Hoe voeden

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Hoe voeden

Bericht door hcfong »

Ik heb even een vraagje over hoe je het beste kunt voeden.

Is het beter om op gezette tijden, meerdere keren per dag te voeden of gewoon in de ochtend een flinke bak voer neer te zetten en ze zelf laten kiezen wanneer en hoeveel ze eten?

Tot nu toe heb ik ze altijd op bepaalde tijden voer gegeven, maar ze willen steeds weer eten.

Als ik gewoon een flinke bak voer voor ze neerzet voor de hele dag, kan ik er dan op vertrouwen dat ze zelf weten hoeveel ze nodig hebben op dit moment of zullen ze dan gewoon de hele bak leeg eten en weer vrolijk gaan bedelen?

En, als ze bedelen, betekent dat dat ze echt honger hebben en eten nodig hebben of willen ze gewoon eten? Ik hou zelf de hoeveelheden van de verpakking aan.

Graag jullie gedachten hierover.

Bedankt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe voeden

Bericht door pearlsofpassion »

Als je steeds op dezelfde tijd eten geeft, kan je ze het beste op gewicht houden en zullen ze het minste hongergevoel hebben op dezelfde hoeveelheid voer. Ze zijn dan ook op die uren ingesteld en zullen vaak een uurtje voor etenstijd beginnen vragen (afhankelijk van de kat).
Als je de hele dag voer neerzet, is er meer kans dat ze zich dik eten, maar dan eten ze wel als ze zelf willen natuurlijk.
Als je dus het voer verdeelt, de hoeveelheid van de zak aanhoudt, en ze nog steeds bedelen, zullen ze als ze de hele dag door krijgen, nog meer gaan vragen dan nu.

's morgens de bak vullen met de hoeveelheid die ze op een dag mogen lijkt me geen goed idee als ze die vrij snel opeten en dan de rest van de dag niets krijgen.

Hou er wel rekening mee dat de richtlijn op de zak ook maar een richtlijn is. Elke kat is anders en heeft soms andere hoeveelheid nodig. Hou dus je kat in het oog en pas indien nodig de hoeveelheid aan. ;-)
Mijn katten krijgen de hele dag door maar eten vb wel een heel stuk minder dan de richtlijn op de zak. (ze eten zo'n 160-180gr van de aangegeven 240gr voor 3 katten samen)
Als ze echt de hele dag honger krijgen, ookal worden ze zeker niet mager, zou ik aanraden een voer met een lager koolhydratengehalte te proberen. Koolhydraten zijn namelijk dikmakers omdat ze een hongergevoel vergroten. Katten hebben ze eigenlijk ook niet nodig, maar ze worden in brokken toegevoegd omdat er een bindmiddel nodig is, en omdat het een goedkoop vulmiddel is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe voeden

Bericht door Adriana »

kittens moeten constant beschikking hebben over voer, ze zijn heftig in de groei en verbranden door al het gestoei en gegroei veel meer dan uitgegroeide, volwassen katzels.
ze zullen wat babyvet ontwikkelen en dat geeft reserve en is niks om je zorgen over te maken.
natvoer kun je op vaste tijden geven, ook al omdat het dan minder kans krijgt om uit te drogen.

en de mate van verzadiging (dus niet meer bedelen) hangt mede af van de kwaliteit van het voer en dan met name brokjes. goeie kwaliteit brokjes verteren langzaam en geven veel langer een tevreden gevoel, ze eten daar ook veel minder van.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Re: Hoe voeden

Bericht door hcfong »

Is het okee om een kitten zowel vast voer als nat voer te geven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe voeden

Bericht door Adriana »

je hebt gelijk, ik was even vergeten dat ze nog vrij jong zijn, alhoewel ze op je filmpje al wat ouder lijken...
kittens gaan rond deze tijd van de moedermelk af en moeten wennen aan ander voer. dat is indd bij voorkeur natvoer, wat rauwe of licht gekookte kip en heel voorzichtig wat brokjes, die je een beetje kunt voorweken. dan zijn ze minder hard en missch iets smakelijker..

en dan is het helemaal de vraag hoe ze erop gaan reageren, wat ze lusten, hoe de ontlasting eruit ziet en ruikt en de persoonlijke voorkeur en op die leeftijd kan dat ook al verschillen..
het is verstandig om een paar verschillende kleine zakjes kittenvoer in huis te hebben, bv van Almo en/of RC/Hills. mijn ervaringen met Sanabelle zijn op dit moment zo slecht dat ik dat niet meer aanraad.. en neem een sensitive/sensible variant erbij.
vanaf 6 maanden kun je dan voorzichtig wat goeie kwaliteit volwassenvoer geven, waarbij mijn ervaring is dat hier geen tarwe en bij voorkeur gevogelte-eiwit in moet zitten met eiwitgehalte van rond 30%. de stofwisseling van kleuterkatten is nog volop in aanleg en ze raken snel van streek van sommige voersoorten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe voeden

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, ik wist helemaal niet dat het over kittens ging!
Die zou ik tot een maand of 4 gewoon onbeperkt geven. Ze zitten tenslotte in hun groei.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Re: Hoe voeden

Bericht door hcfong »

OK, dus er moet altijd voer in de voerbak liggen, ongeacht wat ze al hebben gegeten die dag, zelfs al is het veel meer dan de richtlijn aan geeft?

Ik geef ze trouwens het voer wat ik van de vorige eigenaars heb meegekregen - droge brokken - gemengd met wat ik zelf al had gekocht -Carocat Premium voor kittens of zoiets. Ook droogvoer. Maar ik begrijp nu dat ik ook wat natvoer erbij moet doen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe voeden

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat niet noodzakelijk. Je moet dat zelf maar kiezen, waar je je het beste bij voelt.
Kittens durven diarree krijgen van natvoer, dus zowiezo voorzichtig opbouwen als je het wil geven. Als ze geen klachten hebben op droogvoer, vind ik dat niet noodzakelijk.
Ik vind het wel leuk om je katten aan te bieden, maar dat is persoonlijk... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5503
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe voeden

Bericht door nellebel »

ik heb een afgemeten bakje voer (wat ze mogen hebben op een dag). ik verdeel dat over 3x per dag. zolang er nog voer in hun bakje zit vul ik niet bij. (alleen s'avonds omdat ze dan de nacht ermee dooe moeten). ik ben er zo achter gekomen dat ze niet ineens alles opschrokken, maar bewaren tot ze honger hebben (mijn eerste kat schrokte alles meteen op wat ze kreeg). ik heb nog niet meegemaakt dat het op is (hun portie voor de dag) voor het einde van de dag. ze krijgen bij mij nu babycat van RC, bij 4 maande nstap ik over op kittenvoer, en dan overleg ik met de DA wanneer ik overstap op volwassen voer. ook omdat gijs nogal groeit.
ze krijgen bij ons s'avonds een lepeltje natvoer. dat is met name voor ons voor de gezelligheid (zitten we met zijn alleen bij elkaar te eten, want ze krijgen het bij ons op de bank en niet bin de berging waar hun brokjes staan), en altijd handig als ze dat lusten als je een keer medicijnen zou moeten geven.
op zich geef ik verder geen natvoer. ze drinken allebei goed en brokjes is toch wat beter voor de tandjes. volgens mijn DA loop je het risico als je aan kat veel natvoer aanbied dat hij straks geen brokken meer eet omdat hij natvoer lekkerder vind. natover is daarbij een stuk duurder en het is vooral veel vocht.
onze flippie vond brokjes gesopt in lauw water altijd heerlijk. kun je evt ook nog overwegen om eens te geven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe voeden

Bericht door Isia »

Van de fokker kreeg ik onder andere Royal Canin Kittens brokjes 36, Gimpet kip en tonijn kitten blikjes en wat Feliks zakjes met kip. Het is me aanbevolen om Kalifornia vijf keer per dag nat/vers voer te geven en de brokjes de hele dag/nacht ter beschikking te stellen. Van vers voer krijgt ze op dit moment 1 x per dag klein bolletje gemalen goede kwaliteit (bio) rundvlees gemengd met wat zeer fijne rijstvlokjes die ik eerst in heet water oplos. Rundvlees is al uit de diepvries in de ochtend gehaald en in de koelkast geplaatst. Ze is er dol op!. Verder krijgt ze of een halve blikje van Gimpet kitten kip of tonijn of (sinds gister) een beetje RC Babycat Intensieve pate. Ze eet tot nu toe niet alles op ondanks gierige hoeveelheden en niet zo veel van de RC brokjes die ik wel dagelijks afweegt op zo 45 gram. Kalifornia is nu nog 14 weken en eergisteren woog ze 1544 gram. Volgens mij is het wel goed op gewicht. Het invoeren van RC Babycat Intensieve heeft tot nu toe geen afwijkingen in de ontlasting veroorzaakt. Het gaat prima! Ik wil graag haar ook een vers kip geven maar ik weet niet of ik ze eerst even kort moet koken of niet. De kipfilet heb ik in de stukjes van +/- 2 cm uit de diepvries. Weet iemand hoe vaak per week kan ik haar vers of even "geblancheerde" kipfilet geven? :?:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe voeden

Bericht door pearlsofpassion »

Hey Isia,

Ik denk dat je je best even kan inlezen op vers voeren als je een groot deel van haar menu uit vers vlees wil laten bestaan. (meer dan een kwart vind ik een groot deel).
Je kan het zelf gaan samenstellen en dan de goede verhoudingen van bot, spiervlees en orgaan in het oog houden en van minstens 4-5 verschillende diersoorten geven, of je kan een KVV gaan voeren. In kvv zit alles al in de juiste verhoudingen en komt ze niets tekort.
Als je enkel vlees geeft van een paar dieren, zal ze op den duur tekorten oplopen. Van enkel spiervlees krijgen ze het all-meat-syndrome.
Dus als je vers voert ben je best wel even te weten waar je mee bezig bent.
De rijstvlokjes zou ik er al van tussen laten, daar kan een kat helemaal niets mee en het is niet gezond.
Je kan alle vlees het beste gewoon rauw geven, zonder kook erover, zonder kokend water als ze het zo lust. Kokend water erover doen is enkel om ze aan de smaak te laten wennen. Steeds minder erover doen tot ze het gewoon rauw eet. Een uurtje op voorhand uit de koelkast halen is ook altijd aangenaam als dat kan.

Er is een sectie over vers voeren en barfen (zelf samenstellen) hier op het forum, en er is een website http://www.barfplaats.nl waar ook een forum aan vasthangt (en waar je dus alle vragen kan stellen) en waar je alles in detail over vers voeren kan vinden. Daar staat alles mooi op een rijtje en ben je al heel wat mee. Maar de beginselen staan dus ook hier op het forum onder versvoeren en barfen.

Vers vlees kan je niet te veel geven, zolang je de verhoudingen dan respecteerd. Kvv kan je dus ook nooit te veel geven. Het hangt er maar vanaf wat je zelf wilt.
Vers voer is stukken beter dan brokjes, dus als je dat wil gaan voeren, gewoon even inlezen en misschien met een goede kvv beginnen. Voor het gemak.
Als je dan nog wil gaan barfen, heb je tijd om je rustig in te lezen. ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
luci1960
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2011 08:10
Locatie: Delft NL

Re: Hoe voeden

Bericht door luci1960 »

Hallo ben nieuw hier en had een vraag over mijn Binkie.
Binkie is nu bijna 6 maanden een cyperse kater en hij weegt nu al ruim 3840 gram.
Hij krijgt 90 gram Orijen per dag.
Moet ik minderen want hij is duidelijk te zwaar en erg lui.
Allerhande speelgoed in huis dus hij kan spelen wat hij wil maar is snel uitgekeken en gaat dan weer in de ruststand.
Binkie moet nog worden gecastreerd en ze zeggen dat hij dan nog rustiger wordt.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe voeden

Bericht door Isia »

Bedankt Pearlsofpassion voor zeer goede uitleg en belangrijke tips! Ik ga zeker even me goed in de vervoederen informeren. Kalifornia is nu bijna 17 weken en ze weegt bijn 2 kg wat voor een Siberische boskat een prima gewicht is. Poepjes en plasjes zijn uitstekend. Ze drinkt en eet goed. Op dit moment krijgt ze in de loop van de dag: 1/2 zakje RC kitten 36, 1/2 blik Gimpet kitten kip en eetlepel rauwe rundvlees en 3 x per dag in totaal 40 gram RC kitten 36 brokjes. Bijna alles wordt opgegeten. Brokjes vooral in de nacht. Ook krijgt ze 3-4 Baby kat snoepjes van Gimpet.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe voeden

Bericht door Adriana »

luci1960 schreef:Hallo ben nieuw hier en had een vraag over mijn Binkie.
Binkie is nu bijna 6 maanden een cyperse kater en hij weegt nu al ruim 3840 gram.
Hij krijgt 90 gram Orijen per dag.
Moet ik minderen want hij is duidelijk te zwaar en erg lui.
Allerhande speelgoed in huis dus hij kan spelen wat hij wil maar is snel uitgekeken en gaat dan weer in de ruststand.
Binkie moet nog worden gecastreerd en ze zeggen dat hij dan nog rustiger wordt.
welkom op het Forum!
wie zegt dat hij duidelijk te zwaar is? kan zijn maar dat hangt ook af van de bouw. ken je zijn ouders? en het is nog een kitten in de groei..

en ik weet niet of het woord lui hier van toepassing is.. kittens hebben speelkameraadjes nodig om zich goed of nog beter te kunnen ontwikkelen. die spelen nauwelijks tot niet met zich zelf en je loopt ook nog de kans dat ie zich te pletter gaat vervelen.
en de zorg voor één verschilt niet zoveel van de zorg voor twee en het is missch het overwegen waard om eens rond te kijken (asiel?) naar een leeftijdgenootje. dan zul je zien dat hij heel veel meer gaat bewegen en ook veel alerter wordt. en hij zal waarsch wat afslanken, alhoewel kittens gewoon babyvet mogen hebben, want die groeien in vlagen nog zo hard dat ze dat op dat moment als reserve hard nodig hebben. je zult zien dat babyvet er met een week helemaal af is als hij weer in een groeistuip zit.. dus kittens niet niet laten afslanken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie