Kitten (15 wkn) drinkt erg veel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Pele
Huiskat
Huiskat

Kitten (15 wkn) drinkt erg veel

Bericht door Pele »

Hallo allemaal.

Graag wil ik met jullie iets overleggen. Mijn kitten is 15 weken oud, doet het op zich goed. Speelt, glanst, is alert en komt lekker knuffelen. Ze eet ook goed, zit achter vliegen aan en al die dingen. Alleen drinkt en plast ze erg veel vind ik. Ik denk wel ongeveer 800 ml tot een liter per dag, en ze doet ook zeker 6-8 plasjes. Dit deed ze eerder niet, het is begonnen nadat ze een ongeluk heeft gehad met een plank op haar hoofd, waarna we haar meteen naar de dierenarts hebben meegenomen en ze pijnstilling heeft gehad, nu weer helemaal beter daarvan. Ze wordt ook steeds vervelender zoals het hoort als je richting je pubertijd gaat... Ik hoop van iemand advies te krijgen.

Groeten, Pele
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kitten (15 wkn) drinkt erg veel

Bericht door pearlsofpassion »

Wow, dat is veeeeel te veeel :shock: Ben je zeker van die hoeveelheid?
Zo snel mogelijk naar de DA voor een bloedonderzoek! En met spoed!

Welke pijnstiller heeft ze gehad?
Eet ze nog goed?

15 weken is nog geen puberteit hoor. Dat is wel heeel erg vroeg...
Het kan natuurlijk wel, maar goed. Meestal is dat maar rond het jaar of zo, tussen 6 maanden en 2,5 durven ze wel eens serieus grenzen testen en hardnekkig zijn.
Misschien is haar gedrag eerder door ongemakken, dat ze niet zo lekker in haar vel zit.
Wat is het juist dat je al pubergedrag ervaart?
Ale, dat is iets voor later, eerst naar de DA hoor!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 25 jul 2011 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Pele
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pele »

Ze heeft NovaCat gehad.. Ze eet goed, doet alles goed... Ja niet per se zeker maar zoiets wel, zeker een halve liter. Maar verder supervrolijk en echt niet ziek ofzo.. Vandaar.. Ze eet ook alleen brokjes, dus normaal dat ze wat dorst heeft..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Normaal wordt gezegd dat een kat niet meer dan 250ml per dag zou mogen drinken. Anders is er wat mis.

Dus... :-|

Bedoel je Novacam?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Pele
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pele »

Ik denk het wel. Daar reageerde ze niet goed op, dus ben nogmaals naar DA gegaan en heb toen om injectie gevraagd, daar reageerde ze beter op, minder sloom.

Nou ja, vervelend... Gewoon piepen voor de deur omdat ze naar buiten wil, dingen omgooien, zoals een echt kitten doet! Ze wordt gewoon steeds brutaler daarin, drinken uit glazen op tafel, alles uit de kasten tikken dat ze kan bewegen.. Verder komt ze lekker in bed liggen, knort en spint als een echte, speelt met haar maatje..

Zal morgen de DA eens bellen! Het is ook lastig te meten, omdat de andere poes ook soms binnen drinkt, maar vinder vaak dan Pip (de kleine waar ik het over heb)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Hmmm vreemd...

Dus Novacam is verwant aan Metacam als ik het juist heb, en de werkzame stof daarin kan nieren aantasten. Maar er is gezegd, enkel als de nieren al schade hebben, en als het niet veel gegeven wordt. Er is een topic over waar het duidelijker uitgelegd wordt (Metacam intypen in zoekfunctie, enkel onderwerpen aanstippen, en je komt er wel op uit).

De injectie's zouden niet zo schadelijk zijn, maar dus ook maar eenmalig gegeven mogen worden. De suspensie zou niet mogen bij katten, maar dat is dan voor metacam.
alleszins er zijn wel wat katten (en spijtig genoeg ook jonge) die nierfalen krijgen door metacam of gerelateerden. Maar jouw katje is daar wel erg jong voor!! :shock:
Is het een raskatje?

Als het daardoor komt kan er meestal nog wat gered worden door spoelen, als men er snel bij is.
Ik wil je niet bang maken, maar ik vrees er een beetje voor. :-(
Dus echt morgen, eerste werk: naar de DA en een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Als haar nierwaarden te hoog zouden zijn, direct grondig laten spoelen, je weet nooit dat het nog werkt.
Niet gewoon bellen, bel eventueel voor een afspraak, maar ga onmiddelijk langs! Zoveel drinken is echt niet pluis...

Vele DA'n zullen trouwens ontkennen dat metacam gevaarlijk is voor gezonde katten hoor, en dat schijnt ook zo te zijn. Maar toch blijken schijnbaar gezonde katten er erg veel last van te hebben en geven de fabricanten zelf aan dat de suspensie niet aan katten mag gegeven worden en de injectie maar eenmalig. Zo heb ik het toch begrepen. Lees dat topic er eens op na, als je het wil weten.
Pele
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pele »

Hmm, ik hoop het niet! Brr, word er een beetje onrustig van. Ik doe zo mijn best om haar gezond op te laten groeien en dan zou een DA een verkeerde beslissing nemen die haar gezondheid beinvloedt! er is al wel een keer (een week of 3 geleden) een plasje getest en toen zei de DA dat er geen suikerziekte en nierfalen oid was, omdat er geen verhoogde eiwit en suikerwaarden in zaten. Pff.. Het is wat met zo'n beestje.. Maak me wel een beetje zorgen..

Nee, ze is geen raskatje, gewoon een huis-tuin- en keukenpoes.

En ze groeit ook nog goed..!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Niet alle nierfaalkatten plassen eiwitten uit.
En dat is op zich ook niet zo'n groot probleem als ze er maar voldoende eten dan.
Het is vooral de afbraakproducten van de eiwitten die in het bloed blijven zitten als de nieren slecht functioneren. En daar gaat ze zo van drinken.
Ook worden ze daar meestal misselijk van, maar dat kan al eens van kat tot kat wisselen.
Ik hoop natuurlijk ook dat het dat niet is, maar ik vind het wel zeer verontrustend... :-(
Misschien dat andere mensen daar anders over denken...
Pele
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pele »

Ja, ga morgen naar DA, maar las ook overal dat ze van nierfalen en dat soort ernstige zaken zo snel ziekelijk worden.. Sloom, duf en slechte vacht.. Maar zal haar urine en bloed goed laten testen. Misschien eens bij een andere dierenarts.

Ze braakt niet, kokhalst soms, maar niet lang, meestal net na het drinken, omdat ze gulzig is..
Adriana

Bericht door Adriana »

Novacam (= metacam) kan acuut nierfalen hebben veroorzaakt, zeker in een voor een kitten te hoge dosis, en ik houd samen met Valerie mijn hart vast.
er zijn twee soorten nierfalen en katten die al een tijd met chronisch nierfalen onderweg zijn, worden vrij ziek en sloom.

het is heel erg belangrijk dat er zsm!! bloedonderzoek wordt gedaan naar de creatinine en ureumwaardes, hoe eerder je weet hoe het met de nierfunctie is gesteld, hoe eerder je daar rekening mee moet houden met medicatie en dieetvoer.

en als je je dierenarts niet meer helemaal vertrouwt, dan kun je gewoon naar een andere, goed bekende da en zeg dan wel welke medicijnen/injecties er gegeven zijn en hoeveel per etmaal wordt gedronken..
en welkom ;-) op het Forum!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

zeker even naar de DA, maar het is wel moeilijk testen hoor hoeveel een kat drinkt. tenminste onze flippie slurpt ook bij het leven, maar er verdampt ook water en zij eet ook droge brokjes dus daarom meer dorst. ze plast ook veel maar is verder niets met haar aan de hand (afgezien van het bekende probleem). zij doet flinke grote plassen, en sjefke deed altijd kleine plasjes, maar vaker.
Niet meteen in paniek raken, maar wel even laten checken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Wendy, heb je ooit nagegaan hoeveel ze drinkt? Of spetst ze alles ernaast. :-)
Want water verdampen, gaat maar heel langzaam hoor (tenzij je het in de zon zet, of voor de verwarming, maar dat zie ik niemand doen).
En zelfs als de helft van het water verdampt, drinkt dit katje te veel!

Komaan, een halve liter tot een liter :shock: Dat is ontzettend veel! Zelfs die halve liter is gewoon te veel.
250ml heb ik op verschillende plaatsen gelezen. Als ze uit zichzelf meer gaan drinken moet je gaan opletten (dat staat gelijk aan minstens 2L bij mensen). En ik denk dat het hier ook om brokjes eters gaat...
En dit is niet zo'n beetje meer dan... plus dat het om een kitten gaat. Ok, wat meer spelen, wat meer dorst, maar toch nog een stuk minder gewicht om te hydrateren.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik heb het verder nooit heel specifiek nagegaan. ze heeft een waterbakje staan, verder heb ik 2 waterbakjes staan op de verwarming/vensterbank en boven ook 1 bakjes. daar drinkt mw natuurlijk het liefste uit. ik vververs elke dag alle bakjes (terijwl er dus 3 zijn voor de verwarming) en daar is toch zeker 1/3 uit elke keer. zij plast erg veel hoor. flinke plassen, zij plast tegen de rand van de bak, nou dat is per dag toch meer als 1 grote schep die ik eruit moet halen.
Onze flippie is uitvoerig getest en bloed en alles onderzocht, maar er is niks aan de hand. afgezien van de FELV, maar dit heeft ze altijd al gehad bij ons.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pele
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pele »

Goed, dank voor alle reacties. Vandaag naar de dierenarts geweest met urine. Geen ontstekingsbacillen, wel veel eiwit en een beetje bloederige (zachtroze-gele) urine. Ze denken aan blaas- of nierbekkenontsteking of toch een nierafwijking. Nu eerst morgen met haar (vandaag alleen urine laten testen) naar de dierenarts en lichamelijk onderzoek. Dan misschien eerst antibioticakuur van twee weken en dan bloedtest, omdat nierwaardes door ontsteking ook verhoogd kunnen zijn. Ik heb nogmaals gevraagd naar de injecties met pijnstilling, maar er is me duidelijk gemaakt dat die ongevaarlijk zijn. Zeker omdat het zo'n jonge kat is, denken ze niet aan een nierafwijking. Nou ja.. morgen maar verder kijken. Naar hoor, dit..
Pele
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pele »

Ik denk ook dat als het acuut nierfalen zou zijn, ze er nu al niet meer zo bij zou lopen, want het toedienen van de pijnstilling is al bijna een maand geleden..
Plaats reactie