Broer en zus hebben ineens ruzie
Broer en zus hebben ineens ruzie
Broer en zus als kittens opgegroeid bij ons, altijd samen, het liefst slapen in één stoel.
Nooit problemen .. tot vanochtend vroeg...
Wakker geworden door geblaas, gegrom .. hoop herrie.
Broer en zus zaten beneden bij de achterdeur, prullenbak op de grond.
Sindsdien kan vooral de poes de andere niet meer in haar omgeving verdragen.
Ze loopt achter de ander aan, zoekt hem op en blaast en gromt naar hem...als reactie hierop gromt en blaast deze terug.
Beide zijn met 6 maanden "geholpen".
Hebben de ruimte om door het hele huis te lopen en komen af en toe buiten in de tuin.
Graag jullie advies, ik kan er helemaal niet tegen als ze zo tegen elkaar doen.
(heb ze niet uit elkaar gehaald, en probeer het gedrag te negeren)
Alvast Bedankt! Groetjes Christel en Oliver
Nooit problemen .. tot vanochtend vroeg...
Wakker geworden door geblaas, gegrom .. hoop herrie.
Broer en zus zaten beneden bij de achterdeur, prullenbak op de grond.
Sindsdien kan vooral de poes de andere niet meer in haar omgeving verdragen.
Ze loopt achter de ander aan, zoekt hem op en blaast en gromt naar hem...als reactie hierop gromt en blaast deze terug.
Beide zijn met 6 maanden "geholpen".
Hebben de ruimte om door het hele huis te lopen en komen af en toe buiten in de tuin.
Graag jullie advies, ik kan er helemaal niet tegen als ze zo tegen elkaar doen.
(heb ze niet uit elkaar gehaald, en probeer het gedrag te negeren)
Alvast Bedankt! Groetjes Christel en Oliver
Re: Broer en zus hebben ineens ruzie
welkom
op het Forum!
t is een lastig probleem en het verziekt de sfeer in huis onmiddellijk.
hoe oud zijn ze nu? en het is wel duidelijk dat het niet dulden vanuit de poes komt.
er zijn poezen die geen andere kat binnen hun territorium acceptern en die vechten ze letterlijk de tent uit.
wij hebben herplaats-broer en zus en zus Mies is ook zo'n tiepje. die grauwt en snauwt tegen alles op vier poten, in huis en ook buiten, want ze wordt in tuig twee maal daags uitgelaten.
broer woont bij mij en Mies was hier niet te handhaven, zou de boel hier wel even verbouwen maar mijn oudste kater was het zat en heeft haar afgeserveerd naar de logeerkamer.
dat was geen leven en nu woont ze bij mijn vriend en zeilt het hele zeilseizoen met hem mee en woont op een boot.
af en toe zien broer en zus elkaar bij mij op de volkstuin. broer is twee maal zo groot en heeft geleerd om haar te negeren. Enzo is de enige kater die ze niet weg-snauwt. ik heb er een hard hoofd in en het enige dat ik kan bedenken is een feliway verstuiver in de ruimte waar ze het meest verblijven of destress of telizen voor poes. ben bang dat het living apart together in jullie huis wordt...
en ik denk dat dit inderdaad na een paar jaar tussen broer en zus kan gebeuren, ook al omdat ik het hier in huis ook had.. voorheen waren ze 5 jaar lang samen geweest..

t is een lastig probleem en het verziekt de sfeer in huis onmiddellijk.
hoe oud zijn ze nu? en het is wel duidelijk dat het niet dulden vanuit de poes komt.
er zijn poezen die geen andere kat binnen hun territorium acceptern en die vechten ze letterlijk de tent uit.
wij hebben herplaats-broer en zus en zus Mies is ook zo'n tiepje. die grauwt en snauwt tegen alles op vier poten, in huis en ook buiten, want ze wordt in tuig twee maal daags uitgelaten.
broer woont bij mij en Mies was hier niet te handhaven, zou de boel hier wel even verbouwen maar mijn oudste kater was het zat en heeft haar afgeserveerd naar de logeerkamer.
dat was geen leven en nu woont ze bij mijn vriend en zeilt het hele zeilseizoen met hem mee en woont op een boot.
af en toe zien broer en zus elkaar bij mij op de volkstuin. broer is twee maal zo groot en heeft geleerd om haar te negeren. Enzo is de enige kater die ze niet weg-snauwt. ik heb er een hard hoofd in en het enige dat ik kan bedenken is een feliway verstuiver in de ruimte waar ze het meest verblijven of destress of telizen voor poes. ben bang dat het living apart together in jullie huis wordt...
en ik denk dat dit inderdaad na een paar jaar tussen broer en zus kan gebeuren, ook al omdat ik het hier in huis ook had.. voorheen waren ze 5 jaar lang samen geweest..
- pearlsofpassion
- Tijger
Kan ook best zijn dat ze gewoon van iets geschrokken zijn. Dan gaat het met wat geduld wel weer over.
Ik zou ze wel niet gescheiden houden, want dan induceer je een breuk.
Lees maar eens een paar gelijkaardige topics, meestal kwam het wel weer goed. Gewoon veel aandacht geven en valeriaan of feliway aanschaffen. Proberen zo normaal mogelijk te doen.
Ik zou ze wel niet gescheiden houden, want dan induceer je een breuk.
Lees maar eens een paar gelijkaardige topics, meestal kwam het wel weer goed. Gewoon veel aandacht geven en valeriaan of feliway aanschaffen. Proberen zo normaal mogelijk te doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Zou het kunnen dat broer naar iets rook uit de prullenbak met een sterke geur?
Dat zus daardoor van slag is?
Dat zus daardoor van slag is?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
@mirjam, dat zou inderdaad kunnen....enig idee hoe ik dit op moet lossen?
is broer of zus de dag ervoor soms bij de dierenarts geweest?
of heb je broer of zus met iets ingesmeerd, zodat ie anders ruikt?
katten herkennen elkaar zeker ook door geur en dat is bij mensen ook, vandaar het neus/neus-contact als baasje buiten heeft geboodschapt.
dan ruikt baasje vreemd en moet de huisgeur weer even worden aangebracht.
als dat het geval is dan kun je dat proberen op te lossen door over en weer met dezelfde borstel te borstelen zodat de geurtjes weer sporen.
en je kunt een fleece of handdoek beurtelings door de ene en erna door de andere kat laten 'beslapen', zo worden de geurtjes ook goed uitgewisseld.
maar als er een radertje in het brein van mevrouw is omgezet wat ervoor zorgt dat ze niets anders meer in haar omgeving accepteert, dan is daar weinig aan te doen...
of heb je broer of zus met iets ingesmeerd, zodat ie anders ruikt?
katten herkennen elkaar zeker ook door geur en dat is bij mensen ook, vandaar het neus/neus-contact als baasje buiten heeft geboodschapt.
dan ruikt baasje vreemd en moet de huisgeur weer even worden aangebracht.
als dat het geval is dan kun je dat proberen op te lossen door over en weer met dezelfde borstel te borstelen zodat de geurtjes weer sporen.
en je kunt een fleece of handdoek beurtelings door de ene en erna door de andere kat laten 'beslapen', zo worden de geurtjes ook goed uitgewisseld.
maar als er een radertje in het brein van mevrouw is omgezet wat ervoor zorgt dat ze niets anders meer in haar omgeving accepteert, dan is daar weinig aan te doen...
Blij te melden, dat na een aantal dagen met gebrom en geblaas (waar ik broer en zus s'nachts toch even gescheiden gehouden heb ivm mijn eigen nachtrust),de rust bijna volledig is teruggekeerd in huis.
Met wat extra aandacht, nieuwe speeltjes en kattengras.
Dank voor jullie advies!!
Met wat extra aandacht, nieuwe speeltjes en kattengras.
Dank voor jullie advies!!
fijn om te lezen dat het tweetal zich weer verzoend heeft.
misschien overbodig maar je hebt een voldoende aantal (is 3) kattenbakken op verschillende plaatsen staan?
jammer dat je er niet achterkomt, waardoor de relatie zo ontspoorde,
maar blij dat het weer bijna goed is!
misschien overbodig maar je hebt een voldoende aantal (is 3) kattenbakken op verschillende plaatsen staan?
jammer dat je er niet achterkomt, waardoor de relatie zo ontspoorde,
maar blij dat het weer bijna goed is!
-
- Kitten
iedere broer en zus hebben wel een ruzie. bij `ons` mensen toch ook... Ik las dat het al weer beter ging. Gelukkig!! Onze katten hebben het ook wel eens. We hebben sinds mei een nieuwe poes. In het begin ging contact tussen die twee erg moeilijk. Nu slapen ze samen. En als meneer uit zn humeur is. Dan loopt ie in een boog om haar heen. Zei laat hem dan meestal wel met rust. Gewoon laten doen. Meestal komt wel goed. Ik denk dat je er goed aan heb gedaan om die twee even gescheiden te houden. Succes er verder mee...