1 of 2 kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

Hallo, ik ben net nieuw op dit forum.
ik zat al eens in twijfel lid te worden, en heb het toch maar gedaan, ik zit namelijk met een vraag.
ik woon op mij zelf in een appartementje, het is niet klein.
in iedergeval groot genoeg om er met 2 personen te kunnen wonen als het nodig is.
in iedergeval ik wil graag na een paar weken bij een asiel gaan kijken om een katje, graag een kitten,
maar nou is eigelijk mijn vraag, wat is beter, 1 of 2 kittens, want die katjes worden natuurlijk wel groot, en dan is het misschien krap, en het word mijn aller eerste katje,
dus ik weet niet zo heel goed wat ik kan verwachten, ik werk 4 dagen in de week van 8 tot 4, en ja dan zit zown kitten natuurlijk wel lang alleen als ik maar 1 neem.
kunnen jullie helpen, met wat ik moet doen, want ik heb er niet echt verstand van.

alvast bedankt
groetjes
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou zeker voor 2 kittens gaan. Ik heb hier zelf ook een duotje rondlopen en als ik zie hoeveel ze aan elkaar hebben dan ben ik echt zooooo blij dat ik voor 2 heb gekozen.
Het ene kitten was in het begin erg onzeker, maar als de ander op ontdekkingstocht ging, kwam ze er toch maar achteraan. Ze wassen elkaar, slapen samen, spelen samen en er wordt vrijwel niets gesloopt omdat ze altijd iemand hebben om mee te spelen. Als wij eens weg moeten zijn ze ook niet zo eenzaam.

Zolang je ervoor zorgt dat ze ook in de hoogte kunnen klimmen hebben ze echt wel ruimte genoeg hoor!
Dit kan je doen door een krabpaal neer te zetten en/of een plankje voor ze vrij te maken in de boekenkast.

Dit zijn ook mijn eerste kittens, maar ik denk dat omdat ze met zijn tweeën zijn het werk juist een stuk minder is. Ze vervelen zich namelijk nooit en gaan daarom ook niet in de gordijnen hangen voor aandacht oid. Echt een aanrader! Bovendien is het voor de ontwikkeling ook erg goed.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Hallo, welkom op het forum.

Ik denk dat je best gewoon eens goed rondkijkt op het forum. Dit forum staat zowat halfvol met discussie's over alleen opgroeien van kittens en 2 kittens nemen ipv 1, dus door rond te kijken ga je een veel duidelijker en vollediger antwoord op je vraag krijgen dan wat wij hier in 1 topic kunnen schrijven.
Bovendien is er ontzettend veel te leren, liefst voordat je je katje gaat halen.
Dus, kijk rustig even rond, en als er dan nog vragen zijn, kan je best aansluiten bij een bestaand topic over dat onderwerp. ;-)

Veel plezier met inlezen!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

bedankt voor jullie snelle reacties
ik zal zo inderdaad nog even rond snuffelen over de verzorging van katten, op mijn werk hebben ze ook katten, dus weet wel redelijk hoe de verzorging is, maar toch zat ik nog even rond scharrelen, voor wat info voor beginners.
@mirjam ik was vooral bang dat mijn appartementje te klein zou zijn, en dat ik ze niet de ruimte kan geven die ze nodig zijn maar zoals ik jou nu hoor zal dat wel meevallen, zoiezoo als ze later groot zijn kunnen ze misschien ook wel naar buiten, overdag , dan wil ik nog een hokje maken waar ze eten en drinken hebben en een warm dekentje voor buiten als het koud weer is en ik ben er toevallig niet.. maar dat is in iedergeval nog lang niet aan de orde als ik voor kittens kies..
in iedergeval bedankt voor jullie reacties
ik kan er vast wel wat mee
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

1 kitten heeft in mijn ogen meer plaats nodig dan 2. Juist omdat de verveling zo snel om de hoek kijkt en waar moet hij dan zijn energie kwijt?
En of er nu later 1 kat in een mandje ligt, of ze liggen er met twee, wat maakt dat nu uit?

Ook met 1 kat moet je eigenlijk 2 bakken hebben, en dat gaat voor 2 meestal ook wel goed. En de plaats van het voerbakje zal het nu ook wel niet maken...

Veel mensen denken dat katten zoveel plaats nodig hebben, en redeneren op deze manier, maar ik begrijp dat eigenlijk niet.
Als je als mens in een appartement woont heb je toch ook niet minder plaats als je met 2 woont dan alleen? Als je toch al een bank en een groot bed hebt, heb je toch niet minder plaats? Je moet hem alleen delen. En dat is toch alleen maar gezellig?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik denk inderdaad dat een kat een wat kleinere ruimte liever deelt met een vriendje dan een hele boerderij voor zichzelf alleen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

dat is wel een hele slimme op merking zo had ik het nog niet bekeken
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

trouwens, als je kittens aanschaft moeten ze toch nog wel leren zindelijk worden? poepen ze dan de boel ook onder?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou even een kittengidsje kopen oid.
Of bij de DA vragen of ze iets dergelijks hebben. Ik kreeg een gidsje van de DA waarin alles staat over voer, vlooien, mandjes, en alles wat je kan bedenken.

Maar om antwoord te geven op je vraag: kittens worden door hun moeder zindelijk gemaakt.
In principe zijn ze dus zindelijk wanneer ze bij je in huis komen. Een ongelukje kan natuurlijk voorkomen, bijvoorbeeld als ze druk aan het spelen zijn dat ze te laat zijn voor de kattenbak.
Maar hier is dat nooit gebeurd.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

oke bedankt, een keer mis geeft niks, maar blij dat ze normaal gesproken al wel zindelijk zijn.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze lang genoeg bij hun moeder blijven toch...
Als je er van 6 weken gaat halen, heb je natuurlijk wel kans op ongelukjes.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik had al begrepen van Marline dat ze naar het asiel wilde gaan. Dus dan zijn ze tenminste 8 a 9 weken.
Hopelijk nog wat ouder natuurlijk.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, das juist. :-)
Bij het asiel kan je trouwens ook vaak info krijgen, meestal krijg je zelfs standaard mee bij kittens.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Adriana »

marline, waarom kittens? weet je wel wat je het eerste jaar over je heen krijgt?
kittens zijn kwetsbaar en vergen veel zorg. ze zijn erg levendig en slopen je interieur als je niet zorgt dat je flatje absoluut kat/kittenproof is. je moet de entingen betalen en ermee naar de dierenarts en ze moeten op tijd gecastreerd worden. ze krijgen kittenvoer en geen soepstengels..! (grapje..)
heb je al bedacht dat je ook een schat van een jong volwassen tijger bij het asiel kunt uitzoeken? die is uitgedaverd, gecastreerd en gecontroleerd. bovendien kennen ze daar het karakter en weten ze of het een solo-dier is of liever eentje die een maatje in de buurt wil. en dat laatste scheelt in de aandacht, anders richt één solokitten zich helemaal op jou. en als je niet thuis bent slaat de verveling toe en dan loopt je de kans dat ie gaat slopen..
k zou alles nog eens rustig op een rijtje zetten en gaan voor éen of twee jong volwassen schatten van tijgers..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

ik denk er in iedergeval nog een paar weken over na wat ik prezies wil, maar als je 2 kittens neemt, zei iemand, dan valt hetwel mee. met het slopen.. enzo
en tuurlijk wat oudere katten zijn ook leuk hoor, maar een kitten kun je nog zoveel leuks leren, dat ie uiteindleijk naar zijn naam luistert, en niet op het aanrecht mag enzo, kun je een oudere kat ook wel leren misschien maar het gaat allemaal wat stroever.

en geen soepstengels voeren Ik heb het geleert hahaha :D
in iedergeval voor ik bij een asiel kan kijken zijn er wel een paar weken verder, want deze komende weken heb ik andere plannen.
en dan kan ik nog even informeren van internet en hier, en nadenken over wat ik prezies wil haha, maar denk tog kitten (haha)
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Plaats reactie