Ontlasting in vacht

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

Ontlasting in vacht

Bericht door Sharon90 »

Hallo,

Ik ontdekte vandaag bij mijn 2 maanden oude katertje ontlasting in de vacht onder zijn staart. Ook vind ik wel eens ontlasting naast de kattenbak terwijl ik 2 grote heb staan, en vond ik ontlasting op de deurmat voor de achterdeur..
Wat kan ik hier aan doen?

Groetjes Sharon
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door Mirjam86 »

Even naar de DA? Of in ieder geval even bellen?
Met zo'n kleintje kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Gaat het om diarree of niet? Want dan is er kans op uitdroging.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door pearlsofpassion »

Zou het kunnen dat hij wat diarree heeft? En dat het daardoor komt?
Hij is toch kortharig, dus kan het niet aan te lange haren rond de kont liggen...

Let je daar even op? Of je mooie sigaren in de bak vind, of eerder plakkaten.

Als hij diarree heeft, kan je best even wat ontlasting laten onderzoeken om een bacteriële besmetting uit te sluiten. Het kan ook gewoon aan de voeding liggen, kittens zijn daar nogal gevoelig op.
Je kan ook in het oog houden of het misschien gelinkt is aan bepaald voer (nat of droog, bepaald merk als je afwisselt...).

Als hij het altijd heeft en het geen infectie is, kan je eens een ander voer proberen. Wat geef je nu?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door Sharon90 »

In de bak liggen alleen maar mooie vaste drolletjes (sigaren inderdaad), ze krijgen alleen droog voer (Royal Canin Kitten 36) dit kregen ze ook bij de fokker en zij is dierenarts assisstente dus ik ging er van uit dat 't goed voer was.
Geen diarree kunnen ontdekken gelukkig dus dat is het niet, en ik maak beide bakken iedere dag leeg.
Eten en drinken doet hij prima!
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, zou het dan kunnen dat hij een haar in zijn ontlasting had?
Soms gebeurt het dat een kat een lang haar opeet, of veel van zijn eigen haar waardoor de drolletjes als een ketting aan elkaar komen te hangen (dat merk je wel in de bak). Zo kan het ook gebeuren dat er iets aan het kontje blijft hangen als het haar maar half naar buiten komt (kan je volgen?).
De kat zal dan meestal met zijn kont over de vloer gaan wrijven om het kwijt te raken...

Als hij last zou hebben van veel haarverlies zou je haarbalpasta kunnen halen, of tarwegras voorzien (gewoon tarwekorrels uitzaaien) al zijn daar tegenstanders voor omdat gras ook zou kunnen kwetsen. Maar dit zou helpen om het haar beter door het lichaam te transporteren. Of het aan jouw probleem zou helpen als het een haargerelateerd probleem is, weet ik niet.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij een haar van jou inslikt, als je lang haar hebt...

Ik weet niet of je denkt dat dit mogelijk is, of je al iets gemerkt hebt in de bak van haren?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door Sharon90 »

Dat zou makkelijk kunnen, ik heb hem wel eens eerder betrapt op het eten van een haar van mij! Die heb ik er toen uit kunnen halen maar ook als ik de bak schoonmaak zie ik haren in de ontlasting dus ik denk dat je gelijk hebt!
Haarbalpasta is te verkrijgen bij de DA neem ik aan?
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door nellebel »

ja of bij de dierenspeciaalzaak.
veel plezier met schoonmaken van die kattebilletjes hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door Sharon90 »

Dat moet wel goedkomen, aangezien ik als verzorgende werk haha!
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontlasting in vacht

Bericht door Anne »

Ik heb dit ook met Joepje gehad toen hij nog een kitten was. In de kattenbak normale stevige drollen, af en toe wel wat zacht en verder verloor hij overal en nergens kleine drupjes ontlasting.
Eenmaal op dieetvoer was dit probleem over.
Nu wordt hij in oktober 2 en is hij nog steeds op dieet. Ik heb een tijdje geleden gewoon sensible voer geprobeerd maar daar kreeg hij toch weer dunne ontlasting van
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie