Nieuwe kat bij dominante poes van 1,5 plaatsen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
polichinelle
Huiskat
Huiskat

Nieuwe kat bij dominante poes van 1,5 plaatsen?

Bericht door polichinelle »

Hallo,

Poes Bob is anderhalf jaar oud (woont sinds ze 8 weken was bij mij) en ik zou er graag nog een tweede kat bij willen. Vooral omdat ik binnenkort veel minder thuis ga zijn en het veel gezelliger is voor Bob.

Zelf maakt het me niet uit wat voor kat qua leeftijd en karakter erbij komt, zolang het uiteindelijk maar samen gaat. Bob is een vrij dominante poes en ontzettend eigenzinnig en krengerig af en toe dus ik weet niet wat het beste gaat werken. Moet ik een poes of een kater nemen, een kitten, eentje van dezelfde leeftijd of juist een oudere?

Hebben jullie tips/ervaringen voor mij?

Nathalie
Adriana

Re: Nieuwe kat bij dominante poes van 1,5 plaatsen, help!

Bericht door Adriana »

we hebben heel erg veel topics over acceptatie en gedrag, lees je daar eerst eens in.
en ik denk dat niemand van te voren kan voorspellen of het elkaar verdraagt.
als je een kitten overweegt, doe er dan twee, want grote kans dat het kitten geen aansluiting bij de poes vindt. bovendien is een kitten heel erg druk en wil vooral spelen en ravotten en ik vermoed dat een poes van anderhalf toch al wat rustiger is.
spreek het door bij het dichtstbijzijnde asiels en ook of het verstandig is.
er zijn poezen die heet liefst alleen zijn en blijven en daar ook happy mee zijn...
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Nieuwe kat bij dominante poes van 1,5 plaatsen?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je poes alleen opgegroeid is, zou ik zeker naar een asiel met proefperiode en teruggeefgarantie gaan. De kans dat je poes helemaal geen andere katten meer aanvaard is wel reëel.
Ze is nog jong, en zal het misschien nog wel leren (al is 8 weken wel erg jong om al geen contact meer gehad te hebben), maar dan zal je er erg veel tijd in moeten steken. Sommigen zijn van nature sociaal, maar als je zelf al aangeeft dat ze niet erg tolerant is, zou ik verwachten dat er wat problemen komen.
Dominant is trouwens iets anders dan intolerant, dominant kan je pas weten als ze een vriendje heeft en uit zich niet in blazen, grommen of meppen maar in subtiele lichaamstaal en vb eerst mogen eten van de ander.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nieuwe kat bij dominante poes van 1,5 plaatsen?

Bericht door castratenkoor »

Het zou koffiedik kijken zijn een zinnige voorspelling te doen. Ik denk dat de meeste kans van slagen twee kittens erbij nemen is. Dan hebben de kittes heel veel aan elkaar en als de poes niet wil zullen ze die hopenlijk meer met rust laten.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie