Is onze poes zwanger?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
J147
Kitten

Is onze poes zwanger?

Bericht door J147 »

Hallo,
onze poes is van 17 mei 2010 en is dus nu net iets ouder dan 1 jaar en 3 maanden. 22 juli heb ik gezien dat een kater haar heeft gedekt (ze was voor de derde of vierde keer krols). één keer heb ik het gezien en een tijdje later hoorde ik onze poes weer schreeuwen vanuit de tuin, dus ik denk dat hij er twee keer op is geweest. Nu vraag ik me alleen af of een poes zwanger kan zijn na maar 1 keer gedekt te zijn. In haar gedrag is op zich niet heel veel veranderd. En ik durf niet goed te zeggen of haar tepels nu ANDERS zijn dan eerst. ik heb op de volgende link (Picasa) een foto van haar tepels nu. Is dit een kenmerk van een zwangere poes? Of verbeeld ik het me :(
Ik heb het idee dat ze haar achterpoten wat meer uit elkaar houdt als ze ligt, of ga ik me nu dingen inbeelden? (zie ook foto)

https://picasaweb.google.com/1153900294 ... feat=email

Hopelijk kunnen jullie me vertellen of dit een kenmerk is en eventueel tips geven waar ik vanaf nu op moet letten. We zijn nu precies 1 maand verder dan de dekking.
Tips, kenmerken, advies waar ik nog op moet letten, alles is welkom! Alvast bedankt!

Gr. J147
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een krolse poes buiten laat komt ze zo goed als zeker zwanger terug. Daar dient krolsheid dan ook voor. Het verbaast me enorm dat je over een derde of vierde keer praat :shock:
Als je er een kater bij gezien hebt al helemaal, dan weet je toch gewoon zeker dat ze daar zwanger van wordt? Dat is niet zo moeilijk...
Krolsheid stopt niet voor ze goed gedekt geweest is, dus tenzij ze een gecastreerde lover heeft die haar dagelang bewaakt en alle andere echte kater wegjaagt (wat meestal dus niet gebeurt), wordt ze er zwanger van.
Als je niet wil dat ze zwanger wordt, moet je haar laten steriliseren. Beste leeftijd is 6 maanden. Krols zijn is een enorm energieslopende bezigheid en absoluut niet aangenaam voor de poes (kater doet haar pijn en ze zit met enorme tegenstrijdige gevoelens).

Je zou haar nog naar de DA kunnen brengen, vandaag of morgen om te laten aborteren en meteen steriliseren. Maar ze is al een maand ver, wat erg veel is.
Toch zou ik het overwegen, er zijn al zoveel kittens teveel en zoveel katten die geen thuis hebben.
Als je dit nestje toch besluit te houden, ga je dan goed inlezen over wat er allemaal kan mislopen en wat je allemaal moet in huis halen. Dat je de kittens goed moet wegen en kijken of ze moeten bijgevoerd worden. En hou je poes onmiddelijk binnen, voor je het weet bevalt ze ergens onder een struik, en dat wil je zeker niet hebben!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
J147
Kitten

Re: help Is onze poes zwanger?

Bericht door J147 »

Ja, we hopen ook dat ze zwanger is hoor, nog even voor de duidelijkheid. Alleen we weten het dus niet. Heb op internet een hoop gezocht en gevonden dat dus de tepels verkleuren (vraag me alleen af of ze dan dus lichtroze zijn zoals bij die van ons) en of we nog meer dingen kunnen zien. Onze poes blijft altijd binnen, we laten haar alleen in onze eigen achtertuin en ze gaat er nooit uit. 's Nachts is ze ook binnen, ze is enkel buiten als het mooi weer is en wij thuis zijn om ze buiten te laten. Alle andere keren dat ze krols was, hebben we haar binnengehouden, omdat ik ook had gelezen dat het niet goed is als ze de eerste keer krols is om dan zwanger te worden. Dus hebben expres gewacht met haar buiten laten tot ze al zeker 2 keer krols is geweest. Onze poes is een mengeling van verschillende rassen en zal waarschijnlijk ook halve raskittens krijgen. Dus een thuis vinden gaat niet moeilijk worden. En als we geen thuis vinden, hebben de kittens hier een thuis. Dus geen zorgen, we dragen goede zorg voor onze poes. Alleen omdat dit de eerste keer is dat we een nestje willen, weten we niet goed of ze zwanger is en of we dat al kunnen zien in dit stadium. Vandaar de vraag, ik hoop dat iemand meer weet en kan helpen aan de hand van o.a. de foto's. Bedankt. Gr.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Als je poes een kruising is, en de kater is kruising, dan zijn de kittens ook gewoon kruisingen en dus HTK. Daar zitten de asielen vol mee.
Helemaal niets bijzonders.

Als je zo graag een nestje wil, en je wil goed voor haar zorgen, waarom laat je haar dan dekken door zwerfkaters? Weet je wel hoeveel ziekten ze daarvan kan krijgen? Kattenaids is ook niet om mee te lachen, vind ik. Bovendien komt ze zo in gevechten terecht tussen katers onderling en nog zo'n zaken.
Als je het echt goed wil doen, moet je wachten tot ze minstens anderhalf, beter 2 jaar oud is. Maar krols zijn is inderdaad ook heel erg slecht.
Ik zou ook verwachten dat je haar niet zou laten dekken voor je zeker weet dat je de kittens kwijtraakt. En dan nog, zoals gezegd zitten de asielen vol, ik vind het onverantwoord om er zomaar bij te gaan maken.
Ik hoop dat je je nu dan wat beter gaat inlezen over het krijgen van kittens (hier op het forum kunnen we je minder helpen, want we zijn hier niet zo voor de pretnestje, laten we het zachtjes uitdrukken), want dit is overduidelijk een zwangerschap en je vraag doet dus het ergste vermoeden voor het vervolg.
Sorry, ik hoop echt van harte dat je je er nu deftig aan gaat zitten zodat je goed voorbereid bent als de kitten over een paar weken komen. Dat je goed weet waaraan je te verwachten en direct kan ingrijpen als er iets fout loopt. En hou je poes binnen! Zelfs al gaat ze enkel de tuin in, buiten wil je geen nestje hebben!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
J147
Kitten

Bericht door J147 »

Geen zorgen, ik zal echt wel genoeg onderzoek doen en tips vragen aan de dierenarts en iemand die ik ken die al heel wat nestjes heeft gehad. Wij dragen hartstikke goed zorg voor onze poes en geven heel veel om haar. We laten haar echt niet zomaar aan haar lot over en haar eventuele kittens ook niet. Ik wil alleen zeker weten dat ze zwanger is voor we vanalles gaan aanschaffen. Ik snap dat u hier een sterke mening over heeft, maar als ze zwanger is, is het te laat om tips te gaan geven over wanneer je haar het beste kunt laten dekken en door wie. Ik doe alles voor haar en heb geen zin om discussie te voeren over hoe goed wij er zorg voor dragen of hoeveel we om haar geven. Als je nuttige tips hebt, hoor ik ze graag en bedank ik je hiervoor, maar in discussies heb ik geen zin. gr.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Aan de tips over laten helpen kan je ook in de toekomst nog iets hebben. Nu is het spijtig genoeg te laat, maar dat wil niet zeggen dat je er niet uit kan leren. ;-)
Nu, ik wil niet discussieren, gewoon informeren.

alleszins, hier zitten geen of nauwelijks mensen met nestjeservaringen. Er zijn er wel een paar hoor. Maar dit forum is tegen pretnestjes, en dus raad ik je aan om hulp te gaan zoeken ergens waar ze er wel veel vanaf weten.
Dat geldt ook niet voor elke dierenarts, en er zijn ook mensen genoeg die maar nestjes krijgen zonder te weten waar ze mee bezig zijn en waar het dus wel eens fout loopt.

Het was nooit mijn bedoeling te zeggen dat jullie niet het beste met je poes voor hebben, waar lees je dat? Maar ik vind wel dat je niet het beste voor haar gehandeld hebt (ivm ziekten en krolsworden) en ook niet voor het kattenprobleem (al veel te veel katten), maar zoals je zelf aangeeft zijn dat vijgen na pasen. Of je dat bewust gedaan hebt en de risico's overwogen hebt, of gewoon niet bij nagedacht, dat weet ik niet. Maar als het het laatste is, zou je eruit kunnen leren en het in de toekomst anders gaan doen.
Ik hoop echt, en ga ervanuit dat je het beste wil voor dit nestje en je best ervoor gaat doen. Maar dan is een DAbezoek voor een echo om te beginnen al niet zo slecht. ;-) Mensen gaan ook op echo bij de gynaecoloog en dan weet je hoeveel je er moet verwachten zodat je ook weet dat er geen achterblijven tijdens de bevalling.
Verder zal je toch echt ergens een ervaren iemand moeten zoeken die er echt mee bezig is en die iets weet van kittens grootbrengen met de fles. Het kan altijd zijn dat je dat ook moet doen, en haal die spullen ook in huis want je zal zien dat ze in het weekend bevalt, dat is typisch. :-)
Om die reden, kan je ook best met je DA afspreken hoe je hem ten alle tijde kan bereiken voor als het fout zou lopen en vb een keizersnede nodig zou zijn.
Ik wil echt niet zeggen dat je je poes slecht zou verzorgen, ik zeg gewoon dat er nog veel te leren is en dat ik hoop dat je dat ook gaat doen voor de kittens er zijn, zodat het niet te laat is.
Weet je al hoelang een zwangerschap duurt? (ongeveer 60 dagen maar het kan er wat rond wisselen). Zie je, inlezen dus. ;-)
J147
Kitten

Re: Is onze poes zwanger?

Bericht door J147 »

Oke, prima. Dan verstaan we mekaar.
Ik heb inderdaad al wel informatie gezocht etc. En ik zou vanaf volgende week en echo kunnen laten maken. Mijn tante heeft wel ervaring met dit soort dingen, dus tegen die tijd zal ze er misschien zelfs bij zijn en anders aan de tel. In principe is de gemiddelde datum dat ze moet bevallen 24 sept, maarja, net als bij mensen kan dat eerder of later zijn. We hebben al een stevige doos klaargezet en comfortabel gemaakt met een lekker fleecedekentje, zodat ze daar ook vast aan kan wennen. Ik heb een lijstje gezien met wat je in huis moet hebben, maar ga dat nog even navragen bij de dierenarts. Ook de voeding moet ik nog navragen, die moeten we over n paar weken ook veranderen dacht ik. Dus we wachten nog maar eventjes af tot volgende week. Als we dan nog steeds denken dat ze zwanger is, laten we waarschijnlijk een echo maken. gr.
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Is onze poes zwanger?

Bericht door MarjanR »

Mocht ze niet zwanger blijken, zou je dan aub nog eens heel goed willen nadenk of je echt wel wilt dat de kat zwanger wordt?
Ik weet dat het enorm leuk is, een nestje van je eigen kat.
En ik lees ook dat je echt wel een gouden mandje creëert wanneer je geen gouden mandje kunt vnden voor de kleintjes. En dat je ook het allerbeste voor hebt met je kat.
Maar weet je ook dat op latere leeftijd je kat kanker kan krijgen omdat ze een nestje heeft gehad?
Mijn kat is ooit per ongeluk zwanger geworden, en haar ben ik inderdaad kwijt geraakt aan kanker in haar baarmoeder.
En ik had haar echt veel liever laten inslapen omdat ze oud en versleten was.

En wist je dat je je ook kunt opgeven als pleeggezin voor asielkittens?
Dan heb je toch kittens in huis, en dan help je ook de asielen die zo overvol zitten.
En jouw eigenste poezel loopt geen risico.

Begrijp dat ik dit schrijf met de beste bedoelingen.
Voor jou en je katje. Maar ook ivm het overschot aan katten die we hebben.

Dus mocht ze niet zwanger blijken, denk er nog eens over na.
Mocht ze wel zwanger blijken dan zijn we benieuwd hoe het je vergaat.
Maar zoals Valerie al schreef hebben wij hier niet heel veel verstand van nestjes.
Je zou eens op een fokker-forum kunnen kijken of ze daar tips voor je hebben.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie