Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef?

Bericht door miloutje4 »

Deze vraag zal vast wel vaker gesteld zijn maar ik heb een vraagje ik heb een kitten van 9 weken en een kater van 2 jaar maar het probleem is dat mijn kater de kitten brokjes op eet en de kitten de brokjes van de kater, dus mijn vraag is dan kan het kwaad als ik mijn kitten dezelfde brokjes geef als mijn kater?
( zet ze nu de hele tijd als ze willen gaan eten bij hun eigen bakje maar dat helpt helaas niet:()
Of kan ik het oplossen dat mijn kater haar kittenbrokjes met rust laat?

Wie o wie kan mij hiermee helpen?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5483
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door nellebel »

wat mij is verteld is dat kittens de eerste 4 maanden zelfs babybrokjes nodig hebben ipv kittenbrokjes. daarin zitten belangrijke bouw en voedingsstoffen.
mijn 2 doerakken zijn 3½ maand en krijgen nu nog babybrokken omdat ze zwervertjes zijn geweest en we niet weten of ze voldoende bouwstoffen en voedingsstoffen hebben gehad in hun eerste weekjes.
vooral lysine zit erin en dat is voor hun weerstand.
ik zou niet durven zeggen wat dan handig is, of beide op kittenvoer of beide op volwassenvoer. (ik zou denk ik eerder kiezen voor apart eten)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door miloutje4 »

Bedankt voor uw antwoord, ze hebben allebei eigen voedsel maar mijn kater van 2 eet telkens haar(kitten) brokjes op en weigert zijn eigen brokjes te eten. Die kleine eet soms wel zijn brokken dus ik weet niet goed wat ik moet doen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het me niet aantrekken. Maar dat is mijn eigen mening.
Zolang je maar een goed merk volwassen voer geeft dan, zitten daar ook voldoende voedingstoffen in om voorspoedig op te groeien.
Als je dan natvoer geeft, kan je ook nog een kittenversie geven zodat er nog wat extra in zit... maar dat lijkt me zelfs niet noodzakelijk.
Een goed merk, is wel noodzakelijk. Anders ontlopen ze waardevolle zaken die ze wel nodig hebben om op te groeien.


De volwassen kat zou ik wel echt verhinderen van kittenbrokken te eten. Dat is niet gezond!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door miloutje4 »

Ja ik probeer zover mogelijk de kater van het kittenvoer vandaan te houden, ik geef hem dan ook brokjes van Tompoes dus kan mijn kleine dat ook eten? Als ik mijn kitten nat voer geef dan geef ik uiteraard ook de kittenversie

Mijn kater is nogal een verwend beest dus hij weigert nu zijn eigen brokjes te eten..

Dus ja what to do?!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door pinguin »

ik zou als ik jouw was eens goed kijken in de voedsel toppics want tompoes is nu niet echt een heel goed merk. misschien dat je je kitten ook extra wat kittenmelk kan geven. zodat die extra bouwstoffen binnen krijgt.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door Cerna »

Nee hoor, kan geen kwaad. Toen ik ruim 30 jaar geleden met katten begon had je maar een soort brokjes voor alle leeftijden en ze zijn er allemaal groot en sterk op geworden.
Natuurlijk zullen er in de tegenwoordige brokjes meer voedingsstoffen zitten specifiek voor een bepaalde leeftijd, maar wanneer je verschillende leeftijden hebt, dan is het haast geen doen.

Toen drie jaar geleden Milka bij ons kwam wonen, at ze de brokjes van de volwassen katten en onze senior die toen 13 was, at de kittenbrokjes. Vast niet goed, maar ze hebben er beide niets aan over gehouden.
Ik ben dus al heel snel overgegaan op volwassenbrokjes voor Milka (Royal Canin).
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door Mirjam86 »

Als je kitten volwassen brokjes eet is dat op zich niet erg, maar Tompoes is niet een heel goed merk.
Grote kans dat ze dan belangrijke stoffen mis loopt. Zijn de kittenbrokjes van een ander merk?
Misschien dat je kater er daarom wel van eet. Misschien is het een idee om ze beiden op een goed merk over te zetten, en dan eventueel de kittenvariant achterwege te laten. Je kater wordt daar snel te dik van!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk maar eens in de voedseltopics, daar kan je premiummerken vinden die niet zoveel meer kosten dan wat je nu geeft. Hou er ook rekening mee dat hij er maar de helft van zal eten (veel meer verteerbare zaken ipv granen) en dat je dus minder moet geven. Op die manier kan je zelfs goedkoper uitkomen dan nu.
Ik kon het eerst ook niet geloven, maar het is toch echt wel zo.

En er zijn nog een heleboel andere voordelen, maar die zal je dan wel tegenkomen in die topics.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5483
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door nellebel »

goh toch handig die info. stel ik ook meteen mijn vraag. zou ik dan niet beter over 2 weken overstappen op volwassen voer ipv kittenvoer (zit nu op babyvoer). dit omdat ze toch aardig groeien (gijs vooral in de breedte) ik wil voorkomen dat ze veel te dik worden en uiteindelijk op dieet moeten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door pearlsofpassion »

Je kiest dat gewoon zelf Wendy.
Als je vind dat ze te dik worden, ga dan maar over op volwassen voer. Wat zou je gaan geven?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5483
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door nellebel »

rc indoor denk ik. of de sensible. die kreeg flippie ook vanwege haar darmpjes. vond ze altijd heerlijk. sensible vond ik fijn omdat het kleinere brokjes zijn, die kreeg ze ook makkelijker kapot gebeten.
ik heb gehord dat er zelfs speciaal voer is voor katten die "geholpen "zijn. maar er is nu nog geen overgewicht probleem (althans niet bij de katten hahaha) dus laat ik dat nog maar niet doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door MarjanR »

Ik zou eigenlijk geen sensible geven.
Simpelweg omdat het voor katten is met een gevoelige spijsvertering.
Ik zou dat eigenlijk alleen geven wanneer er probleempjes zijn.
Die brokjes zijn gemaakt op gevoelig darmstelsel. Als je het darmstelsel al gelijk gaat ontzien dan zou je de darmen misschien wel onnodig kunnen ontzien. WAarbij je dan vanzelf een zwakker darmstelsel ontwikkelt. EN (wat ik belangrijker vind nog) is dat je dan niets meer hebt om op terug te vallen wanneer ze probleempjes ontwikkelen op latere leeftijd.
Ik zou op young adult overstappen na de castratie.
En als ze een jaar zijn overstappen op adult.

Om terug te komen op de vraag van de topicstartster.
Nee, het is niet erg wanneer je kitten volwassen voer eet.
Sterker nog mijn ds is er eigenlijk voorstander van. Kittens mogen lekker lang kitten zijn, kittenvoer zorgt ervoor dat ze heel snel groter worden. Terwijl ze in hun koppie gewoon nog kitten zijn. In adult voer zitten ook eiwitten etc die de kat gebruikt waar ze het gebruiken kan.
Ik ben het daarmee eens.
Trouwens vroegah had je geen eens kittenvoer.
En euh, mijn katten zijn ook gewoon mooi groot geworden ;)

Andersom zou ik er mee stoppen.
Want in dat kittenvoer zitten dus stofjes waardoor kittens sneller groter worden, maar volwassen katten worden daar alleen maar dik van ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5483
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door nellebel »

dank je marian voor de tip, dat ga ik zeker overwegen. en dan ook geen kittenvoer geven? of dat wel tot de castratie?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan het kwaad als ik mijn kitten geen kittenbrokjes geef

Bericht door castratenkoor »

Wendy als je zak voer leeg is zou ik gewoon een goed merk volwassen voer geven.

zelfde advies voor topic-starter - asl de zak kittenvoer leeg is beide katten een goed merk volwassen brokken geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie