Twee nieuwe poezen in huis bij goedmoedige kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
jozef
Kitten

Twee nieuwe poezen in huis bij goedmoedige kater

Bericht door jozef »

Beste kattenkenners,
Sinds een jaar of drie ben ik baasje van twee poezen. Zij woonden tot voor kort in mijn appartement (8-hoog; kwamen alleen op balkon id buitenlucht) in Amsterdam. Door omstandigheden ben ik vorige week verhuist en woon ik weer tijdelijk in bij mijn moeder. Mijn poezen zijn mee verhuist omdat ik aan ze gehecht ben en omdat ze bij mijn moeder ook naar buiten kunnen id loop vd tijd.
Mijn moeder heeft een 6 jaar oude rode kater in huis.
Voorlopig laat ik de twee poezen op zolder en omdat ze het binnenleven gewend zijn bevalt hen dat prima. Ze slapen daar een gat in de dag, eten en drinken goed. Van de week wilde ik langzaamaan 'voorstellen' aan de kater die in huis is. Die kater is een heuse kater. 'S nachts op jachtend op pad en overdag tukken.
Twee dagen geleden zagen de poezen en de kater elkaar voor het eerst met een raampje ertussen. De poezen bliezen als een jewelste, terwijl de kater op zijn gemak het tafereel aanschouwde en heel nieuwsgierig bleek.
Gisteren heb ik het tafereel op mijn gemak herhaalt en was het blazen vd poezen al wat minder.
Aan het gedrag van mijn poezen blijf ik echter merken dat ze schrikkerig zijn, wat mede kan komen omdat ze in mijn vorige appartement altijd met zn tweeen waren. Zelfs met bezoek over de vloer waren ze in eerste instantie altijd wat op hun hoede en verscholen ze zich in mijn slaapkamer.
Vanochtend heb ik geprobeerd de poezen en de kater bij elkaar te brengen, te beginnen met een deur op een kier. Na een hoop geblaas en gekruis van de twee poezen heb ik het drietal maar weer gescheiden van elkaar; de eerste kennismaking op zn minst niet wat ik ervan gehoopt had.
Wat nu verder? Moet ik het rustigeraan doen? De poezen langer de tijd gunnen? Heb het idee dat het niet aan de kater ligt, want die blijkt een goedzak. Nee, mijn poezen blijken vooralsnog heel schrikkerig en bangig.
Dank voor tips!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Twee nieuwe poezen in huis bij goedmoedige kater

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn heel wat topics over acceptatie tussen katten.
Als je daar wat rondleest kan je vast wel een goede strategie samenstellen.
Hier is echt al tot in het oneindige over geschreven.
Het is een prima situatie voor een koppeling omdat de eenzaat en man des huizes lief doet en de nieuwe moeilijk. Dat gaat het snelst goed.
Ik zou ze eigenlijk niet meer scheiden, maar je kan het ook nog rustig aan doen, en eerst gaan geuren uitwisselen en steeds iets langer per dag aan elkaar voorstellen (details in de andere topics). Al zou ik het dus zo laten als er niet in de haren wordt gevlogen. Eens moeten ze er toch door, door die kennismaking... Eens moeten ze toch uitmaken hoe die rangorde nu zit. (momenteel is de kater de baas en dat zal ook wel zo blijven)
Wel niet bij elkaar in een kamer plaatsen, allemaal de ruimte laten.
Als de meiden de kater echt de tent uit proberen meppen, kan je hem best enkele dagen proberen binnenhouden, maar zover ben je nog niet.

Wel een klein vraagje: hoe zit het met castratie's van de betrokken dieren?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Re: Twee nieuwe poezen in huis bij goedmoedige kater

Bericht door Adriana »

jozef schreef:Beste kattenkenners,
Sinds een jaar Van de week wilde ik langzaamaan 'voorstellen' aan de kater die in huis is. Die kater is een heuse kater. 'S nachts op jachtend op pad en overdag tukken.
welkom ;-) op het Forum. wat moet ik me voorstellen bij een 'heuse' kater?
is dat een ongecastreerde kater die s nachts in de buurt zijn gang kan gaan...?
Plaats reactie