Heel vreemd kattenbakgedrag

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier, en heb me aangemeld omdat ik me nu toch behoorlijk begin te storen aan een bepaald gedrag dat mijn kat vertoond, wat ik hem maar niet afgeleerd krijg. Ik zou graag jullie mening/ideeën en tips willen horen hierover.

Nou, het gaat dus om mijn kat Mango, hij is 2,5 jaar oud bijna. Hij woont al bij mij sinds hij 12 weken oud was en is eigenlijk altijd prima zindelijk geweest. Af en toe een plasje naast de bak, maar dat was dan toch wel mijn eigen schuld omdat ik dacht nog wel een paar daagjes zonder nieuwe kattenbakvulling te kunnen en dan dacht hij daar anders over :oops: . Hij is gecastreerd met 7 maanden, ik heb geen andere katten in huis. Ik woon op een flat en mijn kat komt dus (helaas) niet buiten. Hij is overigens van kitten af aan nooit buiten geweest, dus hij kent het ook niet. Daarnaast woon ik aan een drukke weg, dus al zou ik op de begane grond wonen, ik zou hem niet los durven laten.

Maar nu komt het, hét ongelooflijk irritante gedrag. Hij gaat niet op de kattenbak, tenzij ik hem erin zet. Hij gaat eromheen 'graven', miauwen, rondjes lopen, nog meer miauwen, net zo lang tot ik hem oppak en in de kattenbak zet. Het maakt niet uit of de bak superschoon is, of dat het grind al een tijdje meegaat. Soms doet ie het zelfs midden in de nacht! (Meestal betrap ik hem er 's nachts als ik slaap wel op dat hij gewoon uit zichzelf gaat, hij kan het dus wel). Als ik een dagje of soms 2 weg ben, gaat ie dus ook gewoon uit zichzelf, en vaak gaat ie dan óók nog uit zichzelf als ik net thuis kom. Maar een dag later is het dus weer helemaal hetzelfde liedje. Ook als ik niet thuis ben, maar mijn vriend wel, doet hij het bij hem.
Overigens is zijn ontlasting heel normaal, stinkt niet, 3 keer per dag ongeveer een plasje, poepjes zijn ook gewoon normaal etc.

Ik weet me er niet zo goed raad mee, ik zet hem maar steeds op de bak nu omdat in het verleden dit gedrag dus opgevolgd werd door een plasje buiten de bak. Maar het is wel super vervelend. Dit is ook werkelijk het enige ding waarin hij de 'baas' over mij is, hij miauwt verder nergens om. Ook niet als z'n etensbakje leeg is of wat dan ook.

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou eens extra aandacht geven als hij ermee stopt maar dit gedrag negeren. Het zou kunnend dat hij het gelinkt heeft met aandacht krijgen en daarom blijft doen.
Ik begrijp dat je bang bent dat het een verkeerd plasje gaat opleveren, maar zoals je zelf aangeeft kan hij het wel. En maak er een gewoonte van de bak 2 maal per dag uit te scheppen of zet 2 bakken en dan minstens eenmaal per dag. Vele katten vinden een gebruikte bak nu eenmaal niet kunnen.
Als hij dan echt verkeerd gaat plassen is er toch iets dat hem dwarszit en dat hem stress oplevert.
Ben je veel weg? Het zou ook kunnen dat hij net stress ondervind van het alleen zijn en eenzaam is maar verkeerd gedrag gaat vertonen wanneer je weer terug bent. Dat gebeurt wel meer.
Dan is het niet zuiver aandacht trekken, maar onbewust. Het resultaat is wel hetzelfde natuurlijk en dan zal je moeten zorgen dat hij niet zo vaak alleen is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Hey dankjewel voor je reactie :)

Misschien moet ik dan toch maar het risico voor een verkeerd plasje nemen en hem inderdaad pas belonen als hij is geweest en niet het slechte gedrag belonen zoals ik nu doe. Ik begrijp namelijk ook wel dat ik het gedrag in stand houd doordat hij elke keer zijn zin krijgt.

Ik zal eens proberen vaker de bak uit te scheppen, ik doe dat nu meestal 1 keer per dag, wie weet vind ie dat toch te weinig ja.

Over veel weg zijn, nee eigenlijk niet. Ik ben student maar heb amper les, ben dus het merendeel van de dagen bijna de hele dag wel thuis, nu in de zomervakantie al helemaal. Misschien kan ik hem wel meer persoonlijke aandacht geven, hij komt geregeld aanzetten met speeltjes om te spelen wat ik (eerlijk toegegeven) soms negeer :oops:
Mocht hij alsnog eenzaam zijn, is het dan een optie om er een katje bij te nemen? Of zijn ze dan met z'n 2 alsnog eenzaam? Ik wil liever geen tweede kat nu, ik woon niet héél groot en wil binnenkort (1,5 jaar) gaan emigreren. Mijn kat gaat uiteraard mee, maar om dan nu weer een nieuw katje erbij te nemen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
twee bakken op twee verschillende plaatsen om mee te beginnen.. ook als je 'maar' éen kat hebt. veel katten vinden het onplezierig als ze na het plassen moeten poepen op dezelfde bak.

en ik begrijp dat je af en toe er een paar dagen niet bent. intussen schoont niemand die ene kattenbak?? er komt best wel veel poep/plas per etmaal uit een kat en hoe zou jij het vinden als je het toilet een paar dagen niet doortrok?

en ja, een kat kan van het ene op andere moment 'fout' gedrag gaan vertonen. dat is om het personeel aan te geven dat zijn leefsituatie niet optimaal is, om het maar vriendelijk te zeggen..

straf hem niet, spreek hem ook niet toe. zet er als de wiedeweerga een paar bv dweilemmers van Blokker bij en kijk eens of hij genoeg aandacht krijgt.. en te pletter knuffelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Ik heb nog wel een curverbak die ik niet gebruik, die kan ik wel ergens neerzetten. Vind het alleen wel jammer als dat zou moeten want dan heb ik oftewel een verse poepjes lucht naast mn bed, of onder de eettafel, lijkt me beide voor mij niet erg fijn :lol: . Maar tsja, als het moet dan moet het maar.

Vind het wel jammer dat ik ondanks goed inlezen en navraag doen bij mensen met katten (ook meerdere) dit soort dingen nooit heb meegekregen. Veel van die mensen hebben dan ook 2 of 3 katten en maar een kattenbak (die ik vind stinken, de mijne ruik ik niet). Misschien moet ik dan toch maar gaan verhuizen omwille van mijn lieve pluizenbol! :shock:
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door jennli »

of meteen verschonen zodra hij in de kattenbak naast je bed of onder de eettafel geweest is.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Ja sorry, ik heb echt megaveel voor mijn kat over, maar ik ga dus echt niet tijdens het eten een kattenbak verschonen, ik ga nog liever verhuizen naar een huis waar ik dan ruimte heb om 2 kattenbakken neer te zetten :S.

Ik kan me niet voorstellen dat je dat zelf wel zou doen, of dat je midden in de nacht gezellig ff opstaat om de kattenbak te verschonen.
Daarnaast bedoelde ik het niet letterlijk, dat ik ze daar neer kon zetten, ik probeerde daarmee aan te geven dat een tweede bak lastig wordt ivm de indeling van mijn huis.

Ik voel me eerlijk gezegd een beetje voor gek gezet, alsof ik niet goed voor mijn kat zou zorgen en dat vind ik wel heel jammer :(. Misschien voel ik me te snel aangesproken, dat zou kunnen.
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Welpie »

Wij hebben gewoon 2 kattenbakken naast elkaar staan.. Welpie plast op de open bak en poept op de dichte bak! Eerst hadden we maar 1 bak, en meneer plaste toen steeds naast de bak... Tsja onze prins heeft het goed...;-) haha hij is goed verpest
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Maar neen, niemand spreekt je erop aan. ;-)
Als je eens goed rondkijkt zal je vast wel een plekje vinden voor een extra bak, vb: naast het toilet? Achter de hoek van een kastje, gewoon ergens in een hoekje waar je niet veel komt... Je moet alleen zien dat je er nog bij kan natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat je kleiner woont dan ik nu (20m² uit noodzaak), en ik heb ook 2 bakken staan. En die vallen echt niet op.

Nu nog een katje bij plaatsen lijkt me geen goed idee tenzij je in het verleden nog katten op bezoek hebt gehad. Maar als je kat 2,5 jaar alleen is geweest en alleen is opgegroeid is de kans dat hij een andere kat aanvaard of ermee om kan erg klein.
Spijtig, het had zeker leuk geweest, maar nu is het te laat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Nee ik heb ongeveer 35m2, het hoeft dan ook geen grote kattenbak meer te zijn? Een curverdoos kan ik namelijk nog wel ergens tussen schuiven, maar zo'n kattenbak als dat ie nu heeft wordt toch een lastig verhaal.

Qua katje bijplaatsen, ja zoiets verwachtte ik al. Hij is wel met z'n twee broertjes opgegroeid tot 12 weken (toen kwam hij naar mij), maar sindsdien is ie dus alleen met mij. Af en toe heeft ie kennis gemaakt met de poes van mijn buurvrouw. We staan dan beiden op de gang te kletsen en ze zijn beide nieuwsgierig, ze zien elkaar en *poof* weg zijn ze allebei. De poes en mijn Mango kunnen elkaar ook door het raam zien trouwens.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, dan zou het misschien nog wel kunnen gaan hoor. Zeker als hij niet blaast of gromt, vind hij het toch wel leuk.
12 weken bij nestgenootjes valt ook nog mee. Dan heeft hij toch een deel sociale contacten geleerd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Anne »

Als jij geen ruimte in je huis hebt voor twee kattenbakken, hoeveel ruimte heeft je kat dan in totaal om te wonen, ook omdat hij niet buiten komt?

Verder zou ik naast alle gegeven tips hierboven ook een plasje opvangen en dat laten ondezoeken door een dierenarts. Misschien heeft je kat wel een blaasontsteking en of blaasgruis.
Daar worden ze ook onzindelijk van, omdat ze de pijn linken met de kattenbak.
Dat zou ik eerst uitsluiten!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Anne, zoals je had kunnen lezen; mijn huis is ongeveer 35m2 waarvan een woon/eetkamer/keuken, 1 slaapkamer, een hal en een badkamertje. Hij leeft dus in mijn slaapkamer, en in de huiskamer. Hij heeft een hoge krabpaal (tot aan het plafond) en kan op de muur tussen de woonkamer en de slaapkamer, op de kast, etc. De enige plek waar ik graag een kattenbak neerzet is in de hal, aangezien die daar nog enigszins apart staat, anders staat ie dus in mijn woonkamer of in mijn slaapkamer, wat ik persoonlijk niet zo prettig vindt.
Daarnaast is hij absoluut niet onzindelijk, want als ik niet thuis ben of 's nachts gaat ie dus gewoon zelf, maar als ik wakker ben blijft ie dus bezig tot ik hem erop zet. Verder ruikt de urine niet, er zit geen bloed in, hij plast niet extreem vaak, ook geen kleine plasjes, hij hoeft niet te persen etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door castratenkoor »

Tsja persoonlijk heb ik er geen probleem mee, ik heb zowel in mijn keuken als in mijn kamer een grote open kattenbak, model grootste opbergbak Blokker zonder deksel.
Als ik thuis ben schep ik alles wat ze doen er direct uit.

Lijkt me toch wij zijn plas eens te laten onderzoeken.

Als bij mij een kat alsmaar miauwt bij het op de bak gaan ben ik gealarmeerd en weet, meer laxeermiddel toedienen.
Een kat miauwt over het algemeen niet zo maar bij wat hij produceert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door jennli »

Mangopango schreef:Ja sorry, ik heb echt megaveel voor mijn kat over, maar ik ga dus echt niet tijdens het eten een kattenbak verschonen, ik ga nog liever verhuizen naar een huis waar ik dan ruimte heb om 2 kattenbakken neer te zetten :S.

Ik kan me niet voorstellen dat je dat zelf wel zou doen, of dat je midden in de nacht gezellig ff opstaat om de kattenbak te verschonen.
Daarnaast bedoelde ik het niet letterlijk, dat ik ze daar neer kon zetten, ik probeerde daarmee aan te geven dat een tweede bak lastig wordt ivm de indeling van mijn huis.

Ik voel me eerlijk gezegd een beetje voor gek gezet, alsof ik niet goed voor mijn kat zou zorgen en dat vind ik wel heel jammer :(. Misschien voel ik me te snel aangesproken, dat zou kunnen.
Je voelt je inderdaad te snel aangesproken. Lijkt me leuk een maatje voor je kat. Zeker als verhuizen een optie is.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie