Chartreux met vette vacht en veel verharen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
mylolover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011 15:27

Chartreux met vette vacht en veel verharen

Bericht door mylolover »

ik heb een poes uit het asiel gehaald al een poosje terug,
lucky heet ze en ze is een chartreux ze is al ouder als 6 jaar,
maar daar uit het asiel zeiden ze dat ze helemaal gezond was maar
de kat zat vol stress en was zo mager dat ze haar laatste vetten van haar lichaam aan het verbranden was , ze is der nu inmiddels boven opgekomen door middelen van medicijnen en heel veel rust. maar nu is mijn volgende probleem haar vacht word er niet mooier op ze haart nu vreselijk veel uit maar haar vacht is heel erg vettig , ik heb zelf niet zoveel verstand van deze ras kat ik borstel haar nu een keer in de week maar het blijft nog steeds hetzelfde.
zou iemand mij tips kunnen geven ?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: chartreux

Bericht door Adriana »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chartreux
wat krijgt je karthuizer te eten?
waarom borstel je haar eens per week en niet dagelijks?
drinkt ze normaal en ziet haar ontlasting er goed uit?
wat voor medicijnen heb je gegeven?
dat ze verhaart zou kunnen komen door het jaargetijde, we gaan de winter tegemoet en bij een aantal katten geeft dat méér verharen dan gebruikelijk.

k denk op het eerste gezicht dat ze missch wel veel baat heeft bij wat vetter voer met wat meer verschillende soorten vet/olie, de huid+vacht-types. RC heeft zoiets en bijv Sanabelle (koop eerst een klein zakje). en missch kun je haar wat visolie geven.

vettige, plukkerige vacht is niet een erg goed teken, want dan houdt ze haar vacht niet goed bij. niet toch ook een bezoekje aan een dierenarts?...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mylolover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011 15:27

Re: chartreux

Bericht door mylolover »

ze krijgt van die blikjes van gourmet gold en perle.
dat is het enigste wat ze bij mij tot nu toe heeft gegeten.
ik had ergens gelezen dat je haar maar een keer in de week moest borstelen.
is elke dag dan beter voor haar vacht ?
we hebben van de dierenarts antibiotica gekregen en iets van vitaminen tabletten om er een beetje boven op te komen. maar daar zijn we nu al ongeveer 3 weken mee gestopt.
ja daar dacht ik ook al aan dat we de winter in gaan.

ja het is een beetje vettig, ik denk dat ik haar maar is ander eten ga geven waar kan ik dan het beste mee beginnen ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: chartreux

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan beter een voer kiezen waar geen granen of suiker inzitten. Dat hebben ze niet nodig.
Dus even de samenstelling bestuderen en daarbij in gedachten houden dat een kat een vleeseter is. ;-)

Ik zou als je enkel natvoer geeft, je ook aanraden om verschillende merken, smaken en samenstellingen af te wisselen. Zo geef je een gevarieerde voeding.


Ik zou ook maar 1, hoogstens 2 keer in de week borstelen, beetje afhankelijk van het haarverlies. Tegen vettigheid denk ik niet dat het veel zal uithalen, en dat duidt op een onderliggend probleem dat je met borstelen niet oplost.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: chartreux

Bericht door Adriana »

goed borstelen stimuleert de bloedsomloop en ik zie niet waarom dagelijks borstelen voor huid en vacht en doorbloeding niet goed zou zijn. er zal veel haar afkomen maar dat houdt een keer op. dat oude dode haar in een vacht werkt een beetje verstikkend en je hoeft daar helemaal niet voorzichtig mee te zijn want hoe eerder dat eruit is, hoe beter.
met goeie kwaliteit brokjes - is haar gebit in orde ? - zul je moeten proberen wat ze lust en hoe ze het erop doet. dat is voor geen enkele kat te voorspellen en zul je gewoon moeten proberen.
als ze nog iets moet aankomen dat zou je een kitten sensible/sensitive voer kunnen proberen, daar zitten veel voedingsstoffen in. bij Sanabelle zitten er een paar en RC heeft er zo een. en je kunt een soort voor langhaar katten proberen, die zijn wat vetter of eentje speciaal voor vacht en huid (Sanabelle). en in het begin niet nat en droog door elkaar voeren maar apart. en brokjes aftellen, beter een paar keer 20 stuks met een paar uur ertussen dan een heleboel tegelijk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: chartreux

Bericht door castratenkoor »

Ik zat ook al aan haar gebit te denken. Een kat met zere tanden zal zichzelf minder goed gaan wassen. En als ze wel veel wassen gaat dat gepaard met teveel speeksel.
Ik zou beter merken natvoer kiezen, het is een kwestie van uitproberen waar de kat het goed op doet.
Misschien is Carnibest wat voor haar? En om de dag een stukje kipfilet helpt ook haar gebit schoon te houden omdat ze dan de kiezen langs elkaar scharen. Zo raken ze eventueel tandsteen, mits niet te veel, wat kwijt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: chartreux

Bericht door Admin »

Probeer haar langzaam over te zetten op versvoer (inderdaad bijv. Carnibest). Voor zover ik daar lees in de gebruikerservaringen doet dat wonderen voor een kat als de jouwe.

Als de slechte vacht een ziekte of aandoening als oorzaak heeft, zal de Carnibest de vacht overigens niet voldoende op kunnen krikken, dus dat zou je eerst moeten uitsluiten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chartreux met vette vacht en veel verharen

Bericht door pearlsofpassion »

Versvoer is zowiezo altijd het beste, dus als je dat wil gaan doen, zeker doen, ook als het niet dit specifieke probleem zou verhelpen.
Op Barfplaats (www.barfplaats.nl) kan je daar alle info over vinden.

Dat gebit vind ik ook een aannemelijke oorzaak. Als ze daar last van heeft, kan vers ook helpen met herhaling te verhinderen nadat haar gebit gereinigd is. Het zijn vooral de koolhydraten in vers en het plakkende van het natvoer dat voor tandplak zorgt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mylolover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011 15:27

Re: Chartreux met vette vacht en veel verharen

Bericht door mylolover »

hey,

ik heb haar deze week kipfilet gegeven en dat vond ze heerlijk. ik ben ook naar andere voer gaan kijken en ga deze week nog wat kopen en hoop dan dat het beter met haar gaat, maar haar gebit is in orde ze moet nu alleen nog wat dikker worden want ze was broodmager nu is ze al wat dikker, en haar ontlasting is gewoon normaal. ik heb haar nu ook vaker geborsteld en wat een haar er uit komt daar kun je bijna een sokje van breien =P ik hoop nu dat het beter met haar gaat worden.

groetjes marieke, en pootje van lucky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chartreux met vette vacht en veel verharen

Bericht door Adriana »

heel erg fijn dat ze een beetje kipfilet lekker vindt. je kunt ook maagjes en hartjes voor haar kopen, daar moet ze iets meer op knagen en is ze langer mee bezig.
als er zo heel erg veel haar uit haar vacht komt, dan is ze nooit (goed) gekamd/geborsteld geweest en dat verstikt die vacht.
dus gewoon lekker al dat dooie spul eruit kammen en goed borstelen, dan helpt de doorbloeding van de huid en dat is weer goed voor het aanmaken van nieuwe haartjes.

gelukkig is haar ontlasting goed en ik neem aan dat ze ook goed plast, dus voldoende drinkt. als ze vette vis (makreel, sardines, zalm zonder zout) zou lusten dan zit je goed want visolie is erg goed, zowel om aan te komen als voor huid en vacht.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie