Agressie tussen broer en zus

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
sunnyluna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 13:58

Agressie tussen broer en zus

Bericht door sunnyluna »

Hoi Ik heb nu al een aantal maanden een probleem met mijn 2 katten,ten einde raad wend ik me nu tot het kattenforum in de hoop dat iemand een tip heeft om dit probleem op te lossen.Vier jaar geleden heb ik Luna en Sunny, broer en zus via marktplaats overgenomen,ze waren toen twee jaar en allebei(geholpen).Het zijn nogal temperamentvolle katten,vooral Luna en dit is denk ik ook het grote probleem.Ze vochten regelmatig ,maar een half uur later lagen ze weer heerlijk tegen elkaar aan in 1 van hun mandjes,daarom liet ik ze het ook altijd zelf maar uitvechten.Maar de laatste 4 maanden word er alleen nog maar geblazen,gevochten en gekrijst ze liggen ook niet meer bij elkaar en elke plek waar Sunny ligt word hij weer weggegromt en geblazen.Ik snap niet waarom Luna dit doet Sunny durft zich nauwelijks nog te verroeren en zoekt dan maar weer een ander plekje op,waarna het hele grom en blaas gebeuren weer opnieuw begint.Als ik haar wegjaag wanneer ze haar broer weer eens aan het domineren is begint ze tegen mij te blazen en te grommen en de laatste keer heeft ze mijn been en voet zelfs opengekrabd.Ik heb Luna al een weekje uit logeren gedaan,maar een uur nadat ze terug was begon de ellende opnieuw.Ze accepteert haar broer om de een of andere reden niet meer,maar ik begrijp absoluut niet waarom dit zo is.Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik word hier zelf ook behoorlijk gestrest van.

Bij voorbaat dank,Nadine
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
ik begrijp je probleem en heb niet zulk goed nieuws ben ik bang.
k ken een aantal stellen broer en zus waar de mot in de relatie sloeg en dat komt niet meer goed. wij hebben zelf poes Mies en broer Enzo living apart together, net zoals hun baasjes. poes Mies tolereert geen enkele viervoeter in haar buurt en ze is opgegroeid met Enzo maar die relatie was ook niet denderend, dusdanig dat we ze (herplaatsers) uit elkaar hebben gehaald. broer Enzo is al een stresskip en leven in de nabijheid van deze tante zou op den duur voor hem desastreus geworden zijn.

ik had MoMo en Muze, herplaatser en asielkarthuizer, die hebben ongeveer 10 jaar in sluimerende onmin geleefd en achteraf gezien had ik veel eerder moeten ingrijpen. poes Muze greep uiteindelijk de macht en Mo at niet meer. Muze is terug naar het asiel gebracht en vrij snel herplaatst bij een lieve oude dame met tuin..
maar ik heb zo ongeveer 10 jaar lang voor een soort van vredespolitie moeten spelen en dat geeft geen leuke sfeer in huis..

ik ken een stel broer en zus waarvan de broer een gierende stress-diabetes heeft ontwikkeld, die pas te behandelen was (met het spuiten van insuline) vanaf het moment dat zus Nina uit logeren was.. ze is ook niet meer terug geweest en Bas hebben we na dik anderhalve maand insulinevrij gekregen.. maar nooit meer samen!

als je Forum afzoekt dan kom je veel meer plotselinge onmin tegen, doorgaans vanuit de poes, die kennelijk op een moment het rijk en baas voor zich alleen wil.
daar is niet tegenop te verbieden, valeriaan, feliway, speeltjes noem maar op.. ik ben er gezien mijn ervaringen niet positief over.
t klinkt hard maar ze zijn bij jullie hoogstwaarschijnlijk beide veel beter af zonder elkaar en dan is het een kwestie van wie ruimt het veld en waar naar toe...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sunnyluna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 13:58

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door sunnyluna »

Hoi Adriana,
Dank je wel voor je snelle reactie,al ben ik er wel van geschrokken.Als het op deze manier doorgaat zit er niks anders op dan mijn beestjes uit elkaar te halen,maar ik had zo gehoopt hier een tip te krijgen waardoor ze weer goed met elkaar overweg zouden kunnen.Je zegt dat dit soort situaties wel vaker voorkomen en ik heb net deze verhalen op het forum zitten lezen.Heeft iemand enig idee waardoor de ene kat opeens zo dominant word en is daar echt helemaal niets aan te doen?Ik las dingen als herintroduceren, bachtherapie en feliway,wat is dit precies en waarom zou dit bij mijn Luna en Sunny niet kunnen werken?Alleen al aan de gedachte een van de twee weg te moeten doen moet ik janken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door nellebel »

feliway is een verdamper die je in het stopcontact doet. dit geeft rustgevende stofjes af. dat doe je meestal bij gestreste katten of bij nieuwkomers.
ik weet niet of het bij jou zin heeft. soms als het plotseling gebeurt wil het wel helpen. dan is er bijv 1 ergens flink van geschrokken en dan trekt het wel bij. uit jouw verhaal lees ik meer dat de poes eigenlijk alleen wil zijn en niemand anders duld. (dus geen andere kat) dus twijfel of feliway daarbij helpt hoor. bachtherapie is met dezelfde reden en herintroduceren doe je ook vooral na ee nheftig iets (verhuizing, castratie enz als het ineens niet meer goed gaat)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sunnyluna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 13:58

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door sunnyluna »

Ongelooflijk ik had mijn berichtje geplaatst,loop de kamer in en daar liggen ze met zijn tweetjes in een van de hangmatjes.(voor het eerst sinds 4 maanden,ik had de verwarming waar die op hangt voor het eerst aan).Ik weet niet of het zozeer is dat Luna Sunny niet meer duld,ik heb eerder het idee dat het het een soort van jaloezie is en zij het hele huis (en mij) wil toe eigenen.Ik ben trouwens een klein jaar geleden verhuisd,maar de eerste maanden ging het wel redelijk goed op wat kleine schermutselingen na.Voor de verhuizing hebben ze een jaar bij een vriendin gewoond door omstandigheden,dus ze hebben wel degelijk een heftige periode achter de rug.

Groetjes Nadine
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door Adriana »

hihi, als je nou hier vreselijk klaagt dat het helemaal niet gaat...., dan gaan ze zich van de weeromstuit missch rustiger en aardiger gedragen naar elkaar.. sommige van onze katzels lezen op het Forum mee....,

je zou alles kunnen proberen, ook de plantaardige kalmerende stofjes zoals telizen (via da) en destress (huisdierendokter) en missch (duim/duim) is het een tijdelijke bevlieging....
hoe groot is jullie huis en kunnen ze elkaar ontlopen?

je ziet het wel eens en ook wel weer goedkomen na een operatie of dierenartsbezoek, waar ze elkaar door de hele vreemde ontsmettingsluchtjes, niet meer herkennen, van elkaar schrikken en dan is het oorlog en is er veel moeite om het weer goed te laten komen (zoals inderdaad herintroductie). maar als niks is gebeurd en het schuurt en missch aandacht, baasje opeisen en claimen en broer afschermen, dan valt er niet zo veel te herintroduceren.

missch zou je de komende weken erg goed kunnen kijken en soort van dagboekje kunnen bijhouden wanneer in de haren en met missch aanleiding en/of tijdstippen en missch problemen met gezamenlijk eten en voldoende kattenbakken (minstens drie voor twee katzels op verschillende plaatsen) en er zijn nog heel veel meer mogelijkheden.
zodat je precies weet waar er spanningen kunnen optreden. ..
en als je weet en ziet waar het niet goed gaat, dan zou je situaties kunnen veranderen of indelingen of organisatie, zoals volstrekt apart eten of een klimboom tot het plafond waar mevrouw helemaal bovenin kan gaan zitten... en het gevoel heeft dat het huis van haar is..,.
belangrijk is dat broer er bijv door de stress niet onder gaat lijden en lucht en ruimte krijgt..

ikzelf heb er voldoende ervaringen mee en dat verklaart denk ik dat ik niet zo optimistisch ben. en ik heb 10 jaar in huis een soort van sluimerende oorlog gehad en verwijt mezelf nog steeds dat ik niet veel eerder heb ingegrepen toen.. maar ja, alles moet je leren en toen was er nog geen katzenforum..
we gaan gewoon de komende tijd met je meedenken en hoe beter je terugmeldt hoe beter we denk ik met suggesties kunnen komen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sunnyluna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 13:58

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door sunnyluna »

haha ja wat een grapjas die Luna alsof ze wist dat het over haar ging,snel braaf doen. Op zich hebben ze wel genoeg ruimte,boven een slaapkamer en hal met verschillende speel/slaapplekken en beneden drie kamers ook met allerlei mandjes, krabmeubels enz.Ik had altijd 1 kattenbak,maar heb sinds kort een tweede erbij gedaan omdat er vaak bij de kattenbak tumult uitbrak,ik dacht dat dit wel voldoende zou zijn.Het vreemde is dat het met eten wel goed gaat,ze eten keurig naast elkaar en dan is er even geen oorlog.Het vervelende voor Sunny is dat het een ontzettende knuffel is die graag bij me komt liggen,maar nu de kans niet meer krijgt.Als ik hem dan zelf op schoot neem kijkt hij paniekerig naar Luna en springt er dan meteen weer af.Toen Luna uit logeren was,kon ik bijna geen stap verzetten zo blij was hij met alle aandacht.Aan de andere kant had ik toch wel het idee dat hij Luna miste daarom vind het heel moeilijk om te bepalen hoe erg hij hier nou onder lijdt.Ik zal in elk geval die stofjes eens gaan uitproberen en kijken of madam dan een btje makker en verdraagzamer word.Ik laat het jullie weten,bedankt voor de tip alvast.

groetjes Nadine.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door pinguin »

nadine
ik hoop voor je dat het goed komt. en dat luna wat verdraag zamer word. en wie weet helpen die middelen wel en word luna iets rustiger. hou er wek rekening mee dat het soms even duurt voordat het werkt.
ik ken hellaas ook vele verhalen waar bij het na langere tijd toch fout is gegaan. o.a 2 geholpen broertjes die elkaar na 1,5 jaar ineens niet meer mochten. en nu uit elkaar zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door MarjanR »

Ik had hier op het laatst ook een broer en zus in huis (de anderen waren al een sterretje geworden), en toen werd het me duidelijk dat Moos zijn zusje Puk eigenlijk helemaal niet leuk vond.
Niet zozeer jaloers (dat kennen ze niet in de kattenwereld), maar echt niet mocht.
Puk was dan ook een stresskip, en Moos een relaxte kater.
Maar toen Puk was ingeslapen vond Moos het toch wel heel eenzaam in huis.
Toen Teun kwam was hij minder etterig dan met Puk.
Dus al die tijd dat Roxy en Joop er nog waren, had Moos niet zo'n erg in Puk.
Maar toen ze samen overbleven...
Gelukkig waren ze al wat ouder en gingen ze er beide redelijk volwassen mee om.
Maar toch, het was best ingrijpen af en toe.

Misschien iets om over na te denken?
Als het niet goed gaat over een tijdje dat je een kitten in huis neemt.
Een vanuit het asiel zodat je kunt proberen en als het niet goed uitpakt kun je de kitten terug brengen.
Nu snap ik dat dit nogal een stap is, want als het niet gaat... je wilt geen kat -terug-brengen naar het asiel.
Maar dit is een idee uit een totaal andere hoek
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het ook doen zoals Marjan voorstelt.
Het geeft een kans dat het werkt en dat je zowel broer als zus kan houden.
En werkt het dan nog steeds niet, zou ik overwegen zus alleen te plaatsen. Daar doe je vast iedereen het meeste plezier mee en heeft broer nog steeds een kattenvriendje.
Dat lijkt me beter dan zus zowiezo al herplaatsen (het lijkt daar naartoe te gaan toch?). Op deze manier kan je het nog een kans geven...

Het hangt er een beetje vanaf waar zus nu eigenlijk een probleem mee heeft. Het lijkt me niet met katten in het algemeen te zijn omdat ze toch nog samen gaan liggen. Misschien wil ze gewoon wat meer tijd voor zichzelf en is ze daarom zo wat pesterig: frustraties afreageren op broer.
Mijn Kleintje is ook een stuk relaxter als de jongens zich met elkaar bezig houden en haar gerust laten. Dan wil ze gerust wat neuzen en zelfs likjes geven. Maar als Luis wat onrustiger wordt en wat meer rondloopt te struinen uit verveling, wordt zij ook nerveus en reageert dat op hen beide af.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door Adriana »

sunnyluna schreef:Ik had altijd 1 kattenbak, maar heb sinds kort een tweede erbij gedaan omdat er vaak bij de kattenbak tumult uitbrak..
één kattenbak voor twee katten?
het advies - en dat is geen hobby van ons hoor - is drie/3 kattenbakken voor twee/2 katten.

de achtergrond is dat het bij kattenbakken vaak mis gaat.
katten hebben een veel scherpere reuk dan wij en willen een schone bak. wij vinden het ook fijn als onze voorganger het toilet doortrekt!
veel katten hebben een plas en ontlasting vrij snel achter elkaar en veel katten vinden het niet prettig om dat op dezelfde bak/in dezelfde ruimte te doen, dus verschillende plaatsen.
altijd eentje meer dan het aantal katten, dat er gebruik van maakt..
en griezelig goed en frequent schoonhouden..

tuurlijk kan het met minder zolang het goed gaat, maar in jouw geval zou ik zo snel mogelijk ophogen naar drie (kunnen ook (dweilemmers of hobbykratten zijn) en op verschillende plaatsen.
Laatst gewijzigd door Adriana op 11 okt 2011 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door nellebel »

ze hebben dus toc hwe lwat meegemaakt wat ee nboel frustratie en stress opgeroepen kan hebben. misschien dat dit luna ook heeft veranderd. is ze meer op zichzelf geworden. goede tip om te kijken voor een speelmaatje voor haar broer. kan zij lekker bij jou op schoot chillen terwijl hij met zijn nieuwe vriend speelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: agressie tussen broer en zus

Bericht door Adriana »

het zou zeker weten niet mijn keuze zijn hier een/één kitten bij te zetten!
als je dat al overweegt dan in alle gevallen een leeftijdgenootje van de kater en via het asiel, omdat je daar een goeie terugbrengafspraak kunt maken als het niet matcht!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sunnyluna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 13:58

Re: Agressie tussen broer en zus

Bericht door sunnyluna »

Dank voor al jullie reacties,ik heb alvast een derde kattenbak aangeschaft dus dat kan nu het probleem niet meer zijn.Ik heb inderdaad overwogen om er een derde kat bij te nemen ,maar ben een btje bang dat dit alleen maar meer frustratie opwekt bij Luna,ze moet het huis en baasje dan nog meer delen.Ik ga volgende week zelf een weekje weg en ze krijgen dan een oppas in huis.Ik ben zelf heel benieuwd hoe het dan gaat of ze elkaar dan wat meer opzoeken of juist om de aandacht van de oppas gaan strijden.

Groetjes Nadine.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Agressie tussen broer en zus

Bericht door MarjanR »

Ik denk niet dat het een vorm van aandacht vragen is.
Ze zitten elkaar gewoon in de weg, en als broertje z'n aandacht op een andere kat kan richten die dat wel waardeert dan zal zus d'r eigen gangetje kunnen gaan. Zoals ze wil.

Ik zei kitten omdat deze makkelijker wordt geaccepteerd.
Kijkend naar Luna.
Én omdat ik de ervaring niet heb dat een kitten niet kan opgroeien in een huis met volwassen katten.
Bij mij thuis gaat dit zonder problemen.
Nu en vroeger.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie