Diefstal raskat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Hoi allemaal, een vraagje! Misschien dat jullie dat weten.

1van onze 2 katten is een paar maanden geleden overleden. We denken erover om misschien weer een nieuwe kat erbij te willen. Dit keer een raskat. Ik vind dat katten lekker vrij buiten moeten kunnen lopen. (dit is niet de discussie die ik wil opstarten) wij wonen in een autoluwe buurt, hebben zelfs geen straten, alleen parkeerplaatsen. Geen potentiële gifmengers en verder ook een rustige dorpse omgeving.

Met een raskat ben ik alleen bang voor diefstal. Ik vroeg me af, hoe reeel is diefstal van een raskat? De buuf heeft al jaren een raskat buitenlopen en nooit problemen gehad. En ik ken ook eigenlijk geen verhalen uit mijn omgeving van mensen die het weleens hebben meegemaakt. Het zal ongetwijfeld weleens voorkomen, maar hoevaak?

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Bvd
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat een raskat die duidelijk raskat is, wel gemakkelijk gestolen wordt.
Als je dat risico wil beperken ga dan zeker niet voor een langharige pointkat, want dan ziet iedereen het meteen. Maar ook anderen zullen altijd kans lopen gestolen te worden door iemand met slechte bedoelingen die er wat van kent.
Langharig altijd wel denk ik, iedereen gelooft toch als ze daar Nobo of Maine Coon op plakken... :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Ilone »

Niet alleen raskatten kunnen gestolen worden, HTK's ook gewoon hoor ;)
Maar het risico met een raskat zal iets hoger liggen denk ik.
Je zou ook je tuin af kunnen zetten. Zo kunnen ze toch lekker naar buiten, maar niet gestolen worden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Ook ik denk dat er best veel risico is dat hij gestolen wordt. Je zegt dat je in een veilige buurt woont zonder verkeer en mensen die katten wat aandoen.
Er hoeft maar een keer iemsnd op bezoek te komen bij iemand met dollartekens in de ogen, die jouw dure kat ziet lopen en de volgende dag terugkomt met een vervoersmandje.......weg poes.

Maar ook het gevaar van gif en andere moord-kunsten blijft aanwezig.
Ken jij alle mensen die 2 - 3 straten evrder wonen?
Jouw kat hoeft maar te gaan klieren bij een duivelhouder - na een paar weken water gooien kan
die ook overgaan op groffer geschut - waar verwondingen of de dood op volgen.

Ik zou ook gaan voor het afzetten van eigen tuin.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ja ik ken alle mensen van 2 à 3 straten verderop, en nee er zijn geen duiven, maar goed, jullie hebben gelijk, die kans is er altijd. Toch acht ik die kans dermate klein dat ik dat risico met gemak aandurf.

Wij dachten aan een Bengaalse kat. Die kunnen wel heel typisch raskat zijn om te zien. Wij vinden ze erg mooi. Wij hebben niet zo n grote tuin en daarnaast is het ook haast niet te doen om de tuin af te zetten. We zouden dan Een dak van gaas moeten maken, dat gaat hem niet worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de kinderen. Onze kinderen kunnen we wel leren op te passen, maar de kinderen uit de buurt..... Mijn ervaring is dat dat een gebed zonder einde is. (hoe vaak ik de hond weer moet zoeken , haha)

Heeft iemand het weleens meegemaakt dat een kat daadwerkelijk gestolen wordt? En in wat voor een buurt is dat geweest?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
wij kunnen net zo min in de toekomst kijken als jij en dit soort risico's lijken me moeilijk in te schatten. en als het fout gaat dan ben jij degene, die voor de situatie heeft gekozen en verantwoordelijk bent..
zorg dat-ie gechipt/gecastreerd is en ik weet niet of bengalen bekend staan als allemandsvriendjes. sommige katzels zijn erg aaibaar en toenaderbaar terwijl dat bij andere helemaal niet het geval is en ik weet niet of dat bij rassen verschillend is.
topics zat over binnen-/buitenkatten en veel daarin, bv van de buitengevaren, is ook op deze situatie van toepassing.
het is bovendien de vraag hoe honkvast deze gecastreerde/gechipte kater zal zijn. als dat een super buitenkat wordt dan zal ie weinig binnen zijn en heb je er dus heel weinig kat aan als huisdier.
er is ook nog de mogelijkheid dat de buren dol op hem zijn met lekkere hapjes en zo en katten zijn opportunisten. bij verwaarloosde katten kan het soms een uitkomst zijn als de buurt bijvoert maar dat geldt niet voor dit geval denk ik..
ik denk dat in sommige landen een chip er zo wordt uitgehaald, daar hebben ze niet zo veel moeite mee.. en er hoeft maar één foute geest op het idee te komen om hem te catnappen en dan is het echt over.
en ja, bengalen zijn heel zichtbaar heel erg raskat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Je vraagt naar voorbeelden van gestolen raskatten. Ik ken zat voorbeelden van verdwenen raskatten. Daar kom je nooit achter of ze zijn gestolen/vermoord/verzopen/vergiftigd/platgereden.
Hoe zie je dat voor je een voorbeeld van gestolen?

Ik ken een voorbeeld van een blauwe rus. Een mij bevriend fokker verkocht 3 blauwe rusjes met contract waarin stond dat de kat niet los buiten mocht.
Ze verkocht deze voor de helft van de prijs en op afbetaling, want het waren kennissen.
de desbetreffende kater zou "heel" blijven en zou 1 nestje maken en dan gecastreerd worden.
Dus des te belangrijk dat hij niet los kwam, met gevaar op ook ziektes.
Komt ze een keer onaangekondigd bij ze op bezoek, ziet ze de kater buiten op straat.
Na vele ruzies en valse belofte is de kat op leeftijd van 1,5 jaar doodgereden.
Was ook een erg rustige en diervriendelijke buurt.

Ikzelf woonde 30 jaar geleden op een woonerf, geen verkeer, alleen bestemmings en parkeerplaatsen.
Kindjes speelden er vanaf 2 jaar los buiten.
Toch werd een poes van mij doodgereden, op de parkeerplaats.

Een nicht van mij reed op haar eigen oprit haar eigen poes dood.

Wat mij een beetje verbaast is dat je een vraag stelt op een forum, maar je beslissing heb je al genomen en alle goedbedoelde adviezen zijn dus alleen maar zonde van onze tijd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Ik denk dat je niet goed leest.. Ik heb geen vraag over katten die overreden zijn, maar verdwenen...

Wat ik al zei, ik ben daar niet bang voor. Ik vind de kans om overreden te worden niet opwegen tegen de vrijheid die daar tegen over staat

Vergiftige katten komen meestal ziek thuis, en laten we de rest van de vermoorde en verdwaalde katten maar in het rijtje verdwenen nemen.

Ik hoor er namelijk in mijn omgeving nooit over, maar de meeste raskatten zitten binnen, dus echt veel raskateigenaren ken ik niet. Bij het doodmaken van katten maakt het denk ik niet uit of je een ras of een htk kat bent, en ook dat hoor ik eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

Reb schreef:Met een raskat ben ik alleen bang voor diefstal. Ik vroeg me af, hoe reeel is diefstal van een raskat? De buuf heeft al jaren een raskat buitenlopen en nooit problemen gehad. En ik ken ook eigenlijk geen verhalen uit mijn omgeving van mensen die het weleens hebben meegemaakt. Het zal ongetwijfeld weleens voorkomen, maar hoevaak?

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Bvd
je vraag nog maar even herhaald..
als je je bengaal kwijt bent, denk je dat ie dan een kaartje stuurt met een verslag van wat er is gebeurd en de oorzaak van de verdwijning..?
een dooie kat is een dooie kat, raskat of niet, dat klopt.
een verdwenen (ras)kat is ook weg en je vraag is als zodanig ook niet te beantwoorden.
je hebt zelf geprobeerd om de risico's in te schatten, dat kunnen wij natuurlijk al helemaal niet.
we kunnen met je meedenken en voorbeelden, ook voor oplossingen, aandragen.

en ten diepste.. het maakt toch niet uit wat de oorzaak is als je bengaal verdwijnt?
want een verdwenen kat is weg, oorzaak doorgaans onbekend en bij een aantal mensen, getuige de berichten hier op het Forum, kan dat nog jarenlang blijven knagen..
Wij hebben niet zo n grote tuin en daarnaast is het ook haast niet te doen om de tuin af te zetten. We zouden dan Een dak van gaas moeten maken, dat gaat hem niet worden.
kijk eens bij JLC in het fotoalbum, die hebben een dak van gaas over de tuin voor hun katten.
en kijk eens bij castratenkoor in het fotoalbum, die hebben een grote ren in hun tuin, ze hebben er beiden voor gekozen om een deel van hun tuin te beveiligen, want waarom zouden hun dieren in de buurt loslopen en wellicht overlast bij andere mensen (graven/poepen/plassen en binnen komen en de kat des huizes terroriseren, tegen deuren aanzeiken, schreeuwen en jammeren en vechten.. om maar een paar voorbeelden te noemen) veroorzaken..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Reb schreef:Ik denk dat je niet goed leest.. Ik heb geen vraag over katten die overreden zijn, maar verdwenen...
Ik ben van mening dat ik goed lees en dat ik reageer op je vraagstelling.
Net wat Adriana aangeeft, een verdwenen kat, daar weet je nooit van of hij roadpizza is, gebruikt is voor een bontmuts of doorverkocht wordt voor een paar 100 euro's.

Katten stelen kan namelijk ook voor hun jasje gebeuren........kun je mooie mutsen van maken hoor.......sjaaltjes ook. En denk niet dat dat niet in Nederland gebeurt.......

Feit blijft dat jij de beslissing neemt zijn leven op het spel te zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

@ castratenkoor
Je schrijft:feit blijft dat jij de beslissing neemt zijn leven op het spel te zetten...
In mijn ogen een onsympathieke verwijtende zin.
Je kunt daartegenover zetten dat het feit is dat jij (als baasje) de beslissing neemt hem heel zijn leven op te sluiten... Persoonlijk leef ik liever in vrijheid en kom ik vroegtijdig onder een auto dan dat ik lekker lang opgesloten leef. Maar goed, dat was niet de discussie die ik wilde en zal hier ook verder niet meer op ingaan.

@ Adriana.
Ja je hebt Gélijk dat je nooit zeker weet wat er is gebeurd. Bij ons is het zo dat baasjes van platgereden katten die Gechipt zijn bericht krijgen. (of eigenlijk alle dode dieren)Dus die groep bedoel ik niet. Ik zal mijn vraag anders stellen: wie is het wel eens overkomen dat je kat niet meer thuis is gekomen, en je niet weet wat ermee is gebeurd?

Ik heb namelijk de indruk dat dat wel gebeurd, maar dat de kans veel minder groot is dan wij vermoeden.

Ow en ideeën en tips zijn welkom, altijd fijn. Maar ik voel me niet verplicht die dan ook uit te voeren :p
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Ik zie de manier waarop mijn 8 katten leven eerlijk gezegd niet als ze opsluiten. Ze hebben een huis van 3 verdiepingen en een buitenren van 10 meter, waar ze via een luikje 7 x 24 in kunnen.
Ze hebben 2 trappen met vloerbedekking om overheen te rauzen en uiteraard op elke verdieping krabpalen.
De ren is ingericht met stijgerhouten klim-en-krabmeubels.

Maar je hebt gelijk jij kiest voor optie 1 en ik voor optie 2.

Katten die kwijt zijn er waar niks van gehoord wordt, het frappantste geval wat ik ken is een jong stel, haalt twee katten uit een asiel, die verdwijnen, haalt twee katten uit ander asiel, die verdwijnen, haalt 2 katten uit asiel nr. 3 en je raadt het al......ook die verdwijnen.

Niet tegelijk, gewoon eentje komt niet thuis en paar weken later de ander ook niet.
Toch jammer dat asiels niet beter samenwerken.
Van alle 6 verdwenen katten nooit vernomen wat ermee gebeurd is.
Geeft mij vooral het gevoel van een bontverzamelaar in de buurt.
Als ze aangereden waren hadden ze misschien niet van allemaal bericht gehad maar toch wel van sommige lijkt me.
Die mensen hebben hetzelfde motto als jij, beter kort geleefd en genoten dan lang geleefd en opgesloten.
Ik waag het toch te betwijfelen dat die katten genoten hebben bij de manier waarop ze aan hun eind kwamen.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 06 aug 2011 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Diefstal raskat

Bericht door Peet »

Poeh, je vraagt nogal wat.
Ik denk dat je bij je eigen gevoel moet blijven. Als dat zegt dat je het prettig vind om ze los te laten lopen én een raskat wil dat moet je dat doen.
Voor mij zouden alle nadelen niet opwegen tegen de vrijheid. Maar goed, het is een keuze.

Persoonlijk vind ik er ook niet zo veel verschil zitten in gestolen worden of vergiftigd of weet ik veel wat. Weg is weg, dood is dood.

En om echt specefiek jouw vraag te beantwoorden.
Ik weet geen verhalen. Maar ik geloof wel degelijk dat de kans groot is dat een raskat gestolen wordt. Een Bengaal (die ik ook schitterend vind) is wel erg herkenbaar als raskat vind ik.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Ilone »

Een kat is echt niet ongelukkig als die binnen zit hoor. Dan zou ik hier 4 zeer ongelukkige katten moeten hebben op mn flatje...Maar goed, doe wat je zelf het prettigst acht. Als ik het zo eens lees, heb je eigenlijk je antwoord al bedacht voordat je de vraag stelde. Of zit ik er naast?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Sannie_xx »

Nou, ik kan je zeggen, dat gebeurt best vaak. Heb je niet gezien hoe vaak er posters hangen in supermarkten van mensen die hun kat kwijt zijn? Vrienden van mij laatst nog. Geen raskat overigens. Beestje was nog maar 1 jaar oud. Hoppakee, verdwenen. Nooit meer iets van gehoord of gezien. Gewoon gechipt en alles. Kwijt. Vergis je er trouwens niet in hoeveel overreden katten ook 'kwijt' raken. Er zijn er genoeg die niet op slag dood zijn maar ergens wegkruipen, dodelijk verwond. Die worden vaak ook niet meer gevonden.

Overigens, elke goede cattery waar je een raskat vandaan haalt zal van je vragen om een contract te ondertekenen waarin o.a. staat dat je de kat niet naar buiten mag laten. Ga je er gewoon openlijk over liegen of ga je eerlijk tegen die cattery zeggen dan je de kat naar buiten wil laten? In het eerste geval, shame on you. In het tweede geval, reken er maar niet op dat je dan een kat mee krijgt. Jammer, maar vanuit de fokker erg begrijpelijk.

En inderdaad, een kat die binnen zit hoeft helemaal niet ongelukkig te zijn. En je kan een mooie ren voor hem maken in de tuin. Vinden ze geweldig.

Maar goed, ontopic, wat betreft je vraag; de kans dat je je kat kwijtraakt, op wat voor manier dan ook, is inderdaad groot. Het gebeurt veel. Mijn ouders hadden een Siamees, die kat is niet zozeer 'gestolen' maar gelokt. Kreeg op een ander adres allerlei lekkers etc etc. Dus de kat besloot dat dat huisje leuker was en kwam niet meer terug. Toen was het uiteraard te laat voor vastbinden/binnenhouden etc want dan werd de boel bij elkaar geschreeuwd. Die mensen hebben ook niks geprobeerd om die kat weer terug naar ons te laten gaan. En reken maar dat zulke dingen vaak gebeuren.
Plaats reactie