Harde buik, wat nu?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
lnijhoff85
Kitten

Harde buik, wat nu?

Bericht door lnijhoff85 »

Hallo allemaal!

Misschien kan iemand mijn kattius helpen!

Mickey heb ik 3 jaar geleden uit het asiel geplukt en is inmiddels ong. 10jaar en lekker actief. Toch heeft hij al erg lang een harde licht opgezette buik. Hij lijkt er meestal geen last van te hebben. Alleen voordat hij moet poepen, rent hij als een idioot 'jankend' door het huis. Zijn ontlasting is goed.

Bij de DA hebben ze hem, tijdens een slaapje, onderzocht. Zijn bloedwaarden zijn goed en ze voelen geen verstopping zitten. Hij mag wel 0,5kg afvallen. Ik heb ondanks dat zijn ontlasting goed is, op advies ander voer gekocht, Royal Canin Fibre. Voorheen kreeg hij Orijen (zie zooplus).

6 Weken later, nog geen resultaat. Dus naar de DA om nog een keer na te laten kijken (+ enting), weer bloedonderzoek en alles was weer goed. Dus nog een zak RC meegenomen en bij de dierenwinkel zalmolie gehaald.

Nu zijn we totaal 4,5mnd verder met elke avond een galloperende jammerende kat...
Ik weet het niet zo goed meer, wie kan mij advies geven?

Groetjes Leonie
Adriana

Re: Harde buik, wat nu?!

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
ergens gaat er dus iets niet goed en is pijnlijk, zou je denken als op de bak gaan, dus aandrang hebben, gepaard gaat met gejammer.

weet je zeker uit het bloedonderzoek dat hij niet ergens iets onregelmatigs heeft (ontsteking, darmkanker) wat soort van ontstekingsbeeld geeft? is er ook aan de tumorkant gekeken? is er ontlastingsonderzoek gedaan en heb je ooit gezien dat er bloed bij zijn ontlasting zit? en is er ooit sprake van een echo-onderzoek onderbuik geweest?

verandering van Orijen naar vezelrijk-voer helpt dus niet. drinkt en plast hij wel genoeg? kan hij (tarwe)gras eten? krijgt hij af en toe wat rauw vlees, bvk kip of kalkoen?
het is de eerste kat waarvan ik hoor dat hij overwicht ontwikkelt op Orijen..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Harde buik, wat nu?!

Bericht door castratenkoor »

Klinkt als mijn Bram, die krijgt nu 3 cc laxeermiddel per dag.

Overigens heeft Bob ook overgewicht gekregen met Orijen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Harde buik, wat nu?

Bericht door nellebel »

misschien zit er inderdaad een obstructie die pijn doet. hoeft maar iets kleins te zijn om pijn te doen.
kan ook restant ontlasting zijn. zou voor zichtig zijn om meteeen te laxeren, eerst moet je weten wat er zit. (mijn nellie kreeg ook laxantia terwijl het een tumor bleek. door de laxantia kreeg ze verschrikkelijke buikkrampen die de pijn van de tumor dus verergerde).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
lnijhoff85
Kitten

Hey bedankt voor de reactie's!

Bij het bloedonderzoek was er geen ontsteking te vinden (dat vroeg ik toen ook al), verder is er nog geen ontlasting onderzoek geweest(er zit geen bloed in en ziet er normaal uit). Zijn buik was helemaal afgetast en voelde opgeblazen maar wel overal even hard. Mick drinkt voldoende en heeft 3 planten tarwe gras, hij eet het bijna elke dag (kotst er niet altijd bij).

Zal het misschien een idee zijn om weer terug te bouwen naar orijen? Hij vind dat veel lekkerder en zag er gelukkiger/mooier uit. Misschien is rauw vlees inderdaad een goed idee om er bij te doen, om het afvallen te bevorderen? Minder geven vind ik zo sneu...

Groetjes Leonie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook dat Orijen beter is tegen overgewicht dan RC.
Granen geven meestal een hongergevoel, maar het is ook van dier tot dier verschillend.
Als hij het liever had, zie ik geen reden om niet terug over te schakelen.

Nog even los daarvan, Dinie, ik denk dat Bob op gelijk welk voer dik was geworden... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Klopt Bob heeft een eetwoede zeg maar.
Ik zeg ook niet dat Orijen er schuld aan heeft.
Als er makkelijk aan te komen was zou ik het ook zijn blijven geven.
In Bob zijn eerste jaren aten ze met zijn alleen RC Urinary.
Kon geen kwaad volgens dierenarts ze dat allemaal te geven.
Maar heb later begrepen dat er ook zou aan toegevoegd wordt om ze te stimuleren te drinken.
Ben ik niet zo happig op.
Dus eigenlijk met RC is Bob dit model geworden. (11 kg)

Misschien dat laxeermiddel verluichting geeft bij je kat? Hij jammert echt niet voor niks.......
lnijhoff85
Kitten

Mick had ook last van vreetbuien, in het asiel! :) Orijen had al 1kilo eraf gehaald, hij is nu 6 kilo. Ik ga 'weer' even met de DA overleggen voor laxeermiddel en ik heb net een nieuwe zak RC, over 2 weken ga ik die weer mixen met orijen.
Met het rauwe voer, gewoon kip-/kalkoenfilet uit de supermarkt?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, uit de supermarkt of bij de slager.
Eens wat hart of lever vinden de meesten ook wel leuk, maar even opletten in het begin. Lever zou ook soms laxerend werken, dus misschien is het voor hem wel goed. Bij de meeste katten moet je net opletten dat ze er niet van aan de dunne gaan als het te veel in 1 keer wordt gegeven.
Ik merk hier geen problemen. De ene eet liever hart, de ander liever lever, en de derde (enige die ook wat dik is) eet gewoon alles. :grin:

Lamshart vinden ze erg lekker hier, ik denk dat dat leuker is zowel voor jou als voor hem dan kippenhartjes (nogal veel binding, weinig vlees zelf door de beperkte grootte), als je het kan vinden. Ik haalde het bij de islamitische slager omdat in Belgie geen orgaan meer mag verkocht worden uit het slachthuis.

En dan kan je natuurlijk ook nog prooidieren halen. Kuiken vb kan je op internet bestellen en soms ook in dierenspeciaalzaken. Is heel erg goedkoop en zal hij het lekker vind super gezond en zeker geen dikmaker. Hij moet dan ook ietsje meer werken voor zijn eten (kauwen). Al zou het wel kunnen dat hij van die veren ietsje meer moeite krijgt in de darmen, al zouden al die extra vezels van huid en vliezen in zo'n dier dat weer net moeten bespoedigen. Het is alleszins iets wat heel dicht bij de voeding ligt waar kattendarmen eigenlijk op gebouwd zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik geef om de dag rauwe kipfilet, gewoon naast het blikvoer. Wie het wil eet het, anderen laten het liggen.
Heb ze ook een poos runderhart gegeven, eens per week. Viel niet echt in de smaak. Kippenmaagjes, levertjes en vleugels ook niet.
Eendagskuiken s zijn er drie die dat eten, dat geef ik 2 x per week.
Bram, de kat met verstopping, eet ze helaas niet.
lnijhoff85
Kitten

Ik heb net de DA gesproken (liever bellen, Mick valt iedereen aan), die zei dat de zalmolie al laxerend is(niet voor mick dus). Ik kan wel een tube laxmiddel halen, proberen kan weinig kwaad, als ik t maar goed in de gaten houd. Wel vind ze dat hij op RC fibre moet blijven...Ik twijfel.
Dierenwinkel hier heeft kuiken, ik ga zo even halen. Ik ben benieuwd, hij zal t wel leuk vinden!

Groetjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dierenartsen die RC verkopen vinden altijd dat je op RC moet blijven. Wordt bij het minste voorgeschreven en moet aan gehouden worden.
De eerste DA die zegt: geef maar iets anders, zelfs al is de kat gezond, zou ik een prijs geven. ;-)

Wat is het vezelgehalte in dat voer? Want vezels helpen natuurlijk ook wel iets...
lnijhoff85
Kitten

Haha! Je hebt helemaal gelijk!
Al twijfel ik al snel hoor! Mijn gevoel zegt ook dat ik beter weer orijen kan gaan geven.
Nu eerst kuiken halen ;)
Plaats reactie