Kitten(s) en vogels

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
coradezon
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2011 10:40

Kitten(s) en vogels

Bericht door coradezon »

Hallo Allemaal,

Al ruim 2 maanden zijn mijn vriend en ik informatie aan het inwinnen over het in huis nemen van een kitten.

Inmiddels zijn we al op het punt dat we (waarschijnlijk) 2 asielkittens aan gaan schaffen. Zo zijn de kittens niet alleen als we weer aan het werk zijn.
En mijn vriend en ik hebben vanaf volgende week 4 weken vakantie en dus alle tijd om de kittens op te voeden.

We hebben inmiddels 2 superleuke asielkittens op het oog en zijn al 2 keer wezen kijken.

We hebben ook besloten dat op het moment dat wij weg zijn de kitten in de gang moeten, omdat we ze dan niet in de gaten kunnen houden. Dan hebben ze een vrij ruime hal (9m2), trap naar 1e verdieping, overloop, trap naar 2e verdieping en de zolder van 12m2.

Er is 1 vraag waar we mee blijven zitten:
We hebben ook een grote kooi (GEEN voilere, maar echt een grote kooi op een poot) met 1 valkparkiet en 2 parkietjes erin.

Kun je kittens/katten afleren om bij de vogelkooi te komen?

Bedankt voor het reageren...!
Groetjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door MarjanR »

Oh, hahaha. Nee, dat zal er altijd wel in blijven zitten in meer of mindere mate.
Ik stel voor dat je de poot vervangt voor iets stevigers, maar je zult zeker nog 1000x je kat van de kooi moeten plukken (afleiden werkt het beste).
Maar ja, de vogels schrikken zich het ongeluk als ze dat doen.

Weten jullie wel zeker dat jullie katjes willen nemen?
Tis heel leuk, zeker wel.
maar ja, combi vogels...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!

kort antwoord op je vraag: nee..!

iedere kat zal anders reageren, missch zullen ze er bang van zijn in het begin maar katten voeden zich van nature met muizen en vogels en dat kun je niet omprogrammeren..

t lijkt me voor de vogels ook niet zo jofel om twee van die bengels in de buurt te hebben en reken maar dat ze een keer op de kooi zullen springen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door Mirjam86 »

Is er niet de mogelijkheid om je vogels in een kamer te zetten waar de katten niet mogen komen?
Tussen onze kittens en de hamster gaat het voorlopig goed, maar mocht dit veranderen dan kan de kooi bij ons op de slaapkamer waar de katten dan niet meer mogen komen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Poezenstudent
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:17

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door Poezenstudent »

Ik denk dat het wel goed zou kunnen gaan, maar je weet het gewoon niet van tevoren. Ik nam mijn hamster af en toe mee naar mijn ouders, waar we een kat hebben, en dat ging absoluut niet goed. Moes was de hele dag met die hamster bezig. Voor de deur zitten van de kamer waar die hamster zat, aan de deur krabben. En als hij in de kamer mocht (onder toezicht) helemaal gefixeerd op de kooi, bijten, krabben. Hij had de hamster vast en zeker opgegeten als hij de kans had gekregen.
coradezon
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2011 10:40

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door coradezon »

Zucht...
Ergens had ik deze reacties natuurlijk wel verwacht..., maar niet op gehoopt...!
Natuurlijk blijven katten "roof"diertjes.... Ik vind het gewoon jammer!

Hier in de dierenspeciaalzaak zei de mevrouw dat wanneer je eerder vogels hebt dan kittens dat het dan minder is.

@Mirjam: Ik kan de vogels wel ergens anders zetten, maar dat vind ik zielig. Dan staan ze boven in de logeerkamer...!

Ik geloof dat wij de droom van een katje maar even moeten laten varen...!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door nellebel »

mijn kat sliep samen met het konijn op de bank. maar ja, of ik ze onbewaakt alleen met het konijn had gelaten, denk t niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door lieke81 »

Zelf hebben we al vier jaar katten en al tien jaar twee valkparkieten.
Je kan vogels en katten in het zelfde huis houden.
Je moet alleen nooit vergeten dat je vogels prooidieren zijn en je katten jagers.
De vogels mogen dan ook nooit los als de katten in dezelfde kamer zitten. Als ik weg ga krijgen de katten heel het huis tot hun beschikking op de woonkamer na.
De kooi staat erg stevig (vier poten, met 1 ga je het niet redden), wat ook wel moet, zeker bij kittens, die willen nog wel eens proberen of ze op de kooi kunnen klimmen. En zeg nou zelf, bewegende dingen zijn voor een kat natuurlijk altijd aantrekkelijk.
Het kan dus goed gaan. Maar je moet wel altijd alert zijn, en de katten nooit alleen bij de vogels laten.
(bij mijn ouders vrienden en andere familie leven trouwens ook katten en vogels in het zelfde huis en die mensen passen het zelfde idee toe, Nooit samen los in 1 ruimte, en ga je weg, de dieren niet in dezelfde ruimte laten.)

Veel succes
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk inderdaad dat het moet lukken met kittens (volwassen katten kan je vergeten) als ze van in het begin aan de vogels wennen.
Dan horen die er gewoon bij.

Als de vogels gaan vliegen, zullen ze wel eens opkijken en ze zullen vast wel op de kooi klimmen (kunnen de vogels daar tegen?). Maar ze echt kwaad doen waarschijnlijk niet.

Mijn katten en konijnen gaan ook goed samen, maar als ze elkaar een tijd niet gezien hebben en de kat is wat opgewonden en een konijn gaat lopen, dan gaat ie er ook achteraan... Instinctief dus...
Maar zo gaat hij ook achter katten aan, en dat is gewoon om te spelen, niet om pijn te doen.

Maar ik durf ze wel alleen laten. Ik geloof nooit dat mijn katten ze iets zouden doen...
Hamsters en vogels is wel wat moeilijker! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door nellebel »

enerzijds vind ik het knap dat je geen risico wilt nemen, anderzijds zegt mijn gevoel, och neem toch lekker 2 kittens, ze zijn zo leuk. ja je moet zelf beslisen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door lieke81 »

Nou ja, als je je kittens al gezien hebt en je ze miss zelfs een beetje kent, dan kan je zelf inschatten of je het risico wil nemen. Maar om eerlijk te zijn ben ik het volkomen eens met de reactie van pearlsofpassion. Voor onze katten horen ze er gewoon bij, en kijken eigenlijk niet om naar de vogels. En de enkele keer dat een vogel mij te vlug af was, dan vonden ze het nog eng ook, zo'n vliegend ding dat ze van boven zat uit te dagen. ( nu heb ik dan ook een vogel die niet bang is van de katten en ze probeert aan te vallen... als ie ontsnapt is het net een bommenwerper hihi).Ik laat ze niet alleen om meerdere redenen, de vogels zien weinig tot niets in het donker en kunnen erg schrikken als de katten iets onverwachts doen, en sommige katten krijgen trouwens vogel kooitjes zo open! :shock:
Samen met nog wat andere afwegingen gaat de tussen deur hier gewoon dicht.
Maar buiten dat is mijn mening Gewoon doen hihi
Zelfs Venco die met 8 wkn in huis kwam vind ze niet interessant....

(ps @pearlsofpassion: Euhm.... vogeltje los inderdaad alleen bij de katten...hmmmm nee doe maar niet dat komt wel erg dicht bij natuurlijk voeren haha,)
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
coradezon
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2011 10:40

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door coradezon »

Heb nogmaals gebeld met de vrouw van het gast-gezin.
Ga morgen nog weer een keer kijken en waarschijnlijk halen we ze zaterdag op.

Waarschijnlijk wordt de afspraak zo:
We gaan het eerst een week proberen; en als het goed gaat houden we ze.
Gaat het niet goed; gaan de kittens terug...

Hoor hier nu best wel weer positieve verhalen...; ben erg benieuwd hoe het gaat...!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben er serieus over aan het denken om binnenkort Gerbils te houden bij mijn katten...
Dat wordt een uitdaging. ;-)

Zeker omdat mijn oudste kat vroeger zelf muizen ving en opat... :icon_shifty:

Dat wordt zeker gescheiden houden, maar ik denk dat als je gewoon zorgt dat de katten er niet bij kunnen, de ander dieren ook vast wel wennen. Een gerbil kan natuurlijk wel ondergraven, een vogel kan niet weg. Dat is wel een stressfactor...
Maar dan denk ik dat het iets gelijkaardigs wordt als een aquarium, en ook vele katten kunnen zo genieten om daarnaar te kijken (visjestelevisie ;-)).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
coradezon
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2011 10:40

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door coradezon »

Ach wij hebben nu een een aquarium... en dan staat nooit open, dus daar kunnen ze niet bij.
Dan kijken de kittens maar lekker heel de dag naar de visjes... :-P Dan hebben de vogels rust..!

(Wordt straks een hele dierentuin hier in huis ;-) )
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Gewoon een opstapje maken zodat ze naar de visjes kunnen kijken.
Al zullen ze de vogels ook wel interessant vinden hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie