Vraagjes over m'n Bengaal

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Stuart
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2011 20:03

Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door Stuart »

Hi,

Eergisteren heb ik een bengaal gekocht.
Het is echt een geweldig diertje, super lief en ook erg actief+slim gelukkig.
Er zijn echter een paar dingen waar ik wat vragen bij heb.

Hij wil niet drinken als ik water voor hem neerzet, ik roer er dan in maar hij doet er niet veel mee.
Als hij dorst heeft rent hij naar de douche en gooit hij het doucheputje eruit om vervolgens uit de goot te drinken!
Het lijkt me verstandiger voor hem om gewoon normaal kraanwater te drinken, drinkt hij dat douchewater omdat daar meer kalk oid in zit?
Heb in ieder geval het putje goed schoongemaakt zodat hij minder snel een bacterie binnenkrijgt maar ideaal is het zeker niet.
Ik hoop dat ik hem uiteindelijk gewoon water kan geven maar ik weet niet wat ik moet doen.

De tweede vraag is of het een vereiste is dat hij een maatje krijgt.
Op dit moment is hij super aanhankelijk en hij spint en knort ook wel als hij gewoon rustig op de krabpaal ligt.
Bij z'n oude huis had hij een andere kat om mee te spelen, hij is nu 2 jaar.
Vandaag heb ik een lading aan speeltjes gekocht zodat hij zich bezig kan houden, binnenkort kan hij ook de tuin in.
Hij is nu wel super op z'n gemak terwijl hij bij z'n oude huis heel schuw was, gelukkig ben ik opgegroeid met een kat en weet ik hoe je ermee om moet gaan.. hij is nu dan ook best happy met me.
Het enige waar ik mee zit is dat hij niet naar buiten kan en dus nooit andere katten ontmoet, ik hoop dat dit niet uitmaakt.
Hij loopt me nu veel achterna wat wel een teken is dat hij een maatje zoekt (al ben ik dat wel voor hem hoor, zo veel als ik kan).


mzzl, Stuart
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door Ilone »

Je eerste vraag: je zou eens kunnen overwegen om een drinkfontein aan te schaffen. Hierbij heeft hij altijd stromend vers water, en dit stimuleert vaak om te drinken. Ook zou ik gewoon op meerdere plaatsen een bakje water zetten.

Je tweede vraag: Een kat is doorgaans wel erg blij met een maatje ja.
Maar het hoeft niet, er zijn ook genoeg verhalen van solokatten. Maar aangezien jouw kat opgegroeid is met andere katten is de kans groot dat hij een maatje mist. Met z'n twee kunnen ze lekker ravotten en uitleven. Als jij het geen probleem vindt om er een tweede bij aan te schaffen zou ik het vooral proberen. Je kan altijd in het asiel kijken of er een "match" is. Bij een asiel kan je nameiljk de afspraak maken dat je het beestje terug kan brengen mocht het niet klikken.
Is je tuin afgeschermd trouwens? (lijkt me wel aangezien je zegt dat hij niet naar buiten kan ;) )
Een bengaal is voor zover ik weet vrij actief, dus veel speeltjes zou ik wel aanschaffen. Heb je (grote) krabpalen waar hij zich uit kan leven?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Stuart
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2011 20:03

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door Stuart »

Ja hij heeft gelukkig genoeg om mee te spelen, en de krabpaal is vrij hoog en met plateaus.
Hij ligt graag op de krabpaal en leeft zich er helemaal uit, heb er ook wat dingen met elastiek aan opgehangen.
Om de tuin komt een hek maar ik moet nog even goed bekijken hoe dat moet, schuine randen boven of is dat niet nodig?

Ik las dat een maatje vaak wordt aangeraden maar een 2e kat is wel dubbel zoveel verzorging en als dat niet nodig is houd ik het liever bij 1, dan kan ik hem ook al m'n aandacht geven.
Als hij het nodig heeft is de keuze simpel maar als ik kan kiezen, liever niet dan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en bengalen zijn tegenwoordig kennelijk helemaal in..!
katten zijn met drinken rare wezens.. hier begrijp ik er niks van.. drinkfontein wordt erg regelmatig verschoond, ze hebben waterbakken in diverse formaten, buiten op het balkon twee grote emmers met vijverwater en waar kom ik ze af en toe tegen? op de schotel van het toilet..! en zodra er een kraan wordt opengezet, zit er een grijze klont tussen om kraanwater te lurken.. k heb zo ongeveer alle soorten water al geprobeerd maar het wisselt ook wel met de dag..
en intussen heb ik het opgegeven en controleer de plassen in de kattenbakken en dat gaat goed.
en ze krijgen ook natvoer om zeker te zijn dat er genoeg vocht binnenkomt..

kijk even bij castratenkoor/dinie voor een voorbeeld van een kattenren. ik vermoed dat bengalen redelijke uitbrekers zijn, hij is toch wel gechipt hè?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door Ilone »

Ik zou wel schuine randen aan het hekwerk doen inderdaad ;) anders klimt hij er zo overheen!
Als je zoekt naar kattenren of tuin afschermen dan vind je vast foto's van mede forummers die dat hebben gedaan, zo heb je een voorbeeldje. (aziraphale heeft bijvoorbeeld een afzetting met zo'n schuine rand naar binnen.) Wel fijn dat je je tuin af gaat schermen trouwens.

Wat je ook eens kan aanschaffen, als je dat al niet hebt ;) , is een Kong Kickeroo. Daar kunnen ze zich héérlijk op uitleven! Lekker trappen enzo :-) Een opgerolde handdoek heeft geloof ik ongeveer hetzelfde effect.

Op zich heb je wat kosten betreft niet eens zo heel veel meer kosten met 2 katten hoor. Tuurlijk is het meer als met 1, maar je krijgt er natuurlijk ook wel heel veel plezier voor terug ;) want wat is nou heerlijker om 2 ravottende of kroelende katten samen te zien? ;)
Maar, blijft natuurlijk altijd jouw keus.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door Edana »

Wij hebben ook een drinkfontein voor Pepijn, maar het liefst blijft hij uit de kraan drinken ;).
Zoals al gezegd, katten zijn echt rare drinkers!

Persoonlijk lijkt mij twee katten minder verzorging dan 1. Zoals je zegt loopt hij nu achter je aan, zal dan een stuk minder zijn. Ook kunnen ze elkaar lekker verzorgen door te wassen en elkaar vermaken :). Maar vooral niet nog een kat aanschaffen als je er niet volledig achter staat :)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door silfje »

wij hebben sinds vorig weekend ook bengaaltjes, wij hebben er 2, een poes van bijna 3 die herplaatser was van een cattery en een kitten van een half jaar van een andere cattery.
Wij zijn door de weeks overdag niet thuis en zo hebben ze vriendschap aan elkaar.
Binnen 3 dagen lagen ze al naast elkaar op de bank, en als de kleine mauwt komt de grote poes aanlopen , een soort pleegmama, heel lief :)

eerst dronk florence, de grote kat, ook niet veel uit het rvs bakje, ik heb een plastic bakje met een reservoir gekocht dat automatisch het water aanvult, kost ongeveer 5 euro bij de dierenwinkel, en daar drinken ze allebei graag uit. Het rvs bakje gebruik ik dan maar als natvoer bakje. Misschien geeft het rvs drinkbakje wel een smaak af aan het water.

ze komen bij ons nog niet buiten, eerst een manier vinden hoe ik de tuin catproof maak, zonder dat hij eruit gaat zien als een gevangenis. Ik kreeg van mijn vader het advies ze pas naar buiten te doen als ze 6 weken in huis zijn, omdat ze dan weten waar hun nieuwe huis staat, en we hebben ze nog maar een week dus haast is er nog niet bij.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door Adriana »

ik zou het rvs bakje helemaal niet meer gebruiken voor de katten want rvs geeft een nare smaak/lucht af als het in contact komt met sommige stofjes.
we hebben een topic over een bengaal, waarbij de vraag was hoe groot de diefstalkans was bij het naar buiten laten gaan, missch heel informatief om voors en tegens door te nemen..
en ach, gevangenis, t is maar wat je zelf daarvan vindt en in mijn geval zou ik de veiligheid van mijn lieve katzels vóór laten gaan.
bij dinie castratenkoor in het fotoalbum staan foto's van een grote kattenren, bij JLC in het fotoalbum hoe ze haar tuin met een net heeft beveiligd en er is ook een schutting met schuine wanden op pagina 29 bij Bo & Bella als voorbeeld met foto's.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Vraagjes over m'n bengaal

Bericht door helskinky »

Hoi en welkom
Ik zou meer aan een ren denken dan een tuin afschermen, of je moet erg hoog gaan. Mio klom hier overal overheen,. zelfs een hoge afscherming met schuine overhang
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door achtpuntzes »

denk eraan met het afzetten van je tuin: een bengaal kan zo 2 a 3 meter hoog springen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door silfje »

een net over de tuin is hier geen optie omdat er midden in de tuin 2 bomen staan.
We hebben ze vorige week aan een tuigje "uitgelaten"in de tuin (eigelijk liet de kat ons uit :) )
sindsdien zitten ze steeds voor de keukendeur en willen ze de keuken in omdat die naar buiten leidt.

Cat-proof maak ideën zijn welkom eventueel met pm zodat ik niet iemands topic kaap...

@ stuart, zijn jou katten ook zulke kletskousen? Onze katten miauwen best veel.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door pearlsofpassion »

Je mag best aansluiten bij een topic hoor. ;-)
Zeker als er al een tijdje niets meer gezegd is, of het een algemeen onderwerp is. Liever aansluiten zelfs, zo blijft alle info bij elkaar en is het overzichtelijk. ;-)

Kijk eens in het topic 'kattenren'. Daar vind je veel info, ook over tuinafzettingen, al zijn de eerste berichten vrij oud en de foto's niet meer zichtbaar. Op de laatste pagina's vind je wel foto's van recente zaken en een link met heel veel info over tuinen en balkons afzetten en rennen bouwen.
Veel succes! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door silfje »

dank je, ga ik doen!
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door silfje »

ik kan het topic "kattenren"niet vinden, onder welk onderdeel staat hij?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes over m'n Bengaal

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ren is 10 meter lang bij 1,5 breed. Het eerst stuk wat aan het huis vast zit is smaller. ze kunnen via een kattenluik de ren in en uit.
Hij is opgebouwd uti losse kennelplaten die je met hulpstukken in en uit elkaar kunt halen. Makkelijk mee te nemen met verhuizing.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie