Ongerief bij gezelschapsdieren

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Consumentenplatform
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:14

Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door Consumentenplatform »

Graag zouden we jullie reactie horen op het volgende:

De meeste dierhouders denken dat zij hun dieren goed verzorgen. Toch ontstaan er vele welzijns- en gezondheidsproblemen bij het houden van gezelschapsdieren/huisdieren. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld honden die te dik zijn, konijnen die eenzaam zijn of katten met urineproblemen.

Stelling: ‘Als dierhouders meer weten over hun eigen gezelschapsdieren kan ongerief bij deze gezelschapsdieren beter voorkomen worden.’

Dit is een van de zaken waar het consumentenplatform over gediscussieerd heeft, voor meer informatie kijk op http://www.consumentenplatform.org
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door achtpuntzes »

op zich geen slecht initiatief;

maar ik denk dat de nood hoger is bij het welzijn van andere dieren, te denken de dieren in de bio-industrie en dergelijke...

of zijn die minder waard dan gezelschapsdieren?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat die stelling zeker klopt. Er is een schrijnend tekort aan sensibilisering over dieren houden.
Er zijn heel wat zaken die ik echt niet vind kunnen die meer de 'norm' zijn dan een uitzondering, en dat is schandalig.
Ik vind dat er al heel lang actie zou ondernomen moeten zijn om mensen wat meer bewust te maken van de noden van een dier voor ze er een nemen.
Wel nuttig om hierbij de vermelden dat ik van Belgie ben, dat zal nog wel verschil maken...

Over de bio-industrie ga ik me hier niet uitspreken, dat is nog een ander verhaal.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door Adriana »

k vind het nogal een boude bewering, bovendien zou ik er het begrip verzorging tussen plaatsen.
een heel groot deel van de berichten op dit Forum gaat over de verzorging van éen specifiek huisdier, namelijk de kat.
dus als je wilt weten wat we vinden, dan zegt dit genoeg.

er zijn heel veel geweldige kattenpersoneeltjes en er zijn er ook die er volledig met de pet naar gooien: niet castreren, eventuele kittens veel te vroeg bij moederpoes vandaan, niet chippen, naar buiten laten in onveilige omgeving, allergoedkoopste/ongeschikte voeding, te weinig en niet schoon water, smerige kattenbakken, proberen 'op te voeden' met dieronvriendelijke methodes .. de rij is iets te lang om op te noemen.
je hebt niet alleen wat kennis en vaak ook middelen nodig voor goeie verzorging maar vooral de goeie houding!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door jennli »

Desalniettemin denk ik dat een goede voorlichting voordat een huisdier aangeschaft wordt al een hoop leed kan voorkomen. Denk wel dat de doelgroep die de informatie het hardst nodig heeft niet zo snel op fora te vinden is. Het lijkt me van belang te onderzoeken of de overige sociale media haar steentje bij kan dragen bij het verstrekken van informatie over gezelschapsdieren in Nederland.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Consumentenplatform
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:14

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door Consumentenplatform »

aansluitend op de vorige stelling zouden we ook graag weten welke rol jullie andere partijen in de voorlichting geven:

17 juni 2011 heeft het consumentenplatform gediscussieerd over ‘ongerief bij gezelschapsdieren’ en de rol die andere partijen, zoals verenigingen van dierhouders, dierenartsen, belangenorganisaties, retail en de voedingsindustrie kan spelen.

Stelling: ‘Het is in het kader van (maatschappelijk) verantwoord ondernemen van belang dat deze partijen ook zelf voorlichting over ongerief bij gezelschapsdieren verzorgen.’

Voor meer informatie kijk op http://www.consumentenplatform.org
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door Adriana »

helaas heeft het consumentenplatform intussen niet de moeite genomen om een reactie te geven op onze berichten en meedenkwerk hierboven.

het maatschappelijk verantwoord ondernemen is hier denk ik niet van toepassing want dit is een kattensite met heel veel voorlichting en daaraan gekoppeld een kattenforum, idem met bovendien veel informatie/naslag en actieve meedenkers bij problemen.

zie niet zo goed wat wordt bedoeld met 'deze partijen' en wat wordt bedoeld met ongerief bij gezelschapsdieren.
hier staat dus 'bij' en niet 'door', dus geen overlast maar welzijn.
de hele Nederlandse veehouderij weet genoeg en krijgt genoeg aan voorlichting..

en toch en toch.. en toch.. hoezo welzijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door Anne »

Heel toevallig heb ik hier van de week nog over nagedacht, het houdt me bezig sinds Happy blaasproblemen heeft, misschien wel van de stress.
Is het hier te druk in huis? Moet ik een rustiger plaatsje voor hem zoeken?
Ik vind het allemaal vrij moeilijk.
Helaas kan Happy niet praten, hij kan alleen maar via zijn lichaam zijn signalen afgeven.
Ik sta hier wel open voor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5503
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door nellebel »

snap de vraag ook niet helemaal.
Wat ik wel heb gemerkt is dat asiels onderling ook heel anders reageren. ik heb asiels egzien waar ik geen kat meekreeg omdat ze bij ons alleen onder toezicht buiten kan. en volgens hen waren alle katten zwervertjes daar en dus gewend buite nte zijn (vond k absurd want een kitten kun je best nog binnenhouden). en andere asiels die niks vragen over je thuissituatie of je wensen en neem mee wat je wilt hebben.
voor mijn gevoel is deze selectie er wel meer bij raskatten (van goede fokkers dan) en ook bij honden.
kat wordt toch vaker als wegwerpartikel gezien helaas. als speelgoedje voor de kinderen, en als ze dan gaan krabben en bijten mogen ze naar het asiel.
Ook heb ik soms het gevoel gehad dat me een kat werd aangesmeerd bij het asiel in de zin dat ze me niet eerlijk hebben verteld over de gezondsheidsklachten (die achteraf duidelijk aanwezig waren, dus voor kenners zichtbaar).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door KoosjeCato »

Dat er veel leed voorkomen kan worden bij gezelschapsdieren door betere en vooral juiste voorlichting klopt in mijn ogen. Maar de mensen die juiste voorlichting nodig hebben zijn hier niet te vinden. Wel in dierenwinkels bijvoorbeeld, wanneer men een konijn gaat halen. Of bij de dierenarts, als het dier toch echt ziek is. Hoe vaak hoor ik dan niet dat er gewoon niet juiste informatie wordt gegeven? Een ratje alleen, een konijn samen met een cavia en een fret is net een kat voor de meeste dierenartsen?! Dus niet alleen meer informatie verstrekken, maar ook vooral en misschien wel des te meer, de juiste.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door pearlsofpassion »

Ook gewoon campagne op tv of op straat of zo.
Steriliseeracties duidelijker maken en folders verspreiden waarom dat zo nodig is, of gewoon tv-spots. Zo moeilijk is dat niet.
En dat zou van de overheid uit moeten komen vind ik.

Ipv op tv steeds omgekeerde zaken te laten zien. :evil:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door castratenkoor »

Wat ik ook niet snap van dierenartsen is dat pas als het te laat is, en de kat kan niet meer plassen van de blaasgruis, dat er dan pas voorlichting over voer gegeven wordt.
Dan krijgt men dieetvoer.

Ik ben er van overtuigd dat veel leed en pijn voorkomen kan worden als mesne goede adviezen krijgen, b.v. bij de eerste enting.

Toen de vriend van mijn dochter een kat uit het asiel haalde, met nota bene blaasgruis achtergrond, werd er gezegd dat hij rustig goedkoop voer uit de supermarkt kon geven.
Ik heb toen gezegd niet doen.
Hij heeft een uitkering, mijn dochter is toen Orijen voor hem gaan betalen.
En daar doet hij het prima op.
Alleen na hun verhuizing en het samengaan van haar en zijn katten, heeft hij een poos wild geplast.

Maar zo'n advies van het asiel, daar kan ik met mijn pet niet bij. Oh u heeft weinig inkomen, geeft niks meneer, koop maar euroshoppervoer...........
Dat voelt voor mij als lozen wat je lozen kan en weg is weg.
Maar misschien denk ik dan te negatief?!?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door pinguin »

dinie ik denk niet dat jij te negatief bent. ik denk dat er vele dierenasiels zijn die zulke slechte voorlichting geven.
voordat ik hier op het forum kwam wist ik niks over gezond voedsel. ik wist niet beter of dat goedkope voedsel is gewoon goed. tot dat ik hier kwam en eens begon te lezen en te vragen. ik schrok toch wel. maar als je dan voedsel advies van het dierenasiel vraagd dan krijg je als antwoord kijk maar duur voedsel is wel beter. maar meer info krijg je niet.
bij de dierenars krijg je ook alleen maar info over r.c en als je dan naar andere merken vraagd staan ze je heel raar aan te kijken.
en er moet zeer zeker meer voor lichting komen of het castreren van je dieren. van uit asiels word daar wel op gewezen en kan je korting krijgen. maar ik heb nog nooit 1 folder bij de dierenarts gezien die de noodzaak uitlegd waarom je dieren moet laten helpen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ongerief bij gezelschapsdieren

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, dat ligt in belgie dan wel. Folder met 'steriliseren=beschermen'. Bij alle DA'n waar ik al met mijn katten ben geweest.
Maar als je daar niet voor open staat lees je die toch niet en denk je: ja, zal wel... Ik wil ze dat toch liever niet ontnemen.
En ik schaam me ervoor dat ik dat uit ervaring weet... :oops: Zelfs na het lezen van de folder was ik vroeger niet overtuigd. Tis dat Kleintje me wel gedwongen heeft... (door een, gelukkig goedaardige, tumor te ontwikkelen onder invloed van de pil...)
Maar ik heb mijn lesje wel geleerd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie