Grote opgezette aderen onderbuik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
gerrit51
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jul 2011 21:56

Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door gerrit51 »

Beste leden,

Wij willen graag informatie delen en tips opdoen over het volgende over onze kat (5 jaar)
Altijd hebben wij gevoeld dat zij een wat 'bobbelige' buik had maar hier volgens ons geen
hinder van zou hebben.

Ongeveer 1,5 maand geleden hadden wij een afspraak gemaakt bij de dierenarts om haar
te laten sterriliseren daar zij al 4 jaar de pil slikt en wij ontzettend veel last kregen van katers
bij ons op het pad met het bekende 'gesproei'. Nadat onze kat onder narcose was gebracht en
haar buik was kaal geschoren, kwam de dierenarts direct tot de conclusie haar niet te opereren
omdat zij enorme opgezette aderen blijkt te hebben in het gebied waar zij gesterriliseerd moest worden.

Om dit zeker te weten, konden wij er voor kiezen om haar verder te laten onderzoeken d.m.v. een scan
met het mogelijke kostenplaatje van dien. Momenteel lijkt het alsof haar buik steeds verder opgezet raakt.
Echter eet en drinkt ze net als normaal en is ze levendig genoeg.

Zijn er mensen die hier soms ervaring mee hebben of dit bekend voor komt? Graag willen wij wat informatie
delen met anderen.

Groetjes,
Gerrit
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
heeft je dierenarts niets anders gezegd dan dat de aderen zijn opgezet?
is er bloedonderzoek gedaan ?
je weet dat het het slikken van de poezenpil erg grote kans geeft op melkkliertumoren?
http://www.kankerbijdieren.nl is een samenwerkingsverband van dierenartsen/oncologen. er staat wat meer info op hun site en je zou kunnen overwegen om een aangesloten dierenarts bij jou in de buurt te raadplegen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door BillyJean »

Ik hoop dat de DA wel uit gaat zoeken wat hier de reden van is, het klinkt niet goed in ieder geval
Wat ik kan bedenken, is iets met het hart, wat te hard moet pompen, waardoor de aders vergroten
Ik hoop dat je snel weet, wat het is, en of het heel schadelijk is voor de kat
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door pearlsofpassion »

De poezenpil is echt vergif.
Spijtig dat jouw poesje dat ook moet ondervinden.
Ik hoop dat het nog iets is dat te verhelpen valt, maar ik zou inderdaad ook met een bloedonderzoek beginnen. Als het een tumor is, valt dat daaruit af te leiden. De kans is wel erg groot gezien de hormonen die ze jarenlang gekregen heeft en de plaats waar het is vastgesteld.
Zeker laten onderzoeken hoor! Zelfs al kost het veel geld. Ze heeft er tenslotte niet zelf voor gekozen om die rommel te slikken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door nellebel »

neem aan dat ze in goed overleg hebben gekozen toen voor de poezenpil. en dat ze toen ook niet wisten hoe slecht het is. ik zou dit ook niet weten en als mijn DA het voorstelt ook gebruiken (nu niet meer natuurlijk modat ik nu hier veel over heb gelezen)
Dus klinkt een beetje cru zo die laatste zin valerie, alsof ze express hun poes dit aan doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, sorry, zo bedoel ik het niet.
Ik vind gewoon dat als je schuld hebt aan iets, ongewild of niet, je daar je verantwoordelijkheid in moet nemen en dat weer recht trekken. Wat dat ook kost. Het is tenslotte je schuld.
Of zo zou ik me toch voelen...

Ik weet ook wel dat dat niet express gedaan wordt, ik heb zelf ook die fout gemaakt trouwens. Kleintje had een cyste (gelukkig nog goedaardig maar voor hetzelfde geld was het kanker geweest) op haar melkklieren door bijna 3 jaar aan de pil te zitten. Wist ook niet beter... (Stomme DA heeft het me nooit verteld :evil: ).
Welja, heb ze dan ook onmiddelijk laten steriliseren, en gelukkig was dat in haar geval afdoende. Maar het had mogen kosten wat het wou, ik had het gedaan. Ik was tenslotte diegene die haar die rommel gegeven had, ik had dit veroorzaakt.
Ookal was het dan onbewust...

Ik heb er nog steeds spijt van, en probeer dan ook alle andere ziekten echt te beperken omdat ik vind dat ik haar dat verschuldigd ben. De kans dat ze later kanker ontwikkeld is nog steeds aanzienlijk, en daar kan ik niets meer aan veranderen. Maar als het zo zou zijn, dan krijgt ze alle behandeling die ik haar kan geven, wat dat ook kost. Zolang het maar waardig blijft, want chemo is natuurlijk ook heel erg.
Maar ik voel me daar moreel verplicht over naar haar toe.
En ik vind dat maar normaal ook.
Hoe hard het me ook spijt, en hoe onbewust het ook was, het resultaat blijft hetzelfde, en dat is het enige dat Kleintje merkt...


Ik wil hiermee trouwens helemaal niet insinueren dat de eigenaren van deze poes er anders over denken! Dat weet ik niet!
Dat wil ik daar dus niet mee zeggen, en ik ga daar ook niet vanuit.
Ik hoop dat ze dit ook zo ervaren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door nellebel »

snap je ook wel hoor. je hebt het beste voor met je kleintje. maar als je DA het adviseerd ga je ervan uit dat het klopt wat hij zegt. als je verder nog nooit iets hebt meegemaakt hebt ben je ook vol vertrouwen in de DA. Dan denk je er niet aan dat het soms niet klopt. Had ik ook bij mijn eerste kat. nu weet ik beter, maar daar heb ik ook nooit bij stilgestaan. ben ervanuit gegaan dat hij de geleerde is en weet wat er het beste is. dat overkomt me nu niet meer, maar heaals moet je daarvoor eerst zulke ervaringen opdoen (of meteen op dit forum komen, maar dat doen de meeste ook pas nadat er problemen of zorgen zijn, ik zelf ook). dus schuldig voelen hoeft niet, ij hebt otne toch ook gehandeld vanuit het feit dat je dacht dat het het beste was. hoe kon jij toen weten dat het de poezepil niet gezond is. als kleintje geen problemen had gehad was je er ook niet achter gekomen.
maar gelukkig staan alle neuze nweer dezelfde kant op. lang leve de katjes en hun gezondheid (en hun overbezorgde moedertjes hahahaha)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
gerrit51
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jul 2011 21:56

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door gerrit51 »

Bedankt voor de reacties alvast :grin:

De reden is dat wij er op dit moment nog niets aan willen laten doen omdat de DA haar
niet durft te opereren door de enorme aders. Zelfs sterriliseren was niet mogelijk omdat wij
haar dan direct zouden verliezen. De DA dacht zelf aan hemofilie (bloederziekte). Wij hebben altijd wel gevoeld dat ze een 'bobbelige' buik had maar misschien lijkt het nu wel erger omdat haar buik nog steeds een beetje kaalgeschoren is. Toen wij haar op hadden gehaald bij de DA nadat ze onder narcose was geweest, hadden wij de kans om de bult eens goed te bekijken en te voelen, het voelt ook niet echt als een tumor, het is heel zacht.

Om zeker te weten wat nu precies haar kwaal is, zou dat ongeveer 500 euro kosten. Dan weet
je alleen maar wat ze precies heeft en komen eventuele behandelingskosten daar nog bij.

Even voor de goede orde, wij zijn enorme kattenliefhebbers en zijn zeer goed voor de beesten en worden ook uiteraard bij de DA behandeld als dat nodig is. Echter zien wij nu nog geen noodzaak om haar te laten behandelen omdat ze totaal niet ziek is. We weten dat een kat enorm sterk is en zich niet zomaar ziek gaat gedragen maar als ze nog drinkt en voldoende eet en speelt, vinden wij het nog niet nodig om haar te laten behandelen.

Wij hebben daarom ook het advies van de DA opgevolgd om haar gewoon de pil te blijven geven (of ieder jaar een nestje kittens).

Mocht het zo zijn dat we haar achteruit zien gaan, dan is het vanzelfspreken dat we gewoon naar de DA gaan.

Groetjes,
Gerrit
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp hoe je tot die beslissing komt, maar het is niet wat ik zou doen.

Je kan een poes geen leven lang op de pil houden, echt niet. Dan krijgt ze toch een keer ontstekingen en moet ze alsnog gesteriliseerd en is er geen tijd meer om iets aan die aderen te doen, en wat dan?
Je zal die aderen toch eens moeten behandelen, en als het wél van de pil zou komen wordt het er alleen maar erger op. Ook de kans op kanker wordt gewoon groter bij elke pil die ze neemt. Een nestje kittens is trouwens helemaal geen optie als je dat zou overwegen. Ten eerste niet omdat je niet weet wat het is, misschien is het wel iets erfelijks of iets dat ervoor zorgt dat ze helemaal niet goed kittens kan krijgen. Ten tweede omdat er al veel te veel kittens in de asielen zitten en elk nestje erbij er echt wel eentje te veel is. Meer dan te veel.

Dus ik zie geen reden om te wachten met een behandeling te zoeken. Ooit ga je er toch niet omheen kunnen. Ze moet nog minstens 10, liever 15 jaar mee!
En eens ze behandeld is, kan ze gesteriliseerd en is ze van die hele rompslom vanaf. Dan kan ze gewoon rustig haar leven leiden.
Wie zegt er trouwens dat ze er geen pijn of minstens last van heeft?
Spataderen zijn vb erg pijnlijk bij mensen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door nellebel »

ik neem aan dat je met de DA tot dit besluit bent gekomen. tja dan respecteer ik dat ook. een ander zou het misschien anders doen, maar je ik zit niet in die situatie en we zijn allemaal anders.
wat zegt de DA van de pil? Als er geen andere optie is is het inderdaad kiezen tussen 2 kwaden. of de pil of een nesjte. goed dat je dan voor de pil kiest. voor mensen is die ook niet zo goed, maar ik gebruik hem toch maar wel. heb zelf ook geen behoefte aan een "nestje" hahaha
je DA vond het dus ook niet noodzakelijk om nu verder te onderzoeken? en heb je zelf het idee dat er iets is veranderd aan de aders of dat het al was toen ze nog klein was. en weet je wel waar je op moet letten qua klachten die passen bij hemofilie?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
gerrit51
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jul 2011 21:56

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door gerrit51 »

Wij weten inderdaad niet of het erfelijk is wat ze heeft.

Om even een inleiding van haar 'kittentijd' te geven is dat we haar bij een boer hebben afgehaald omdat wij al een kitten (dezelfde leeftijd) hadden van een familielid die per ongeluk een nestje kreeg. Gelukkig waren Katja (van de boer) en Miep (van familie) gelijk heel dik bevriend met elkaar en waren ze onafscheidelijk. Echter bleek Katja na een week enorm ziek te worden en bleek het niesziekte te zijn. We zijn direct naar de DA gegaan, Katja heeft een week lang een goede behandeling gehad (als we dat niet hadden gedaan, zou ze overlijden) en Miep is ook direct behandeld uit voorzorg.

Het heeft wel heel lang geduurd voordat Katja het vertrouwen in mensen heeft teruggekregen ook omdat ze bij de boer niet aan menselijk contact gewend was. Gelukkig hebben wij er nu een schat van een dier voor terug, ze is heel zacht van karakter.

Zoals eerder aangegeven willen wij niet een nestje kittens hebben omdat er al zoveel van die arme stakkers gedumpd zijn in het dierenasiel. Onze andere poes Miep is 2 jaar terug al gesterriliseerd, onze kater Joris is gecastreerd (deze is inmiddels al 13 jaar oud). De DA heeft ons zelf geadviseerd om Katja de pil te blijven geven.

Hopelijk wekken wij nu niet de gedachte bij jullie op het forum dat wij niet goed voor de dieren zijn omdat we het in het geval van Katja nog even af willen wachten. Onze katten die wij in het verleden allemaal hebben gehad, hebben altijd een super goed leven gehad en zijn allemaal rond de 15 jaar geworden en goed verzorgd. Op tijd alle inentingen gehad e.d.

Wij hebben ooit een kater gehad, welke toen 1,5 week kwijt was. We waren al bang dat hij aangereden zou zijn en weggekropen was om stilletjes dood te gaan maar gelukkig kwam hij naar 1,5 week naar huis gestrompeld met een gebroken achterpoot (op diverse plaatsen gebroken). We zijn toen direct naar de DA gegaan en is zijn pootje met pinnen weer aan elkaar gezet. Het zielige was wel dat toen hij zichzelf weer wat beter voelde, zo van de bank afsprong en daardoor de pinnen waren verschoven. Direct weer terug gegaan naar de DA en nogmaals geprobeerd recht te krijgen, die is nooit helemaal gelukt en heeft hij nog 14 jaar lang met een krom pootje gelopen, hij kon er alles mee.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door jennli »

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat jullie slecht voor jullie poezen zijn! Je kiest de best mogelijke oplossing en je bent op de hoogte van de risico's. Daarnaast vragen jullie open en eerlijk om advies. Daarnaast heb je voor jezelf de grens gesteld dat als de klachten toenemen jullie haar verder laten onderzoeken.

Ik heb geen ervaring met dit probleem en kan je daarom ook niet adviseren. Behalve dan allert te blijven en bij twijfel in contact te blijven met je da of eventueel een second opinion.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik begrijp wel hoe je daar allemaal toe komt hoor. Ik wil dan ook zeker niet zeggen dat je slecht voor je katten zou zorgen! :shock: Nee hoor!
Maar als ik heel eerlijk mag zijn, zou ik een andere DA zoeken... De ene DA is echt de andere niet hoor, en je moet echt zoeken voor een goede die echt het beste met het dier voorheeft.
Een paar van de behandelingen en tips die ik hier voorbij zie komen is eigenlijk niet zoals het hoort...

kittens worden op 6 maanden gecastreerd zonder pil, gebroken poten, zeker met pinnen worden zowiezo een aantal weken (meestal 6) in een bench gehouden zodat er niet gesprongen kan worden. Zo'n zaken. Natuurlijk kan je dat niet zomaar weten, het is de taak van de DA om je dat minstens mee te delen en aan te raden.
Ik zou persoonlijk niet zoveel vertrouwen hebben in de DA zoals ik hem hier beschreven zie. Het spijt me...


Los daarvan Wendy: de pil bij poezen is nog wel een stuk schadelijker dan bij mensen omdat er een veeel hogere dosis hormonen in zit relatief gezien. Mensen slikken hem dagelijks, de poezen maar om de 14 dagen, mensen slikken hem niet van de eerste ongesteldheid, poezen al vaak voor de eerste krolsheid (daar krijg ik het helemaal van!). En los daarvan wordt er gewoon minder grondig afgesteld op de poes omdat daar minder vraag naar is dan bij mensen. De cyclus van een poes werkt ook helemaal anders waardoor een veel hogere dosis nodig is om haar eigen hormonen onder controle te houden.
Allemaal zaken die ervoor zorgen dat de kans op kanker en onstekingen bij een poes veel groter is dan bij een mens die de pil slikt.
Spijtig, maar het is wel zo.
Ik zou zelf nooit meer zitten wachten tot mijn poes misschien kanker krijgt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gerrit51
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jul 2011 21:56

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door gerrit51 »

Ik zal deze week eens proberen om een foto van haar buik te maken zodat jullie misschien een idee krijgen hoe het er uit ziet.

Het zal wel lastig zijn om een foto te maken omdat ze (zoals iedere kat) een enorme eigen wil heeft en zich niet makkelijk laat vangen om een foto te maken. Misschien als ze van de week zelf op schoot komt liggen dat ik dan een duidelijke foto kan maken. Als we daar te lang mee wachten, is het straks niet goed zichtbaar meer omdat het haar nu weer aan gaat groeien.

Als het lukt, zal ik vanavond nog eens wat foto's van onze drie katten op het forum plaatsen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Grote opgezette aderen onderbuik

Bericht door nellebel »

valerie, ik weet inderdaad niet zoveel af van de poezenpil, heb het nooit aan de hand gehad. maar ik neem toch ook aan als het echt zooo slecht is dat hij niet wordt voorgeschreven. en ik begrijp dat gerrit nu even geen andere keus heeft. castratie kan nu ook niet. ik begrijp eigenlijk ook dat dit niet is gekomen door de pil maar iets wat ze al had.
ik wil ook geen oordeel vellen nu, want gerrit moet vertrouwen op zijn DA en dat kan ik niet voor hem beslissen. Dat iemand er anders over denkt wil niet zeggen dat het dan niet goed is. en aangezien hij goed voor zijn dieren zorgt, kan hij zelf wel inschatten hoe hij zich bij zijn DA voelt. Dus ik zou ook niet te snel roepen andere DA, ik neem aan dat de keuze voor nu niets doen weloverwogen is genonem en er is nu ook geen acute situatie. dat kunnen wij ook niet beoordelen vanuit hier.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie