Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
JannekeW
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011 13:02

Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door JannekeW »

Hallo medeforumleden,
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Janneke en ik heb samen met mijn vriend 2 prachtige dames. We hebben poes Loesje van 1 jaar en sinds 3 weken ook poezekitten Sansa van 4 maanden erbij. We zijn erg blij met deze heerlijke druktemakers.

Nu mijn probleem. Sansa (kitten van 4 mnd) lijkt het niet leuk te vinden om haar brokjes goed te kauwen. De Royal Canin Kitten36-brokjes slikt ze in 1x door en kauwt ze niet.

We zijn nu de Main Coon kittenbrokjes aan het proberen en die lijkt ze al beter te kauwen. Maar mijn partner voelt zich er niet goed bij om een kittenvoer te geven dat niet voor haar soort bedoeld is. Ze is namelijk een Europese Korthaar of tewel huis, tuin en keukenkitten.

De Hill's natures Best Kitten hebben we ook geprobeerd en lijkt goed te werken, maar die vinden wij erg duur. Van Royal Canin kopen we zakken van 10 kg en dan is het goed te betalen, maar de Hill's Natures Best kitten heeft alleen zakken van 2 kg en dan wordt het voor ons te duur.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie:
1. Hebben jullie nog suggesties voor een kittenvoer met grote brokken?
2. Of weten jullie misschien waar het aan kan liggen dat ze niet goed kauwt? Kunnen we iets anders doen dan we al doen? We zijn haar nu in een aparte ruimte gaan voeren om ervoor te zorgen dat ze genoeg eet, ze is namelijk ook wat aan de magere kant.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tips.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn ervaring is dat katten die echt niet willen kauwen, zich niet laten tegenhouden door grote brokken. Die van mij alleszins niet. Die kauwt net beter op kleine brokken, vraag me niet waarom. De grote gaan zo naar binnen, zelfs als er twee rondjes aan elkaar hangen, dan gaan ze in de lengterichting door het keelgat...

Ik heb verder geen tips, maar ik vraag me wel af hoeveel je katten eten! :shock:
10kg voor 1 kat voorheen? Daar doe je toch meer dan een half jaar mee? Brokken zo lang bewaren, en zeker in een aangebroken zak, is niet zo erg goed voor de kwaliteit en smaak.
En, als je twee zakken kittenbrokjes van 2 kg hebt, heb je toch al genoeg om haar te voeden tot aan de castratie waarna ze op adult voer mag? Ale, het is niet zo belangrijk natuurlijk, maar het viel me meteen op... ;-)
Ik zou die kittenzakjes gewoon op voeren en eens kijken wat je erna wil geven. Of ga je dat kittenvoer weggeven?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
kzin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2011 12:48
Locatie: Amersfoort

Re: Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door kzin »

Overleg eens met de assistenten van de da. Mijn kater (12 jaar) kauwde ook niet goed, met als gevolg veel tandplak. Ik heb nu speciaal voer van de dierenarts (Hills t/d). Dit zijn grote, brosse brokken die ze wel moeten kauwen om ze in stukken te bijten. Ik weet niet hoe groot jouw brokken waren, maar mijn brokken zijn 1 tot 1.5 cm in diameter. Ze kunnen ze echter wel vrij goed fijn krijgen.
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door miele2010 »

Hallo Janneke, als jouw kitten een moeilijke kauwer is zou ik juist afstappen van grote brokken en de kleinst mogelijke brokjes geven...
Hier hadden we hetzelfde probleem: ons Britje dat nauwelijks kauwt, gaven we de grote brokken British Shorthair van RC met als gevolg elke keer na het eten onmiddellijk braken. Nu geven we de delicate sensitive pro plan minibrokjes van purina. Hij kauwt nog altijd niet, slikt ze gewoon door maar hij braakt nooit meer!
Dus probeer liever met kleine brokjes, want kauwen kun je toch niet aanleren, ongeacht de grootte van de brok.
Succes toegewenst!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door Adriana »

probeer zelf sommige brokjes eens door midden te krijgen....
daar heb je een bankschroefje en mokertje voor nodig.
en kijk eens in een kittenbekje voordat ze gewisseld hebben...
toch niet zo raar dat ze niet kauwen en brokken uitkotsen. zijn ze niet op gebouwd, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door pearlsofpassion »

Tegen tandplak kan je beter stukjes rauw vlees geven. Dat poetst ze mooi schoon. Brokjes geven altijd gruis op de tanden wat de plak net veroorzaakt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
JannekeW
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011 13:02

Re: Grote kittenbrokjes voor kitten dat slecht kauwt

Bericht door JannekeW »

Hallo medeforumleden,
Ik zal inderdaad eens bij mijn da vragen of zij wat weten en ook heb ik al wat meer op internet gezocht.
Tja, net als de reacties hier lijken er veel verschillende methodes te zijn. Gelukkig dat onze kleine meid niets uitbraakt en bij de grotere brokken wel lijkt te kauwen, dus we hoeven nog niet de super kleine brokjes te proberen. Wel goed om te weten dat ze er zijn.
De brokken houden we in luchtdichte containers, dus die blijven lang goed en knapperig. En Pearlsofpassion, je hoeft niet bang te zijn dat we ze teveel te eten geven..we geven ze gewoon de hoeveelheid die op de verpakking staat. Niet meer. :-)
We gaan denk ik toch verder met de Hill's Natures Best voor kittens. Als ze na de castratie op gewoon voedsel overkan dan zijn de kosten wel te overzien. En als ze hier wel (redelijk) op lijkt te kauwen dan is dat al een hele verbetering.
Plaats reactie