Acceptatie tussen mijn kat en een nieuw kitten poesje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
dounya
Kitten

Acceptatie tussen mijn kat en een nieuw kitten poesje

Bericht door dounya »

Mijn kater (Simo is 2 jaar) en sinds gisteren heb ik een kitten erbij gehaald( Jasmin) van 3 maanden. Simo was buiten nog, toen ik jasmin binnen had losgelaten. Hij kwam naar binnen en liep gelijk naar haar toe, maar jasmin was bang voor hem. Simo is wel voor haar gaan liggen, toen begon jasmin te blazen en simo schrok daarvan en begon terug te blazen.
Ik heb me stem opgeheven en simo geroepen dat het niet mocht. :enaughty: Hij vond dat niet leuk en ging elke keer naar zijn kattenbak, waarin jasmin was geweest. Hij vond het helemaal niks om zijn kattebak en eten te delen. Normaal als andere katten weleens binnen kwamen, deed hij helemaal niets en vond hij het niet erg. Hij deelde alles, ik vond dat altijd heel gek. :edoh: Ik heb nu sindskort de luik altijd dicht, heb dat bewust gedaan. Maar vlucht :-x hij naar boven en durfde niet meer naar beneden te komen. Elke keer als ik 'm pak en naar beneden met hem loop, raakt hij helemaal in paniek. Jasmin loopt dan wel onze kant op als ze simo hoort. Zij wil wel met hem spelen. Voor mij is ze dan wel bang. Maar hij wil echter niks van haar en begint te blazen en rare geluiden te maken. Ik heb de kattebak schoongemaak en kattegrind in gedaan en naar boven gebracht en zijn eigen eten ook. Voor jasmin heb ik dat ook beneden gedaan. Simo heb ik bij mij laten slapen, maar normaal vind hij het geweldig bij mij op bed. Ik stuur hem altijd met moeite naar beneden. Maar gisteren mocht hij eindelijk een keer wel bij me slapen, wilde hij niet. Hij heeft zich eerst verstopt onder het bed en is later in mijn kast gaan slapen. Geeft hij daarmee aan dat hij boos is? Vanochtend durfde hij weer niet naar beneden te komen en is net 1 keer geweest om alle hoekjes in de woonkamer en keuken te ruiken. Tot hij haar zag liggen en begon weer te blazen. Zo liep hij weer weg en jasmin keek heel zielig naar hem. Simo is het gewend om buiten te spelen, maar ik heb 'm gisteren en vandaag niet meer naar buiten laten gaan. Ik was bang dat hij straks niet meer thuis komt. Of ben ik nou van alles in mijn hoofd aan het halen. Hij vind het geweldig buiten en moet ik 'm nou wel buiten laten spelen? Hoe lang moet ik 'm boven laten zitten? Ik heb nu alle deuren boven dicht gedaan en toch blijft hij boven op de gang zitten. Wat raden jullie me aan? Alvast bedankt
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen mijn kat en een nieuwe kitten poesje

Bericht door castratenkoor »

ik raad aan het luik dicht te laten voorlopig. En de katten zelf het tempo te laten bepalen, dat kun je niet afdwingen op de manier die jij omschrijft. Katten verbieden te grommen en te blazen naar een kat die ze niet kennen is niet verstandig. Het is heel natuurlijkgedrag.
Ik zou beide katten heel veel aandacht geven, aaien en knuffelen als ze dat willen, met ze spelen.
En zeker niet straffen of verbieden.
Wat valeriaan druppelen wil ook nog wel eens helpen de scherpe kantjes eraf te halen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
dounya
Kitten

Re: Acceptatie tussen mijn kat en een nieuwe kitten poesje

Bericht door dounya »

Dankje Tijger. Ik probeer simo ook zoveel aandacht te geven, maar hij vertikt het om naar de woonkamer te komen. Hij komt alleen naar beneden als hij iemand hoort bij de voordeur. Het enige wat hij nu wil is naar buiten gaan. Maar ik zal proberen woensdag om valeriaan druppels te halen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Acceptatie tussen mijn kat en een nieuw kitten poesje

Bericht door pearlsofpassion »

Hij heeft het gevoel verdreven te zijn omdat jij hem verbood naar de nieuwe te blazen terwijl zij dat wel mocht. Dat was dus fout, maar goed, het is nu gebeurt. Het is dan aan jou om hem duidelijk te maken dat hij nog steeds op de eerste plaats komt. Dat doe je inderdaad door hem veel aandacht te geven, en natuurlijk komt hij niet beneden want hij heeft het gevoel plaats te moeten ruimen. Je moet dus duidelijk maken dat dat niet zo is, maar dat doe je niet door hem naar beneden te brengen of te dwingen. Dat heeft net het compleet omgekeerde effect.
Dat doe je door veeeel geduld te hebben, hem te overladen met knuffels en aandacht en heel voorzichtig stap voor stap met Jasmin kennis te laten maken. Positieve ervaringen daarmee linken, en dus wederom helemaal niets forceren! Echt niets!
Verhuis de tv desnoods naar boven of zo, zodat je meer bij hem in de buurt bent zonder iets van hem te verwachten. Hij moet terug vertrouwen krijgen dat je hem niets dwingt waarvan hij het gevoel heeft dat het verkeerd is.

En hou er rekening mee dat dat wat tijd gaat vragen. En dan bedoel ik weken tot maanden, dus stel je verwachtingen niet te hoog.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Hoeveel kattenbakken heb je staan? Het lijkt om één bak te gaan (maar misschien lees ik dat verkeerd) en dat zouden er eigenlijk wel drie mogen zijn.

Het aandacht geven is belangrijker hoor, maar dwing hem niet op de bak te gaan waar Jasmin ook op gaat.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, juist Mirjam, goede!
Las ik nog helemaal over. ;-)
Mirjam heeft volledig gelijk, je kan niet verwachten dat hij dezelfde bak gaat gebruiken. Dus 3 bakken en zeker dagelijks uitscheppen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie