Wennen aan elkaar in een open ruimte

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Wennen aan elkaar in een open ruimte

Bericht door Vinnie »

Hallo!

In mijn voorstel topic heb ik al verteld dat ik een kitten van 3 maanden bij mijn kitten van 5 maanden ga zetten. Ik heb ook goed ingelezen over hoe koppelen zou moeten gaan en daar liep ik tegen een probleem op!

Je zou een kat dus in een andere ruimte moeten doen en daar laten wennen en geuroverdracht doen en dan deur op een kiertje om te snuffelen en dan deur open, voedingsbakjes ver van elkaar zetten maar in zicht.

Maar ik loop meteen in de eerste regel tegen een probleem! Wij hebben een appartement maar alle kamers zijn open met elkaar verbonden. Er zit geen deur tussen als 't ware... Er is genoeg ruimte om te sprinten, we rennen van de slaapkamer, door de woonkamer naar de keuken en terug in 1 ruk door. Hoe moet ik nu de kitten nu laten wennen?

Met Nikita ging het heel gemakkelijk. Gewoon een kattenbak in de woonkamer met voer en alles en zij ging zelf haar ruimtes vergroten en met haar mee ging de kattenbak (staat in de keuken). Dat ging geweldig!
Maar dat gaat moeilijker met de nieuwe kitten omdat Nikita er is. Ik zie niet hoe ik ze langzaam aan elkaar moet laten wennen. Wel aan de ruimtes want een tweede kattenbak en voer staat zo weer in de woonkamer, geen probleem. Enige voordeel dat ik ken is dat beide kittens graag met zusjes en broertjes speelden. Maar of ze dat nog herinneren?

Als ik eerlijk moet zeggen, voel ik me heel onzeker hierover. Ik weet dat Nikita echt gebaat is bij een vriendinnetje, maar om die nou te traumatiseren voor Nikita vind ik geen optie!

Hebben jullie tips of adviezen?

We hebben trouwens (op advies van de tv kattendokter :P ) veel hoge objecten waar katten op kunnen. (Kasten, kluis, matras (komt ze bijna tot de plafon), straks nog enkele kasten met mogelijkheden) Niet dat ik Nikita vast kan pinnen op iets hoogs, maar afstand is goed te bewaren, als ze dat willen!

Groetjes, Ayla
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Re: Wennen aan elkaar in een open ruimte!

Bericht door Mirjam86 »

Hmm ik ben nog niet zo heel erg thuis in het koppelen, maar het lijkt me dat het eerste snuffelen vanuit de vervoersbox zou kunnen gebeuren. Ook kan je terwijl de jongste daar nog in zit om en om aaien.
Moet natuurlijk niet te lang duren, want het kleintje moet ook de kattenbak gewezen worden.

Misschien kan je het ook vanuit de badkamer/toilet doen? Ik neem aan dat daar wel een deur voor zit?
Het geuruitwisselen hoeft namelijk geen uren te duren...

Verder klinkt het alsof je het allemaal pico bello voor elkaar hebt!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Re: Wennen aan elkaar in een open ruimte

Bericht door Vinnie »

Hey!

Bedankt voor je reactie!
Nikita was en is heel erg bang voor de vervoersbox. In de auto los op schoot gaat prima, maar zodra ze in de buurt van een vervoersbox komt gaat het helemaal mis. Dat geld ook voor een vervoersbox op de grond in de woonkamer. Ze schiet dan helemaal in de stress, gaat trillen en verdwijnt. Ze is zo zelfverzekerd op alle vlakken maar op dat gebied blijft er niets meer van haar zelfvertrouwen over.

Dus de nieuwe kitten in een vervoersbox gaat denk ik te veel zijn en misschien koppelt ze de nieuwe kitten met iets negatiefs en zou ze haar in de toekomst ook niet accepteren... Misschien ver gezocht, maar je moet 't koppie eens zien zodra er een vervoersbox in de buurt komt! Echt sneu!

Badkamer heeft inderdaad een deur. Maar hoewel het in de lengte een redelijke ruimte is, is het in de breedte een meter. Is dat beter dan een open ruimte?
Ze kan/mag daar eventjes verblijven.. maar ik weet niet of het echt een veilig gevoel geeft :(

Ik maak het wel moeilijk, he?
Bedankt, trouwens voor je compliment! Neemt een beetje onzekerheid weg :)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Nee als Nikita bang is voor de vervoersbox zou ik daar inderdaad maar niet aan beginnen..
Ik weet niet of je met twee bent? Maar dan zou één van jullie eventjes (zeg een kwartiertje) met Nikita in de badkamer kunnen verblijven terwijl het kleintje even rustig rondloopt. En dan de deur van de badkamer op een kiertje zetten zodat Nikita in haar nieuwsgierigheid eens een kijkje kan nemen.

Overigens gaat de koppeling tussen kittens vaak veel makkelijker dan tussen volwassen katten. Tsuki en Taiyo kwamen uit twee verschillende gastgezinnen en die hebben we meteen samen in een vervoersbox gezet zodat ze steun aan elkaar hadden tijdens de rit.
Dat ging meteen goed, thuis begon het blazen pas haha! Maar dat was na twee dagen al over.

Dus: vooral niet dwingen.. dan komt het vast snel goed. En werken met geurtjes uitwisselen door aaien en valeriaan in huis halen. Die hoge plekjes zijn geweldig! Vooral als Nikita er al wel op kan en het kleintje nog niet.
Kan ze letterlijk de kat uit de boom kijken ;)

PS Later op de avond zijn er meestal forumleden online die veel ervaring hebben met koppelen.
Misschien hebben zij nog bruikbare tips!
Devi*
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik heb hier nog nooit gekoppeld zoals jij bovenstaand schrijft en het is altijd goed gekomen.
Dan zou ik dus 6 aparte ruimtes en deuren moeten hebben, wat een gedoe zeg :smile:
Natuurlijk is het de eerste week onrustig in huis maar zolang ze niet met elkaar vechten
( rondspattend bloed of haren) is het geen probleem. Ze zullen toch langzamerhand aan elkaar moeten wennen en hoe meer ruimte en tijd jij dat geeft, zonder daar als een gestresste kip achter te lopen, hoe beter dat gaat...Niet dat jij dat doet hoor maar ik vind de hele koppelingsverhaal een beetje overspannen gedoe als je het mij vraagt ;-)
Ik laat de nieuwe poes in het reismandje zitten en zet het deurtje open.
Tot nu toe altijd goed gegaan. Bij erg opdringerig gedrag kan ik eventueel nog een kat naar buiten doen ( afgeschermde tuin), niet de nieuwkomer natuurlijk.
En het scheelt dat jouw kat nog jong is. Dus maak je niet zo druk ;-)

ps nog een tip: geef ze samen te eten, samen eten verbroedert
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Hihi, ik maak mezelf inderdaad wel een beetje te druk he?

Ik probeer altijd zo goed mogelijk voor te bereiden op alles. In lezen en zo! En dan voldoe je opeens niet aan alle 'eisen' en dat maakt de zooi een beetje eng. Ik wil niet een poes weg moeten doen omdat het niet gaat. Dat zou mijn hart breken :(

Nikita houdt echt van hoogtes, het is ook een routine in spel geworden.. Door de keuken, de woonkamer en naar de slaapkamer, omhoog tegen de matras en terug op bed en als ze dan het speeltje heeft mag ze 'm even houden, anders ontsnapt het en moet ze er weer achteraan :P
Hopelijk gebruikt ze de hoogtes om de kleine met rust te laten en zelf even een break te nemen!

Ok, niet meer druk maken Ayla! Foei :P
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Haha logisch hoor! Maar via het reismandje zou ik misschien niet doen als Nikita daar zo panisch voor is...
Devi*
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon in de woonkamer loslaten en kijken wat er gebeurt. Ze zijn nog zo jong, waarschijnijk gaan ze een paar dagen blazen en aftasten en is het daarna in orde.
Probeer in eerste instantie gewoon de katten binnen te houden. Niet opsluiten in een kamer, gewoon de ruimte geven en inderdaad plekjes voor beide waar ze zich kunnen terugtrekken als het te heftig wordt.

Komt helemaal goed zo, echt geen zorgen maken!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Hoi hoi allemaal!

Nu zijn we alweer een week of twee verder en het viel allemaal wel mee inderdaad!

Nikita (hadden we al) zag in eerste instantie Bess helemaal niet toen we binnen kwamen. Op het moment dat we Bess op de grond zette liep Nikita gewoon langs haar naar ons toe. Maar toen Nikita eenmaal door had dat Bess er was... Ojeeee, dat was even schrikken voor haar! Nikita lag plat op de grond alsof ze was omgewaaid en dikke staart, blazen en grommen. Op dat moment kon Bess helemaal niets goed doen. Het was toch even een paar keer vechten tot ik besloot dat het genoeg was.
Bess zelf vond Nikita meteen al prima en was op eigen houtje het hele huis aan het doorzoeken. Binnen tien minuten had ze alle kamers, hoekjes en gaten gezien. Geen probleem.

Wat ik wel erg jammer vind, is dat beide dames niet samen slapen, niet erg vriendelijk spelen en constant na elkaar de kattenbak in gaan. Alsof ze de ander een geurtje in de kattenbak niet gunnen. Ook moeten we oppassen met eten. Bess piekt de bovenste randen met haar gewicht, terwijl Nikita bijgevoederd moet worden en extra vitamines krijgt om op gewicht te blijven. Dat was al zo voordat ze elkaar leerden kennen, maar ligt er een nadruk op..
En spelen.. Vaak ziet het er heel leuk uit.. Vooral Nikita heeft heel speels haar staartje omhoog en hupt er lief achteraan, maar dan komt er moment dat Bess kwaad wordt en gaat het spelen in enkele secondes over op vechten. Dan trek ik ze weer uit elkaar. En het gaat allemaal niet heel aardig, beide hebben ze overal wondjes zitten. Nu hou ik nagels erg kort, maar waar Nikita haar volwassen tanden al heeft, is Bess haar mondje nog niet eens begonnen. Dus Bess haar tandjes zijn nog vlijmscherp en daar doe ik weinig aan..

Beide gebruiken inderdaad al hun eigen plekjes.. De ander komt daar ook niet in de buurt, alleen als die zin heeft om te spelen..
Ik hoop echt dat dat in de toekomst nog beter wordt.. Ik zocht echt een vriendinnetje voor Nikita, maar soms vraag ik me af of ik Nikita nu echt een plezier heb gedaan met Bess.. :-(

Ow, nog een ding wat ik heel vreemd vind aan Bess..

Bess lijkt altijd haar eten te willen begraven. Dan loopt ze een rondje om haar bakje met eten en gaat ze op de grond erom heen graven. En dat houdt ze best nog een tijdje vol.. Nu eet zij apart van Nikita omdat beide hun rust nodig hebben, maar ze blijft het doen. Iemand misschien een idee waarom katten dit kunnen doen?

Op dit moment liggen ze beide op bed met een meter tussen hun in. De ene lekker naar buiten te kijken en de ander te dommelen. Ik zou zo graag willen zien dat ze elkaar lekker wassen en tegen elkaar aan kruipen.. Maarja, misschien in de toekomst!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan en het samen slapen komt misschien vanzelf nog, ze moeten eerst elkaar leren vertrouwen e.d. ;-)

Misschien heb je hier wat aan ; http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=24132

Hummeltje doet het soms ook, niet standaard, alleen als ze op een andere plek eten krijgt dan dat ze gewend is :-P
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Beginnen ze echt te vechten? :shock: Met krijsen en grauwen en snauwen erbij? Dikke staarten dan en grommen en blazen?
Of stoeien ze gewoon maar? Want dat laatste is onschuldig en gewoon spelen, en mag je niet tussenkomen.

Weet je zeker dat ze wonden hebben van te vechten? En waarover spreek je dan?

Vechten is niet normaal. Stoeien, vangen, rollebollen en daarbij soms eens beetje te ver gaan zodat er eentje piept of gaat blazen, is normaal en prima. Maar echt tegen elkaar op gaan staan met hoge ruggen, uitdagen en grommen en dan krijsend in de haren vliegen is niet normaal en verontrustend.
Dus hoe is het dan tussen hen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Grommen hoor ik voornamelijk, inderdaad hoge ruggen, dikke staarten en doelbewust naar elkaar slaan. Zodra ze op de grond liggen zijn ze nog stil (op grommen na dan), maar als eentje wegrent, dan gaat dat gepaard met een flinke mauw. De ander stuift erachter aan en meestal eindigt de mauw weer in stilte zodra ze op de grond liggen te stoeien/vechten.

Ik merk ook vaak dat Nikita heel stil blijft liggen, terwijl Bess op haar klimt en overal bijt waar ze kan bijten.
Een keer had ik er echt genoeg van, Nikita zat in een kopklem leek het wel en mauwde en Bess bleef maar onverstoorbaar door bijten, klemmen en met de achterpoten krabben. Ik heb Bess toen opgepakt en meegenomen naar de badkamer en daar even gelaten. Nikita zat helemaal onder de speeksel van Bess en verdween naar haar eigen plekje in de keuken.

Wondjes in de vorm van krabjes; kleine rode streepjes. Vooral Nikita is flink te pakken genomen. Nikita speelt anders dan Bess. Hoog staartje, lief huppelen en slaat met nageltjes ingeklapt. Bess doet dat niet. Die slaat erop los met nagels uit. Ook als ze Nikita in het oortje weer eens te pakken heeft genomen. Je ziet dat Nikita moeite heeft om haar oortje uit het bekje van Bess te krijgen omdat Bess zo flink vastbijt. Dus daar ook kleine rode streepjes, over de neusje van Nikita rode streepjes en laatst ontdekte ik op de buik van Nikita wat grotere krabben. Bess is dikker en heeft een dikkere vast, dus ik kan helaas niet goed bij haar zien of zij ook onder krabben zit.

Nu zijn de nagels bij Bess heel wat korter. Nikita heb ik even zo gelaten (die zijn sowieso nooit lang). Bess kan niet goed alleen spelen en wil altijd heel graag dat Nikita mee doet. Ik zie ook echt wel uitdaag spelletjes (gaat anders dan wat ik hiervoor beschreef, dan heeft Bess altijd een speeltje in haar bekkie die ze niet meer loslaat), maar omdat Bess helemaal geen acht heeft in de pijn bij een ander, laat ik Nikita's nagels wat langer. Misschien leert ze zo wel dat krabben pijn doet, als ze het zelf eens ervaart!

Ik ben niet geheel negatief. Bess was laatst Nikita's kontje aan het schoonpoetsen en zonet lag Bess op de staart van Nikita te slapen en Nikita leek het prima te vinden. Er zit vooruitgang in, alleen Bess lijkt soms zo strijdlustig. Komt goed in iedere geval!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

misschien toch proberen er een keer buiten te blijven (weet uit ervaring hoe moeiljik dat is). bess is nog erg wild en moet nog vee lleren. nikita moetecht zelf leren om van zich af te bijten en de kleine op zijn plek te zetten als ze te vervelend word. als ik het zo hoor zijn ze niet echt tegen elkaar, want dan zouden ze elkaar ook niet tolereren en wassen en dicht bij elkaar liggen. nu neem jij het op voor nikita en leert nikita niet voor zichzelf op te komen. nikita is gewoon vee lte zachtaardig, maar als bess te ver gaat grijpt zezelf wel in. zo moet bess het leren. nu onderbreek je dit traject. (niet kwaad bedoelt hoor echt niet, want ik heb hier zelf ook vragen over gesteld op hetforum omdat die van mij soms ook vechten en ik dan twijfel)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Zoals ik het nu lees is Bess gewoon niet opgevoed. In kattentermen dan.
Weet je iets over haar achtergrond?

Het lijkt me dat Bess wil spelen en daarbij niet aan de ander denkt. Normaal wordt dat op de leeftijd van 9-14 weken door nestgenootjes elkaar afgeleerd en leren ze dat het pijn doet en rekening houden met elkaar. Bess heeft die les precies niet echt gehad... :-|
Maar dat moet ze dan maar leren. En dat moet ze van Nikita leren. Normaal gaat dat vrij snel, maar het lijkt bij jou nogal een hardleers type te zijn.
Ik zou niet lichamelijk tussenkomen. Als er hier een piep viel van te hard bijten, deed ik niets, maar als het er drie na elkaar waren, riep ik wel even naar Cuzco (zijn naam, of gewoon Hey!). Ze keken dan eens op en gingen weer verder. Niets aan de hand, geen stress. Bess moet gewoon leren rekening houden met miauwen en dan minder hard doorbijten. Dat moet ze wel leren, luisteren naar signalen van Nikita.
Maar je mag haar niet zelf straffen, om verschillende redenen. Ten eerste omdat een mens dat nooit goed kan overbrengen dat ze het begrijpt. Bovendien ben jij niet met haar aan het spelen en dus in haar ogen niet betrokken. Ze vraagt zich dan af waar jij je mee bemoeid en zal zich niets van je aantrekken (of dat toch proberen). Als dat Bess frustreerd kan ze ook frustratie gaan afreageren, en drie keer raden hoe ze dat dan zal doen... Verder leert Nikita zo niet zelf van zich afbijten en dat moet ze toch echt wel zelf gaan doen. Alleen zo krijgt Bess de opvoeding tot goede kat...

Maar afleiden mag volgens mij dus wel als het echt te veel wordt en Nikita miauwt! Heel belangrijk dat Nikita zelf aangeeft dat het teveel is. Zodat Bess de link kan leggen en ernaar leren luisteren.
Verder kan een kat heel wat hebben hoor. Wat je beschrijft: bijten waar ze kan, erop springen, in oortjes bijten, met achterpoten trappelen,... is wel allemaal normaal speelgedrag. Maar het moet normaal niet zo hard zijn dat de ander gaat miauwen. Bij vechten gaat het er toch nog iets anders aan toe dan ik in jouw verhaal kan lezen.
Maar het is duidelijk dat het spelen nog niet helemaal loopt zoals het moet en dat ze elkaar daarin niet vertrouwen. Daar komt het grommen van (gebeurt ook wel bij alle vriendjes eens, maar bij jou wat te veel) en die krabben bij Nikita wijzen er ook op dat het niet helemaal voorzichtig genoeg is.
Een wondje kan al eens voorkomen als ze veel spelen en ook plukken haar die uitgetrappeld worden komt al eens voor, maar echte krabben zou toch niet mogen...
Ik begrijp dat je Bess haar nagels knipt, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is... Zo leert ze er ook niet mee omgaan...
Mijn katten zijn normaal heel voorzichtig met melken in mijn armen (heb ik niet graag), maar nadat de nagels geknipt geweest zijn is dat weer veel minder omdat ze er een tijdje niet hebben op moeten letten. Dan leren ze dat weer helemaal af om voorzichtig te zijn.
Zo kan het ook bij Bess zijn. Al is het natuurlijk wel lastig om Nikita gewoon te laten krabben... :-(

Probeer het eens zonder tussenkomen, hoe Nikita dan reageert. En kijk naar Bess als een kleuter die nog opgevoed moet worden en nog moet leren dat je andere kindjes niet mag nijpen of een vinger in de ogen steken. Zo'n typische zaken die mensenkleuters doen, gewoon om uit te testen.
Ze leert het wel. ;-)
Plaats reactie