Jaloezie?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Jaloezie?

Bericht door swelvet »

Hoi Allemaal,

Een tijdje geleden had ik de vraag waarom mijn kitten niet zo aanhalig was, jullie fijne tips opgevolgt en voila: hij is lekker aan t knuffelen en ik zie m er steeds meer van genieten! Hij zoekt me ook steeds meer op :)

Maar bij deze oplossing komt eigenlijk een probleem kijken. Ik heb een kater van ruim een jaar, omdat hij alleen was leek een vriendje een goed idee, wat het ook is want ze spelen heerlijk met elkaar en hebben elkaar vanaf het eerste moment geaccepteerd. Aan t begin sliepen ze bijelkaar wasde ze elkaar ook, nu de kleine kitten meer aandacht van mij vraagt gebeurd dat minder en gromt de oudere kater ook en geeft m een pets op zijn kop als hij erbij komt kijken (de kitten is een nieuwsgierig bengeltje :D). Wat moet ik hiermee aan? Ik probeer ze allebei evenveel aandacht te geven. Als ik de kater aai, aai ik de kitten ook. Geef ze hetzelfde voer, hetzelfde aantal snoepjes, zeg ze allebei gedag, corrigeer ze beide voor dezelfde fouten...Ik wil de kater ook niet op zijn kop geven als hij een pets uitdeeld want ik weet niet of dat goed is.. Corrigeren doe ik dmv het knippen met mijn vingers en nee zeggen, dit heeft altijd goed geholpen bij mij (nog steeds trouwens) hebben jullie hier ervaring mee? Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt voor jullie advies en tijd!

Liefss

p.s. ze spelen nog wel met elkaar en houden elkaar steeds in de gaten
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Jaloezie?

Bericht door Edana »

Ik zou ze het samen uit laten "vechten".
Naar mijn mening zet de oudere de jongere gewoon op zijn plaats en geeft hij zijn grenzen aan. Ik zou dit zelf niet corrigeren, ze komen er samen wel uit.
Het kan best zijn dat dit overgaat wanneer de kitten iets meer is gegroeid.
Fijn dat je kitten aanhaliger is geworden! Geniet er lekker van :)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Jaloezie?

Bericht door swelvet »

Jaa ik ben ook super blij met ze! Daarom vraag ik het ook wil ook dat ze het samen fijn hebben.

Dus ik moet me er niet in gaan ' mengen ' en ze allebei gelijkwaardig behandelen?
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Jaloezie?

Bericht door Edana »

Zou ik niet doen nee. Misschien doet die kleine wel iets dat de grote niet zint, wat ons als mens niet opvalt. En een kat kan best wat hebben van een andere kat.
Gewoon beiden aandacht blijven geven zoals je al doet :)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Jaloezie?

Bericht door Corrina »

Ik heb een situatie die hier wel een beetje op aan sluit. Ik heb 2 poezen. Moeder en dochter. De jongste was ongeveer 6 maande en moeder 3 jaar toen ik ze uit het asiel haalde. Ze hadden ook al apart van elkaar gezeten, en nadat ik had besloten om ze uit het asiel te halen werden ze weer bij elkaar gezet. Hier fleurde ze allebei van op. De eerste maanden bij mij lagen ze ook nog wel eens bij elkaar of wasten ze elkaar, maar nu (een half jaar later) spelen ze alleen nog met elkaar (achter elkaar aanrennen, "verstoppertje spelen"). De oudste was eerst bang maar heb haar vertrouwen nu wel gewonnen. De jongste was gelijk m'n vriendinnetje. Beide komen dus voor aandacht en knuffels bij mij maar lijken niet zoveel meer met elkaar te hebben. Ik vind dit wel jammer. Heeft het misschien te maken met de leeftijd en het wilde gedrag van de jongste (1 jaar en soms nogal lomp bovenop haar moeder springen om te stoeien waar die dan weer niet van gediend is want stoeien doet ze liever met haar kong)?? En zijn er manieren om ze weer nader tot elkaar te brengen? De situatie nu is ook prima hoor maar ik vroeg me af of mensen misschien dezelfde ervaring hebben gehad en hoe dat verder is gelopen. Ergens ben ik bang dat er misschien een moment komt waarop ze elkaar misschien wel helemaal links laten liggen of vijandig gaan worden. Dat zou ik erg jammer vinden..
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Jaloezie?

Bericht door MarjanR »

Ik vind de titel eigenlijk niet meer kloppen :)

Allereerst; katten kennen geen jaloezie.
Dat wordt door ons echt verkeerd uitgelegd.
Als de ene kat op schoot ligt, en de ander komt erbij is dat meer een kwestie van "hey, ik wil dat ook wel".
Als de kat die al op schoot lag reageert met een mep oid dan is het een kwestie van "jemig, ik schrik me suf. Gek!" of "ik heb nu even geen zin in je, ga weg".
Het is geen jaloezie. Dat komt alleen bij mensen voor (die denken namelijk veel dieper en ingewikkelder na. Bij katten is het denkwerk redelijk primitief).

Of katten weer klef met elkaar worden weet ik niet. Misschien wanneer de jongste wat rustiger is geworden (jaar of 2/3).
Maar je kunt het niet sturen. Helaas, anders had ik thuis ook wel kleffe katjes. Maar nee, mijn katjes zijn alleen klef naar mij toe.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie