Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
arie2
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2011 22:52

Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door arie2 »

Mijn 20 jarige kater heeft sinds enkele weken een dikke buik.
Geen verhoging, vergrote eetlust, drinkt normaal en veder gewoon monter al heeft ie natuurlijk last van die buik met lopen (waggelen). Ook het kattenluik naar de kattenbak wordt wat krap.

Onderzoek van de DA gaf geen uitsluitsel.
Ze dachten aan kanker maar op de echo en röntgen niets te zien. Hart, longen en blaas leken prima in orde.
Nu zou het aan de nieren of lever kunnen liggen, bloeduitslag zou hier uitsluitsel over kunnen geven maar dan zou men er niets meer aan kunnen doen mede gezien zijn leeftijd.
Of het zou een kankervorm in het buikvlies kunnen zijn want dat zou op echo/rontgen vaak niet te zien zijn.

Ik ga ervan uit dat het binnen nu en afzienbare tijd voor Arie de eeuwige jachtvelden betekend, maar met die reis mag ie nog even wachten zolang ie geen pijn heeft en zelfstandig kan lopen/eten/plassen etc.
Ik ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met dit ziektebeeld?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door Kattenbella »

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik moest even denken aan natte FIP. Ik las dat je al bij je dierenarts bent geweest, dus dat zal het niet zijn, dat had hij/zij wel gezien schat ik in.
Is hij verder ook vermagerd?
Ik hoop in ieder geval dat hij voorlopig monter blijft. 20 jaar is een prachtige leeftijd!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door Cerna »

Oude mensen hebben ook vaak een hele dikke buik, dan is het meestal een verzakking. Is niets meer aan te doen.
Ik zou zo'n ouwetje ook niet meer aan allerlei onderzoeken blootstellen. Zolang hij geen pijn heeft en normaal eet en drinkt, dan zou ik het laten rusten en lekker verwennen zolang het nog kan.

Nieren en/of lever lijkt me onwaarschijnlijk wanneer hij goede eetlust heeft en niet overdreven drinkt.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door MarjanR »

Oh, arme Arie.
Of althans, hij heeft er geen last van he?
Ik zou het zo laten, het mannetje heeft een vol en lang leven gehad.
Laat hem genieten van z'n oude dag, zolang hij nog geniet.

Ik heb helaas geen idee dat Arie zou kunnen hebben.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
arie2
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2011 22:52

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door arie2 »

Op internet zag ik inderdaad ook fip. Maar vloeistof was helder.

Ik weet gewoon even niet wat ik nu kan verwachten. Is het weken, dagen of kan hij hier maanden mee door.
Uiteraard geeft hij dit zelf aan. Maar was erg genieuwd of iemand deze diagnose wel een gehad heeft en wat het verloop dan verder was.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door Kattenbella »

Wat zegt je dierenarts hierover? Je kan kijken bij de topic infectieziektes. Ik ben onhandig met het doorgeven van de topics dus even zoeken. Misschien weet anders iemand dit handig door te geven.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door Ilone »

Je zou eens in dit subforum kunnen kijken:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=79

Ik zou eerlijk gezegd ook niet meer te veel dokteren met je opa'tje...Zolang hij er geen last van heeft.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht.

Bericht door Kattenbella »

Ik ben het eens met Ilone. Geniet van hem en verwen hem lekker!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
arie2
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2011 22:52

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door arie2 »

Ik heb de DA eigenlijk niet gevraagd over het verloop van de ziekte mede omdat de diagnose niet helemaal concreet was. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het nog weken zou duren.

Tja, Arie gaat wel achteruit. Hij kan niet meer door het kattenluik (ik heb kattenbak in de kelderkast staan) dus nu maar gewoon de deur open gezet. Hij eet nog steeds super, maar je ziet aan zijn lopen en op de bank klauteren dat het moeizamer gaan. Wel verder nog erg attent en wil op schoot zitten.
Hoe dik kan een buik worden voor dat ie ......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door Kattenbella »

Heeft hij FIP denk je? Wat zegt je dierenarts, ik heb echt geen idee. Ik hoop dat hij nog leker geniet!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door Catfish »

Een kat met natte FIP heeft ALTIJD hoge koorts en had het niet zo lang volgehouden. Dus ik kan met behoorlijke zekerheid zeggen dat dat het niet is, als ik je omschrijving zo lees.
Wat het dan wel is? Geen idee....
Ik ben het wel eens met Ilone en anderen, maar jijzelf ook al wel als ik dat zo lees, niet te veel gaan dokteren met zo'n lief oudje...
Veel sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
arie2
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2011 22:52

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door arie2 »

Ik ga zo de DA bellen, hij kan amper nog een paar meter lopen, zijn pootjes hebben grote moeite zijn gewicht te dragen. Na een paar meter moet ie uitrusten (zijn hart/longen zullen ook wel platgedrukt worden door zijn buik).
Hij geeft nog niet aan dat ie pijn heeft maar dit is ook geen leven....... bah....
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door nellebel »

he jakkes. en je weet dat een kat sowieso niet snel pijn aangeeft. moeilijke situatie maar probeer het welzijn van je kat in de gaten te houden. sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door Kattenbella »

Sterkte en hoe is het gegaan?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bejaarde kat dikke buik, ervaring gezocht

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien heb ik erover gelezen, maar is zijn hart beluisterd?
En zijn bloeddruk getest?

Beide kunnen zorgen voor vocht dat door de haarvaten in de weefsels gepompt wordt. Er komt dan dus steeds meer vocht te zitten waar het niet moet zijn en dat geraakt niet vanzelf weg.
Het kan wel verholpen worden met plaspillen.
Die drijven het overtollige vocht weg.
Sommige hartpatienten (katten dan he) worden er ook mee behandeld...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie