Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Hallo kattenlovers,

Jammer dat mijn eerste post hier meteen zo negatief is maar ik ben nogal wanhopig op dit moment.
Mijn vriend en ik hebben 2 katten, ayla van 2 via de zwerfkattenstichting ( niet gechipt of gesteriliseerd) en Snooki van 1 jaar via een vriendin ( niet gechipt of gesteriliseerd).

In onze woonkamer is een raam wat met een haak altijd op een kier staat en dit haakje kunnen zij ook niet openmaken. Helaas hebben ze ook al 2 maal geprobeerd via dit raam in te breken.

Vorige week zaterdag zijn wij om half 8 's avonds naar vrienden gegaan. Toen wij om half 2 's nachts thuiskwamen stond het raam wagenwijd open. We renden snel naar binnen en ja hoor allebei onze poezen waren weg. In paniek renden we beide weer naar buiten waarbij onze oudste poes Ayla direct naar binnenschoot.
Omdat de twee poezen erg hecht zijn hadden we verwacht Snooki ook in de buurt aan te treffen. Ik heb die nacht gezocht tot 7 uur 's ochtends en meerdere keren die dag in en rondom de wijk, haar naam roepend en rammelend met voer.

Maandagavond kwam ik thuis en zag ik haar zo'n 15 meter van de voordeur af staan. Met mijn stomme kop in paniek op haar afgerend en weg was ze natuurlijk :oops: Ik was wel hartstikke blij om mijn meisje weer te zien. De dag erna ging ik rond 11 uur zoeken en spotte haar in een boom ongeveer 4 meter hoog. Ze zag mij ook maar reageerde nauwelijks, een scheve blik en een miauwtje konden er net vanaf. Daarna heb ik wat vis rondom de boom gelegd en toen ik 15 minuten laten ging kijken was de vis op en de poes weg :-(

Daarna heb ik woensdag en donderdag gezocht maar niets gehoord, gelukkig gaf een van de buren (ongeveer 15 huizen verder) aan dat ze 's ochtends bij hem in de tuin lag maar wegrende toen ze hem zag.
Vrijdagavond zag mijn vriend haar toen hij de hond uitliet, ze kwam even dichtbij maar rende toch weer weg.

Vannacht rond half 2 ging ik weer zoeken en rammelen met haar voer. Opeens hoorde ik vlak naast me haar kattenbel en zag ik haar rennen. Ik liep terug en toen ze door het hekje wou springen, sprong ze bijna op me. Helaas rende ze daarna weer de struiken in.

Heeft iemand tips of ideeën om haar wat dichterbij te lokken/vangen zodat ze weer mee naar binnen kan. Ik wil absoluut geen buitenkatten en kittens ook want er zijn al zoveel ongewenste dieren. Ik hou ontzettend veel van haar en mis haar steeds en de andere poes word ook steeds somberder.
Ik heb geen idee waarom ze zo angstig reageert op mij en m'n vriend en ook geen idee hoe we haar vertrouwen kunnen winnen.

Sorry voor de lap tekst maar ik ben zo verdrietig al de hele week, geloof dat het nu allemaal eruit komt :oops:

Alvast bedankt voor jullie moeite !
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Wil er wel even aan toevoegen dat ik me besef hoe stom het is om mijn poezen niet te chippen of steriliseren maar daar verander ik op dit moment niks aan. Zie dat mensen het bericht wel gelezen hebben, ik hoop echt dat jullie tips hebben want ik ben een beetje een wrak op dit moment.
Maak me namelijk echt zorgen dat ze echt niet meer naar binnen wilt :(
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door castratenkoor »

Om herhaling te voorkomen zou ik dat raam of niet meer op een keer zetten 0f een slot erop.
Met je tweede bericht geef je al aan te weten wat er verder aan schort, dus daar zal ik geen kritiek op geven.

Wat me als vangadvies wat lijkt is als je een afgesloten hal of keuken voor en/of achter - de buitenste deur open, de tweede deur dicht en wat lekkers neerzetten, in de hoop dat ze naar binnen gaat.
En dan van buiten om benaderen om als ze erin zit de deur te sluiten.
Dus regelmatig achter en voorom lopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Ze komt helaas niet bij de voordeur want de hal staat inderdaad continue open. Ze zit bij om de hoek op de achtertuin van de buren hier kan ze goed schuilen en daar tegenover veel bosjes om te jagen en te spelen. Dierasiel en Amivedi geven aan een vangkooi te halen omdat ze zo dichtbij zit maar geen aanstalten maakt om naar huis te komen. Ik zie hier nogal tegenop en wil haar eigenlijk op een vriendelijkere manier naar me toe lokken.
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door achtpuntzes »

misschien kun je proberen een vangkooi te lenen bij het plaatselijke asiel?

oh, overheen gelezen dat je die optie niet ziet zitten...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Ja ik twijfel erover, heb gisteren foto's gezien van katten die zichzelf verwonden als ze vastzitten, daarnaast zijn er erg veel buitenkatten in onze straat en wil ik die beesten niet traumatiseren of stel ik me nu aan ?
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door castratenkoor »

Het zal geen prettige ervaring voor haar worden in een vangkooi, maar ik zou het toch wel doen een vangkooi neerzetten. Elke dag los buiten is er een teveel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Ja dat gevoel heb ik ook heel erg, mijn vriend doet er echt nonchalant over omdat hun altijd buitenkatten hebben gehad. Maar juist omdat ik weet hoe slecht ertegen kan wil ik vermijden dat ze gaan wennen en buiten en iedere dag buiten levert risico's op. Ongewenste kittens, vechten, ziektes of nog erger onder een lopen ik moet er niet aandenken. We hebben nu een systeem bij de voordeur en gang. Deur staat open en op de gang sardientjes en door het raam kunnen wij de voordeur dicht trekken. Vanavond ga ik met wat sardientjes het veld op waar ze nu 3 avonden gespot is. Heb eigenlijk geen idee of ik dan het eten moet achterlaten, blijven vasthouden of me verstoppen. Ben namelijk ook bang dat ze na een mislukte vangpoging zich helemaal niet meer laat zien.
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Cerna

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Cerna »

Misschien kun je het volgende proberen: wanneer je de kat ziet, ga je op je knieën zitten zodanig dat je goed stabiel zit en niet meer hoeft te bewegen. Dan probeer je haar te lokken met de vis. Zodra ze dichterbij komt en op grijpafstand, doe je nog steeds niets; je houdt de vis vlak bij je en beweegt niet en zet dan het bakje wanneer de kat links van je is, rechts en wanneer ze rechts van je is, dus links. Ondertussen praat je heel zachtjes geruststellend tegen haar.
Ze moet nu voor je langs om bij het bakje te komen (beter is nog om de vis los in de hand te houden zodat ze ook echt dichtbij komt) en zodra ze de vis wil pakken en dus even afgeleid is, grijp je haar. Niet aarzelen of voorzichtig want dan is ze weg.

Ik heb het op deze manier met leverworst een keer gedaan bij een hele schuwe kat van mij en dat lukte dus. Waarschijnlijk 90 procent geluk, maar toch het proberen waard en anders toch een vangkooi.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door castratenkoor »

Toch wel riskant hoor om het zo te doen. Als ik dat met Bob zou doen dan zou ik echt open liggen......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Cerna »

Tjaa, dat risico kun je lopen, maar dat heelt wel weer en je hebt in ieder geval de kat terug!
De kat waarover ik sprak heb ik samen met de brandweer uit het riool gevist; had de eerste 6 weken van zijn leven nog nooit een mens gezien en wilde ook later nooit opgepakt worden, raakte dan helemaal in paniek. Tòch was dit de enige manier. Je hebt ook maar één kans en moet gelijk met beide handen het lijf goed vastpakken en dan kat tegen je aan en snel naar binnen.
Och, vaak zijn ze zo beduusd door wat er gebeurt en door alle vreemde indrukken buiten en natuurlijk moet je niet bang zijn voor een haal (bijten zal niet gauw gebeuren, denk/hoop ik).
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Nou gisteravond tegen half 11 samen met vriend naar buiten gegaan met voer en sardientjes. Samen rustig gaan zitten en zachtjes haar naam aan het roepen. Opeens horen we haar kattenbel, ze kwam echt van de andere kant van het veld aangesprint. We zien haar over de berg rennen en ongeveer zo'n 8 meter tegenover ons ging ze in de bosjes zitten. We bleven rustig zitten en roepen en hoorde haar belletje rammelen maar dichterbij kwam ze niet. Dit heb ik later nog 2 keer herhaald.
Ben op zich al erg blij dat zij nu aankwam rennen ipv weg te rennen. Ik wil dit nog 1 of 2 avonden proberen en als ik haar dan niet heb dan toch maar de vangkooi.
Heb nu al 3 katten die steeds bij mijn voordeur zitten te schooien om eten, maar ik blijf sterk want ik weet dat ik ze er niet mee help.
Nooit gedacht zo gehecht te raken aan mijn kleine meisje !
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Gisteravond ook continue haar belletje bij ons de buurt gehoord, als wij verder liepen liep ze mee maar wel op een afstand van minstens 10 meter. Ze zat nu wel op een hele andere plek in de week dan waar ze tot nu toe steeds gezien is. Dit maakt het nogal moeilijk om te bepalen waar ik de vangkooi moet gaan zetten. Ik zie heel veel katten bij ons voor de deur omdat hier ook voer staat maar heb mijn eigen kat hier nog nooit gezien.
Zet ik de kooi dan toch voor de deur of achterom op het veld waar we haar nu 4 keer gezien hebben. Ben wel bang dat ze niet in de kooi gaat, ze is nu 9 dagen buiten maar lijkt niet echt op het voer te reageren.. Of ze is te bang, of ze vangt haar eigen eten of iemand voert haar.
Bah wat voel ik me vreselijk zeg..
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou de kooi zetten waar je haar gezien hebt. Niet aan je deur. En regelmatig controleren dat er geen andere kat in zit.
Niet in de buurt blijven natuurlijk, anders komt ze misschien niet meer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Roxanne87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 aug 2011 13:25
Locatie: Geleen

Re: Kat voor het eerst buiten, lijkt bang en komt niet terug

Bericht door Roxanne87 »

Heb zojuist even achterom met haar bakje gerammeld en na even volhouden hoorde ik inderdaad haar kattenbelletje weer. Heb het voerbakje daar even neergezet omdat ik haar wil motiveren om aan die kant van de wijk te blijven omdat vanaf morgen daar ook de vangkooi opgezet gaat worden. Ik hoop echt dat die kooi gaat werken, vind het zo'n onwerkelijk idee dat ze dichtbij is en misschien nooit meer thuis komt.
Spike (10) herder via asiel,Ayla (2) htk tijger via zwerfkattensticht, Snooki (1) htk zwart met wit net terug na 10 dagen ontsnapt te zijn :D
Plaats reactie