Blaasverlamming

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Mijn kat Tiny (12) heeft struvite, het begon vrijdag 2 dec. jl, meneer zat op mijn bed en wou plassen maar kwam (gelukkig) niets uit, ben ook meteen naar de dierenarts gegaan, de dierenarts kreeg de kathether er niet in na anderhalf uur moest ik naar een andere praktijk waar ze eindelijk een kathether hadden kunnen plaatsen en kap om, de volgende dag (3 dec)zag ik dat hij de kap op de kathether had gezet en de kathether er een stukje uitgeduwd had, echt een acrobaatje, zondag (4 dec)moest ik met de dierenambulance met spoed naar de spoedkliniek, waar ze de kathether eruit gehaald hadden, maandag was ik weer terug bij mijn dierenarts waar hij weer een kathether kreeg, elke dag vanaf die dag heb ik zelf de kathether door moeten spoelen, verleden week woensdag (14 dec)moest ik weer om 3 uur 'snachts naar de spoedkliniek (kathether was op de maandag eruit gehaald 12 dec.) die diernarts zei toen ook dat ik de volgende dag naar mijn arts moest gaan want er kon een onderliggende oorzaak zijn, eindelijk op de donderdag foto gemaakt en ja hoor zijn blaaswand was heel erg dik.
Afgelopen vrijdag weer kathether voor het weekend want anders zat ik weer 's nachts bij de spoedkliniek. ook speciaal dieetvoeding meegekregen s/d en urinary brokjes en ook vanaf de donderdag moest ik hem 5 druppels troebele appelazijn geven, dat schijnt ook de verzuring te helpen, plus niet te vergeten al de medicatie hij moest nemen.En niet vergeten elk uur 10ml of water met een syringe geven.
Deze week maandag kathether eruit gehaald en meneer ging gistermorgen goed plassen en gisteravond weer niet, weer naar de dierenarts die zijn blaas leeggemaakt heeft, vanmiddag weer plassen maar klein beetje, weer likken, dus weer naar de arts, die vertelde mij dus vanavond dat hij blaasverlamming heeft (de andere arts dat hij overloopblaas heeft )en dat we dit nog gaan aankijken tot a.s. maandag, vannacht heeft hij overgegeven en het zag er groenig uit, ook haarbal kwam eruit en al zijn onverteerde eten, dus ik heb nu echt iets van, moet ik nu besluit nemen of wachten tot maandag, hij is ook onrustig, maar hij ziet er gezond uit. Daarom vind ik het ook moelijk en vanavond heb ik weer afspraak voor controle, dus de laatste 20 dagen ben ik elke dag geweest, ik ben realistisch en heb vanaf het begin al gezegd dat als het niet goed komt er een eind aan wil maken, en ik hou hem streng aan het dieet, maar nu heb ik echt iets van, we waren te laat en het overgeven begint dan nu, hoe lang moeten we ermee doorgaan???
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Blaasverlamming

Bericht door nellebel »

wat erg zeg. en is er iets te doen tegen blaasverlamming? heb er zelf geen ervaring mee en nooit iets van gehoord.
ik kan je dus ook niet zeggen hoe lang je door moet gaan. maar vertrouw op je eigen gevoel. je doet zoveel al voor hem, dus bezorgd en zorgzaam ben je, daarover geen twijfel. je hebt het beste met je katje voor. (er zijn baasjes die er niet eens aan beginnen en meteen stekker eruit). respect voor wat je al hebt gedaan. Je kent je kat het beste, weet of het nog een prettig leven voor hem is, en goed overleggen met je DA wat de mogelijkheden en toekomstverwachtingen nog zijn. heel veel sterkte in ieder geval.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Zover als ik weet is er niets tegen te doen, door het leegknijpen van de blaas is er ook schade aangericht. Zijn gedrag is ook anders, ligt maar te liggen daarom ben ik resoluut met de gedachte van liever niet maandag, beter van nu, toen straks heeft hij weer een beetje gegeten en tot nu toe is het er niet uitgekomen. hij wil dus wel eten, maar werkt totaal niet meer mee met pillen slikken en water drinken, hij houdt zijn kaken stevig op elkaar, hij is het ook zat. Rosbief met pilletje, pffffff spuugt het uit, eet het zelf maar op, ik weet dat er een pil in zit.
Tja oorzaak van de blaasverlamming is door gruis kristallen, hun noemen het struvite, en ik was erop tijd bij als ik had gewacht tot de volgende dag was hij er niet meer geweest.
Daarom vertel ik ook mijn verhaal, mensen let goed op, geef niet zomaar alles aan de katten en honden, doe je meer fout aan dan goed. Ja vroeger aten ze met de pot mee, maar leefden ze niet lang of hadden schurft vanwege slecht dieet. Ik heb het er gewoon een beetje moeilijk mee. En ook zo'n drama niet te vergeten quanta costa, maar dat is niet belangrijk, wil hem nog graag houden voor jaren, maar als er echt niets meer te doen is, dan houdt het op, wil ook niet dat hij gaat lijden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Blaasverlamming

Bericht door nellebel »

bah wat erg, heel veel sterkte, weet niet wat ik nog meer kan zeggen als vertrouw op je gevoel en twijfel niet aan jezelf .je ewet dat je de juiste beslissing zult nemen voor jou en je lieverdje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Tiny is vanmiddag om 12.45 overleden, het was niet meer mogelijk om door te gaan, hij had vreselijk pijn, en keek steeds naar me om te zeggen, BESLUIT, ben het zat, dus einde verhaal. Maar ik haat het om God te spelen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasverlamming

Bericht door pearlsofpassion »

Oh jee, erg veel sterkte gewenst!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasverlamming

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte toegewenst :-(
Wat een akelig afloop van iets wat normaliter goed te behandelen is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Dank jullie wel, maar aan blaasverlamming kunnen ze niets doen, ligt eraan hoe bijtijds je erbij bent, de struvite is ook gruis maar je hebt verschillende soorten gruis, en hij was erg aangedikt volgens de foto, of ik heb het te laat ontdekt of hij heeft het niet op tijd aan mij laten weten, maar de dierenartsen zeiden toen al dat het ook zomaar ineens kan gebeuren, net zoals mensen een galsteen aanval krijgen. Maar ook door dat hij de katheyher verbogen had en eruit probeerde te halen heeft niet geholpen, en ook het leegknijpen van de blaas heeft niet meegeholpen, dus met een paar andere woorden gewoon, een drama met veel pech, ze kunnen de blaas niet verwijderen en een zakje geven, is onmogelijk bij een kat. Wel kunnen ze van een mannetje een vrouwtje maken, als er alleen maar sprake is van gruis, hij was gewoon teveel beschadigd van binnen, van buiten zag hij er erg gezond uit, daarom was het ook moeilijk voor mij om te beslissen, maar ik zie hem nog liggen met veel pijn en zijn ogen spraken boekdelen, als je je dier goed kent, weet je ook wat hij wou zeggen, en hij zei echt van maak een besluit, ben het zat en heb pijn. Wat ik wel frappant vond was toen ik de dierenarts om 9 uur belde om te vertellen wat er in de nacht gebeurt was,, kwam hij bij mij op schoot liggen, keek me knorrend aan en legde zijn pootje op mijn arm, van het is goed wat je nu doet. Alleen moesten we 2 uur wachten want er waren spoedgevallen binnen gekomen, ja die gingen uiteraard voor. Maar hij was heel vredig weggegaan, gewoon met het roesje was hij al bijna weg, kopje in mijn hand, vrede. Ik blijf het zeggen verpest je dieren niet met alles wat wij eten, is te zout, of te kruidig, wees voorzichtig, gewoon waarschuwing voor iedereen want het kan zomaar gebeuren, boem en het is algemeen bekend dat het een probleem is met katers want die hebben maar een klein plasbuisje. Ik was gebroken thuisgekomen en heb mijn favoriete plaat op facebook gezocht, de woorden zeggen alles dit is de link: http://youtu.be/yFArY5gLJhQ
Ik wens iedereen prettige feestdagen toe en dank jullie voor de steun wat ik gekregen heb.
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Het ergste is dat mijn andere kat Muppet hem mist, blijft maar steeds naar de deur lopen om te kijken of Tiny weer binnenkomt, weet echt niet of hij het begrepen heeft, hij wist wel dat er iets met zijn gabbertje aan de hand was want hij mocht niet meer bij hem komen.
Groetjes
Betty en Muppet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasverlamming

Bericht door Adriana »

heel veel sterkte in deze verdrietige tijd!
en ook heel zielig voor zijn maatje Muppet, die hem zo mist. houd hem goed in de gaten en zorg dat hij blijft eten/drinken. katzels kunnen erg down/depri worden als ze hun maatje kwijtraken en dan zelf heel erg gaan kwakkelen of wegkruipen.
we hebben daar een paar topics over met tips en goeie raad..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasverlamming

Bericht door Anne »

:-( Nooit geweten dat het zo ver kan lopen. Alsnog heel veel sterkte.
Heeft Muppet de kans gehad om afscheid te nemen? Dat is erg belangrijk
Sterkte met de feestdagen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Nee, Muppet heeft geen afscheid kunnen nemen zoals wij afscheid nemen, hij wist wel dat er iets met Tiny aan de hand was en heeft ons dagelijks weg zien gaan maar dit keer kwam Tiny niet mee terug. het is natuurlijk dat hij hem mist. Maar hij eet nu een stuk rustiger voorheen was het schrokken en ik denk dat over een paar dagen/weken hij gaat beseffen dat hij nu met mij alleen is en dat hij alle aandacht van mij krijgt, ik ga met hem na de feestdagen voor controle want ik heb nu ook een beetje een trauma hiervan overgehouden, en aangezien ze hetzelfde eten kregen, lijkt het me beter om te laten controleren. Prettige feestdagen allemaal.
Groetjes van Betty en Muppet :-( :-(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasverlamming

Bericht door Anne »

Misschien helpt het om samen met Muppet op schoot of in je armen de dood van Tiny te visualiseren. Je kan ook het weggaan met Tiny in haar reismand naar de da als een soort van film samen met Muppet herdenken, en daarna visualeer je haar dood. Straal het uit samen met je liefde en bezorgdheid voor Muppet. Dat kan helpen
Heel veel sterkte nogmaals
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

Dank je Anne, Muppet ligt elke avond in mijn armen bovenop toetsenbord als ik aan de pc zit, hij eet goed maar is meer buiten dan binnen, hij houdt controle over de tuin, overdag, geen zwervers mogen binnenkomen, en 's nachts ligt hij naast mij in bed. Zoals altijd, hij kijkt alleen maar naar mij met een blik, wanneer komt hij terug??? en ik zeg dan ook, want ze begrijpen je heus wel, hij komt niet meer terug, hij was ziek en nu rust hij in vrede. En het schijnt te werken want dan krijg ik een kopstoot van hem en gaat hij weer rustig liggen.
bettytinymuppet
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2011 06:49

Re: Blaasverlamming

Bericht door bettytinymuppet »

http://youtu.be/yFArY5gLJhQ
Rust in vrede: Ginger, Silky, Sooky, Shelley, Mindy, Ash, Jessy, Jimmy, Mr. Spock, Beauty, Vlekkie, Bella en Boef
Plaats reactie