Pers laat zich niet kammen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Marieke1987
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:42

Pers laat zich niet kammen

Bericht door Marieke1987 »

Onze kater is een langharige Pers, hij is nu bijna een jaar oud. Het probleem met hem is dat hij een ontzettende hekel aan kammen heeft, en ik dus altijd onder de krabben en bijten zit omdat hij zo erg tegenwerkt. Ik heb van alles al geprobeerd, maar hoop dat jullie nog een paar goede tips hebben. Ik heb het met een borstel (met van dat zachte haar) geprobeerd, met een gewone borstel, met een speciale kam... Niks werkt. Ik kam hem altijd zachtjes en probeer het zo aangenaam mogelijk voor hem te maken. Ook probeer ik hem af te leiden met een speeltje, snoepjes, enzovoort.. Het beste gaat het met een vlooienkam, en dan heel zachtjes door zijn vacht. Echter, als het te lang duurt dan begint hij weer te schoppen, krabben etc.. Wat kan ik doen?? Ik weet zeker dat ik hem geen pijn doe, dus waarom werkt hij zo tegen?

Alvast bedankt!!
Cerna

Re: Pers laat zich niet kammen!

Bericht door Cerna »

Onze jongste Brit is net zo'n lastpak op het gebied van borstelen. Ik ga nu met haar in het ruiseizoen naar een professioneel trimmer die haar eens flink borstelt en dan kan ik het wekelijks goed bijhouden.
Een Pers is echter geen Brit en wanneer je het bij dit ras laat zitten om welke reden dan ook, dan is de ellende al snel niet meer te overzien en dan is het door alle klitten helemaal niet meer te doen.

Ik zou dus ook een afspraak maken met een prof. Vaak lukt het haar wel want vreemde ogen en vreemde omgeving dwingen en wanneer je daarna dagelijks borstelt dan hoeft het ook niet zo lang te duren en kun je het misschien zelf bijhouden omdat je schrijft dat het wel lukt wanneer het niet te lang duurt. En dan desnoods een tuinhandschoen aantrekken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5484
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pers laat zich niet kammen!

Bericht door nellebel »

en dan eventueel in gedeeltes. elke dag een stukje en dan stoppen net voordat het vervelend voor hem wordt (vaak voel je het wel aankomen). hierdoor wordt het voor hem minder erg en kun je het misschien zelfs wel steeds een beetje uitbreiden qua tijd
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Pers laat zich niet kammen!

Bericht door mittenslief »

ik heb ook zo'n eigenwijze kat die kammen dus echt niet fijn vind maar ik leg altijd een speeltje in een potje catnip en als haar ga borstenen leg ik dat bij haar neer gaat ze wel uit haar dak maar kan haar wel borstelen en ook tussendoor wat lekkers geven
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Marieke1987
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:42

Re: Pers laat zich niet kammen!

Bericht door Marieke1987 »

Bedankt voor alle tips tot nu toe, ik ga ze eens proberen :)
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pers laat zich niet kammen!

Bericht door Cindy1969 »

Mijn Misty (halve Maine Coon) wordt ook een drama queen als ik haar wil kammen, en het is best vaak nodig, want ze heeft regelmatig klitten.
Doe nu ook af en toe een stukje, dan na een paar dagen weer een ander stukje. Geef haar altijd een kattensnoepje daarna, en zo verdraagt ze het wel, niet van harte, maar het lukt wel.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Pers laat zich niet kammen

Bericht door Isia »

Kalifornia is een Siberische Boskat en nu 5 maanden. Ik verzorg haar vacht elke maandag en dan doe ik zodra ze wakker is. ;-) Eerst flink kammen maar wel voorzichtig en dan borstelen. In vijf minuten ben ik klaar. Ik lijd haar af met spelletje, kammen en aaien om de buurt, maar ben ik wel snel bezig. Doe ik iets te lang dan merk ik snel dat ik moet stoppen! Haar klauwtjes vallen dan de kam, de borstel en mij handen aan. :lol:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
silas + mozes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2012 20:07

Re: Pers laat zich niet kammen

Bericht door silas + mozes »

Hoi, heel herkenbaar.
Mijn ragdoll vond kammen ook niet zo fijn, met als gevolg klitten.
Ik heb toen eerst alle klitten eruit geknipt ( vond hij ook al niet leuk).
Daarna iedere dag heel kort gekamt steeds op een vaste plaats in de woonkamer.
Nu (2 jaar later) wordt hij om de dag gekamt, hij vindt het nog steeds niet fijn maar laat het wel gebeuren. Kam wel niet te lang vandaar om de dag i.p.v. één keer per week.
Ik gebruik een metalen kam en een kam die de klitten eruit snijdt (is eigenlijk een hondenkam)
Mijn andere ragdoll die geniet overigens van het kammen, zodra de kam tevoorschijn komt ligt hij al klaar!!
Gebruikersavatar
silas + mozes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2012 20:07

Re: Pers laat zich niet kammen

Bericht door silas + mozes »

oh ja en een snoepje iedere keer na afloop helpt natuurlijk ook ;-)
PassievoorPerzen

Re: Pers laat zich niet kammen

Bericht door PassievoorPerzen »

Ik kam mijn perzen iedere dag.Dat doe ik al vanaf kitten want dan zijn ze nog makkelijk in de omgang.Ik gebruik een klein formaat borsteltje met heel veel van die dunne kromme haakjes(dat heet een slickerborstel)en daarna een grove ijzeren naaldenkam om er nog eens doorheen te gaan.Zo hou ik ze klitvrij.Ook al is je kat nu al 1 jaar toch zou ik van voren af aan beginnen en iedere dag 5 minuutjes gaan kammen zodat het gewoonte gaat worden.En een keer ferm toespreken mag best maar niet slaan oid want dat helppt meestal geen zier.Rustig praten en blijven kletsen en ondertussen borstelen maar.
Plaats reactie