Welja, ik kan het zelf niet helemaal onderbouwen waarom ik dat bij haar wel vond.
En als ik je verhalen hoor over Robijn nu, ga ik ook eerder naar het wel doen hoor.
Ik reageerde misschien in het begin wat teveel op haar verleden. Maar ze lijkt nu een tweede jeugd te krijgen bij je, en dan is het zeker wel de moeite waard om haar van haar pil af te halen.
Kleintje is heel erg veranderd, na castratie, zoals een puber eigenlijk, maar dan erg versneld. Ze is van karakter eigenlijk een echte poes. Zo eentje die weet wat ze wil en een vrij pittig karakter. Door de pil bleef ze in haar kittenkarakter zitten en was dus erg zachtaardig, al had ze ook wel al een eigen willetje. Maar minder dan haar moeder die ik gewend was, en ik liet haar haar zin waardoor dat nooit problemen gaf of zelf maar opviel. Ik weet het gewoon achteraf als ik erover nadenk. Het verschil met mijn katers die ik nu heb, is er wel.
Toen haar hormonen wegvielen, is ze dus plots volwassen geworden. Of zo moet het toch bij haar gevoeld hebben. Op een tijdspanne van een paar weken, is ze plots volwassen moeten worden, en daar was ze erg van in de war. Wist zich met zichzelf geen blijf en reageerde heel onzeker.
Ik begreep het toen ook niet helemaal en heb misschien niet zo begrijpend gereageerd als wel zou gemoeten hebben.
Ik was zelf ook maar 19.
Ik denk dat als je gewaarschuwd bent, en haar gewoon zoveel mogelijk probeert te ondersteunen, je er veel aan af kan doen.
Hier heeft het wel enkele jaren geduurd en ze is nooit meer dat kittentjes geworden dat ze voor de castratie was. Maar misschien hoeft dat ook helemaal niet. Ze is gewoon een pittig dametje. En ik heb haar leren kennen, ze is me terug gaan vertrouwen en zo respecteren we elkaar.
Niet elke poes reageert ook zo! Er zijn er ook die na de eerste pil ook al zo reageren. Dat is tenslotte ook een hormonale ingreep.
Ik denk dat het in Robijn haar voordeel spreekt in deze context dat ze ook pilvrije perioden (zwangerschappen) heeft meegemaakt.
Kleintje heeft bij haar eerste krolsheid (of als ik dacht dat het eraan zat te komen in haar gedrag, ze was toen een maand of 8 dus vrij normale leeftijd voor een eerste krolsheid) de pil gehad en sindsdien elke 2 weken. Maar dat was een pil die je om de 2 weken moest geven, dus vast hoger in dosis dan wat Robijn krijgt.
En dan op haar 3 jaar viel dat van de ene dag op de andere weg...
Ook het feit dat ze zo'n tumor ontwikkelde wees erop dat ze lichamelijk last had van de hormonen, wat bij Robijn nog niet zo is.
Ik denk dus dat de kans wel groot is dat Robijn een stuk minder zal veranderen dan Kleintje. Dat soort veranderingen horen we hier trouwens niet erg veel op het forum. Al worden de meeste poezen hier natuurlijk voor hun eerste jaar geholpen en dan heb je dat zowiezo niet.
Elke kat is anders en dat valt gewoon niet te voorspellen.
Ik vind niet dat dit echter van tel zou mogen zijn in je beslissing om haar wel of niet te laten helpen. Dit is geen reden om het niet te doen. Ze wordt er niet ongezonder van. Integendeel, haar van de hormonen afhelpen is echt wel gezonder.
Kleintje heeft ook verhoogde kans op melkkliertumoren. Vanaf de eerste pil is dat zo. En dat blijft. Maar is wel een stuk kleiner als de hormonen eraf gehaald worden.
Robijn heeft ze 9 jaar gehad, en dat is erg lang. Dus de kans zal een stuk groter zijn dan die van Kleintje. Het verschil in kans tussen gesteriliseerd en op de pil is dus wat kleiner, maar niet noodzakelijk niets meer...
Maar daar worden inderdaad geen betrouwbare onderzoeken naar gedaan, want dat zouden erg lange opvolgingen worden en dus erg duur. Bovendien is er geen commercieel oogpunt, dus wie zou erin investeren?
Ik heb nu zo'n afkeer van de pil dat ik het waarschijnlijk niet vol zou blijven houden om mijn poes de pil te geven. Zeker niet als je hoopt dat ze er nog eens 9 jaar bij doet. Dan zou ik haar er zeker van verlossen!
Ik reageerde voorheen vast wat te snel en overhaast. Sorry daarvoor.
@ Cerna: Aja, daar is mijn fout.

En honden mogen maar 3 nestjes geloof ik. Dus dat zal wel de fout zijn.
Nou, dan is mijn gevoel van voorheen zeker fout en zou ik wel steriliseren. Des te sneller is ze van die rommel vanaf.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)