Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Mippie »

Enkele dagen geleden is hier een jong katje (6 maanden??) aangekomen. Het was angstig en schuw, maar wil toch ook wel wat naderbij komen. Na mij enkele dagen ziek te hebben gemaakt in wat de juiste beslissing zou zijn, heb ik het gisterenavond gevangen.
Heb poes gevangen en nu zit ze bij mij in de buitenberging. Dat ging niet zonder slag of stoot, ze is bijzonder angstig, maar de kans dat ze overreden werd, werd te groot.
Ik zit nog met zoveel vragen.
Als ik haar met geweld vang (mijn arme handen), krijg ik haar wel rustig op mijn arm of schoot, maar het is iedere keer van voor af aan beginnen. Stress voor ons allebei. Er zijn ook zoveel hoekjes waar ze zich kan verstoppen...
Laat ik haar best een tijdje met rust? Wij zijn trouwens van zaterdagochtend tot zondagavond weg en dan moet ik haar alleen laten. Zou dat een probleem zijn? Buiten zat ze natuurlijk ook alleen en onbeschermd...
Ik ben er helemaal van in de war en poes ook.
Ik weet zelfs niet meer of het de juiste beslissing was, want zo'n angstig ding later bij mijn 2 andere katten...
Ik probeer haar 14 dagen in de berging te houden voor wat gewenning en daarna mag ze binnen, maar ik hou mijn hart vast. Ben ik mss gewoon te ongeduldig?
Kan ik een tijdje wachten om naar de dierenarts te gaan, want dat is weer extra stress.
Help, help!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door MarjanR »

Ik zou eerst eens proberen na te gaan of het beestje niet ergens al een huisje heeft.
Voordat je je gaat hechten en zorgen maken over de toekomst.
En een weekend weg mag geen probleem zijn, dat si het toch ook niet voor je andere twee katten?
Verder hoe je een angstige kat minder angstig kunt maken is een zaak van weken of maanden.
En het zou sneu zijn om het beestje zolang in de berging te moeten houden.
Misschien kun je het beste toch maar contact opnemen met het asiel en vragen hoe je dit aanpakt?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Mippie »

Marjan,
Ik heb op alle mogelijke sites deze poes als gevonden opgegeven en ik zou liefst hebben dat de eigenaar komt opdagen. Als je nog tips hebt op welke sites ik nog terecht kan.
Ik zal zeker eens contact met het asiel opnemen om te vragen of ze een betere oplossing hebben, maar ondertussen zit ze toch warm en droog.
Nog iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Zuri »

Je kunt ook bij de dierenarts / een asiel laten controleren of het poesje gechipt is. Dat is de beste manier om een baasje terug te herleiden (uiteraard mits het poesje ook gechipt is). Ieder gechipt dier staat in een register en daarvan is het baasje bekend.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Mippie »

Kan je zelf zien of een kat gechipt is? De mijne zijn het niet, want die komen nooit buiten. En tijdelijke opvang in het asiel is ook zo zielig, of wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Zuri »

Een chip zit onder de huid en kan alleen uitgelezen worden met een chip-reader. En dergelijke apparatuur heeft vaak alleen een dierenarts / asiel. Jij kunt dus zelf niet zien of een kat gechipt is of niet.

Een tijdelijke opvang in een asiel is (bij een goed asiel) niet zieliger dan wanneer hij tijdelijk bij jou verblijft. Dit laatste levert immers ook stress op voor jouw katten en als die fel reageren tegen de 'indringer' ook voor het vondelingetje. En als het toch maar voor even is dan zal ze ook niet kunnen wennen en moet ze daarna toch weer naar een ander adres.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Mippie »

De bedoeling is dat ze mag blijven als ze aangepast geraakt en er geen eigenaar komt opdagen. De andere katten zitten binnen en komen voorlopig niet in contact met haar.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Zuri »

In dat geval zou ik eerst uitzoeken of ze van iemand anders is (ook via die chip die ze misschien heeft). En zo nee; heel rustig introduceren en vooral veel geduld hebben. Vangen en verplicht op schoot laten zitten (zoals je in je eerste post beschrijft) werkt averechts. Je moet haar vertrouwen winnen en als ze dat heeft komt ze vanzelf wel.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Mippie »

Ik heb je raad opgevolgd en maak regelmatig een uurtje vrij om bij haar te zitten en eventueel een speeltje aan te bieden, maar ze blijft zich verstoppen. Wel eet en drinkt ze goed en gaat flink op de kattenbak. Een beetje geduld zeker...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door achtpuntzes »

de chip zit altijd in het nekvel....

als je rustig in het nekvel voelt in je komt een hard bultje tegen dan is dat de chip...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Zuri »

Nee, een chip kun je niet altijd voelen hoor. Ik kan maar bij 2 van mijn drie katten een chip voelen. Als het te diep zit hecht het vast aan spierweefsel oid en dan kun je het echt niet meer voelen. Alleen wanneer hij net onder de huid zit kun je hem voelen.

En ook de plaat van de chip varieert. Vaak altijd wel 'aan de voorkant', maar bij Zuri zit zijn chip op zijn schouderblad. Niet altijd in de nek dus.

En Mippie: inderdaad geduld is het belangrijkste. Er vanuitgaande dat ze mensen is gewend, dan zal ze vanzelf uit haar schulpje kruipen. Niets overhaasten en niets afdwingen. Dat werkt averechts.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Ilone »

Probeer vertrouwen te winnen door je zelf klein te maken (gaan zitten of zelfs liggen op de grond) en dan een speeltje of iets lekkers aan te bieden. Laat haar het tempo bepalen. Niet meteen willen aaien, maar laat haar eerst eens snuffelen aan je hand, waarna je voorzichtig met de bovenkant van je vingers/hand langs haar wangetje kan proberen te wrijven.
Zo beetje bij beetje opbouwen. Heel veel geduld dus ;)
Kan jouw DA niet voor een keer aan huis komen met zo'n chiplezer? Als het zo'n probleem wordt om haar te vangen enzo?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Mippie »

Met zo'n juten muis aan een hengeltje laat ze zich aaien en zit ze behoorlijk te spinnen en te kroelen. Mijn handen betrouwt ze nog niet echt, maar ik vind dit toch al een grote overwinning! :eclap:
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door jennli »

Klinkt goed! Zou haar laten checken bioj de dierenarts. Volgens mij heeft hij/ zij ook een chiplezer.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Gevonden lapjeskat in Zoutleeuw

Bericht door Glowy »

Wat geweldig dat het katje wil spelen en geaaid wil worden.
Bij de boer achter ons worden vaak jonge katjes gedumpt.
Als ze op korte termijn door iemand opgepakt worden komt het goed volgens de boer, maar als ze een maal zijn verwilderd kun je er niets meer mee in huis.
Zo als ik het lees, is dit katje nog wel tam, en misschien toch wel van iemand.
Plaats reactie