Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door Layla »

Sinds twee maandjes hebben mijn vriend en ik een hele leuke en energieke kat gekocht van 2,5 jaar. Hij is nu alleen, maar we willen graag een speelmaatje adopteren. Sammie heeft helaas wel niesziekte, zijn we achtergekomen. Hij is niet ziek, maar snottert en niest aardig. De DA zei tegen ons dat het nu niet slim is om een tweede te nemen, maar sammie is een sociale kat die altijd met meerdere katten heeft geleefd ( en een hond) dus ik vind het zielig dat hij nu alleen is. Wat denken jullie?
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door nellebel »

als het chronisch is zal het altijd blijven spelen. op zich niet erg en vriendje erbij kan geen kwaad (door de stress kan niesziekte weer even opspelen). voor het nieuwe katje geen probleem als hij/ zij goed geent is. (bij kittens is dit niet altijd al gebeurt).
overleg in het asiel, zij kunnen je ws goed adviezeren wat het beste kan. (een goede gezonde geente kat)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Of een kat uit het asiel halen die ook chronisch is, als je dat aankan...

Ik heb hier ook een chronische kat (maar niet heel erg, speelt af en toe eens op) en mijn 2 kittens die erbij zijn gekomen (geen van beide volledig geënt op voorhand) hebben het niet gekregen.
Achteraf gezien heb ik met Cuzco wel een risico genomen dat ik nu nooit meer zou doen.
Die kwam hier op 8 weken, totaal ongeënt en pas op 9 weken kreeg hij de eerste enting.
Het is dat Kleintje nog niet op 10 meter afstand bij hem in de buurt kwam, want als hij het van haar had gekregen had hij er doodziek van kunnen zijn.
Dus dat zou ik zeker nooit aanraden!!
Maar de twee jongens hebben het dus nooit gehad.

Ik zou gewoon aanraden een katje te nemen dat goed ingeent is (op 8 en 12 weken ideaal), en dan herhalingsintenting te doen op een jaar. Dan zijn ze (volgens de laatste onderzoeken) wel beschermt.
Je kan ook het snot bij je eigen kat proberen beperken waar daar wordt het toch via overgedragen. Maar als hij blaast (en dat zal wel gebeuren) zal het contact toch onvermijdelijk zijn hoor.

Hoe gaat je eigen kat met soortgenoten om? Kan je veel blazen verwachten, of is hij erg sociaal?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door Layla »

Het is een erg sociale kat, bij de fokker (waar hij 2 weken was, de kat was van haar broer die er niet meer voor kon zorgen) had hij meteen vriendjes gemaakt met de andere katten. Gisteren was de puppie van mijn schoonzusje er en daar heeft hij geeneens naar geblaasd. Hij liep er meteen op af om te kijken wat dat was :) wel voorzichtig natuurlijk hahah
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door inky »

Sjakie heeft begin september Pumpkin aangestoken, ze was toen 4 maanden oud en geënt. Ze kampt nu nog steeds met haar oogje en volgende week gaan we naar de oogarts. Heel af en toe snottert en niest ze even, maar het oogje... niet fijn... (Sjakie had al niesziekte gehad en is daardoor aan de late kant geënt, maar het lijkt dus ook chronisch te zijn, want hij was begin september dus weer echt ziek)
Bamse (1 jaar) en Miep (5 jaar) hebben er geen last van gehad.
Het is dus een gok.
Als je er voor gaat, dan zou ik Sammie alvast L-Lysine door het eten geven, dit voedingssupplement remt de virusdeling. (heb ik via DA gekregen) Sinus Compositum (homeopatisch tegen niesziekte/verkoudheid) is misschien ook een idee. Als het nieuwe katje dan een tijdje later komt, kun je die hetzelfde geven en hopen dat het goed gaat. Misschien kan de nieuwkomer ook al wel beginnen voordat hij/zij bij jullie in huis komt.
Vooral met beleid aan elkaar introduceren, niet te snel, probeer om de stress zo laag mogelijk te houden, zover mogelijk.
Meer kan ik zo even niet bedenken... :)
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door jennli »

Onze tweede kat heeft ook chronische niesziekte. We hebben er nog twee bijgenomen. Hij heeft wel onze eerste en derde kat aangestoken die beide hun inentingen gehad hadden. Met name onze eerste poes is er erg ziek van geweest. Toch ben ik blij dat we er katten bijgenomen hebben. Ze hebben enorm veel plezier met elkaar en dat weegt voor mij zwaarderdan die keren dat we toen ze er pas waren naar de dierenarts zijn gegaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door Layla »

hmm ik vind het toch wel lastig, een ander beestje onnodig aansteken is ook weer zo cru. Ik ga in ieder geval even aankijken of zijn genies wat minder wordt en even met de dierenarts praten over dit probleem en eventuele supplementen. Bedankt voor de reacties.
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

In het asiel komen ook veel kittens al in aanraking met niesziekte hoor.
Als je zo eentje neemt, is het niet echt aansteken. Sommige asielen plaatsen zo'n kittens die niesziekte gehad hebben (niet in volle niesziekte herplaatsen natuurlijk), niet bij andere katten, maar bij een kat die zelf ook chronisch is, kan het niet zoveel kwaad volgens mij. De kitten kan er trouwens overheen groeien.
Wel goed geënt zijn dan.

Het is altijd geen gok, daar ben ik het mee eens, en de kans zit erin dat je beide katten chronisch worden, maar het kan ook niet zo zijn. Dan is de vraag wat het belangrijkste voor je is.
Volgens mij doe je de kat echt een plezier als hij zo sociaal is met een vriendje erbij. Na een tijd kan hij echt eenzaam worden... Daar wacht je beter niet op.

Introductie lijkt me geen probleem als je vertelt hoe relaxed hij is, maar weerstandverhogende middelen en die L-lysine kunnen inderdaad erg helpen. Neem een katje dat ook sociaal is (kittens meestal wel, in asielen nog wat extra), en dan zou dat geen problemen mogen geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door Layla »

Even een update; We hebben een maatje voor hem gevonden!
Vanavond gaan we Sams vriendje ophalen. Het is een 'kitten' van 10 maanden, dus wel met de nodige weerstand (een DA zei tegen mij dat ze wel minimaal 8 maanden oud moesten zijn). Hij is erg speels dus ik verwacht wel dat ze het leuk samen gaan hebben.
Ik vind het wel enorm spannend! Ik me veel ingelezen in de introductie van nieuwe katten, maar helaas hebben we niet de ruimte om ze een tijd apart te houden. Sam is erg sociaal en Casper (de nieuwe) lijkt me een hele gemoedelijke en vriendelijke kat.
Nu maar hopen dat het met de gezondheid goed blijft gaan!
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door nellebel »

leuk zeg, nieuweling erbij. als ze nog allebei jong zijn gaat het denk ik wel goed.
ik heb onze sjefke toen in de reismand in de kamer gezet en flippie laten ruiken. dat ging meteen goed, geen geblaas enz en toen reismand opengemaakt. ging meteen goed. ze hoeven niet perse apart te biljven hoor, dat merk je ook wel hoe het klikt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, wel in de reismand laten snuffelen en niets forceren.
Hou rekening met een weekje blazen en grommen en veel aftasten, en dan komt het wel goed. ;-)
Niet ingrijpen tenzij ze gaan vechten met krijsen en bloed. Een beetje meppen of najagen is normaal en speelgedrag. ;-)

Je kan na de eerste uren al veel zeggen over het verdere verloop van de introductie en of je ze prima bij elkaar kan laten. Als dat kan is het altijd beter, het bevordert de vriendschap en eentje alleen laten is ook zo zielig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door Layla »

Casper blijft voorlopig onder de kast zitten, beetje blazen en grommen naar Sam. Sam wil hem heel graag ontmoeten hij is heel nieuwsgierig haha. Geen dikke staart, niets.
Ik laat casper voorlopig even met rust, misschien iets later op de avond nog eventjes proberen :)
Groetjes, Layla en Sam
paasnini

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door paasnini »

Och ik heb die van mij er zo bijgezet. Binnen 1,5 dag lagen ze samen in een mandje. Je zou trouwens beide katten llysine+b6 van groene os kunnen geven, verhoogd de weerstand en werkt actief tegen herpes, 1 van de onderdelen van nies.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door castratenkoor »

pearlsofpassion schreef:Nee, wel in de reismand laten snuffelen en niets forceren.
Hou rekening met een weekje blazen en grommen en veel aftasten, en dan komt het wel goed. ;-)
Niet ingrijpen tenzij ze gaan vechten met krijsen en bloed. Een beetje meppen of najagen is normaal en speelgedrag. ;-)

Je kan na de eerste uren al veel zeggen over het verdere verloop van de introductie en of je ze prima bij elkaar kan laten. Als dat kan is het altijd beter, het bevordert de vriendschap en eentje alleen laten is ook zo zielig.
Het hoeft niet zo te zijn dat je veel kunt zeggen over het uiteindelijke verloop na de eerste uren.
Als je hier bij mij Bob zijn reactie in eerste instantie ziet, denk je dat komt nooit meer goed.
Na de eerste dagen mokt hij nog weken door, laat zich door mij absoluut niet aanhalen, kijkt alleen met zo'n kop: hoe kun je me dit aandoen.
Maar het komt altijd goed en dan is Bob de sociaalste kat die je je in een groep kunt voorstellen.
Bob heeft gewoon meer tijd nodig dan de anderen.

Hiermee wil ik maar zeggen, schrik niet teveel van heftige reacties de eerste dagen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten/kat bij kat met niesziekte?

Bericht door castratenkoor »

oeps was dubbel en helemaal weghalen kan niet
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie