Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door miloutje4 »

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraagje waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken.

Ik heb een kater van 2 en sinds afgelopen zat een nieuwe kitten erbij(poesje). De eerste dagen was de kater aan het blazen, grommen en poot uitslaan en was de kater ook boos :twisted: naar mij toe. Sinds gisteren ging het een stukje beter, beetje spelen en laten zien dat hij de baas is. Maar ik kwam vanochtend de woonkamer in en toen had de kater een dikke staart en aan het blazen en sinds paar uur verstopt hij zich onder de bank voor de kitten en is angstig. Ik geef hem aandacht, aai hem, geef hem snoepjes maar hij blijft zich verstoppen en bang zijn. Wat is hier de reden van? Ik heb geen idee over kattengedrag. Is dit normaal? :?: Is het dat de kater moet wennen? Of accepteert hij haar niet?

Graag hoor ik spoedig wat!!!!

Milou
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door Anne »

Ja ik denk dat je kater heel erg moet wennen!! Hoe oud is je kater en hoelang is hij alleen geweest?
Maar toch, het zijn goede berichten van jouw kant, dat ze al samen hebben gespeeld geeft goede hoop!!
Als je kater zo bang en angstig is laat hem dan met rust, geen aandacht aan geven en vooral niet troosten want op die manier bevestig je zijn angst voor het kitten en dat is onterecht ;-)

Meestal zijn de eerste twee weken het onrustigs en je zal zien dat het daarna een stuk beter zal gaan, nog ff geduld dus
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door miloutje4 »

Beste Anne,

Mijn grote dank voor uw snelle reactie. Mijn kater is 1,5 jaar alleen geweest. Hij gaat af en toe wel naar haar toe ff snuffelen en dan rent ie weer weg omdat hij het maar eng vindt. dus u denkt dat het puur wennen is voor mijn kater?

grt Milou
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door Anne »

Ik ben gewoon jij hoor ;-) :-P
Maar keurig opgevoed zo te zien :smile:

Ik denk dat het echt heel erg wennen is voor je kater, is hij altijd al alleen geweest? Hoe oud is je kater nu?
Is hij alleen bij je opgegroeidt?

Maak je er niet al te druk om, dan voelen ze je stress aan en gaan ze zich daarna gedragen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door miloutje4 »

Ok ok sorry:P Maar mijn kater komt uit een asiel en hij is gevonden dus hij is vanaf kleins opgegroeid in een asiel. Rocky(kater) is nu 2 jaar.

Ok ok maar dan kijk ik het gewoon aan en geef ik hem de tijd om te wennen.

Bedankt voor het reageren!
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door AliceAbbey »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Ook ik denk dat hij gewoon moet wennen. De kat is lang alleen geweest en nu zit er een ander poesje in mijn territorium en dat is echt allemaal eng en gevaarlijk voor hem. Gewoon echt even de tijd geven. Zoals Anne al zegt, dat hij al met haar gespeeld heeft, betekend al heel wat goeds.
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Djenin89

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door Djenin89 »

Hoi!

Ik heb hier een beetje hetzelfde. Wij hebben al een wat oudere poes die met zware gedragsproblemen twee jaar geleden hier in huis is gekomen. Inmiddels is ze opgebloeid (ze zou niet zindelijk zijn, weglopen, en absoluut niet met andere katten kunnen) en gaat het hartstikke goed. Wij hebben na lang wikken en wegen besloten om toch een kitten in huis te nemen, en met veel tijd en aandacht gaat het steeds beter. 'Mevrouw' moet nog niet al te veel van baby weten, maar ik betrapte haar vanochtend terwijl ze aan slapende baby stond te ruiken.

Ik probeer ze allebei ruimte te geven, en er niet tussen te springen als het mis gaat, en ze vaak tegelijk aan te halen. Ik las dat het soms maanden kan duren voor het echt helemaal goed gaat, en volgens mij komt het hier, maar ook bij jou, best goed! Zo te horen besteed je er hartstikke veel tijd aan, en volgens mij moet het wel héél gek lopen als het dan uiteindelijk niet goed komt!

Groetjes!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, ik denk dat het niet zo heel gek moet lopen...

Ik weet wel zeker dat het bij Kleintje en Cuzco niet goed had gekomen als ik geen maatregelen (zoals Luis) genomen had. Zelfs niet na 10 jaar!
We waren al 9 maand bezig toen ik op dit forum terechtkwam en pas na een jaar van intensief met haar bezig zijn en aan haar gedrag werken, kan ik zeggen dat er echt acceptatie is.
Echt vriendjes zullen ze echter nooit worden, en er zijn nog geregeld blaasmomenten, meppen worden nog dagelijks uitgedeeld en echt ruzie is er ook nog wel vaak bij. Maar nu is het tenminste leefbaar.

Maar goed komt het zeker niet altijd en al helemaal niet vanzelf!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Djenin89

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door Djenin89 »

Hoe heb jij dat aangepakt dan, Pearl? Een andere jonge kat zodat ze met zijn tweetjes konden ravotten?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat verstopt zich voor nieuwe kitten en is bang

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, uiteindelijk wel, maar eigenlijk veel te laat. Alles is wel prima in orde gekomen. Er wordt niet bij elkaar gelegen (tenzij heel uitzonderlijk als Kleintje er al ligt en slaapt), maar er worden wel likjes uitgedeeld. Grenzen afzetten is ook nog steeds nodig omdat Luis Kleintje's hoogste rang in twijfel trekt en dan moet ze op haar strepen gaan staan. Dat gaat gepaard met meppen maar in haar geval ook grommen en soms blazen omdat ze niet leuk vind als hij zo dominant doet. Er zijn perioden van weken dat dat heel erg kan zijn met achternazitten en krijsen en al. Maar meestal valt dat wel mee.
Meppen doet ze wel steeds zonder nagels (heeft ze ook altijd zo gedaan), dus heel erg aggressief is het niet. Ze stelt gewoon haar grens, en als ze er alsnog overheen gaan, gaat ze in hun nek hangen om ze te dwingen. :lol:
Maar daar heb ik dus heel erg veel tijd en moeite in gestoken. Ze kwam echt van ver als het ging over vertrouwen, zowel in zichzelf, in mij en vooral in andere katten.

Hier staat het hele verhaal (of toch, tot het redelijk ging, de rest kan je in mijn album zien) als het je interesseert. :-)

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423

Ik denk trouwens dat het bij deze kater van de topicstarter (want daar reageerde je eigenlijk toch op, niet?) wel goed zou moeten komen omdat hij in het asiel opgegroeid is. Ik weet er verdere specificaties niet van, maar de meeste asielen houden kittens toch met meerdere bij elkaar en hij heeft daar blijkbaar minstens een half jaar gezeten (als ik goed kan rekenen). Dan heeft hij zijn sociale opvoeding gehad.
Als hij apart zat (want er zijn ook onmensen die dat doen :evil: ), dan wordt het twijfelachtig... Dan heeft hij sociaal wel een heel slechte start gehad...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie