Ik ben van plan om volgende week (na oud & nieuw) een kat uit het asiel te gaan halen. Dit gaat mijn allereerste kat worden, ik heb altijd honden gehad bij mijn ouders thuis. Dus ben een leek in katten opvoeden

Nu wil ik dus een kat uit het asiel halen, maar ik zit wel met een aantal vragen.
Namelijk de volgende:
-Neem ik een jonge of een oude kat? Ik ben 2 dagen in de week vrij lang van huis, en heb liever niet dat als ik thuis kom het behang van m'n muur afhangt haha. En maakt dat veel verschil tussen een kat van 1 jaar of een kat van 9 jaar?
-Ik heb een konijn, maar zal een kat kunnen wennen aan mijn konijn?
-En hoe zit het met een kat op de slaapkamer? Ik woon namelijk op een appartement met 1 slaapkamer en omdat mijn konijn in de woonkamer staat, weet ik niet of het misschien beter is om de kat mee naar de slaapkamer te nemen..?
-En wat is de beste kattengrit? Want heb wel op internet gekeken naar reviews maar vind de meningen heel erg verdeeld..
En wat ik me ook altijd af vraag, zijn asiels te vertrouwen als het gaat om de gezondheid van een dier? Want ik zit eraan te denken om met de kat naar mijn DA te gaan om hem even helemaal te laten checken, of zeggen jullie dat is weggegooid geld?
Ik hoor het graag van jullie!!