Lieve allemaal,
Omdat T&T donderdag gesteriliseerd gaan worden en ik de laatste kilozak kittenbrokken morgen openmaak, ga ik maar eens beginnen aan het overstappen op de volwassen variant van het voer.
(Uiteraard langzaamaan ik begin met 75% oud en 25% nieuw, etc.)
Maar de volwassen variant kent drie smaken (gevogelte, rund en vis) die ik uiteindelijk naast elkaar wil gaan geven.
Kan ik nu het beste mengen met één van de drie smaken en pas als ze helemaal over zijn de twee andere smaken één voor één introduceren of zal ik de ene dag mengen met de smaak gevogelte en de volgende dag met rund? Of mix ik de drie smaken door elkaar?
Bedankt voor het meedenken!
Hoe overstappen op adult voer met meerdere smaken?
Hoe overstappen op adult voer met meerdere smaken?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
Re: Hoe overstappen op adult voer met meerdere smaken?
IK zou drie bakjes neerzetten met elk een eigen smaakje. Dan kunnen de katten zelf kiezen welke smaak ze het lekkerst vinden.
Ik heb op vier plaatsen in de kamer vier soorten Royal Canin. De een heeft voorkeur voor dit smaakje, de ander voor dat. Wel koop ik altijd kleine zakken zodat ik er niet te lang mee doe want zelfs wanneer ik een grote zak luchtdicht verpak, merk ik dat de katten na een tijdje minder enthousiast worden (maar ze zijn dan ook straalverwend!)
Ik heb op vier plaatsen in de kamer vier soorten Royal Canin. De een heeft voorkeur voor dit smaakje, de ander voor dat. Wel koop ik altijd kleine zakken zodat ik er niet te lang mee doe want zelfs wanneer ik een grote zak luchtdicht verpak, merk ik dat de katten na een tijdje minder enthousiast worden (maar ze zijn dan ook straalverwend!)
Dat ben ik inderdaad uiteindelijk van plan, want dan kunnen ze eten uit het bakje van hun voorkeur.
Dan heb je ook goed overzicht van wat ze wel of niet lekker vinden.
Maar hoe doe ik dat met overstappen van kittenbrok naar adultbrok? Drie bakjes met gemengd kitten- en volwassenvoer? Of eerst alleen het gevogelte (de kittenbrok heeft ook gevogeltesmaak) en als er niet meer gemengd hoeft te worden er ook bakjes met rund en vis naast zetten?
Dan heb je ook goed overzicht van wat ze wel of niet lekker vinden.
Maar hoe doe ik dat met overstappen van kittenbrok naar adultbrok? Drie bakjes met gemengd kitten- en volwassenvoer? Of eerst alleen het gevogelte (de kittenbrok heeft ook gevogeltesmaak) en als er niet meer gemengd hoeft te worden er ook bakjes met rund en vis naast zetten?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
Eerlijk gezegd ben ik nooit geleidelijk overgestapt. Wanneer er een kitten bijkwam, waren er ook al volwassen katten en stonden er dus kitten- en volwassenbrokjes en dan gingen de volwassen katten kittenbrokjes eten en het kitten gaf de voorkeur aan de volwassen brokjes. Dat schoot dus niet op.
In jouw geval zou ik de kittenbrokjes nog even samen met de andere smaakjes gaan geven en het dan aan de katten overlaten wat ze liever eten.
Ik heb nooit nadelige gevolgen gezien van overstappen op ander voer. Mijn Britten zijn nogal kieskeurig en soms probeer ik gewoon een ander smaakje wanneer een zakje op is. Maar misschien zijn ze zodoende wel kieskeurig geworden
In jouw geval zou ik de kittenbrokjes nog even samen met de andere smaakjes gaan geven en het dan aan de katten overlaten wat ze liever eten.
Ik heb nooit nadelige gevolgen gezien van overstappen op ander voer. Mijn Britten zijn nogal kieskeurig en soms probeer ik gewoon een ander smaakje wanneer een zakje op is. Maar misschien zijn ze zodoende wel kieskeurig geworden