overbodige luxe hoor. mijn ervaring is dat het per asiel wisseld. het helaas ervaring met een asiel wat achteraf blijkt dat het belangrijkste is dat de katten geplaats worden, en er is toen tegen me gelogen over ziektes. ander asiel deed beter onderzoek naar onze omstandigheden en liet bijv duidelijk merken dat we geen kat kregen die echt buiten moest zijn.
het asiel waar guusje en gijs vandaan komen heb ik ook goed eeravringen mee, kwam onze nellie ook vandaan. klein asiel waardoor gezondheid toch iets beter gewaarborgt is lijkt me, dan een groot asiel (flipipe en sjefke kwamen uit een asiel van meer dan 250 katten, veel bij elkaar in de kooitjes, wel superlieve en bezorgde medewerkers, maar uiteindelijk wel zieke katten, en achteraf gezien heel veel zieke katetn dar)
je hebt meestal "terugbreng recht" bij een asiel, maar ja, dan ben je wel al aan een beestje verknocht.
maar ik zou zeker wel voor een asiel gaan. wij zijn ook bij pleeggezinnen geweest, maar dat voelt toch anders. zo'n asielbeestje is zoooo dankbaar. dan voel je meteen die klik.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Ayzha »

hallo,

Leuk dat je een weesje een warm huisje gaat geven.
Wat betreft jong of oud kun je bij de asiels gaan informeren.
Sommige katten hebben een bekend verleden, andere niet.
is het bijv een oudere kat die bij een oud vrouwtje vandaan komt die naar het bejaardehuis moest is er wellicht veel bekend over het diertje. Bedenk wel als je voor een kitten gaat dat deze meer energie en aandacht nodig heeft dan een oudere kat die het allemaal al wel een beetje weet. Ik heb een kitten van het asiel en ook al een oudere kat van daar gehad, bijde bevielen mij prima. Ik ben er dan ook voor, dat als je voor een kitten gaat deze niet alleen te houden, een maatje is altijd veel leuker.
qua kattenbakvulling heb ik de Odour Buster, helaas is deze niet overal te koop maar het is super spul! het klonterd en super en ik doe er dan ook erg lang mee. Deze kost over het algemeen 15,99 euro. In eerste instantie ben ik het met nellebel eens, gebruik de vulling die het asiel ook heeft.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Ayzha »

hallo,

Leuk dat je een weesje een warm huisje gaat geven.
Wat betreft jong of oud kun je bij de asiels gaan informeren.
Sommige katten hebben een bekend verleden, andere niet.
is het bijv een oudere kat die bij een oud vrouwtje vandaan komt die naar het bejaardehuis moest is er wellicht veel bekend over het diertje. Bedenk wel als je voor een kitten gaat dat deze meer energie en aandacht nodig heeft dan een oudere kat die het allemaal al wel een beetje weet. Ik heb een kitten van het asiel en ook al een oudere kat van daar gehad, bijde bevielen mij prima. Ik ben er dan ook voor, dat als je voor een kitten gaat deze niet alleen te houden, een maatje is altijd veel leuker.
qua kattenbakvulling heb ik de Odour Buster, helaas is deze niet overal te koop maar het is super spul! het klonterd en super en ik doe er dan ook erg lang mee. Deze kost over het algemeen 15,99 euro. In eerste instantie ben ik het met nellebel eens, gebruik de vulling die het asiel ook heeft.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Anne »

Super zeg dat je voor een asieldier gaat kiezen :-P Ik zou me ook door het asiel goed laten voorlichten als ik jou was. Als je het echt bij 1 kat wilt houden is het raadzaam om voor een solokat te kiezen, dit zijn katten die niet met andere katten kunnen en die zijn vaak moeilijk plaatsbaar omdat veel mensen meerdere katten hebben,. Als je voor een jonger diertje kiest is het beter om voor twee te gaan, dan hebben ze wat aan elkaar en hoeven ze zich niet eenzaam te voelen als jij twee keer per week lang van huis bent.
Over het grit, er zijn heel veel verschillenende soorten en merken
Ik heb jarenlang houtkorrels gebruikt en klontvormend houtachtig grit.
Op dit moment gebruik ik bioclassic en dat bevalt goed.
Veel plezier met de aanschaf en wat goed dat je je aan het inlezen bent :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Ja ik laat me sowieso voorlichten door de mw's van het asiel en inderdaad dan een check bij mijn eigen DA, haar vertrouw ik toch iets meer dan een vreemde DA.

Uiteindelijk zou ik ook best 2 katten in huis willen hebben, maar wil eerst eens kijken hoe het met 1 gaat aangezien ik altijd een beetje angstig bent geweest voor katten doordat ik als klein kind vaak geslagen ben door ze hahaha.
Maar een kitten of jonge kat zal misschien dan wat beter bij me passen ivm mijn konijn, maar anderzijds denk ik dan weer die oudere katten wil bijna niemand dus daar speelt me geweten dan weer mee. Maar goed mijn beste vriendin (die ook 2 katten heeft) gaat met mij mee, dus dat gaat helemaal goed komen dan..

Dankjulliewel, en mochten jullie nog tips hebben zijn altijd welkom :D
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pinguin »

Dit is niet negatief bedoeld maar als je twijfelt of dat je angstig voor ze bent dan zou ik niet zomaar een kat in huis nemen. Kijk eerst of die angst nog aan wezig is of niet. Katten zijn gevoelige wezen en geloof mij die pikken vrij gemakkenlijk jouw angst op.
Ga een dagje naar mensen toe die katten heb en kijk hoe je er emotioneel op reageert. Of als je het durft ga naar een dierenasiel en ga een lekker middagje katten kroelen.

Als je gaat voor een solo kat kan je daar geen katten meer bij zetten. Realiseer je dat wel.
Over het algemeen slopen oudere katten iets minder. Als je voor een jonge kat gaat ben je er zeker van dat je huis kan worden verbouw ala kat.
heb tips zat maar snuffel eens rondop het forum. Daar kom je van alles tegen over voeding, kattenbakgring, gedrag ect ect.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met 2 oudere katten. Ik was toendertijd ook een hele leek en heb me eerst heel goed ingelezen over het houden van katten en alles wat daarbij komt. Als je voor 1 kat gaat dan zou ik ook voor een solokat kiezen die niet met andere katten kan samenleven. Nadeel is wel dat als je er dan toch een tweede bij wil dit dan niet kan. Ik zou echt 2 katten nemen als ik jou was. Ik heb al mijn katten uit het asiel en het asiel waar ik ze vandaan heb is echt heel goed en nemen de tijd voor je. Zelfs toen mijn kleintje erg ziek was hebben zij alle kosten betaald en heel erg meegeleefd.
Succes met het zoeken naar je nieuwe huisgenootje(s). In welke provincie woon je?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me aan bij de voorgaande adviezen. Als je een jonge kat wil, neem er dan aub twee.
Dat bespaard veel problemen is gewoon zoveel leuker.
1 kitten is echt vragen om sloopproblemen in huis (los van de andere problemen die dat kan meebrengen), met 2 is dat al een stuk minder. Maar druk zullen ze nog steeds zijn.

Verder wil ik nog wat zeggen over je konijn.
Is die katten gewend? Verwacht je dat ze beste vriendjes zullen worden en bij elkaar liggen? Of is het de bedoeling dat je konijn zelf een konijnenvriendje krijgt (dat draagt toch wel echt de voorkeur weg, want een kat is nog steeds geen konijn. En konijnen hebben echt wel nood aan gezelschap)?
Ik weet niet hoe oud je konijn is?
Volwassen katten zijn meestal eerder bang voor het konijn dan gevaarlijk. Kittens leren heel snel wennen en die zijn dan niet bang. Maar dat kan al iets gevaarlijker worden, dat hangt van beide af. Als het konijn bang is en in paniek wegschiet, wakkert dat het jachtinstinct (lees, speelinstinct) van een kitten erg aan. Hij bedoeld het dan niet slecht, maar als hij zijn eigen krachten nog niet kent, zou hij het konijn ongewild kunnen verwonden. En die stress is natuurlijk absoluut niet goed voor het konijn.
Das ook een extra reden om zeker niet 1 kitten te nemen. Die zal dan het konijn blijven opzoeken en misschien zelfs opjagen omdat hij geen kittenvriendje heeft om dat mee te doen. 2 kitten leren elkaar de grenzen kennen en leren elkaar rekening houden met een ander en geen pijn te doen. Een kitten dat dat niet leert, zal dat van je konijn ook niet leren en dat kan wel heel verkeerd uitdraaien. En dat kan heel plots gaan.

Pas op, het kan wel hoor, katten en konijnen samen. Prima zelfs. En nog het beste met 2 kittens denk ik. Maar ook beter als er 2 konijnen zijn zodat die elkaar hebben. Zo kunnen katten en konijnen hun eigen weg gaan en elkaar opzoeken als ze daar zin in hebben. Anders gaat het konijn (in het best geval) steeds de katten opzoeken, ook als die daar geen zin in hebben.
Gootje87 heeft ook 2 kittens bij 2 konijnen geintroduceerd. De konijnen waren wel nog jong. Je kan in haar album haar verhaal wel zien.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=23229
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Over mijn angst gesproken, mijn angst is niet in die mate dat ik ze niet durf aan te raken en dergelijke het is meer de onwetendheid. Ik ben gek op dieren, maar ben opgegroeid met honden. Mijn beste vriendin heeft 3 katten in huis dus ik ben er wel aan gewend en ben er ook wel van overtuigd dat het er aan ligt hoe je je kat opvoed. Als ik er een echte angst voor had zou ik er natuurlijk nooit aan beginnen! :)

Wat mijn konijn betreft hij is nu 2,5 jaar en is niet wild, hij ligt meestal rustig op de bank of onder de tafel. Als ik wel eens bij mijn ouders bleef slapen en hun hadden een hond dan was hij wel heel erg nieuwsgierig naar de hond, en als de hond er geen zin in had dan hapte hij naar m'n konijn en dan was het goed, wat dat betreft is mijn konijn het wel gewend om gecorrigeerd te worden. En ik wil absoluut geen kat erbij als maatje voor mijn konijn dat zou wel erg dom zijn.

Ik ga volgende week naar het asiel en dan zal ik het er ook eens met hun over hebben.
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Ik woon in de provincie Limburg, maar ik ben op de hoogte van de asiels die hier liggen :grin:
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

Ik weet nog een lief en mooi duo voor je in limburg. Zit er zelf al een hele poos over te twijfelen ze er bij te nemen. Laat maar weten als je meer info wilt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door nellebel »

heb het al vaker geschreven. wij hadden thuis honden, vogels, kippen, eenden konijntjes e.d. was dus nooit echt blij met de buurkatten die mijn konijntjes opvraten. een vriedn had een grote kater die ineens kon aanvallen. was dus altijd wel wat bang van katten. totodat we beslote nom zelf een kat te nemen. was meteen verliefd op mijn nellie. toen we vorig jaar naar het asiel gingen wilde ik graag een lekker dikke grote kater. moet eerlijk bekennen dat ik toen weer even het enge gevoel kreeg. zo'n grote kater liep daar die zo'n huilend geluid maakte. dus toen voor een jonkie gekozen. hahaha als het je eigen kat is is het toch anders.
ej merkt het vanzelf in het asiel. sommige katten sppreken mij totaal niet aan en vertrouw ik niet. als een kat mij in het asiel ineens bijt valt hij af. je zoekt toch een katje die zelf haar baasje uitzoekt. tot nu toe altidj gelukt. dus ook voor jou zit er in het asiel een heerlijk katje (of 2 ) te wachten.
ps asiel in smakt (noord limburg) heerlijk asiel, relatief klein, gezonde katten (worden door mijn vaste DA gecheckt) zit veel leuk spul hoor. koppeltjes maar ook einzelgangers. niet op hun site kijken want dan ben je verkocht (zat zelf stiekum weer te kijken en het kriebelde weer)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie