Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
tineke1983
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 12:17

Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door tineke1983 »

Ik zit met een heel groot probleem en hoop dat jullie tips hebben...

Onze lieve kat Lara kan (in overleg met de dierenarts) niet mee emigreren naar Australie. De hele reis (+ quarantaine) zou te stressvol worden.

Gelukkig hebben we lieve vrienden die haar meteen wel wilden adopteren, dit leek ook allemaal erg goed te gaan totdat vorige week hun eigen kat ineens overal begon te plassen en te sproeien, waarschijnlijk toch een soort van territoriumdrang... Dit weekend komt onze Lara dus weer terug bij ons. Alleen gaan wij begin januari dus emigreren...

Lara is 3 jaar (gesteriliseerd), ontzettend lief, wil graag geaaid worden maar vindt het ook prima om even alleen te zijn. Ze is uiteraard zindelijk, springt niet op het aanrecht (of doet andere rare dingen), luistert goed naar haar naam en heeft een engelengeduld met onze 10 maanden oude dochter. Ze is dus alleen niet zo'n held, ze vind het buiten bijvoorbeeld wel leuk, maar niet te lang en zeker niet te ver weg, en in een nieuwe situatie moet ze altijd eerst wel even wennen. (Wanneer er bezoek komt dan duurt het een hele tijd voordat ze te voorschijn komt)

Wie zoekt een lieve, volwassen kat? Of wie kent iemand die een kat zoekt? Ik zoek wel een plaatsje voor haar bij mensen die ook echt om katten geven...

(En echt ik vind het vreselijk, überhaupt al om mijn lieve kat op internet te plaatsen... alleen zie ik even geen andere uitweg meer... :-()

Alvast bedankt voor tips of andere informatie...

Groetjes,
Tineke
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik zou niet af gaan op de mening van één dierenarts, ik zou een second opinion vragen. Er zijn manieren om een vliegreis te veraangenamen!! Dat zou ik eerst uitzoeken, ik lees een hoop liefde voor je kat, geef niet zomaar op.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
tineke1983
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 12:17

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door tineke1983 »

Bedankt voor je reactie... wat een dilemma he...

Het is niet alleen de mening van onze dierenarts hoor, als ik zelf naar onze kat kijk vraag ik me ook af of ik er haar wel gelukkig mee maak... (en inderdaad er is veel liefde voor haar, maar ik ben bang dat ik haar dan uit egoïstische redenen mee verhuis, terwijl zij daar niet beter van wordt)

Het 2e punt is, is dat het nu eigenlijk al te laat is, en we haar niet meer mee kunnen nemen, voordat je kat reisklaar is duurt minimaal een half jaar... en zolang zijn we niet meer in Nederland!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door pearlsofpassion »

Wat hebben de andere mensen geprobeert tegen het sproeiprobleem?
Is het sproeien of wildplassen?
Is de andere kat gecastreerd? Betreft het een kater of een poes?
Bij gecastreerde katten is het namelijk meestal geen territiomdrang (heel zeldzaam), maar iets anders. Vast wel op lossen, met wat moeite.

Hoeveel kattenbakken hebben ze staan? Op verschillende plekken? Dagelijks uitgeschept?
Hoeveel andere katten zijn er in het huis?
Zijn ze zeker dat de andere kat geen blaasproblemen heeft? Kan soms gewoon maar opkomen.
Dan zie je het wel of ze het blijft doen als jouw kat terug weggaat, maar ik zou dat proberen vermijden. Dat ze nog terug weg moet.

Hoe reageren beide katten op elkaar?

Geef je hier even antwoord op zodat je verder geholpen kan worden? Dan kan er misschien nog iets gebeuren zodat ze helemaal niet terug bij jullie moet komen dit weekend.
Als de andere mensen willen meewerken natuurlijk...
Misschien eens de topics over wildplassen doorlezen? Daar vind je vast wel bruikbare zaken.
Ik vind het echt veel te snel om te concluderen dat het niet gaat en je poes maar terug moet komen. Eerst wat meer info en er zijn vast nog wat zaken die te proberen zijn om dat probleem op te lossen.
Laten we hopen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tineke1983
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 12:17

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door tineke1983 »

De andere kat is een gecastreerde kater, die niet gesproeid heeft voordat hij gecastreerd is.
Hij gaat op de stoel zitten waar Lara (onze kat) meestal zit en sproeit dan.

Wildplassen doet hij in de hoek van de kamer, ze hebben azijn geprobeerd (maar dan vindt hij wel een ander plekje) en aluminiumfolie (was hij ook niet echt van onder de indruk). Ze gaat nu zo'n apparaatje halen die rustgevende geur afgeeft, misschien dat dat helpt.

Ze hebben 2 kattenbakken (beide hun eigen, alleen gaan beide katten wisselend op beide bakken zitten). De kat van vrienden (hij heet Dexter, maakt het verhaal wat makkelijker), is ook al eens bij ons geweest, dus de 2 katten zijn eerder samen geweest, toen gingen ze ook naar elkaars kattenbak. Ook toen hadden ze een probleem elkaar "met rust te laten". En dat is nu weer zo.

Ze lijken elkaar vooral 's ochtends en 's avonds vervelend te vinden, elkaar slaan en soms proberen ze echt te vechten (er is niet een de sterkste of de dominantste, de ene keer zit Lara boven op de andere keer Dexter). Wanneer ze nu proberen te vechten worden ze uitelkaar gehaald (ik kan niet echt duidelijk vinden wat nu het beste is, het de katten uit laten vechten of juist niet).

's middags, waarschijnlijk als ze beide moe zijn, zoeken ze ook wel elkaar gezelschap op en zitten ze vaak in dezelfde kamer of slapen ze zelfs samen op hetzelfde bed.

De eerste dag dat ze samen waren reageerde Lara vooral bang (kroop weg) en Dexter juist parmantig (of hoe je dat ook zegt, als een echt mannetje zeg maar :-))
Ze hebben de eerste week apart gezeten, maar dat ze elkaar wel konden ruiken. Daarna wel samen...

Ik zal de vriendin van mij even een link sturen van dit topic, dan kan zij nog dingen toevoegen mocht ik zaken vergeten zijn!

Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat klinkt allemaal hoopgevend!! Ik zou een feliway verdamper en spray kopen, verdamper in stopcontact en spray op stoel waar jouw kat graag zit. Zelf ruikt je vriendin niks. Of misschien zijn bach druppels een oplossing, of gedragstherapie.....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof niet zo in feliway, dan heb ik betere ervaringen met valeriaandruppels.

Goed, het eerste wat je zou moeten weten is of je poes uberhaupt wel gelukkig is in het nieuwe huisje. Dus: vechten ze echt, of is het spelen? Wordt er geblazen, gegromd aan 1 stuk door, gekrijsd? Vloeit er bloed?
Een grommetje mag al eens vallen, een blaasje ook, een van beide kan al eens te ver gaan met het spelen. Maar als er gekrijsd wordt, dan is het vechten. Is het dat niet dan is het spelen.
Tussenkomen mag je niet, maar je moet het ook niet laten uitvechten in die zin dat vechtende katten gewoon niet bij elkaar horen te zitten. Spelen kan echter geen kwaad en elkaar wat aftasten dat moet je ze zelf laten doen.
Ik merk wel dat je niet zoveel weet van dominantie bij katten. Dat is helemaal geen kwestie van wie bovenaan of onderdaan, dat heeft daar allemaal niets mee te maken.

Er zou minstens een kattenbak bij moeten komen. En goed minstens een keer per dag uitscheppen.
Liever zelfs 2 bakken. 3 bakken is de regel bij 2 katten, maar er mag heus nog wel een bakje bij als hij moeilijk doet. En dan best eerst even op zijn favoriete plekje plaatsen.
Aluminiumfolie helpt helemaal niets. Dan vind hij inderdaad wel een ander plekje.
Met azijn opkuisen helpt goed tegen de geur, maar verder ook niets. Wel opkuisen als hij het NIET ziet!
Met keep-off spray's moet je ook niet beginnen, dat helpt ook allemaal niet.
Bakken bijplaatsen is het meest efficient.

Ik denk dat ze elkaar nog wel een heel groot deel moeten aftasten.
Als ze spelen is het prima en is er niets aan de hand, lost het probleem zich vast wel op met een paar bakken extra. Of heeft Dexter toch een lichamelijk probleempje...
Als ze vechten, is de introductie niet goed verlopen. Ofwel te snel, ofwel passen ze gewoon niet bij elkaar, dat kan ik niet goed beoordelen.
Dan wordt het een lange weg en is het misschien inderdaad beter om hen uit elkaar te halen. En verhuizen bedoel ik dan, niet ertussen gaan staan.
Maar om 1 of andere reden heb ik het gevoel dat dit niet om echt vechten gaat. Dat ze elkaar niet naar het leven staan maar gewoon spelen. Dat kan er heel erg ruw aan toe gaan, maar als er niet gekrijst wordt en niet eentje is doodsbang, er worden geen wonden gevonden, is het gewoon ok.
Meer nog, dan zijn het vriendjes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
annamaria
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2011 11:35

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door annamaria »

Ik las het laatste bericht en wilde graag wat dingen verduidelijken, ik ben namelijk 'de vriendin' waar Lara op dit moment woont.

Als Dexter en Lara bij elkaar zijn is Dexter erg gefixeerd op Lara. Als hij bijvoorbeeld alleen op de bank ligt of bij mij ligt en Lara komt binnen wandelen dan gaat hij eigenlijk meteen in de aanval. Dexter rent dan op Lara af, Lara slaat meteen met haar poot en Dexter gaat dan op zijn achterpoten staan. Eerst reageerde ik hier wel op door boos 'nee' te roepen naar Dexter. Nu ik dit forum heb gelezen reageer ik niet meer. Of ze echt vechten weet ik niet, want ze hebben geen verwondingen. Lara blaast vooral, soms gaat Dexter dan weg en soms gaat hij in de aanval. Dan duikt hij er toch bovenop en lijkt het alsof ze vechten, maar dat duurt nooit zo lang omdat of Dexter of Lara weg rent. Een van de 2 katten maakt soms een schreeuwend / jankend geluid. Ik heb er weinig verstand van, maar gevoelsmatig denk ik dat ze elkaar aan het aftasten zijn. Daarom laten we Dexter nu 's avonds eerst lang naar buiten en laten ze dan bij elkaar. Dan is Dexter meer moe zodat hij minder achter Lara aangaat.

Aan de andere kant zoekt Lara Dexter ook weer op. Dus ik heb niet het idee dat ze echt bang is. Als Dexter niet op Lara reageert dan besluipt ze hem van achter en slaat dan met haar poot (zonder klauwen) op zijn staart.

Het 'vechten' vind ik ook geen probleem, juist omdat ze elkaar fysiek geen verwondingen aandoen. Maar het geplas is wel erg vervelend. Dexter zijn kattebak staat in de bijkeuken, hier staat de bak altijd al. En Lara haar kattebak is boven. We scheppen nu beide bakken iedere dag uit (daar waren we altijd wat laks in omdat Dexter er nooit een probleem van maakte). Hij heeft nu al 3 dagen niet meer geplast.

Ik heb ook geprobeerd te ontdekken wanneer Dexter in de woonkamer plast, maar hier heb ik nog geen logica in kunnen vinden.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het volgende. Dexter is gecastreerd toen hij nog vrij jong was, hij had toen nog niet gesproeid. Maar nu doet hij dat wel. Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar schijnbaar kan het dus wel.

Lichamelijk is er met Dexter, denk ik, niets aan de hand want hij is 2 dagen voordat Lara kwam nog naar de dierenarts geweest.

Overdag zijn wij niet thuis en houden we de katten uit elkaar. Hetzelfde geldt voor 's nachts. Om de katten en onszelf extra rust te geven. Ze zijn dus eigenlijk alleen bij elkaar als wij er bijzijn, zodat we het in de gaten kunnen houden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hulp gezocht, onze kat kan niet mee naar Australie

Bericht door nellebel »

klinkt als aftasten wat ze doen. 2 bakken is wat weinig. verder is me niet helemaal duidelijk of dexter sproeit of plast, want dat is wel iets anders. door de stress zou dexter een blaasontsteking kunnen hebben.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie