8 mannen kan daar 1 vrouw bij?
-
- Kitten
8 mannen kan daar 1 vrouw bij?
Hallo allemaal,
Ik zal me meteen even kort voorstellen.
Ik ben Samantha woon samen met me man Piebe in omgeving van Harlingen.
We hebben nu 8 katten waarvan 3 nog even onder het mes moeten.
3 van de 8 zijn bengaaltje 2 zijn er persjes en 3 HTKtjes.
Nu me grote vraag.
We hebben een herplaats persje gezien 1 jaartje oud en gesteriliseerd.
Onze katten accepteren een nieuweling binnen 1 uurtje ( dan was de nieuweling 6 maanden oud en de andere 1,5 jaar)
Zou het goed gaan als we 1 poes tussen deze mannen zetten?
Alvast hartstikke bedankt!!
Ik zal me meteen even kort voorstellen.
Ik ben Samantha woon samen met me man Piebe in omgeving van Harlingen.
We hebben nu 8 katten waarvan 3 nog even onder het mes moeten.
3 van de 8 zijn bengaaltje 2 zijn er persjes en 3 HTKtjes.
Nu me grote vraag.
We hebben een herplaats persje gezien 1 jaartje oud en gesteriliseerd.
Onze katten accepteren een nieuweling binnen 1 uurtje ( dan was de nieuweling 6 maanden oud en de andere 1,5 jaar)
Zou het goed gaan als we 1 poes tussen deze mannen zetten?
Alvast hartstikke bedankt!!
Re: 8 mannen kan daar 1 vrouw bij?
welkom op het Forum!
dinie/castratenkooor heeft 8 kerels en heeft bewust gekozen voor mannen onder elkaar.
wij hebben 3 katers en een lat-poes, op een ander adres omdat het niet boterde.
bij sommige forumleden gaat de mix kater/poes prima, soms geeft en dan vaak vanuit de poes het grote problemen.
ik zou met 8 katers gevoelsmatig daar geen poes bij zetten, maar echt onderbouwen kan ik dat niet.
herplaatsdieren kun je denk ik moeilijk terugbrengen als het niet gaat, met asieldieren kun je een betere afspraak maken. ik zou dat risico zelf niet durven nemen..
dinie/castratenkooor heeft 8 kerels en heeft bewust gekozen voor mannen onder elkaar.
wij hebben 3 katers en een lat-poes, op een ander adres omdat het niet boterde.
bij sommige forumleden gaat de mix kater/poes prima, soms geeft en dan vaak vanuit de poes het grote problemen.
ik zou met 8 katers gevoelsmatig daar geen poes bij zetten, maar echt onderbouwen kan ik dat niet.
herplaatsdieren kun je denk ik moeilijk terugbrengen als het niet gaat, met asieldieren kun je een betere afspraak maken. ik zou dat risico zelf niet durven nemen..
-
- Kitten
Ze is van een vrouw die op dit moment (komend jaar of 2 ) niet voor haar kan zorgen qua vacht verzorging.
Dus eventueel terug brengen is in dit geval niet lastig.
De poes is volgens haar zeggen een echte luie kat en gaat alles uit de weg wat dominant is.
Nou kan ik daar geen garantie op krijgen natuurlijk.
Me man wilt wel maar is bang dat het niet zal klikken, en ik vind het zo zielig dat zo'n lief poesje nu even niet de vacht verzorging krijgt die ze nodig heeft
Dus eventueel terug brengen is in dit geval niet lastig.
De poes is volgens haar zeggen een echte luie kat en gaat alles uit de weg wat dominant is.
Nou kan ik daar geen garantie op krijgen natuurlijk.
Me man wilt wel maar is bang dat het niet zal klikken, en ik vind het zo zielig dat zo'n lief poesje nu even niet de vacht verzorging krijgt die ze nodig heeft
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik heb 8 castraat-katers. Ik zou het persoonlijk niet doen een poes bij 8 katers.
ALS je het wel doet zou ik eerst de nog niet gecastreerde dieren castreren.
ALS je het wel doet zou ik eerst de nog niet gecastreerde dieren castreren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
- pearlsofpassion
- Tijger
Als de poes alleen is opgegroeid zou ik het ook niet doen.
In andere combi's zou ik het wel durven proberen, maar bij 8 mannen, is me dat ook wat te scheef getrokken en kan ik me heel goed voorstellen dat de poes erg lastig gaat doen. En dan bedoel ik kwaad.
In andere combi's zou ik het wel durven proberen, maar bij 8 mannen, is me dat ook wat te scheef getrokken en kan ik me heel goed voorstellen dat de poes erg lastig gaat doen. En dan bedoel ik kwaad.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
als je mannen geholpen zijn en normaal gesproken nieuwelingen goed accepteren en je kunt haar evt terugbrengen zou je het kunnen proberen.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien juist voor je eigen gevoel dat je het wel hebt geprobeerd. is de nieuweling wel andere katten gewend?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien juist voor je eigen gevoel dat je het wel hebt geprobeerd. is de nieuweling wel andere katten gewend?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
-
- Kitten
Bedankt voor jullie antwoorden!!
In de tekst staat graag met een katten vriendje (ander persje zou geweldig zijn)
Zij gaat dominante katten uit de weg.
Ik denk dat ze wel vriendjes is gewend.
In de tekst staat graag met een katten vriendje (ander persje zou geweldig zijn)
Zij gaat dominante katten uit de weg.
Ik denk dat ze wel vriendjes is gewend.
wij kunnen voor jullie verder ook niet in de toekomst kijken..
k weet niet hoeveel haast erbij is maar ik zou eerst het castreer-project volledig afronden, dus met zeker een maand speling na de ingreep, voordat je een nieuweling in je groep introduceert.
k weet niet hoeveel haast erbij is maar ik zou eerst het castreer-project volledig afronden, dus met zeker een maand speling na de ingreep, voordat je een nieuweling in je groep introduceert.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Als ik ervaringen op het forum lees van andere grote gemengde groepen, denk ik dat mijn 8-koppig-castratenkoor stabieler is qua sfeer en rust, dan met poezen in de groep.
Ik lees, buiten zetten om af te koelen, na een aanval, ik lees wildplassen, ik lees emmer water erover na aanval.
Dat soort situaties komen hier niet voor.
Vroeger wel poezen erbij gehad, toen was mijn groep kleiner, meestal 6.
Altijd meer problemen.
Laatste poes was een pers.
Ik lees, buiten zetten om af te koelen, na een aanval, ik lees wildplassen, ik lees emmer water erover na aanval.
Dat soort situaties komen hier niet voor.
Vroeger wel poezen erbij gehad, toen was mijn groep kleiner, meestal 6.
Altijd meer problemen.
Laatste poes was een pers.
- pearlsofpassion
- Tijger
Dinie, eerlijk gezegd, denk ik wel niet dat wat je daar vernoemd aan de kattengroep ligt, maar aan de mensen in kwestie.
Het is toch heus ook niet altijd rozengeur en manenschijn bij jouw koor?
En vb Anne haar groep is toch ook mooi stabiel? En dat zijn wel 5 dames en 2 heren...
Als de poes andere katten gewend is en ze graag heeft, dan zou ik het ook durven proberen. Het zal niet ideaal zijn omdat het in mijn optie beter wat meer uitgebalanceerd is, maar het hoeft niet mis te gaan.
Ik vraag me wel af wat ze met 'dominante' katten bedoelen. Is ze dan zelf dominant? Of net onzeker?
Katers zijn natuurlijk in den regel wel dominanter dan poezen, dus ik zou op dat issue eens doorvragen wat er nu net mee bedoeld wordt.
Het is toch heus ook niet altijd rozengeur en manenschijn bij jouw koor?
En vb Anne haar groep is toch ook mooi stabiel? En dat zijn wel 5 dames en 2 heren...
Als de poes andere katten gewend is en ze graag heeft, dan zou ik het ook durven proberen. Het zal niet ideaal zijn omdat het in mijn optie beter wat meer uitgebalanceerd is, maar het hoeft niet mis te gaan.
Ik vraag me wel af wat ze met 'dominante' katten bedoelen. Is ze dan zelf dominant? Of net onzeker?
Katers zijn natuurlijk in den regel wel dominanter dan poezen, dus ik zou op dat issue eens doorvragen wat er nu net mee bedoeld wordt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
- achtpuntzes
- Jaguar
er wordt gesteld dat katers dominanter zouden zijn dan poezen, maar als alles "geholpen" is, is dit dan nog wel het geval?
als ik kijk bij ons in het dierenasiel, waar de katers en de poezen door elkaar zitten, zie ik toch juist vaak dat het de poezen zijn die het meest dominant zijn.
ik zie dan dat sommige poezen echt bezig zijn met zaken als "rangorde", en de katers zich daar niet tot nauwelijks mee bemoeien.
als ik kijk bij ons in het dierenasiel, waar de katers en de poezen door elkaar zitten, zie ik toch juist vaak dat het de poezen zijn die het meest dominant zijn.
ik zie dan dat sommige poezen echt bezig zijn met zaken als "rangorde", en de katers zich daar niet tot nauwelijks mee bemoeien.
- pearlsofpassion
- Tijger
Ja, daar heb je wel een punt.
Ik heb ook geen weet van onderzoeken bij gecastreerde populaties.
Bij katers maakt castratie inderdaad wel meer verschil in zake van dominantie dan bij poezen.
Nu is het ook wel altijd zo dat poezen voorrang krijgen bij eten tov katers, ook in ongecastreerde populaties. Die poezen moeten namelijk die katers hun jongen grootbrengen.
Dat heeft dan ook weinig met dominantie te maken.
Maar het kan wel zijn dat poezen meer een punt maken van dominantie, zeker als ze op 'latere leeftijd' zijn gecastreerd, in mijn ogen. Ik denk dat dat bij voor de eerste krolsheid gecastreerde poezen een stuk minder zal zijn. Die zijn ook rustiger. Maar echt fundamenteren kan ik dat dus ook niet.
Maar ergens denk ik toch dat ook gecastreerde katers vaak boven de gecastreerde poezen staan (behalve bij het eten dus). Poezen stellen zich gewoon een stuk meer aan.
Dat is natuurlijk altijd in het 'algemeen', de ene poes kan natuurlijk wel dominanter zijn dan een welbepaalde kater.
En poezen durven pittiger zijn en meer meppen als ze het er niet helemaal mee eens zijn, maar dat heeft in mijn ogen niet altijd met dominantie te maken. Een echt dominante kat is dat zonder veel spel te maken, die is dat gewoon. En soms zal die dat wel eens duidelijk moeten maken door achteraan te jagen en boven te gaan staan, maar zo een scene maken is dan minder nodig. 1 blik of mep is dan voldoende om de ander te doen ophouden.
Maar, zo ervaar ik dat, misschien zit ik er ook wel naast...
Ik heb ook geen weet van onderzoeken bij gecastreerde populaties.
Bij katers maakt castratie inderdaad wel meer verschil in zake van dominantie dan bij poezen.
Nu is het ook wel altijd zo dat poezen voorrang krijgen bij eten tov katers, ook in ongecastreerde populaties. Die poezen moeten namelijk die katers hun jongen grootbrengen.
Dat heeft dan ook weinig met dominantie te maken.
Maar het kan wel zijn dat poezen meer een punt maken van dominantie, zeker als ze op 'latere leeftijd' zijn gecastreerd, in mijn ogen. Ik denk dat dat bij voor de eerste krolsheid gecastreerde poezen een stuk minder zal zijn. Die zijn ook rustiger. Maar echt fundamenteren kan ik dat dus ook niet.
Maar ergens denk ik toch dat ook gecastreerde katers vaak boven de gecastreerde poezen staan (behalve bij het eten dus). Poezen stellen zich gewoon een stuk meer aan.

Dat is natuurlijk altijd in het 'algemeen', de ene poes kan natuurlijk wel dominanter zijn dan een welbepaalde kater.
En poezen durven pittiger zijn en meer meppen als ze het er niet helemaal mee eens zijn, maar dat heeft in mijn ogen niet altijd met dominantie te maken. Een echt dominante kat is dat zonder veel spel te maken, die is dat gewoon. En soms zal die dat wel eens duidelijk moeten maken door achteraan te jagen en boven te gaan staan, maar zo een scene maken is dan minder nodig. 1 blik of mep is dan voldoende om de ander te doen ophouden.
Maar, zo ervaar ik dat, misschien zit ik er ook wel naast...
Ik zou sowieso eerst even wat meer info opvragen over het herplaatsertje.. Je weet namelijk niet zeker of ze vriendjes is gewend (uit de tekst zou ik dat ook opmaken, maar vraag het voor de zekerheid maar na!) en zo ja, hoeveel dan en of dat katers of poezen waren..
Het hangt namelijk ook wel van het karakter van de eventuele nieuwkomer af..
Het hangt namelijk ook wel van het karakter van de eventuele nieuwkomer af..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
even korte reactie op valerie. herken het helemaal wat je zegt. dacht hier ook dat gijs de sul was, maar met 1 blik weet hij guusje compleet te domineren, terwijl guusje alle registers open trekt (en dan nog aan het kortste eind trekt). had het alleen niet in de gaten omdat hij het zo subtiel doet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
De poes zal zelf misschien geen ruzie maken met de kater, maar je loopt juist het risico dat de katers onderling mot krijgen.