Gewetensprobleempje

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
tim111
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2011 14:54

Re: Gewetensprobleempje

Bericht door tim111 »

Ik zit met een gewetensprobleempje over het katje van een verder gelegen buurvrouw.
De vrouw woont alleen met haar puberdochter en heeft draaiende shifts op het werk, soms is ze weg tot 22u30 - 23u.
Voordat ze werken gaat vergeet ze het katje wel eens binnen te halen en die moet dan de ganse dag buiten blijven en het omgekeerde gebeurt ook. Normaal gezien moet de dochter er zich dan om bekommeren als ze van school komt, maar die is meestal te druk met de pc en haar vriendje.
Er staat wel een bakje water buiten. Het katje is al 7 jaar maar ziet er toch freel uit.
De vrouw weigert een kattenluikje te plaatsen nochtans is het haar eigen woning. De winter komt er weer aan en daarom maak ik me zorgen.
Ik weet dat ze volgend jaar gaan verhuizen. Ze weet nog niet of ze het katje gaat meenemen of achterlaten bij een oude buurvrouw waar ik niet van weet of die er wel goed voor zorgen kan.
Met de vrouw zelf valt niet te praten, de poes krijgt regelmatig een knuffel, een half zakje nat eten en voor de rest droogvoer. Ze mag niet boven in huis en onlangs nog is ze in huis zo opgejaagd geweest door het hondje van haar andere dochter die er een half jaar lang verbleef, het viel haar voortdurend lastig. Gelukkig is die nu weg.
Ik vind het een zielige toestand voor het diertje en daarom dat ik hier om raad vraag.
Maak ik me zorgen om niets of moet ik iets ondernemen. De enige oplossing is het katje daar ongemerkt weghalen en haar bij een poezenminnend iemand onderbrengen. Prettig is dat natuurlijk niet.
Ikzelf ben alleenstaande en bekommer mij reeds om 2 poezen, beiden met een chronisch nierprobleem anders zou ik ze bij mij nemen. Anderzijds kan ze mij dan beschuldigen van diefstal. De verstandhouding is slecht sinds ik haar mijn bezorgdheid uitte. Telkens ik er naartoe reed kwam het katje me heel enthousiast begroeten, miauwde aanhoudend en vroeg om aandacht. Wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Gewetensprobleempje

Bericht door Mirjam86 »

Een heel lastig probleem inderdaad, want als je het katje ongezien weghaalt is dat natuurlijk diefstal.
Aan de andere kant: als er echt sprake is van een schrijnende situatie moet je misschien wel ingrijpen.

Misschien kan je eens bellen met de dierenbescherming en hen om advies vragen? Misschien kunnen zij wel met de buurvrouw gaan praten of eens een kijkje gaan nemen of alles wel in orde is.
Maar ik ben bang dat zij weinig kunnen beginnen omdat het katje wel te eten krijgt en in principe eigendom is van mevrouw. Meer katten lopen helaas 's winters buiten.

Ik zou het me ook erg aantrekken. Misschien kan je in de tuin of schuur een warm plekje voor het arme dier inrichten waar ze in de koude winter warmte kan vinden? En eventueel een beetje bijvoeren als je vindt dat het beestje er slecht uit ziet.

Als zij van plan is met de verhuizing de kat niet meenemen kan je natuurlijk wel aanbieden er een goed thuis voor te vinden. Dan ben jij erop gerust dat het katje dan in ieder geval goed verzorgd wordt. Ik begrijp natuurlijk dat dit lastig is vanwege de moeizame relatie met buurvrouw.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Gewetensprobleempje

Bericht door inky »

lastig, en het klinkt bekend, hier loopt een magere ongecastreerde kater rond, die een hele tijd ontstoken ogen had, die van mensen verderop blijkt te zijn. Helaas liet die zich niet voldoende benaderen om z'n oogjes te laten zalven. In de winter laat ik af en toe wat voer voor hem 'slingeren' (buiten mijn tuin en zonder dat hij ziet dat het van mij komt) en als hij wil kan hij in het schuurtje.

Aan de andere kant heb ik zelf een poes, die slechts 1 x per dag kort binnen komt om te eten en een knuffel te halen. Ik heb een katteluik waardoor ze naar binnen kan. Deze poes is altijd al graag buiten, wat ik ook doe, ook in de winter. Ik werk ook onregelmatige diensten en ben dus vaak laat thuis. (maar per saldo ben ik natuurlijk niet meer uren weg, dan een ander die alleen overdag werkt!)
Ik vrees dat iemand zich 'haar lot' aantrekt en haar bijvoert, want ze wordt steeds dikker (ze was al stevig, maar nu dus echt veel te dik en wie weet welke goedkope rommel mijn schatje krijgt!). Ik vrees dat, als ik haar hier nog minder ga geven, dat ze dan helemaal niet meer thuis komt!
Elk verhaal heeft dus 2 kanten...

Probeer een middenweg te vinden. Als ze écht te mager is, biedt haar in de winter dan af en toe iets aan. (de meeste mensen zien een ideaal gewicht als mager, dus verzeker je van je zaak!) Met een goed gewicht en een plekje om te schuilen kunnen katten de winter prima door komen. Het is misschien niet het leven dat wij onze katten zouden bieden, maar wie zijn wij? Als je geen schuurtje hebt, dan kun je een hondehok neerzetten (evt. marktplaats) en laat de poes dan haar keus. Je eigen katten vinden het vast ook fijn als ze beschut buiten kunnen zitten bij slecht weer, mocht iemand naar het hok informeren. Zo kun je haar van een afstandje in de gaten houden en bijsturen waar nodig is.
Biedt de vrouw aan dat jij haar ook wel wilt verzorgen als ze verhuist. Zonodig kun je haar dan elders onderbrengen, maar dat hoeft ze niet te weten.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Gewetensprobleempje

Bericht door Peet »

Pfff, erg moeilijk.
M'n gevoel zegt, 'catnappen en een goed huisje zoeken.' Maar of ik dat ook écht zou doen is een tweede.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Tessa09101980
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:20

Re: Gewetensprobleempje

Bericht door Tessa09101980 »

Bij de dierenbescherming zou ik het melden als ik jou was!
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Gewetensprobleempje

Bericht door HelloKitty »

Kijken of de dierenbescherming iets voor je kan betekenen en anders zoals Mirjam al zei, een warm plekje creeren.. Ik denk dat ik een of beide opties had gekozen.
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Plaats reactie